פרסום ראשון

מרן הגרי"ש אלישיב ביקש; סגן השר ליצמן התערב

חשיפה: התערבותו של ליצמן בפרשת התינוקת החרדית בבית-החולים שניידר, הייתה לאחר פנייה אישית מביתו של הגרי"ש אלישיב. ליצמן ל"כיכר השבת": "אכן הייתה פנייה שכזו. מדובר בזכות המעוגנת בחוק, לפיה לא יכפה מוות מוחי על מי שהדבר מנוגד להשקפתו. אעמוד על קיום הזכות החוקית הזו". כל הפרטים (בריאות)

חנוך לס | כיכר השבת |

הסערה הבאה? ערוץ 10 פרסם הערב, כי סגן שר הבריאות חה"כ יעקב ליצמן הורה השבוע לצוות הרפואי בבית החולים לילדים 'שניידר' בפתח תקווה, להמשיך ולטפל בתינוקת – בת למשפחה חרדית, שהרופאים קבעו לה מוות מוחי, ורצו לנתקה ממכשירי ההנשמה.

כזכור, חולל בשבוע שעבר סגן השר ליצמן סערה, כשהכריז בכינוס רפואי, כי מוות נקבע אך ורק עם הפסקת פעולת הלב, ולא עם הפסקת פעילות המוח. זאת בניגוד לחוק מוות מוחי נשימתי שנכנס לתוקף באחרונה, הקובע הליך רפואי מפורט לקביעת מוות מוחי.

השבוע הגיע העניין לפסים מעשיים, כאשר משפחה החרדית שבתם בת ה-10 חודשים עמדה בסכנת ניתוק המכשירים על ידי הרופאים, זו פנתה בעניין למרן הגרי"ש אלישיב שליט"א, שפנה לסגן השר בבקשה להתערבותו. ליצמן מצידו מיהר להודיע לבית החולים, כי על פי החוק חובה עליהם להמשיך ולטפל בתינוקת, כל עוד ליבה פועם.

אלא שליצמן הקפדן לא הסתפק בכך. במשך שלושה ימים, מדי לילה, הוא הופיע בשערי המחלקה, מבקר את התינוקת החולה. מבהיר בעצם נוכחותו לצוות המטפל, באופן בלתי אמצעי, את דרישתו.

גורמים בבית החולים, שהתערבותו של סגן השר לא נשאה חן בעיניהם, פנו לאמצעי התקשורת, שמיהרו ללבות את האש, כשהם מביאים את דבריו של "יו"ר הלשכה לאתיקה רפואית בהסתדרות, הפרופ' אבינועם רכס, כי "זוהי התערבות שלא תעלה על הדעת. לא יכול להיות שהשר הממונה יתייצב, יכניס את הפוליטיקה, יכניס את הדת לתוך יחידה לטיפול נמרץ ויכתיב לרופאים כיצד לטפל, במיוחד כשהוא פוגע באופן מודע וודאי בחוק שהוא אמור לשמור עליו".

על פי החוק, מוות מוחי נשימתי ייקבע על ידי שני רופאים שהוסמכו לכך על ידי ועדת הסמכה ומעקב רפואית ציבורית. זאת לאחר שהרופא המטפל יידע את בני משפחתו של המטופל, כי קיים חשש שהמטופל נמצא במצב של מוות מוחי נשימתי וישמע את דעתם בעניין.

במקביל נקבע בחוק האמור, אליו התנגדה סיעת יהדות התורה שדרשה הכללת תיקון בחוק, תיקון שאף מעוגן בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות, כי "אם קביעת מוות מוחי נשימתי מנוגדת להשקפת עולמו של המטופל, לא יופסק הטיפול התומך ישירות בטיפול נשימתי וכי במצב כזה לא ינותק חלילה החולה ממכשירי ההנשמה", הוי אומר, במקרה שהמשפחה אינה מסכימה לקביעה מטעמי השקפה, הרי שלא יקבע מוות בניגוד לרצונה.

את דעתו בנדון, הבהיר כאמור סגן השר ליצמן, כבר בשבוע שעבר, באמצעות הודעה רשמית, שהוקראה בפתיחת יום ההסכמה לקביעת מוות נשמתי, בידי ד"ר חזי לוי, ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות. "הנני מבהיר את עמדתי הנחרצת הנסמכת על ההלכה היהודית שקובעת כי קביעת מוות יכולה שתיעשה רק לאחר הפסקת פעילות הלב וכל עוד הלב פועל – האדם נחשב כאדם חי על כל המשתמע מכך. כל גדולי הרבנים סבורים שכל פעילות גם אם היא מתבצעת לאחר מוות מוחי אסורה בתכלית" כתב ליצמן.

הפסטיבל התקשורתי שהחל הערב, אינו מקרי כלל וכלל. מאחוריו עומדים הגורמים המעודדים השתלות איברים. אלו חוששים, כי קביעת מוות רק לאחר סיום פעילות הלב, תמוטט לחלוטין את כל אפשרויות ההשתלה בארץ.

אלא שמנגד צריך להזכיר, כי אם ההלכה קובעת כי כל עוד הלב פועם – מדובר באדם חי, הרי שנטילת הלב ממנו, הינה רצח של אדם חי, ולא משנה כמה זמן נותר לו לחיות. גם חולה סופני הוא חי, רציחתו הינה רצח לכל דבר ועניין.

בשיחה עם 'כיכר השבת', אישר ליצמן כי מבית הגרי"ש אלישיב פנו אליו בנדון. ליצמן גם הוסיף ואמר, כי "המדובר בזכות המופיעה בחוק, וכי ימשיך לדאוג לקיום החוק. זוהי עמדת ההלכה, ואני אעמוד על כך שאף אחד לא יוכל לכפות מוות על אדם בניגוד להלכה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר