דיווחים מהוועדה | צפו

דיון סוער בוועדה להצעת חוק תיקון פקודת המשטרה | בן גביר החמיא למפכ"ל

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, הגיע היום לוועדה המיוחדת הדנה בחוק בן גביר, חוק שאמור לקצץ בסמכויות שלו, וזכה לשבחים מהשר שמיועד להיות ממונה עליו | חברי האופוזיציה העתידית זעמו על החוק ותקפו את בן גביר | צפו בתיעוד מהסערה (חדשות, פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
בן גביר ושבתאי בוועדה היום (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 | וידיאו: ערוץ כנסת)

מערכת היחסים בין מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לבין יו"ר עוצמה יהודית והשר לביטחון לאומי המיועד חה"כ איתמר בן גביר, ידעו בשנה האחרונה בעיקר מורדות, אך נראה שכעת היחסים ביניהם חוזרים להיות תקינים, כך לפחות על פי המחמאות שנתן לו היום (רביעי) בן גביר בוועדה המיוחדת בכנסת שעוסקת בהצעת חוק תיקון פקודת המשטרה.

לאחר שהקמתן אושרה בבוקר בכנסת, בשעה 12, היום, התכנסו שתי ועדות מיוחדות האמורות לדון בחוקי בן גביר ודרעי.

בן גביר משבח את המפכ"ל

יו"ר הוועדה המיוחדת לחוק בן גביר, ח"כ אופיר כץ מהליכוד, אמר בפתח הדיון בהצעת החוק הפרטית שהגיש ח"כ איתמר בן גביר, המבקשת להפקיד בידי השר הממונה את ניהול המשטרה והפעלתה.

לדברי כץ: "בחנתי ולמדתי את הנושא לעומק ובהשוואה בינלאומית. אנו באים לתקן לקונה של שנים, ניסינו, אך בעבר לא היה לנו רוב בכנסת. המודל הזה עובד במדינות דמוקרטיות אחרות ולמרבה הפלא המפכ"ל לא התפטר ולא קמו שם מיליציות . הנושא צריך להיות מוסדר בחוק" .

"בחנתי את השיטה במדינות אחרות בעולם, ואני סבור שהמהלך שנעשה יחזק את המערכת כולה, את השר ואת המשטרה, ויעלה את הביטחון האישי של אזרחי ישראל שנפגע קשות בשנה האחרונה, וגם את האמון. לא זכורה לי מהירות כזו בהוצאת חוות דעת של היועצת המשפטית לממשלה תוך 24 שעות ובפזיזות שכזו. רובן של הצעות החוק לא יוצאות מהוועדות כפי שהן נכנסות לכן היה מצופה מהייעוץ המשפטי לממשלה לשמוע ולחוות את הדעת תוך כדי דיונים בוועדה. המטרה היא לשפר את חייהם וביטחונם של אזרחי מדינת ישראל וזה הדבר החשוב".

"הכל פוליטי" • צפו

מי שהגיע לוועדה שאמורה לפגוע לכאורה בסמכויות שלו, הוא מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, בן גביר פתח במחמאות ואמר: "אין מדינה דמוקרטית שהשר לא קובע בה את המדיניות. אני רוצה להודות למפכ"ל שהגיע, אני יודע כמה הוא עובד קשה למען עם ישראל, תודה שמצאת זמן להגיע לדיון הסופר חשוב הזה".

עוד אמר בן גביר בהמשך: "אם זה לא היה איתמר בן גביר הייתם אומרים על החוק הזה 'כל הכבוד', אבל יש כאלה שאצלם הכול פוליטי. זה לא סוד שיש קמפיין מתוזמר שנועד להלך אימים, נועד להפחיד, אומרים 'משטרה פוליטית', והינה השר המכהן עמר בר-לב לא כאן".

"בזמן שלו הייתה עלייה מטורפת בפיגועים והוא אומר 'זו לא הבעיה של המשטרה שיש אלימות', אני בהלם משר שלא מבין את תפקידו, שלא מבין שהוא צריך ליישם מדיניות, שהוא צריך להגן על השוטרים".

התגובה של קובי שבתאי

המפכ"ל , רב ניצב שבתאי, אמר בדיון: "בחברה המקוטבת כמו שלנו יש גוף אחד שפועל מולה והיא המשטרה. עצמאותה היא נושא מרכזי. הצעת החוק שקשה להכריז על חשיבותה ותהיה לה השפעה דרמטית. איננו מתנגדים לשינויים. אבל שינויים דרמטיים שכאלה חשוב שיעשו בדיון מעמיק. המשטרה אינו צבא , המשטרה עובד מול אזרחים ולא מול אויב מוגדר כמו הצבא. והשאלה , מה הבעיה במצב הנוכחי? ובהתאם לכך לפעול ולשפר. אנחנו זקוקים לתקציבים , לכוח אדם ועוד. אני יודע כיצד לממש אותם התוכניות. כמפקח הכללי אני יודע לייצר את השינוי. לשר יש סמכויות רבות. שירתתי תחת שני שרים , לא שלא היו מחלוקות. הצעת החוק לא מפרטת מה ניתן ומה לא לעשות במסגרתה. יש היום סמכויות רחבות לשר.

ח"כ בן גביר הפטיר לעבר המפכ"ל:" אבל אין שם מדיניות קובי".

המפכ"ל, רב ניצב, שבתאי: "יש תקציבים ותוכניות העבודה כולם נתונות בידי השר, הסמכויות לקבוע קצינים מדרגת סנ"צ השר מאשר כל מינוי ומינוי. הסמכות להכרזה על אירועי חירום היא בידי השר , ולכן קשה לי להבין כי השר הוא מעין חותמת גומי . הצעת החוק היא דקלרטיבית. עצם ההצעה להשוות לצבא היא תפגע במערכת היחסים המורכבת בין השוטרים לאזרח. אני מנסה להבין את מהות הסעיף לצמצום סמכויות המפכ"ל . האם בהפגנות השר יקבע האם לקיים אותם או לא?"

ח"כ בן גביר:" כמו שבר לב הנחה אותך?

מפכ"ל המשטרה, שבתאי סיכם: "האם השר יכול לחקור את המשטרה בחקירות ספציפיות ואנחנו נאלץ להתמודד עם זה כאשר הצעת החוק תעבור? לא ראיתי שהצעת החוק נותנת מענה. אנחנו לחייבים להיות בשיח על מנת שנאמר את דעתנו. מדובר בהצעה שעשויות לה השלכות דרמטיות ומעלה שאלות כבדות משקל. אני בעד שינויים כפי שעשיתי בעבר . צריך לבצע ניתוח עומק מכל המשמעויות הנגזרות ממנה. המשטרה חייבת להישאר ממלכתית ומקצועית כלפי כל אזרחי המדינה".

יו"ר הוועדה מציג את עמדתו

במהלך הדיונים החלו עימותים בין חברי הקואליציה והאופוזיציה, כאשר האופוזיציה העתידית תקפו את בן גביר בחריפות.

כזכור, מוקדם יותר דווח היום, כי מפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך, גילה את דעתו בנוגע ל'חוק בן גביר' שאושר אמש (שלישי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת ואמר כי "הכיוון אליו מוביל בן גביר מסוכן אין לו מושג איך עושים את זה". את הדברים אמר אלשיך במסגרת ראיון שהעניק ל'ידיעות אחרונות'.

לדברי אלשיך, החוקים המעניקים סמכויות יתר לשר המיועד לביטחון לאומי רק עשויים להגביר את חוסר הביטחון האישי של האזרחים. "אני חרד לגורלה של מדינת ישראל", אמר אלשיך. "יש לי נכדים. לא בטוח שהם יוכלו להמשיך להסתובב בבטחה ברחובות ובקניונים".

עוד מהדיונים בוועדה

אלשיך נימק את טענותיו: "כאשר אכיפת החוק תהיה בידיים פוליטיות, עשויות לקום כאן מיליציות עצמאיות שאף אחד לא הסמיך שינסו לעשות סדר באלימות שתגאה כתוצאה מחוסר האמון הציבורי במערכת אכיפת החוק. בעיניהם אכיפת החוק תהפוך למשהו פוליטי. מיליציות עצמאיות שעשויות לירות בחשודים בעיניהם ברחובות - לשם אנו הולכים. חשוב שהציבור יבין זאת".

אלשיך סיפר על אמירה לא בלתי מעניינת שהפטיר לעברו השר המיועד בן גביר עם סיום תפקידו כמפכ"ל: "היתה לך הזדמנות לעשות קדנציה מופלאה - ופספסת אותה". אלשיך סיפר כי על אף שהוא מגדיר את עצמו 'איש ימין', הוא לא הצביע עבור בן גביר.

"אם החוקים היו עוברים בתקופת כהונתי הייתי מתפטר. לא הייתי משרת כמפכ"ל תחת גורם פוליטי", הדגיש אלשיך. "אני יכול להבטיח שהתוצאה מהעברת החוקים תהיה הפוכה. יותר אנדרלמוסיה. פחות משילות", הוסיף אלשיך בראיון ל'ידיעות אחרונות'.

בתגובה לפרסום הדברים, הגיב חבר הכנסת והשר המיועד איתמר בן גביר בחריפות ואמר: "חבל באמת שהחוקים לא עברו בתקופת כהונתך. אולי היית מתפטר". בן גביר הוסיף ו'עקץ' את אלשיך: "אם הוא היה מתפטר, היה נחסך למשטרה כל הנזק האדיר שגרם לה אלשיך בתקופת כהונתו".

בן גביר היום בדיון בוועדה: "אלשיך היה מפכ"ל כושל"

בן גביר הוסיף ותקף את אלשיך: "עד היום הנזק בהפקרת בטחון הציבור ניכר ואת כשלונו הוא מנסה לכסות בהתקפה תקשורתית, במקום להכות על חטא". בן גביר הוסיף להזכיר את מחדלי אלשיך: "לא שכחתנו שאלשיך ריגל אחרי אזרחים, עסק בתפירת תיקים, היה מפכ"ל כושל, ובדבר הכי חשוב הוא לא טיפל, בביטחון ברחובות. תיקון הפקודה מאפשר לשר להתוות את המדיניות, את העקרונות ואת הכללים, הדברים הללו לא התקיימו בתקופת אלשיך ולכן המשטרה נראתה כפי שנראתה".

ח"כ בן גביר הוסיף: "נבחר ציבור הוא לא שם גנאי, אבל אלשיך שנכשל בתפקידו כמפכ"ל, המציא את חקירות נתניהו והפך למדליף הסדרתי מחקירות המשטרה, הכניס את כל המדינה לטרללת של 5 מערכות בחירות, ופגע בזכויות אדם, הוא האחרון שיכול לדבר על המשטרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר