משחק מסוכן

'בלתי נשלט': הקרב על המעבדות הביולוגיות

ארה"ב "פועלת למנוע מחומרים ביולוגיים להגיע לרוסים"; בקרמלין תפסו את תפקיד הקורבן: "זהו כלי לאיום על רוסיה" • וגם - ההתפתחות המדאיגה בכור האטומי בצ'רנוביל (אקטואלי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

בזמן שרוסיה ממשיכה בנסיונותיה לכיבוש אוקראינה, מסתמנת נקודה נוספת שתגרום למתח בין רוסיה ובעלות בריתה לבין מעצמות המערב.

מדובר במעבדות מחקר ופיתוח אוקראיניות-אמריקניות, שבהן עוסקים לכאורה בניסויים בחומרים ביולוגיים מסוכנים. כעת, לאחר שרוסיה הצליחה להשתלט על חלקים משמעותיים באוקראינה ולהפגיז רבים אחרים, בארצות הברית החליטו לפעול כדי לנטרל סיכונים.

עד כה לא דובר בכלל על הנושא, ומשרד החוץ האוקראיני הכחיש: "אוקראינה לא עוסקת בפיתוח נשק ביולוגי, אין מעבדות אמריקאיות בשטח המדינה".

אבל סגנית מזכיר המדינה האמריקני, ויקטוריה נולנד, התייחסה לעניין במהלך שימוע בסנאט ובכך הכירה למעשה בקיומן של מעבדות ביולוגיות באוקראינה.

לדבריה של נולנד, "ארצות הברית עובדת עם אוקראינה כדי למנוע מחומרי מחקר ביולוגיים להגיע לכוחות הרוסיים. באוקראינה יש מתקנים למחקר ביולוגי, ועכשיו אנחנו מאוד מודאגים מכך שהכוחות המזוינים הרוסים ינסו להשיג שליטה עליהם. לכן, אנו פועלים יחד עם האוקראינים כדי שחומרי המחקר לא ייפלו לידי הרוסים אם הם יתקרבו אליהם".

נולנד, בביקור באוקראינה בימים שלווים יותר (צילום: Shutterstock)

רוסיה מצידה, הגיבה מיד לדברים כשהיא תופסת את תפקיד הקורבן, תפקיד אותו מנסה הקרמלין לשחק בשנים האחרונות בטענה כי אזרחים רוסיים מאויימים בידי אוקראינה והמערב. דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, התראיינה על הנושא ברדיו של סוכנות הידיעות הממשלתית 'ספוטניק'.

"נתונים על נוכחות מעבדות ביולוגיות אמריקאיות באוקראינה, משנים לחלוטין את תמונת המעורבות של וושינגטון. זהו כלי של איום ישיר על רוסיה".

זכרובה הוסיפה כי "אם זה (הפעילות של מעבדות ביולוגיות באוקראינה, י"נ) לא יופסק כעת, אז כל זה יהיה בלתי נשלט - ויהיה כפוף אך ורק לאותם כוחות קיצוניים, שבאופן עקרוני, לדעתי, כבר לא כפופים אפילו לעצמם, שלא לדבר על אף אחד אחר.

"מוסקבה דורשת לדעת האם חומרים ביולוגיים מסוכנים ממעבדות באוקראינה נפלו לידיהם של קיצונים ולאומנים", אמרה.

מקורבים לקרמלין סיפרו כי "במהלך מבצע מיוחד, הכוחות המזוינים הרוסים גילו עקבות של תוכנית ביולוגית צבאית שיישמה קייב במימון משרד ההגנה האמריקני. בין היתר נמצאו מסמכים על השמדת חירום של פתוגנים ונגיפים מסוכנים במיוחד, אנתרקס, טולרמיה, כולרה ומחלות קטלניות אחרות הוחרמו מעובדי מעבדות ביולוגיות אוקראיניות.

"משרד ההגנה של הפדרציה הרוסית קבע כי כבר כעת ניתן להסיק מסקנה: רכיבים של נשק ביולוגי פותחו במעבדות ביולוגיות אוקראיניות".

כזכור, בחודש שעבר תקפו כוחות רוסים את יריביהם האוקראינים סמוך לתחנת הכוח הגרעינית בעיר צ'רנוביל. באותו היום, הם אף הצליחו להשתלט על תחנת הכוח.

בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אומרים היום (רביעי) כי באופן בלתי צפוי אבד הקשר עם מערכות הניטור בתחנה. המשמעות המדאיגה היא שכעת איש לא יודע מה קורה באיזור בו ארע האסון הגרעיני הגדול ביותר בהיסטוריה והאסון האקולוגי הגדול במאה האחרונה - 'אסון צ'רנוביל'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר