בניגוד להצהרות השר

מחטף? השינוי שיגרום ליותר חילולי שבת בתחבורה הציבורית

משרד התחבורה שינה את הנוהל המונע הפעלת תחבורה ציבורית חצי שעה לפני ואחרי שבת. הנוהל החדש, שמתיר הפעלת תחבורה עד לשבת עצמה, עלול לגרום לנהגים רבים לחלל את השבת (בארץ)

חיים אבני | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

משרד התחבורה אישר חילולי שבת של חברות התחבורה: בחודשים האחרונים עלה לדיון הציבורי נושא חילולי השבת על ידי חברות התחבורה הציבורית, כשלכאורה משרד התחבורה תמך בעמדה שלא לשנות את הסטטוס קוו ולא לאפשר נסיעה של תחבורה ציבורית בשבת. אלא, שממסמך שחיבר עיתונאי "ניוז1" עידן יוסף, עולה כי משרד התחבורה שינה במה שנראה כמו מחטף את הנוהל שניסה למנוע חילולי שבת.

עד לפני מספר חודשים נהלי משרד התחבורה דרשו מחברות התחבורה הציבורית לסיים את כל הנסיעות עד חצי שעה לפני כניסת השבת בכל שבוע וכן לא להתחיל את הנסיעות עד חצי שעה לאחר צאת השבת. הנוהל נועד על מנת לוודא כי החברות לא יגרמו חילולי שבת על ידי נסיעה של האוטובוסים לאחר כניסת השבת ולפני צאת השבת, כמו גם לאפשר את הגעת הנהגים לבתיהם לפני תחילת השבת, ויציאתם לעבודה רק לאחר צאת השבת.

בחברות התחבורה הציבורית לא עמדו בנהלים לעתים קרובות, ונסיעות הסתיימו רק לאחר כניסת השבת. משרד התחבורה לא אכף את הנוהל ולא הטיל עיצומים על החברות שחיללו את השבת. בכירי המשרד הסבירו את הדבר בכך שלא ניתן לאכוף את הנוהל על כל אוטובוס, במקביל לטענות החברות כי זמני כניסת ויציאת השבת שמשתנים מדי שבוע מקשים עליהם לקבוע את זמני הנסיעה.

שר התחבורה ישראל כץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

אלא שלפני זמן מה החליטו במשרד התחבורה לשנות את הנוהל, במה שנראה כמו מחטף, ולמרות ששר התחבורה ישראל כץ הודיע לארגון "התנועה למדינה יהודית" כי אין בכוונתו לשנות את הנהלים ולהתיר נסיעות תחבורה ציבורית בשבת, בפועל בעקבות הנהלים החדשים מבוצעים חילולי שבת באופן סדיר על ידי חברות התחבורה הציבורית השונות.

בנוהל החדש נכתב כי "המפעיל יקבע את מועד יציאת הנסיעה האחרונה כך שהנסיעה תגיע לתחנת היעד לפני כניסת השבת (במקום הנוהל שחייב להגיע לתחנה הסופית עד חצי שעה לפני כניסת השבת לכל המאוחר ח.א.), על פי על מועדי כניסת השבת המפורסמים על ידי הרבנות הראשית לישראל".

גם הנוהל שאסר נסיעות עד חצי שעה לאחר צאת השבת שונה, כשלשון הנוהל החדש קובע כי "המפעיל יקבע את מועד יציאת הנסיעה הראשונה לאחר יציאת השבת (כנ"ל ח.א.), על פי על מועדי יציאת שבת המפורסמים על ידי הרבנות הראשית לישראל".

מעבר לעובדה כי הדבר מתיר בפועל נסיעות מתוכננות עד לשנייה בה נכנסת שבת ומהרגע בו יוצאת השבת - מה שגורם לנהגים לחלל את השבת באופן וודאי בהסעת האוטובוסים אל ומחניוני האוטובוסים במהלך השבת, הנוהל החדש גרם למאות מקרים בהם 'גלשו' הנסיעות בתחבורה הציבורית אל תוך השבת, כמו גם למקרים בהם התחילו נסיעות עוד במהלך השבת, כשמשרד התחבורה נמנע לאכוף את החוקים האוסרים נסיעת תחבורה ציבורית בשבת.

את תגובת משרד התחבורה לא ניתן היה להשיג עד לשעת פרסום הכתבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר