הכל על חזרת: המחלה שאין לה טיפול

תכירו את החזרת: מחלה ויראלית הגורמת לחום גבוה ולבלוטות הרוק בפנים להתנפח. הנפגעים העיקריים: ילדים. איך מתמודדים? מדריך

ד"ר אפרים רוזנבאום | כיכר השבת |
ליצמן מתחסן (פלאש 90)

חזרת היא מחלה ויראלית הגורמת לחום גבוה ולבלוטות הרוק בפנים להתנפח. מכאן שמה של המחלה.

המחלה מתפשטת מ'אדם לאדם' ומדבקת כמו שפעת. חזרת מועברת ע"י מגע של רוק, שיעול, התעטשות ועוד.

התסמינים מופיעים בין 14 ל- 25 ימים לאחר המגע, והם באים לידי ביטוי בחום, כאבי ראש, עייפות, ירידה במשקל (אצל תינוקות), כאבים בזמן לעיסה ובליעה, ובלוטות פארוטיד נפוחות (בלוטת הרוק הממוקמות בדיוק מול האוזן) באחד או בשני צידי הפנים.

דלקת עלולה להתפשט גם לאזורים אחרים בגוף. סיבוכים אחרים של חזרת כוללים: דלקת קרם המוח, דלקת שריר הלב, דלקת באשך (אחרי גיל התבגרות), פגיעה בעצב של שמיעה והפלה בשליש הראשון של ההריון. אנשים רבים מודאגים מבעיות של פוריות אחרי חזרת אבל חשוב לציין שזהו סיבוך מאוד, מאוד נדיר. אין עדות שחזרת בזמן הריון גורמת לבעיות בעובר.

איך מאבחנים?

אבחון חזרת מתבצע בדרך כלל על-ידי חקירת ההיסטוריה הרפואית, כולל היסטורית מתן חיסונים, וכן בדיקה גופנית. בדיקות דם ניתן לבצע כדי לבדוק נוגדנים כנגד הווירוס, אך בדיקות אלו אינן הכרחיות בדרך כלל עבור אדם עם סימפטומים ברורים של המחלה. בדיקות הדם נעשות לפעמים רק כדי לבדוק אם אותו אדם כבר חוסן בעבר.

אין טיפול רפואי ספציפי לחזרת. אנטיביוטיקה לא עובדת בגלל שהמחלה הינה ויראלית.

הטיפול מיועד להקלה בסימפטומטים. מומלץ לנוח, לשתות הרבה נוזלים, לקחת תרופה להורדת הכאב והחום, ולהשתמש בקומפרסים קרים המוחזקים כנגד הבלוטות הנפוחות.

בידוד, במשך 5 ימים לאחר תחילת הסימפטומים, היא הדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכון של התפשטות המחלה. ברוב המקרים, המחלה תעבור בתוך כשבועיים. גשו לרופא אם לחולה יש כאבים חזקים, חום גבוה, או נראה חולה.

החזרת הינה מחלה נדירה במדינות המפותחות, כולל ישראל, בגלל השימוש הנרחב של החיסון נגד חזרת.

לאחרונה, היו גם כמה התפרצויות גדולות בקרב אנשים שחוסנו בעבר, וזאת בגלל חשיפה לסוג שונה מעט של חזרת. למרות זאת, החיסון עדיין מהווה את ההגנה הטובה ביותר שלנו, ולכן חשוב שילדים יחוסנו ויקבלו את שתי המנות : המנה ראשונה בגיל שנה, והמנה השנייה בכיתה א ' .

חיסון הוא הדרך הטובה ביותר למנוע את חזרת.

(הכותב הוא רופא מומחה לרפואת ילדים מ"לאומית שירותי בריאות" - בית שמש)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר