בריאות בכל גיל

גיל המעבר: תופעות נפוצות ודרכי טיפול

מאיזה גיל מתחילים להרגיש את 'גיל המעבר'? מה קורה לגוף שלנו בתקופה הזאת ומהם התסמינים הנפוצים של גיל זה והאם ניתן לטפל בהם? • כל התשובות כאן לפנייכם (בריאות)

אלו תופעות מביא איתו גיל המעבר ומה ניתן לעשות כדי לשמור על בריאותנו? (צילום: freepik)

המונח "גיל המעבר" מתייחס לשלב בחייה של אישה שבו חלים שינויים גופניים הנגרמים כתוצאה משינוי באיזון של ההורמונים בגוף. בדרך כלל תקופה זו מתרחשת בין גיל 45 לגיל 55, והיא עשויה להימשך בין מספר חודשים למספר שנים. מהם התסמינים הנפוצים של גיל זה והאם ניתן לטפל בהם? על כך ועוד בכתבה שלפניכם.

תסמינים נפוצים של גיל המעבר

גיל זה כולל לא מעט תסמינים, חלקם מוכרים יותר וחלקם פחות, לפניכם כמה מהנפוצים ביותר:

  • גלי חום: זהו אחד התסמינים הכי נפוצים וייחודיים של גיל המעבר. מדובר בתחושה פתאומית של חום עז, במיוחד באיזור הפנים, הצוואר וסביבתו, המלווה בסומק והזעה. תסמין נוסף הוא הזעות לילה אשר משוער שנגרמות עקב הירידה ברמות האסטרוגן בגוף אשר עלולה להשפיע על אזור התלמוס במוח, שאחראי על וויסות טמפרטורת הגוף. גם נדודי שינה מתבטאים בתקופה זו בשל קושי בהירדמות, שינה קלה יותר ויקיצות מרובות במהלך הלילה, לצד עייפות, שעשויה להיות תוצאה של התנודות ההורמונליות או של שינה באיכות נמוכה כתוצאה מהזעות הלילה.

  • שינויי מצבי רוח: נשים רבות עלולות לחוש שינויים פתאומיים ובלתי צפויים במצב הרוח, שאינם קשורים לאירועי החיים. הרגשות יכולים להתחלף במהירות מעצב לשמחה לכעס וכדומה. כמו כן, ישנן נשים אשר עשויות לחוש תחושות של דיכאון וחרדה. תופעות אלה נובעות ככל הנראה מהשינויים ההורמונליים המתחוללים בתקופה זו.

  • תופעה פחות נעימה שאינה מדוברת או מוזכרת לרוב היא בריחת שתן. זו מתבטאת בתכיפות במתן שתן או אובדן בלתי רצוני, לרוב כתוצאה ממאמץ קל או לחץ מתון על השלפוחית בעקבות שיעול או עיטוש. לתופעה זו ישנן דרכי טיפול מרובות בינן תרגילים לחיזוק רצפת האגן, טיפול תרופתי ועוד.

  • אוסטאופורוזיס: ירידה בצפיפות העצם, הגורמת לעצמות להיות פריכות ושבריריות יותר. גם כאבי פרקים ושרירים מאופיינים בתקופה זו, זאת משום שהאסטרוגן עוזר לשמור על המפרקים משומנים, ומסייע לגוף להילחם בדלקות. כתוצאה מהירידה בהורמון זה, נשים רבות סובלות מכאבים ונוקשות במפרקים ושרירים שונים בגוף.

  • סחרחורות: בתקופה זו ייצור האינסולין פוחת, דבר שגורם לצניחות סוכר הגורמות לסחרחורות. גם קשיים בריכוז ובעיות זיכרון עלולות להתרחש ככל הנראה מהשינוי ההורמונלי, אך הם עשויים גם להיות תוצאה של גלי החום ונדודי השינה.

  • עלייה במשקל: נובעת מהירידה באסטרוגן וגם מגורמים התנהגותיים: בתקופה זו נשים נוטות לעסוק פחות בפעילות גופנית ולאכול יותר כתוצאה מהשינויים במצב הרוח.

דרכי טיפול בתופעות גיל המעבר

הטיפול בסימפטומים לרוב כולל שילוב של טיפול רפואי יחד עם תרופות ביתיות ושינויים באורח החיים. כדי להקל על תקופה זו ניתן לשלב טיפול הורמונלי אשר ישלים את ההורמונים החסרים, (בעיקר של האסטרוגן) אשר יקל מאוד על גלי חום, הזעות לילה, כאבי פרקים ועוד.

דרך נוספת לטיפול היא שמירה על סביבה קרירה: התלבשו בצורת שכבות כדי שיהיה אפשר להקל על הגוף ברגעים שבהם יש התפרצות גלי חום. תוכלו גם לדאוג שתמיד יהיה לכם מאוורר נייד בהישג יד. בנוסף, שמרו על סביבת שינה קרירה עם שמיכה קלה בלבד. ניתן גם להשתמש בסדין עמיד למים מתחת לסדין הרגיל כדי להגן על המזרן מהזעות הלילה.

גם פעילות גופנית תסייע לכם עד מאוד להילחם בתופעות אלה. נסו לבצע פעילות גופנית מתונה במשך 20 עד 30 דקות בכל יום. לצד הקפדה תזונה בריאה ומאוזנת, לצד נטילה של תוספי תזונה במידת הצורך.

בנוסף נמליץ לכם להימנע מעישון וצריכת אלכוהול, שכן חשיפה לשני החומרים הללו מגבירה ומחמירה את הסימפטומים ולכן מומלץ להימנע מהם ככל הניתן.

לסיכום, גם אתם חשים חלק מהתופעות הללו, התנחמו בעובדה שמצב זה הוא זמני ובהחלט ניתן לטיפול ולהקלה במצב.

רק בריאות תמיד!

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר