תוכנה פשוטה וזולה סייעה לסנואודן להדליף

למרבה האירוניה, המדליף הגדול בהיסטוריה ומי שהיה מועמד לפרס נובל לשלום, השתמש דווקא בתוכנת מחשב נפוצה וזולה לאיסוף המסמכים ממחשבי הסוכנות (חדשות, טכנולוגי)

מישאל לוי | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

האירוניה: אדוארד סנואודן, המדליף הגדול בהיסטוריה ומי שהיה מועמד לפרס נובל לשלום, השתמש בתוכנת מחשב נפוצה וזולה לאיסוף המסמכים ממחשבי הסוכנות.

אנשי מודיעין מסוכנות NSA החוקרים את פרשת ההדלפות של סוכן הביון לשעבר סנואודן, גילו כי את המסמכים אסף סנואודן ממחשבי הסוכנות באמצעות תוכנה פשוטה, ועשה זאת למרות שבכירים בסוכנות הבחינו במעשיו ושאלו אותו על כך.

התוכנה, 'ווב-קרולר' (web crawler), נועדה לחיפוש ברשת, יצירת אינדקסים וגיבוי אתרים. בכיר במודיעין אמר כי ב-"תהליך די אוטומטי" הצליח סנואודן להשיג מסמכים רבים בזמן עבודתו השוטפת. "אנחנו לא מאמינים שזה נעשה בישיבה אחת מול מחשב והורדה של כל כך הרבה חומר ברצף", אמר הבכיר.

באפשרות התוכנה לנוע מאתר לאתר בעקבות לינקים הקיימים במסמכים ולהעתיק את כל מה שהיא מוצאת. ככל הנראה, סנואודן בחר כי הפרמטרים לחיפוש יאתרו לינקים ברשתות הפנימיות של הסוכנות וכך הצליח להגיע לכ-1.7 מיליון מסמכים, לדברי הבכיר. ביניהם, אתרי הוויקי הפנימיים ומאגרי מידע המבוססים על ידע של אנליסטים וסוכנים אחרים.

לפי הממצאים, פעולתו של סנואודן לא הייתה מתוחכמת במיוחד והייתה צריכה להתגלות במהרה, בהנחה של-NSA מערכות הגנה מתקדמות על מאגרי הצבא והמודיעין. ויתרה מזאת, רק שלוש שנים לאחר התקיפה הגדולה של ויקיליקס, הצליח סנואודן לחשוף מסמכים צבאיים ודיפלומטיים רגישים הרבה יותר.

יתרה מכך, סנודן הצליח במעשיו שלוש שנים לאחר החשיפות הגדולות של ויקיליקס, שבמסגרתן נחשפו בשיטות דומות אלפי מסמכים צבאיים ודיפלומטיים רגישים הרבה פחות מאלה שחשף סנודן.

אנשי המודיעין מספקים הסבר דחוק למדי כיצד התאפשרה ההדלפה הגדולה. מאחר שסנואודן עבד כקבלן טכנולוגי של הסוכנות בהוואי, בבסיס שלא צויד באמצעי אבטחה מודרניים, הפעולות שלו לא עוררו חשד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר