דמי הביטוח הלאומי - יועברו רטרואקטיבית

המוסד לביטוח לאומי יעביר בצורה נדירה קצבה שלא שולמה רטרואקטיבית על פני 4 שנים. בעבר סירב המוסד להעביר את התשלום, וטען כי האשמה מונחת על כתפי התובעת (חדשות)

יוסף פאר | כיכר השבת |
המוסד לביטוח לאומי (צילום ארכיון: פלאש 90)

לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב הוגשה תביעה נגד המוסד לביטוח לאומי בדרישה לתשלום קצבה של למעלה מ 4 שנים אשר לא שולמה על ידם. המוסד סירב לשלם את הסכום בטענה שאם הילדים התובעת את הקצבה אשמה היא בעצמה. טענת המוסד לביטוח לאומי כי הסיבה לאי העברת הקצבה נובעת מהעובדה שאם הילדים לא עדכנה את פרטי חשבון הבנק שלה במשרדי המוסד. בית המשפט לא קיבל את הטיעון וחייב את המוסד לביטוח לאומי בתשלום מלא.

במהלך הדיון בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב טענו במוסד לביטוח לאומי כי הם שילמו כנדרש את הקצבה אך התשלומים חזרו לאחר שהתקבלה הודעה שחשבון הבנק נסגר. לטענתם הם שלחו מספר רב של פעמים מכתבים המבקשים מהתובעת לעדכן במוסד את פרטי חשבון הבנק בכדי שיוכלו להעביר את הקצבה. להוכחה צירפו את המכתבים שנשלחו לתובעת. אולם התובעת מצידה הכחישה וטענה שמעולם לא קיבלה את המכתבים המבקשים ממנה לעדכן את פרטי חשבון הבנק, אם בכלל הם נשלחו אליה כי המכתבים שהוצגו על ידי המוסד לביטוח לאומי לא היו מכתבים שנשלחו בדואר רשום.

בסופו של דיון קבעה השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ כי על פי מבחן השכל הישר, לו התובעת הייתה מקבלת מכתבים מהמוסד לביטוח לאומי לעדכון פרטים, בוודאי הייתה טורחת להשיב עליהם. "ראוי שמכתבי הדחיה העוסקים כולם בתחום הביטחון הסוציאלי ישלחו בדואר רשום ולא בדואר רגיל, מאחר שלאמור במכתבים אלה משמעות קריטית על המבוטחים", כתבה בהכרעתה. השופטת קבעה עוד כי מאחר שמדובר בביטחון סוציאלי, בכל מקרה של ספק יש לפרש את החוק לטובת המבוטח. וכך התקבלה גרסת התובעת - לפיה המכתבים מהמוסד לביטוח לאומי לא הגיעו לידיה. התביעה התקבלה, והמוסד נדרש לשלם את קצבאות הילדים משנת 2006 עד 2010.

עו"ד שרונה תגר מומחית בזכויות ובתביעות ביטוח לאומי מציינת כי החוק בעניין של תשלום קצבאות רטרואקטיבי מגביל את המוסד לביטוח לאומי לתשלום של עד שנה אחת אחורה. במקרה שלפנינו, נקבע כי מגבלה זו לא תחול בשל האבחנה בין הקצבאות של הביטוח הלאומי שמקורן בזכאות על פי קריטריונים שונים לבין קצבת ילדים שהיא זכות מוקנית מכח חוק לכל ילד.

עוד מזכירה עו"ד תגר כי קצבת הילדים משולמת במשפחה בה שני בני הזוג חיים יחד עם ילדיהם, לחשבונה של האם או לחשבון משותף שלה ושל האב, במקרה של הורים גרושים לזה שהילדים נמצאים בחזקתו, וכאשר הילד אינו בחזקת הוריו – לאפוטרופוס או למי שהביטוח הלאומי מינה כמקבל במקרים שהילד אינו בחזקת הוריו. חשוב שכל הורה או גורם המקבל קצבה עבור ילד או בן משפחה, לוודא תמיד את המצאות כל הפרטים החיוניים של הזכאים במשרדי המוסד לביטוח לאומי בכדי למנוע סחבת ואי תשלום כמו במקרה הנוכחי''.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר