חברים מהעבודה; טוב או רע?

אנחנו מבלים בעבודה את רוב שעות היום שלנו. עם עמיתנו לעבודה אנחנו מדברים, אוכלים, מתייעצים, רבים ומשלימים. הגיוני מאוד שאלה יהיו גם החברים שלנו. האמנם? (בית ומשפחה)

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

הבילוי הצמוד במשרד צפוף, בעיות ושמחות משותפות מקרבים מאוד בין האנשים. לאט-לאט אנחנו מרגישים שעמיתנו הופכים לחברים שלנו. אך המומחים לפסיכולוגיה ארגונית טוענים באופן חד-משמעי, כי זהו מסלול בעייתי ביותר, ויש חשיבות רבה בהפרדה בין עבודה לחברות.

החברות ויחסי עבודה לא הולכים טוב ביחד. החברות לא מאפשרת לנו לצאת בביקורת כלפי עמיתים-חברים, לפתור בעיות בצורה עניינית, לקבל החלטות על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד וכו'. לעומת זאת, היא מכניסה לעבודה בקשות וטענות מעולם אחר לגמרי, דוגמת "אל תגיד לו, אחרת גם אני אסבול", "אל תשאלי כדי שלא יטילו את זה עליי" וכו'. כלומר, ההתחשבות בנסיבות של חברים, שהיא טבעית בין כתלי הבית, עשויה להפוך את העבודה שלנו לדילוגים בשדה מוקשים.

ההסבר הוא פשוט מאוד. חברים הם האנשים שאנחנו שמחים לתת להם את מה שהם זקוקים לו. ואילו המשרד הוא מקום בו אנחנו מחויבים לקחת מהאנשים את מה שאנחנו זקוקים לו להמשך העבודה. העבודה היא גם מקום בו היינו רוצים לדאוג לאינטרסים ולפרנסה שלנו, ולא לוותר על ההזדמנויות והבונוסים כדי לא לפגוע ברגשות של החבר. אין זה אומר כמובן שעלינו לפגוע באנשים ולהתעלם מהצרכים שלהם, אבל בכל זאת מגוחך יהיה לשכוח כי עבודה היא זירה הרבה יותר אנוכית מאשר בילוי עם חברים.

מומלץ לזכור גם שחברים הם אנשים שבחרנו בהם על סמך אינטרסים משותפים, השקפת עולם דומה וכו'. ואילו עמיתינו הם פשוט אנשים שעושים את עבודה שלהם בשולחן הסמוך, ולמרות המקצוע הזהה, פעמים רבות מדובר באנשים בעלי רקע שונה לחלוטין. לכן גם הסיכוי לאכזבה עקב ציפיות מוגזמות או פירוש לא נכון של התנהגות זו או אחרת, גבוה בהרבה מאשר במצב של חברות "מסורתית". זו גם הסיבה מדוע לא מומלץ לחלוק סודות אישיים ומשפחתיים עם חברים לעבודה, כי הסיכוי שכעבור זמן מה תצטערו על התקף הפטפטנות גדול מדי. שלא נדבר כבר על הצורך להשקיע את שעות העבודה במשימות הקשורות בעבודה, ולא בדיון מעמיק בבעיות של המשפחה המורחבת.

המסגרת הטובה ביותר ליחסים בין עמיתים היא ידידות טובה. ידידם לא פוגעים אחד בשני, מתחשבים אחד בשני, אך מסמנים גבולות ברורים ביחסים. מה שישמור על יחסים בריאים בעבודה זו המודעות של כל הצדדים לעובדה שהעבודה היא ערך עליון מבחינתם, ולא היחסים ביניהם. ידידים כאלה יכולים להעיר אחד לשני בלי לחשוש מתגובה נסערת מדי של הצד השני, ותמיד יעדיפו את טובת העבודה על פני מחמאה מצד הידיד. אכן, מדובר ביחסים פחות עמוקים ובשיחות פחות מרתקות, אך מאידך, הדבר תורם לאווירה הרבה יותר בריאה ועניינית במשרד, ומאפשרת לסיים את יום העבודה לא מטען רגשי מיותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר