המכה שלא כתובה בתורה: אלרגיה

ירידה בלחץ הדם, שינוי במצב ההכרה, קוצר נשימה קשה וקריסת מערכות - אלה תסמינים קשים של אלרגיה. האביב מביא עמו פריחה, אבל גם את האלרגיה. כך נתמודד. ישנם פתרונות טבעיים רבים ומגוונים להתמודדות עם אלרגיה עונתית. אבחון נכון וטיפול יעיל יאפשרו גם לאלרגיים ליהנות מפריחת האביב

שושי הלר | כיכר השבת |
(פלאש 90)

מהי אלרגיה?

אלרגיה, בעברית רַגֶּשֶׁת, מוגדרת כתופעה של רגישות יתר של מערכת החיסון כנגד גורם זר הנקרא אלרגן. האלרגיה העונתית היא בעיקר בשל שני גורמים, קרדית הבית שהיא ייצור מקרוסקופי שחי בתנאי לחות ואבק, או בעקבות אבקני הפרחים אשר נישאים באוויר בעונה זו וחודרים לדרכי הנשימה. הגוף מזהה את החומר בטעות כמסוכן ומפריש חומרים הנקראים ´היסטמינים´ לתקוף את ה´אויב´. הפרשת חומרים אלו גורמת לתגובות אלרגיות מגוונות ואצל אנשים שונים יופיעו צירופים שונים של תסמיני האלרגיה. הצירוף של נזלת ואסתמה שכיח מאוד: 80% מחולי האסתמה, בעיקר ילדים, סובלים גם מנזלת אלרגית (אך רק 30% מהסובלים מנזלת אלרגית סובלים גם מאסתמה).

תסמיני האלרגיה הם נזלת, התעטשויות, שיעול, גירודים, עיניים דומעות ובמקרים קיצוניים, אדם הלוקה באלרגיה עלול לסבול אף מירידה בלחץ הדם, שינוי במצב ההכרה, קוצר נשימה קשה וקריסת מערכות.

במקרים קיצוניים, אדם הלוקה באלרגיה עלול לסבול מירידה בלחץ הדם, שינוי במצב ההכרה, קוצר נשימה קשה וקריסת מערכות.

איזה טיפולים מוצעים לסובלים מאלרגיה? האם ניתן למנוע את התגובות האלרגיות?

ראשית מומלץ לערוך בדיקת אבחון לאלרגיות. הבדיקה נערכת אצל רופא עור ומזהה את החומרים אליהם רגישים. יש גם בדיקות מתקדמות יותר שמסייעות לזהות אלרגיות שלא מתגלות בבדיקה הפשוטה.

אחרי שיודעים מהו גורם האלרגיה, הטיפול היעיל ביותר הוא המניעה. כלומר, להשתדל לא להיחשף לחומר מחולל האלרגיה. אך כמובן שלא תמיד ניתן למנוע במאת האחוזים את החשיפה והרפואה מציעה תרופות אנטי-היסטמיניות להקלה על תופעות האלרגיה.

תרופות אלו ניתנות דרך האף או העיניים או בכדורים, ובמקרים של אסתמה נעשה גם שימוש במשאפים.

חיסון תת-עורי הוא טיפול נוסף שנעשה במקרים שבהם זוהו גורמי האלרגיה, אך למרות זאת לא חל שיפור בעקבות טיפול תרופתי וצמצום החשיפה לאלרגנים.

החיסון התת-עורי מכיל את האלרגנים המטוהרים על מנת ליצור סבילות של הגוף כלפיהם ולהפחית את הרגישות. טיפול זה בעל כ-80% הצלחה. בשנים האחרונות פותחו חיסונים מדוייקים ויעילים הניתנים דרך הפה, אך עדיין לא ניתן האישור להשתמש בהם בישראל ובארה"ב.

פנינו לפרופ´ משה שטרנפלד, רופא פנימי MD ופרופסור לרפואה סינית המטפל ברפואה סינית מאז שנת 1982 לבדוק דרכים אלטרנטיביות לרפואה הרגילה בטיפול באלרגיות.

דווקא באביב

לדבריו "הרפואה הסינית מתייחסת לאדם כאדם, ראשית מבינים את האדם ובודקים אותו בדרכים שונות ועל סמך חיבור כל הממצאים מגיעים לאבחנה שלאחריה מחליטים על סוג הטיפול." הוא מוסיף ואומר "הנכון ביותר זה מניעה, אבל הרפואה הסינית גם מטפלת כשצריך. ההמלצות הן על אורח חיים המתאים לאדם. גם אם יש קונפליקט, למשל, במקום העבודה, מפנים את האדם לעבוד בעבודה שמתאימה לו. וכמובן התזונה הנכונה, שהיא כמו דלק למכונית. ידוע כבר שלא מזינים את הגוף כיאות בתזונה המערבית. מי שמגיע אלי לטיפול אני בודק סבילות וחוסר סבילות למזונות ומגבש המלצות תזונתיות נכונות."

איך נוצרת אלרגיה עונתית? "בגישה הסינית עונות השנה מקושרות לאיברים שונים. אביב שייך לכבד, אשר משפיע גם על הטחול והלבלב, עור האדם ודרכי הנשימה מהאף ועד הריאות. ככל שנשפיע לרעה על הכבד, כך יהיו תסמינים שיתבטאו באיברים הנ"ל."

מה משפיע על הכבד? "שינה לא בזמן. הזמן הנכון לשינה הוא בין תשע לאחת עשרה בלילה רק אז מושגת רמת מלטונין מספקת. מי שיישן מאוחר יותר לא ייהנה מכך. בנוסף, מזונות לא נכונים, כעס, עצב, תסכול וכו´ כל אלו משפיעים על הכבד לרעה, ובונים לנו מחלות."

מחלות וגם אלרגיות. "אכן, זה נושא מרתק, האם נולדים אלרגיים או שמתפתחת אלרגיה, כאשר מתגלים התסמינים נאמר לאדם שהוא אלרגי, אבל איך זה קורה?" שואל פרופ´ שטרנפלד ומשיב בציטוט של דברי הרמב"ם "רוב החולאים שבאים על האדם אינם אלא מאכילת מאכלים רעים, או מאכילה לא נכונה. כלומר, אם אדם יאכל מאכלים נכונים ובריאים, הוא יחזק את גופו וימנע את התופעות האלרגיות המוכרות".

החלב מזיק

מה ההמלצות לתזונה הנכונה? "בראש הפירמידה של מחוללי האלרגיה אצלנו זה חלב ומוצריו, 90% אלרגיים לחלב בדרגות שונות. לאו דווקא חוסר סבילות ללקטוז, אלא לחלבון החלב." הוא מזהיר "החלב עובר פיסטור, דילול ועוד שינויים רבים, שהופכים אותו למזיק, תזונת הפרות, תפוקת החלב שנדרשת מהן אלו ועוד יוצרים תופעות רבות אצל האדם ומומלץ להימנע מצריכת חלב."

חומר נוסף הינו הגלוטן, כפי שאומר פרופ´ שטרנפלד "כיום מחדירים את הגלוטן במוצרים רבים, אפילו קטשופ עלול להכיל אותו, מלעיטים אותנו בגלוטן, גם קמח מלא אורגני מכיל כמויות עצומות של גלוטן, ולכן אני ממליץ על לחם כוסמין."

על הטיפולים של הרפואה הרגילה, להם הוא מעדיף שלא להגיע, אומר הפרופ´ שטרנפלד "מתן החיסון פוגע במערכת החיסונית של האדם. שני שלישים מהאוכלוסיה רגישים לקרדית אבק הבית. בחיסון מזריקים חלבון קרדית אבק הבית, או אבקנים לאלרגיים לפריחה. חלבונים זרים, אשר אמנם משפיעים לתקופה מסויימת אבל לא לאורך ימים ובנוסף מחוללים בגוף תהליכים שעלולים לגרום למחלות חמורות."

הרפואה הטבעית תמליץ גם להימנע ממזונות הידועים כמחלישי מערכת החיסון ומגבירי ליחה כגון: קמח לבן, סוכר לבן, מוצרי חלב פרה, מזון מעובד, צבעי מאכל וכו´. יש שיוסיפו לרשימה האסורה גם בשר ויעדיפו צריכה של דגים כמו סלמון, טחינה, אבוקדו, שמן זית וקנולה מכבישה קרה.

"לאבותינו לא היו חטיפים וצבעי מאכל, והגוף עדיין לא מכיר ולא מעכל אותם. בכל מזון שאנו אוכלים, מערכת החיסון בודקת אם המזון מתאים או לא. בתזונה נכונה הגוף הולך ומתחזק לאורך זמן, עד שאותם מרכיבים של הפרחים לא יהוו את הגורם הזר שנלחמים בו." קובע פרופ´ שטרנפלד, לדבריו, ברגע שנשתדל לא להשפיע לרעה על הכבד כבר עשינו הרבה למניעת האלרגיה.

והעיקר: פעילות גופנית

המלצות על תזונה נכונה, שהיא במיוחד מחזקת את הגוף, הינה הקפדה על דגנים מלאים (חיטה מלאה, שיפון, אורז מלא וכיו"ב), קטניות, ירקות טריים (להקפיד על ירוקים), פירות ובעיקר פירות הדר העשירים בויטמין C, נבטים, אגוזים וכיו"ב. להוסיף את האנטיביוטיקה של הטבע – שהוא כידוע שום – למאכלים שונים ולמרקים שמכילים גם נוזלים וגם ויטמינים. כמו כן לצרוך מוצרים המכילים חיידקים "טובים" – פרוביוטיקה אשר תומכים בפעילות מערכת החיסון.

ישנם צמחי מרפא שונים שיכולים לסייע בחיזוק הגוף, הגנה על מערכת הנשימה ועוד. מומלץ להרבות בפעילות גופנית, פרופ´ שטרנפלד ממליץ על פעילות גופנית של "צ´יקונג וטאי צ´י, להעצים את האנרגיה הפנימית. פעילות זו טובה לכולם, לצעירים ולזקנים."

פעילות גופנית ממריצה את הדם ומשפרת את תפקוד מערכת החיסון והנשימה. כידוע, הקשר בין גוף לנפש גם משפיע ולכן יש להוריד לחץ ומתח אשר מחלישים את מערכת החיסון.

סוג נוסף של שיטות המבוססות על רפואה סינית וכוללות דיקור במחטים, תזונה צמחונית, טיפול הומאופתי ועוד דרכים שונות, לכל אחד יתאימו שיטות אחרות ולכן עדיף להתייעץ באופן אישי עם מי שעוסק בתחום ולהתאים טיפול אישי. אולם מומלץ לחזק את הגוף באופן טבעי, כדי למנוע את ההתקפים ולסייע למערכת החיסונית שמגיבה ברגישות יתר.

לסיכום: ישנם פתרונות טבעיים רבים ומגוונים להתמודדות עם אלרגיה עונתית. אבחון נכון וטיפול יעיל יאפשרו גם לאלרגיים ליהנות מפריחת האביב ולנשום לרווחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר