עומדים ליד תחנת אוטובוס? סכנה לסרטן

'מעריב' חושף הבוקר: על-פי הערכות של אנשי מקצוע, עולה כי עשרה אחוזים מתחנות האוטובוס בארץ צמודות למתקני חשמל תמימים לכאורה, החושפים את הנוסעים הממתינים בתחנה לקרינה העולה פי כמה מרמת הקרינה המומלצת. מדובר בארונות חשמל קטנים, קווי מתח גבוה וקווי מתח עיליים

חנה בורט | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

נתון מעורר דאגה נחשף הבוקר (ראשון) בעיתון 'מעריב'. מאות אלפי נוסעים, הממתינים מידי יום ביומו בתחנת אוטובוס, נחשפים - שלא בידיעתם - לסרטן.

בימים האחרונים, כך פורסם, מתנהלים מגעים בין המשרד להגנת הסביבה לבין מרכז השלטון המקומי באשר לחשש כי החשיפה לקרינה בתחנות הללו עלולה להיות קטלנית.

על-פי הערכות של אנשי מקצוע מהמשרד להגנת הסביבה, עולה כי עשרה אחוזים מתחנות האוטובוס בארץ צמודות למתקני חשמל תמימים לכאורה, החושפים את הנוסעים הממתינים בתחנה לקרינה העולה פי כמה מרמת הקרינה המומלצת. מדובר בארונות חשמל קטנים, קווי מתח גבוה וקווי מתח עיליים.

'מעריב' מביא ציטוטים ממכתב ששיגר פרופ' סטיליאן גלברג, ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, למרכז השלטון המקומי: "לאחרונה נוכחתי לדעת שבמקרים רבים גם ההמתנה לאוטובוס יכולה להיות מלווה בחשיפה גבוהה ובעיקר בלתי מוצדקת לקרינה שמקורה בקרבה מיידית למתקן חשמל".

לדברי פרופ' גלברג, כאשר התחנה נמצאת בצמוד, כלומר במרחק של פחות ממטר לשנאים או בצמוד לארונות חשמל או מתחת לקו מתח עליון, המתנה של חצי שעה בתחנה - גורמת לחשיפה ממוצעת יומית שעלולה לפגוע בבריאות.

במשרד להגנת הסביבה הסבירו כי במדידות שנערכו בתחנות האוטובוס הצמודות למתקני חשמל בירושלים נמדדו 30 מיליגאוס ויותר בתוך תחנות האוטובוס, וכי המצב בתחנות נוספות ברחבי הארץ זהה.

לדבריו של גורם במשרד להגנת הסביבה, ישנם מחקרים שהצביעו על קשר בין חשיפה אפילו של כמה דקות ביום לשדה מגנטי של מעל 16 מיליגאוס לבין עלייה של ממש בסיכון להפלות. מדובר בעלייה של פי שישה בסיכון בחשיפה היומית בעשרת השבועות הראשונים של ההיריון.

אז מה ניתן לעשות? העיתונאי עדי חשמונאי מביא המלצה מהמשרד להגנת הסביבה: במרחק של חמישה מטרים ממוקד החשמל לא תהיה כל חשיפה לקרינה - זאת משום שהיא יורדת מהר מאוד במרחקים קטנים.

"כל מה שצריך לעשות הוא להתרחק מטרים ספורים ממתקן החשמל כדי להקטין את הסיכון לאפס", הסבירו במשרד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר