ויקיפדיה נלחמת ב"זכות להישכח" של האיחוד האירופאי

קרן ויקימדיה העולמית הודיעה כי החליטה להילחם בהחלטה השנויה במחלוקת של בית המשפט העליון של האיחוד האירופי שקבע את 'הזכות להישכח' ותקים מנוע חיפוש פנימי לקישורים שהוסרו ממנוע החיפוש גוגל (אינטרנט)

חיים אבני | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"א באב תשע"ד | 07.08.14
(צילום: שאטרסטוק)

כשבית המשפט העליון האירופי לצדק הוציא את הפסיקה השנויה במחלוקת, המכונה 'בזכות להישכח', הייתה זו דווקא גוגל שנפגעה ממנה, והתנגדה לו בתוקף. הפסיקה, אשר מחייבת את גוגל להסיר מתוצאות החיפוש של מנוע החיפוש של החברה קישורים ישנים או מה שנטען כי הוא בלתי רלוונטי. סותרת במהותה את חזונה של ענקית האינטרנט גוגל, ששמה לה למטרה להנגיש מידע לכל אדם בעולם.

גוגל אמנם ניסתה להילחם בפסיקה, ובצדק. לא זו בלבד שמנוע החיפוש של גוגל בסך הכל מביא את התוצאות שהאדם המחפש מבקש. אלא יש שטענו כי מדובר בהפרה משמעותית ובלתי מידתית של חופש הביטוי. מכיוון שאין מדובר בתוצאות המובילות לאתרים בהם פורסם מידע שלא בצדק. אלא מדובר במידע שפורסם מכח חופש הביטוי, שנחשב לערך עליון בדמוקרטיה.

גוגל הפסידה במערכה, ונאלצה למחוק עשרות תוצאות חיפוש מתוך עשרות אלפי בקשות מחיקה שהוגשו לה. המהלך גם דרש משאבים רבים ויקרים מהחברה, אשר במהלכן אף עוררה החברה ביקורת רבה, בעיקר על מחיקת תוצאות חיפוש המובילות לכתבות של אתר רשות השידור הבריטית BBC, מה שגם גרם למיתון המחיקות ולהחזרת חלק מן התוצאות למנוע החיפוש.

ויקיפדיה מציגה את ההודעות שקיבלה ממנועי חיפוש

כעת, החלה האנציקלופדיה החופשית הגדולה והפופולארית ויקיפדיה, להיפגע גם היא מן ההסרות. כשבגוגל החלו להסיר קישורים לערכי ויקיפדיה שנטען כי מכילים מידע בלתי רלוונטי, ואשר חלה עליהם 'הזכות להישכח'.

בתגובה, החליטו בקרן ויקימדיה (המפעילה את ויקיפדיה), לפתח דף מיוחד, בו יוצגו לציבור כל הקישורים שהוסרו מתוצאות החיפוש בגוגל, בעקבות בקשת המעורבים להסיר את אותם דפים. בנוסף, הוחלט כי הקרן תפתח מנוע חיפוש מיוחד, שיכלול את כל אותם דפים, אשר הקישורים אליהם הוסרו בעקבות בקשות 'הזכות להישכח'.

בינתיים, הוסרו 7 קישורים מויקיפדיה, כשהדפים שהוסרו הם מבריטניה איטליה והולנד. כפי שניתן לראות בדף המיוחד שנפתח לשם כך, בין הדפים שהוסרו, ניתן למצוא פוליטיקאי שאינו חפץ בכך שהציבור ידע על עברו המפוקפק.

באיחוד האירופאי כבר חוששים כי ישנו שיתוף פעולה בין ענקית החיפוש גוגל, לבין ויקיפדיה. אשר יסנדל את הפסיקה התקדימית, ואף יגרום נזק גדול יותר לאלו שיבקשו את הזכות להישכח.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר