השיחות בז'נבה: באיראן איבדו את האמון, בארה"ב אופטימיים

בז'נבה נפתח הסבב השלישי של השיחות בין איראן לששת המעצמות, בניסיון להגיע לחתימה על הסכם הנוגע לפיתוח הגרעין האיראני. שר החוץ האיראני טען כי האמון אבד (מדיני, עולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
נשיא איראן, חסן רוחאני (Mojtaba Salimi, Creative Commons ויקיפדיה)

בז'נבה נפתח אתמול (רביעי) הסבב השלישי של השיחות בין איראן לששת המעצמות, בניסיון להגיע לחתימה על הסכם הנוגע לפיתוח הגרעין באיראן.

עם תחילת הישיבה הראשונה, טען שר החוץ האיראני מוחמד זריף כי "האמון בין הצדדים אבד" ולכן איראן מבקשת לדון קודם בענייני המשא ומתן. הישיבה הסתיימה לאחר עשר דקות בלבד, אך מדובר שרת החוץ קתרין אשטון נמסר כי "כך זה תוכנן, אף אחד לא צריך להיות מופתע מכך".

אולם ביום השני לסבב, נראה כי המתיחות בין הצדדים גוברת. סגן שר החוץ האירני עבאס אראקצ'י, אמר בשיחה לסוכנות הידיעות 'רויטרס' כי ניתן יהיה לפתוח בשיחות רציניות בנושא הגרעין מול המעצמות רק אם יתחדש האמון בין הצדדים, וכי הנושא המרכזי, הקפאת העשרת האורניום של איראן, הוא "קו האדום" מבחינתם.

אראקצ'י חזר על דבריו של זריף והוסיף כי איראן תסכים לשבת לשיחות רציניות רק לאחר שיחודש האמון, אך עם זאת, המגעים לא יופסקו.

עוד בטרם השיחות, הודיע האייתוללה עלי חמינאי כי ישנם קווים אדומים שארצו לא תהיה מוכנה להתפשר עליהם. חמינאי נשא נאום בפני חברי ה"סיג", המילציה האכזרית של משמרות המהפכה. בנאום, אמר חמינאי כי ישראל היא ישות לא חוקית וכינה אותה "כלב מוכה כלבת". כלפי ארה"ב הוא טען כי הסנקציות נגד איראן כלל לא יעילות וקודם עליהם לתקן את הכלכלה שלהם. גם את צרפת הוא לא שכח ואמר כי פריז נכנעת לארה"ב ו"כורעת ברך בפני המשטר הישראלי".

בתגובה, אמר נשיא צרפת, פרנסואה הולנד כי על איראן להפסיק לעורר פרובוקציות ולעליה לספק תשובות בנושא תכנית הגרעין שלה.

בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בניסיון ללחוץ עליו לתמוך בדעתה של ישראל לפיה "הפתרון צריך לכלול דרישה שאיראן תפסיק להעשיר אורניום ושהצנטריפוגות יפסיקו להסתובב" בדומה לפתרון שהושג בסוריה.

נתניהו אמר כי לרוסיה ולישראל יש יעד משותף שלא לראות את איראן עם נשק גרעיני. פוטין, מצידו, לא התרשם במיוחד ורק הסכים שיש להגיע כמה שיותר מהר להסכם עם איראן והוסיף כי ברוסיה אופטימיים לגבי השיחות בז'נבה.

על אף ההתחלה הפסימית של השיחות, בארה"ב נחושים לחתום בהקדם על הסכם הגרעין ולהביא לפיוס עם איראן. גורם אמריקני בכיר אמר לכתבים בשוויץ כי יהיה ניתן לגשר על הפערים ולמרות הקושי, הדבר עדיין אפשרי.

ישראל ומדינות נוספות כדוגמת סעודיה, מביעות בתגובה ההתנגדות הגדולה למהלך וחשש כי אי הסרת האיום הגרעיני באופן מוחלט מהמזרח התיכון, יחזק את כוחה של הרפובליקה האיסלאמית ויערער את מאזן הכוחות הרגיש ממילא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר