אלרגיה: איך מתמודדים ומה הטיפול?

כל השנה אתם בריאים, החורף הקשה שעברתם לא הכניס אתכם אפילו פעם אחת למיטה עם חום גבוה וצינון. אך איזה פלא רק מגיע האביב ואיתו הפריחה, איך שהחמה יוצאת מנרתיקה, מייד אתם מתחילים להתעטש ללא מעצורים, אתם מנוזלים, לפעמים גם קשה לכם לנשום כראוי, בקיצור לא נעים בכלל. איך זה יכול להיות? ד"ר נצר חירם מסביר

ד"ר נצר חירם | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

כל השנה אתם בריאים, החורף הקשה שעברתם לא הכניס אתכם אפילו פעם אחת למיטה עם חום גבוה וצינון. אך איזה פלא רק מגיע האביב ואיתו הפריחה, איך שהחמה יוצאת מנרתיקה, מייד אתם מתחילים להתעטש ללא מעצורים, אתם מנוזלים, לפעמים גם קשה לכם לנשום כראוי, בקיצור לא נעים בכלל. איך זה יכול להיות?

כנראה שאתם סובלים מהצרה "אלרגיה", נכון זה ממש נראה צינון, אבל זה הרבה יותר גרוע.

כמה מאיתנו סובלים מהצרה הזאת?

אלרגיה היא שם כולל לקבוצת מחלות, אסתמה, דרמטיטיס אטופי (אסתמה של העור) ועוד. במדינות המפותחות קיימת המחלה בשכיחות גבוהה יותר מאשר במדינות המתפתחות. בעולם המערבי כ-10% מהאוכלוסייה סובלים מאסתמה, והשכיחות של המחלה נמצאת במגמת עלייה.

אלרגיה: מה זה בכלל?

המילה אלרגיה מגדירה מצב של רגישות יתר לחומר. במצב אלרגני הגוף מייצר נוגדנים מסויימים נגד חומרים כמו אבקנים, אבק, מזון, חרקים וכו'. החשיפה לחומרים המעוררים אלרגיה, יכולה להיות בצורות שונות, בליעה, הזרקה ואפילו מגע עם העור.

למה זה קורה לי?

בגלל ההורים: ככל הנראה קיים גורם גנטי, שמעלה את הסיכון לפתח אלרגיה. בהרבה מן המקרים לא ניתן לאתר הסיבה להתפתחות האלרגיה.

איך מתפרצת אלרגיה?

בכל שלב בחיים עלולה להופיע האלרגיה. אם הופיעה אצלכם אלרגיה בילדות היא עשויה לדעוך ככל שמתבגרים. מצד שני האלרגיה יכולה להפתיע גם לאחר שדעכה, ולהופיע שוב בשלב מאוחר יותר עקב חשיפה חוזרת לאלרגנים.

אלרגנים שונים יכולים לעורר אלרגיה. קרדית אבק הבית, אבקנים המרחפים בפריחת האביב (הם הסיבה לעלייה בשכיחות התקפי האלרגיה בתקופת האביב) ועוד.

אני מצונן, איך אני יודע שזו אלרגיה?

באלרגיה הנזלת תהיה שקופה ומימית, מלווה בדמעות, ותחושת עיקצוץ בעיניים, וגירודים בעור (וכן סימנים אדמומים בעור) ולעיתים קשיי נשימה.

יש הבדל בין אלרגיה המתבטאת בצינון לזו המתבטאת בעור?

אין הבדל בין המופעים של האלרגיה. חומרים המעוררים את התגובות האלרגניות משוחררים בשתי המקרים מתאי מאסט. ההבדל המשמעותי הוא איזה איזור נחשף לחומרים האלרגנים וכן לאיזה חומר קיימת רגישות.

ללכת לרופא או לקחת תרופות בהמלצת רוקח?

ישנם תרופות ללטיפול באלרגיה אותם ניתן להשיג באופן עצמאי בבתי המרקחת ללא צורך במרשם רופא. יחד עם זאת אלרגיה יכולה להידרדר במהירות ובאופן בלתי צפוי. לכן כדאי לפנות לרופא משפחה להערכת מצב ולהנחיות נוספות. אם הרופא ימצא שמדובר באלרגיה שהטיפול עבורה מוכר - ניתן לבדוק את הטיפול שהומלץ על יד הרוקח ולהתייעץ עם הרופא במשך הזמן. קיימות גם מעבדות אלרגיה בהם מאתרים את החומר שממנו מתעוררת הרגישות, בכדי שתוכל להמנע ממגע עימו וכן להעניק טיפול מתאים המקטין את הרגישות.

מהן התרופות העיקריות לאלרגיה?

ראשית, כדאי להמנע מחשיפה לאלרגן. קבוצת התרופות השכיחה ביותר לטיפול נגד אלרגה היא אנטי היטסמין - תרופת המונעות הצמדות של היסטמין לקולטני המטרה, ובכך להפעלת תהליך האלרגיה.

טיפולים נוספים כוללים תרופות המייצבות את תאי המאסט ומונעות מהם לשחרר חומרים המפעילים אלרגיה. סטרואידים ובמקרים קיצוניים גם אנדרנלין (אפינפרין).

חלק מהתרופות מעייפות, לכן כדאי לקחתן לפני השינה, ולהמנע מפעילויות המצריכות ריכוז.

ד"ר נצר חירם הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר