קיר מאבני גזית

בחפירות ב'בניאס' התגלה מטמון מלפני 1,400 שנים | תיעוד

באתר בניאס התגלה אוצר מדהים, אך מתברר שככל הנראה מאחורי הסתרת המטבעות ישנו סיפור עצוב מזמן המלחמה | מנהל רשות העתיקות, "מדובר במטמון חשוב ובעל ערך ארכיאולוגי" (מעניין, בארץ)

מישאל לוי | כיכר השבת |
המטמון שנמצא (צילום: יניב ברמן ודפנה גזית, רשות העתיקות)

במהלך חפירות הנערכות בימים אלו בנחל הבניאס בצפון הארץ, התגלה מטמון של 44 מטבעות זהב בני כ- 1,400 שנים.

המטמון התגלה בחפירת רשות העתיקות באתר בניאס - בשמורת הטבע נחל חרמון, ומהווה עדות לרגע דרמטי בתולדות הארץ - כיבוש האימפריה הביזנטית בידי בית אומיה.

ד"ר גבריאלה ביכובסקי, מומחית מטבעות ברשות העתיקות אשר בחנה את המטמון, קבעה כי יש בו מספר מטבעות של הקיסר פוקאס (602-610 לספירה) ומטבעות רבים שנטבעו על ידי הקיסר הרקליוס (610-641 לספירה), המתארכים את המטמון לימי הכיבוש הערבי.

"המטמון, שמשקלו כ-170 גר', הוטמן בבסיסו של קיר בנוי אבני גזית, בימי כיבושה של א"י בידי הח'ליפים המוסלמים מבית אומיה" מסביר ד"ר יואב לרר, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות; "הממצא מספק לנו תמונה של רגע בזמן, כאשר אפשר ממש לדמיין את האדם מחביא את הונו מחרדת המלחמה, וזאת - בתקווה לחזור ולאסוף את רכושו. היום אנחנו יודעים שגורלו לא שפר עליו."

לרר מוסיף כי "מציאת המטמון תוכל לשפוך אור על כלכלת הישוב בניאס ב-40 השנים האחרונות של השליטה הביזנטית בעיר".

"רוב המטבעות במטמון הם של הקיסר הביזנטי הרקליוס", מוסיפה ד"ר ביכובסקי, "ומה שמעניין בהם במיוחד, הוא שבתחילת דרכו של הקיסר, רואים רק את דיוקנו על גבי המטבע, אבל מהר מאוד, מצטרפים אליו דיוקניהם של בני משפחתו. ממש ניתן לראות את תהליך הגדילה של בניו על גבי המטבעות, מילדות - ועד שהם מופיעים על המטבע כשגובהם זהה לזה של אביהם הקיסר, המופיע עם זקן ארוך".

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, "מדובר במטמון חשוב ובעל ערך ארכיאולוגי רב לחקר תולדות היישוב בגולן. זהו אוצר מתקופת המעבר, שהיתה אחת מפרקי הזמן החשובים ביותר בהתפתחותה של העיר בניאס. רשות העתיקות בתיאום ובשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים, תפעל להצגת המטמון לקהל הרחב."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר