דריכות משפטית

השופט דוד רוזן בפתח המשפט: יש הכרעת דין

לאחר שנה ותשעה חודשים של דיונים - 4 ימים בשבוע, 12 שעות בכל יום, עם 377 עדי תביעה ולמעלה מ-9,000 עמודי פרוטוקול, 13 הנאשמים בפרשת הולילנד, קיוו כי היום יוכרע דינם • דקות ספורות לאחר פתיחת הדיון, הודיע השופט דוד רוזן כי החליט לדחות את בקשת המדינה והחלה הכרעת הדין (משפט)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אהוד אולמרט (צילום: פלאש 90)

הסוף לפרשת הולילנד? לאחר שנים ארוכות של חקירה ודיונים, שנתיים ושלושה חודשים לאחר הגשת כתב האישום, שנה ותשעה חודשים של דיונים - ארבעה ימים בשבוע, 12 שעות בכל יום, עם 377 עדי תביעה ולמעלה מ-9,000 עמודי פרוטוקול, 13 הנאשמים בפרשת הולילנד, קיוו כי היום יוכרע דינם אך עד לשעה 9:00 בבוקר, הם יישארו תלויים ועומדים.

בשעה 9:00 בבוקר (שני), יכריע השופט דוד רוזן, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, האם היום תגיע לקיצה פרשת הולילנד, שהוכתרה כפרשת השחיתות החמורה בישראל, בהכרעת הדין שימסור או שמא עוד נכונו לנו התפתחויות בפרשה.

לפני מספר שבועות קבע השופט רוזן כי היום, ה-31.3.14 ימסור את הכרעת הדין בפרשת הולילנד באשר ל-13 הנאשמים, במתן וקבלת שוחד, עבור פרויקט הבניה הירושלמי.

אלא שבמהלך השבועות האחרונים, שולה זקן, האישה הכי קרובה לאהוד אולמרט, החליטה להפוך את עורה ולהפנות אליו עורף ולהפוך לעדת מדינה נגדו תוך שהיא חושפת הקלטות, ככל-הנראה מפלילות, נגדו.

בעקבות סיכום אליו הגיע עם הפרקליטות, הוגשה בקשה לשופט רוזן לדחות את הקראת הכרעת הדין בעניינם של אהוד אולמרט ושולה זקן, כדי לפתוח משפט בתוך משפט.

השופט רוזן החליט שלא לקיים דיון בבקשה והורה לכל הנאשמים בפרשה להגיש את תגובתם, מרביתם הגישו אמש את תשובתם לביהמ"ש,, הביעו את התנגדותם לדחייה וטענו כי אי הקראת הכרעת הדין היום, היא עינוי דין.

בשעות הערב, החליט השופט דוד רוזן שלא להחליט, ודחה את ההכרעה להיום, לדיון שייפתח ב-9:00 בבוקר, בו יכריע בסוגיה.

בפני השופט רוזן עומדות שלוש אפשרויות:

הראשונה - ימסור את הכרעת הדין בעניינם של 13 הנאשמים בפרשה. כאשר המשמעות היא שההקלטות של זקן המעידות לכאורה על שיבוש מהלכי משפט מצד אולמרט יטופלו בכתב אישום נפרד.

השניה - רוזן יקבל את בקשת הפרקליטות וידחה את ההכרעה בעבירות השוחד המיוחסות לאהוד אולמרט ושולה זקן. האפשרות זו פחות סבירה מאחר והפרקליטות כרכה את בעירות השוחד של אולמרט וזקן עם עבירות השוחד של יתר הנאשמים בפרשה.

עד המדינה שמואל דכנר (צילום: גיל יוחנן - ynet)

השלישית - היום רק ייערך דיון בבקשה הפרקליטות לדחות את הכרעת הדין בעניינם של אולמרט וזקן, ולא תוקרא כלל הכרעת הדין בפרשה.

כאמור, כל הנאשמים, מלבד זולה זקן, ביקשו שהכרעת הדין תימסר היום, כמתוכנן. אולמרט אף הצהיר כי הוא מוכן להיחקר על החשדות החדשים אך אמר כי אין לחקירה הזו קשר למשפט המתנהל כעת.

במסגרת הסדר הטיעון של זקן עם הפרקליטות, סוכם, כי בתמורה לעדויותיה נגד אולמרט והראיות החדשות שסיפקה, היא תודה ותורשע בעבירת שוחד, תרצה 11 חודשי מאסר בפועל ותידרש לשלם 100 אלף שקל קנס. ההסדר יובא היום לאישורו של השופט דוד רוזן.

פרשת הולילנד - מי נגד מי

התיק הנוכחי כולל שלוש פרשות נפרדות, שהמכנה המשותף שבהן הוא שמואל דכנר, מי שהיה עד המדינה ובשיאה של החקירה הנגדית, נפטר. דכנר טען כי היה צינור להעברת שוחד מיזמי נדל"ן לגורמי שלטון, באמצעות מאיר רבין, שטוען מנגד כי התשלומים עברו דרכו או ששולמו לו היו לגיטימיים תמורת עבודות חוקיות.

הפרשה המרכזית - פרויקט הולילנד בירושלים, אותו יזם הלל צ'רני, שבהמשך עבר לבעלות חברות שניהלו אביגדור קלנר, שמעון גלאון ואמנון ספרן.

פרויקט הולילנד בירושלים (צילום: פלאש 90)

לטענת הפרקליטות, הארבעה שילמו שוחד בהיקף של מיליוני שקלים לשורת אישים בעיריית ירושלים, בכדי לזכות להקלות שזירזו את בנית הפרויקט והרחבתו.

הנאשמים בקבלת שוחד בפרשה הם: אהוד אולמרט, אורי לופוליאנסקי, אורי שטרית, שולה זקן, אלי שמחיוף ואברהם פיינר.

אולמרט טען להגנתו כי לא קיבל, במישרין או בעקיפין, סכום כלשהו מדכנר. לופוליאנסקי ופיינר אישרו כי דכנר והיזמים תרמו למוסדות בראשם עמדו - 'יד שרה' של לופוליאנסקי ו'בית מלכה' של פיינר, אך טענו להגנתם כי התרומות היו לגיטימיות.

שטרית טען כי קיבל מדכנר תשלומים עבור עבודות שביצע עבורו, שמחיוף טען כי רק פרט צ'קים עבור מאיר רבין ולא קיבל שוחד. שולה זקן הודתה ברגע האחרון בקבלת שוחד במסגרת הסדר טיעון.

פרשת נוספת בתיק היא פרשת הזרע בה נטען כי קלנר וספרן שיחדו את אולמרט, זקן ויעקב אפרתי כדי שיסייעו לחברת הזרע לקדם את ענייניה בחוות שלם. הנאשמים טענו להגנתם כי לא היו כל תשלומים.

הפרשה השלישית היא פרשת תעשיות מלח, בה נטען כי דני דנקנר שיחד את יעקב אפרתי באמצעות מאיר רבין כדי להביא להפשרת קרקעות החברה בעתלית. דנקנר ורבין טוענים להגנתם כי מדובר בתשלומים לגיטימיים, אפרתי טוען כי לא קיבל מרבין כל סכום שהוא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר