מה חיפש מייסד Waze אורי לוין בבני ברק

אורי לוין, ממייסדי סיפור ההצלחה הישראלי Waze ומייזמי חברת ההזנק פיקס הצטרף לשורת בכירי ההייטק הישראליים שהגיעו לפגוש את סטארטאפיסטים חרדים. איך הוא הקים אימפריית ניווט שנמכרה לגוגל במיליארד דולר, באילו קשיים נתקל ומה עושים אחרי האקזיט הענק? (דיגיטל, חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
אורי לוין ב'סלפי' עם הסטארטאפיסטים החרדים (צילום: באדיבות המצלם)

מחשב מסלול מחדש: את השם אורי לוין ספק אם שמעתם אם אינכם חובבי הייטק מושבעים או עוסקים בתחום, אך את המיזם שלו אין ספק שכולכם מכירים. מדובר באיש שייסד יחד עם אהוד שבתאי ואמיר שנער את חברת ההזנק וויז, האפליקציה בה משתמשים מיליוני ישראלים ועשרות מיליוני בני אדם בעולם על מנת לנווט ליעדם.

האפליקציה מסייעת בניווט על ידי שימוש במה שמכונה "חכמת ההמונים" - בה הנהגים עצמם מעדכנים את האפליקציה, החל מהמפות עצמן שמופו על ידי משתמשים מתנדבים ועד לעדכונים בזמן אמת על מפגעים ועומסים בכבישים בישראל ובעולם. הרעיון שהיה בזמנו חלוצי, זכה ללא מעט ביקורות מזלזלות מצד מתחרים ולקשיים לא פשוטים המלווים כל חברת סטארטאפ בתחילת הדרך.

כעת, יותר משנה ומחצה לאחר שמכר את החברה שהפכה לסיפור הצלחה של ממש לענקית האינטרנט גוגל בסכום של למעלה ממיליארד דולרים, הגיע אורי לוין לבני ברק על מנת לפגוש סטארטאפיסטים חרדים בתחילת דרכם, במיזם של פעיל ההייטק החרדי משה פרידמן וארגון קמא-טק, עליהם דיווח המדור לפני כחודש. כ-150 יזמים ויזמיות חרדים (בהפרדה) השתתפו בכנס אליו הגיע לוין וביקשו לשמוע איך הוקמה החברה הכי מדוברת בישראל.

אורי לוין והיזמים החרדים (צילום: באדיבות המצלם)

מרשת מתנדבים למעצמת ניווט עולמית

אורי לוין (49) סיפר על דרכה של WAZE משנת 2007, שנוסדה כמיזם שיתופי למיפוי הכבישים שעבד על מחשבי כף יד ישנים כדוגמת "פאלם" ואט אט הפכה לבסיס נתונים ענקי ובעל משמעות של מפות התנועה בעולם ושל ניתוח מצב התנועה בזמן אמת. בסיפורו הוא הרחיב על ההתחלות הקשות והרגעים בהם היזם מרגיש בארץ מדבר, אך גם בשנים אלו כמו בני ישראל במדבר ישנן התקדמויות עד ליעד הגדול. במקרה שלו כמובן מדובר על האקזיט של החברה לגוגל במליארד ושלוש מאות מליון דולר שהכה הדים בתקשורת הישראלית והעולמית.

הוא פרט על ה-DNA המשותף לכל המיזמים שלו ובראשם הסטארט-אפ הנוכחי שלו - FeeX - הרובין הוד של העמלות, בו ניתן בפעולה פשוטה לחשוף את גובה העמלות של הפנסיה האישית של כל אדם - לדבריו, רק מיזם שיש בו צורך כואב וחריף יכול להצליח. במקרה של Waze מדובר על הכאב של הפקקים והתנועה, ובמקרה של FeeX מדובר על חור שחור שבולע אחוזים גדולים מהפנסיה.

אורי לוין - חכמת ההמונים; מניווט חברתי לפנסיה חברתית

לדבריו, רק בארצות הברית לבדה משולמים מידי שנה 600 מיליארד דולר של עמלות על חשבונות פנסיה וקרנות גמל, כאשר אנשים אינם יודעים כמה הם משלמים ולמי. בעזרת התוכנה החדשנית של FeeX יכול כל אדם לקחת לידיו את העניין ולא לשלם כסף ללא חשבון.

וויז, הסטארטפ המצליח של לוין (צילום: פלאש 90)

לוין נתן עצות ליזמים, בין השאר הוא הסביר על הדרכים לפתח מוצר שמתבסס על תוכן גולשים (כמו waze שהערך המרכזי שלו הוא המידע שמצטבר משימוש של אלפי נהגים בו זמנית) וכיצד להביא את המשתמשים הראשונים כאשר עדיין אין הרבה ערך למוצר מאחר ועדיין אין בו עדיין מאסה קריטית של משתמשים.

עוד סיפר לוין כיצד במהלך שנה שלמה הסתובבו יזמי Waze בין משקיעים שונים בישראל שלא האמינו במוצר ולא הסכימו להשקיע, רק אחרי ששמעו תשובה שלילית שוב ושוב מהרבה מאד משקיעים הם מצאו את המשקיעים שהאמינו בחזון שלהם והשקיעו בחברה. הוא סיפר על התכונות של יזם טוב, ועל המאפיינים של מיזם טוב, מהי הדרך הנכונה לפנות למשקיעים, ומה התכונות שצריכות להיות למנכ"ל של חברה מצליחה, שהמרכזיות שבהן לדעתו הם היכולת לסחוף, את הלקוחות, את המשקיעים, ואת העובדים, וכן היכולת לקבל החלטות קשות.

כך תהיו וייז הבאה - "תעשו טעויות ותתאהבו בבעיות"

"כשמחליטים להקים מיזם צריך להיות מוכנים להקרבה. להיות מוכנים לעשות ויתורים, לפעמים לוותר על משכורת לתקופה ממושכת ולחוות עליות ומורדות בחיי המיזם", אמר. "יזם צריך לשאול את עצמו איזו בעיה הוא פותר, ושהמיזם שלו יספק פתרון לבעיה הנוגעת להרבה אנשים".

"לא תמיד יודעים מההתחלה מהו המודל העסקי של המיזם. יכול לקחת לסטארט-אפ שלוש שנים למצוא את המודל העסקי והוא יחליף אותו כמה פעמים בדרך. אבל, המפתח הוא במשתמשים ובשימוש שלהם (בערך שנוצר עבורם). אם יהיו לסטארט-אפ הרבה משתמשים, והם יקבלו הרבה ערך, אני מאמין שבסוף הוא יצליח ליצור רווח".

מייסד ווייז מרצה בפני היזמים החרדים (צילום: באדיבות המצלם)

אורי לוין גם טרח להסביר ליזמים את מה שהוא מגדיר ככללי ההצלחה של מיזמי הסטארטאפ. לוין הסביר כי ראשית לכל יזם חייבה לדעת מיהם המשתמשים שלך ומהי הבעיה שדורשת פתרון. לאחר מכן, מכיוון שבחברות הללו תמיד מתבצעות טעויות, "עשה את הטעויות שלך כמה שיותר מהר, בימים הראשונים של המיזם".

בנוסף, המליץ מייסד וייז לסטארטאפיסטים המתחילים כי מומלץ להתמקד בנושא אחד ולא להתפזר, "דע מהו הסיפור שלך והשתמש בו בגיוס המשקיעים האויב הגדול ביותר של מספיק טוב הוא מצוין. ותתאהב בבעיה לא בפתרון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר