כיכר השבת

'הנערים שלנו'

"התחושה הכי קשה בעולם" • הפרק הראשון

בואו להתמסר לסיפור, להתחבר לרגש החבוי מאחורי תדמית של נער או נערה בעייתיים או קשוחים. זה הסיפור שלהם. זה הסיפור שלנו • "הנערים שלנו", הפרק הראשון • צפו (חרדים)

196
אלי דן | כיכר השבת | כ"ד בשבט | 06.02.21
(צילום: ישראל כהן)

בשולי משבר הקורונה ניתן היה להבחין במשבר משמעותי עוד יותר, המשבר החינוכי. קשה לחשוב על מערכת יותר חשובה עבור המגזר החרדי ממערכת החינוך, ואכן מערכת החינוך החרדית היא יצירת מופת של חינוך ערכי, שורשי, ואיכותי. למרות שככל מערכת היא סובלת לכאורה מ'חולאים' שונים שאין לזלזל בהם או לטשטש אותם, אלא לשים לב אליהם על מנת לשפר את המכלול המבורך.

בסדרת הראיונות "שומרים על הנר" שערכנו כאן ב'כיכר השבת' בימי החנוכה, דיברנו עם אנשי חינוך מומחים בתחומם, על זיהוי מוקדם של קשיים אצל תלמידים, על טיפול מקצועי בבעיות שזוהו, על מוסדות ומענים ייחודיים עבור נוער שמתמודד עם קושי להשתלב במערכת "הרגילה", ועוד.

לצד השיח המשמעותי הזה, חשוב להציף אל התודעה הציבורית לא רק את מה שיש לאנשי החינוך לומר, אלא גם את מה שיש לנערים ולנערות עצמם לומר. כהורים ומורים, קל לנו לומר לילד מה הציפיות שלנו ממנו, אך לא תמיד קל להקשיב למה שיש לילד לומר, אנחנו הלכנו להקשיב להם.

מטרת השיח עם הנערים והנערות, איננה להאשים חלילה את מחנכיהם או את הוריהם, אלא לפתוח צוהר לעולמם הפנימי ולחוויות שהם חווים מזווית ראייתם. כמו כן, ברור לנו שלא ניתן לחנך ילד לפי דרישותיו, חינוך זאת לא "תוכנית כבקשתך", מן הצד השני חשוב מאוד להקשיב למה שיש לנערים והנערות הללו לומר, על מנת לשפר את מה שטעון שיפור.

כמובן שלא כולם נמצאים באותו המקום, לעיתים נער המפספס ב"בין-הזמנים" זמן קריאת שמע של "מגן אברהם" יכול להיראות לאביו ירא השמים כילד פורק עול, ותגובה מוגזמת לכך יכולה לעודד השלכות לא רצויות. דברי ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, על צורת החינוך הראויה "בנחת", "בהומור" וכדומה, יכולים להוות השראה על צורת ההתמודדות הנכונה.

לצד זה, קיימת התמודדות עם נערים שעזבו מסגרת אחת לטובת מסגרת נוקשה פחות, ישנם גם נערים ללא מסגרת, יש נערים שעזבו מסגרות ופנו לעבודה, ויש נערים שמתעסקים בפעילויות שאינן תואמות את החוק, ויש נערים שחדלו מלהשתייך לחברה החרדית. כל רצף ההתמודדויות הללו דורש מענה מותאם אישית. אנו בסדרת כתבות אלו נוגעים בקצה של תופעה רחבה, ואיננו מתיימרים לכסות את כולה.

אנו נמנעים מלכנות את הנערים הללו בכינוי "נוער נושר" וכדומה, אכן, נשירה של עלה מן העץ מובילה לאובדן, אך כאשר פרי בשל נושר מן העץ, נשירתו טומנת בחובה אפשרות של צמיחה עצמאית ובריאה שלא הייתה יכולה להתרחש אחרת. יתכן כי טעינת הילד/נער בערכים בריאים ומלאים תסייע לו להפוך מ"נער נושר" ל"נער צומח".

בנתיים קראנו להם "הנערים שלנו" כי הנוער הנפלא הזה הם ילדינו, והם גם לעיתים משקפים את מי שהיינו בגיל צעיר, הנערים שבתוכנו.

כש"הנערים שלנו" פתחו את הפה הייתי צריך לעצור את הדמעות, הכאב שלהם החזיר אותי בבת אחת אל שנות הנעורים האבודות, אל הצורך הבסיסי, האנושי כל כך, באהבה והכלה, שלעיתים מושלך לשולי הדרך לטובת מערכת דרישות תובענית. והם דיברו והן שיתפו, בפתיחות, בכנות, בתמימות ששמורה רק לימי התום עוד בטרם נכנענו לדרישות הציניות והקשוחות של העולם.

נתתי להם להוביל אותי אל עולמם, אל הכאבים בהם נפשם העדינה התפתלה. אי אפשר לערוך את החוויות הללו, צריך להכיל אותן כמות שהן, להתמסר לסיפור, להתחבר לרגש החבוי מאחורי תדמית של נער או נערה בעייתיים או קשוחים.

זה הסיפור שלהם. זה הסיפור שלנו.

"הנערים והנערות שלנו"

צילום: ישראל כהן | עריכה: כיכר השבת | הפקה: משה יצחק רושגולד

  • הפרק שודר לראשונה בתוכנית מוצ"ש לייב ב'כיכר השבת'
תוכן שאסור לפספס
196 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
105
מתי הפרק של הבנות עולהה אני מחכה לזה כל השבועעע
שרי15.02.21
104
למה לא יוצא עוד אמרו כל מוצאי שבת
נהוראי .15.02.21
103
איפהההההההההההה הפרק השני
איפהההההה15.02.21

הצגת כל התגובות

102
למה לא יוצא את הפרק השני
הודיה14.02.21
101
קודם תוכנית מהממת דבר שני אני כבחורה רוצה להגיד שבסמינר שלי לא תמיד יש את האפשרות לשאול שאלות אבל בבית שלי כן הורים תנו לילדים את ההרגשה הכי חמה וטובה שהם העולם שלכם ותדגישוו ותגידוו להם שאתם אוהבים אותם ותביאו תהרגשה הכי חופשית שישאלו אותכם שאלות גם הכי בסיסיות
ח12.02.21
100
כל הכבוד לכם!! תביאו עוד!!ילד שיורד זה ילד שלא טוב לו!!!
יורדת לשעבר..11.02.21
99
לבי כולו חמלה לבחורים מסוג זה. אל תשכמו קדושה ותיקון היסוד מונעים תופעות כאלה
ללא שם08.02.21
98
הווידיאו שלכם בעייתי ברמות! כל רגע הוא נתקע!
יהודה24.02.21
97
דייי למה לא יוצא אחד חדש ?!!! אני מחכה לזה כבר כל השבוע!!!! כבר יום ראשון ואני מחכה לנערות שלנו!!!!!!!!!!!
א.ב.14.02.21
96
יעלו לאתר גם את הנערות שלנו פשוט פספסתי את הפרק של הנערות והעלו את כל הפרקים של מוצאי שבת ורק את הנערות עדין לא העלו אוף חיכיתי רק לפרק הזה אני לא מאמינה שפספסתי אותו ככה
א13.02.21
95
אני בירידה רצינית כאילו בקושי שומרת שבת וזה וכאילו לוידעת אני אפילו לא רוצה לחזור... טוב לי ככה
מיהה11.02.21
חבל, טוב עכשיו אבל בעתיד? איך את רוצה לבנות את הבית שלך?
ט14.02.21
וואי איזה חבל... מקווה בשבילך שתמצאי את המקום שבו תהיי מאושרת...
מימי21.02.21
94
איזה יפה
"מזמור לתודה.."12.04.21
93
מישהו ראה בכלל במוצאי שבת אם היה את הנערות שלנו?
א15.02.21
92
למה אין את הנערות שלנו השבוע ברדק
למה אין את הנערות שלנו השבוע14.02.21
91
חחחחחחחחחחחחחחחח אין על התגובה הזאת
מלינואה בדם09.02.21
90
תודה רבה לכם
ארי היל08.02.21
89
מדהים.. הייתי שמח להיות חלק מזה.. להיות בקשר עם החברים האלו.. הם מלאכים טובים מלאי חן..
אליהו07.02.21
88
האומץ שהם מדברים מכניס הרבה מאוד מערכות ללחץ, וככה צריך, כשזורקים ממערכות חינוך בלי לחשוב פעמים, כשמזלזלים בהם יש מחיר לכל דבר, אחרי זה בוכים על מה שקורה בבני ברק...
מרגש ומפחיד07.02.21
מי מזלזל? כולם כואבים.
א 07.02.21
87
סופסוף תיקשורת חרדית שעושה תפקיד משמעותי!
שמואל לוין07.02.21
86
וואו שאפו!!
נהלל07.02.21
85
מרגש וכואב כל כך :(
חיה 07.02.21
84
איפה הפרק השני?! עברו כבר שבועיים
מימי21.02.21
83
אני מחכה כבר לפרק הבא מהר
ללא שם14.02.21
82
חברה שימו לב לקשר שלכם עם הילדים מי שבקשר טוב איתם זה תורם בכל תחום חוץ מהרוחניות
נעמה12.02.21
81
כל הכבוד לכם, נושא חשוב שאסור להתעלם ממנו. אני רוצה לשתף את כל מי שיראה את הדברים הבאים: השיטה המוצלחת ביותר עובדתית היא שיטת חסידות חב"ד שהרבי מליובאוויטש זצ"ל בפיקחותו ובחכמתו הרבה בנה את החינוך בצורה המושלמת ביותר. בין השאר בקראו לכל בחור ולכל אדם למנות "עשה לך רב" שאיתו הוא ידבר על כל העניינים
בחור ישיבה09.02.21
הרבי חי וקיים לעולם ועד!!
משחיסתית10.02.21
לא צריך להתייחס לתגובה הזאת מי שכתב אותה אין לו שום קשר לחב"ד אלא לכת המשיחיזם שלצערנו מקשרים אותה לחב"ד וכל מי שהוא חבדניק לא אומר ככה נ.ב. אמנם הרבי לא נמצא בגשמיות בעולם שלנו אך בהחלט הוא ממשיך להשפיע מכל מקום שיהיה ואפשר לראות זאת במוחש ש"מה זרעו בחיים אף הוא בחיים"
חיים24.02.21
א) אני חבדנ''יק ב) לחבדניקית. חב''ד ממש לא מצלחים להיתנהל בלי רבי! (לא עלינו ועליכם אח שלי ודוד שלי ירדו מהדרך ויש עוד המשך לצערינו...) ג) הרבי לא עלינו הסתלק מן העולם!
חרדי באמת13.02.21
בהצלחה לך.. אני ממש מבינה את אח שלך ודוד שלך שירדו מהדרך, באמת אי אפשר להתנהל בלי הרבי וזאת בדיוק התשובה שהרבי חי! כי אם לא ח"ו- לא היינו מצליחים להמשיך,, והעובדה היא שחב"ד רק הולכת וגדלה עוד יותר ובמבט ראשון זה לא הגיוני- אם הרבי ח"ו לא כאן עוד אז איך חב"ד חיה ונושמת? זאת בדיוק התשובה, הרבי חי וקיי
חבדניקית14.02.21
את באמת מאמינה שהוא חי??
מישהי21.02.21
לא הבנתי איך חי? מה חי? איפה חי??? את אמיתית? הוא יענו חי רק קבור בתוך האדמה...כמו כל אדם אחרי המוות..
תהילה24.02.21
עזוב שיטה מוצלחת עובדתית לא עובדתית.. זאת לא תחרות למי יש הכי קצת נושרים, ואנחנו לא באים פה להראות כמה אנחנו צודקים או לאידעת מה.. ב"ה חב"ד חיה ונושמת ביחד עם הרבי, מה היינו עושים בלי הרבי וההוראות שלו?? אשרינו שזכינו!
חבדניקית10.02.21
80
אלי דן תעשה סידרה על הסיפור חיים שלך זה יכול לחזק הרבה נערים כאלה
אליה08.02.21
79
רמה גבוהה העריכה (ותמיד יש לאן להתקדם ) שאפו
איתן07.02.21
78
אני רואה תמיד שצריך הרבה אהבה.. זה יכול להזיק... מה שכן צריך, שלא ל-כ-ע-ו-ס אף פעם, ולהיות מכובד בעיני הילד שרואה את אבא מרומם אציל לא מתעצבן, וק"ו לא משקר.. ואז הילד גם אם קשה לו, הוא לא נושר.. אבל לפנק באהבה זה לא דרכם של גדולי האומה, כמו כן חובה לתת אם רואים קושי, לדבר בפתיחות עם הילד ולבדוק האם
א 07.02.21
77
מדהיםםםםםםםםםםםםםםםםם מ יפה בגבול הטעם הטוב תמשיכו ככה רק לא להרוס
משהו07.02.21
76
תודה לכם. העלתם למודעות נושא כ"כ חשוב. המראיין עושה עבודת קודש של הקשבה אמיתית, רואים עליו. בבקשה תעשו פרקים יותר ארוכים.
ללא שם07.02.21
75
זה באמת כל כך כואב. אולי אנשים לפני שמרחיקים את אחים שלנו יחשבו על זה קודם
נתן07.02.21
74
מרגש סוחט דמעות הזתאתי אני גם נער כזה וגאנום זה מילה קטנה
חייםה07.02.21
73
כל הכבוד לכם שאתם עוסקים בזה ברגישות גדולה כל כך
חיים07.02.21
למה אין את ההמשך של הנערים שלנו? של הנערות
כהן14.02.21
72
מה עם הפרק של הבנות????? זה הכי מעניין? תעלו את זה כבר בבקשה!
מישהי21.02.21
מה המספר שלך?
מישהו21.02.21
מדברים פה על חיזוק
משהי25.07.21
71
מתי עולה הפרק השניייייי
שרה14.02.21
70
מה שעצוב שאנשים לא מבינים כמה האחוזים גבוהיםםםם ועוד יש נשירה סמויה... ויש
יורדת לשעבר..11.02.21
69
כחסיד (כלפי חוץ) אני יכול להגיד שאני לא מעיז לשאול או לומר דעה שלא תואמת במאה אחוז עם הגישה של החסידות. כל אחד שרק מנסה לומר משהו, משתיקים אותו מייד על ידי שמדביקים לו שמות גנאי כגון 'כופר' 'משכיל' 'מויסר' וכדומה.
ללא שם08.02.21
אל תפחד משאלות של עצמך זה הגיל תחפש תשובות במקומות הנכונים אתה צריך שיהיה לך טוב במקום שלך תהיה חזק בנאדם החיים לפניךך
סתם מישי08.02.21
ואו איזה כואב תלך בדרך אמת!! אל תחשוש לשאול שום דבר! לך עם הלב שלך ולאנשים שיעשו לך טוב.
ש08.02.21
בן כמה אתה? אם אתה נער אז אתה ממש צודק, אבל יש אפשרות להתקשר לרבנים ולשאול אותם. גם אני נערה מהמגזר החסידי ואין בכלל את מי לשאול!!
אחת09.02.21
אולי נעשה שידוך נער שלא יכול לשאול ונערה שלא יכולה לשאול מתאים לא???
רוי11.02.21
68
כל הכבוד על היוזמה, עריכה יפה
שירה07.02.21
67
ואוו כל הכבוד על הסידרה הזאת!! מחכה לפרק של הבנות .. אצל הבנות ההתמודדות היא שונה לחלוטין................
מישהי07.02.21
66
בחורים עם נשמות טובות. אצילים.שכולנו נחזור בתשובה שלמה אמן.
יוחאי07.02.21
65
יאאאאאאאאאאאאאאאאאא זה גודדדד
נעמה07.02.21
64
וואוווווווו מטלטל!!!!!!!
ה הוא המלך07.02.21
63
עמית
תגידו מישהו יודע עם יצא כבר החלק השני לב15.02.21
62
איפה הפרק הבא???? כבר יום ראשון.
אני14.02.21
61
ואווו דבר ראשון סדרה מהממת! והלוואי שלא נצטרך יותר להוציא סדרות כאלו בשביל דברים כאלו.. דבר שני שמעתי פה כמה קולות על חב"ד וכדומה, ואני רק רוצה לומר שבחב"ד יש נושרים כמו לכל מגזר אחר, רק אני חושבת שלנו יש משו שמחזיק אותנו יותר.. הקשר עם הרבי. גם אני, כנערה- מרגישה בנוח ורוצה לכתוב לרבי ולספר לו מה
חבדניקית08.02.21
האם אי פעם קיבלת תגובה? ״בוקר טוב אליהו״ הרבי נפטר לפני הרבה שנים!
ש.ש08.02.21
אני מאמינה ובטוחה שהרבי חי. תפתח ספרים תדע. וכן, תתפלא אבל קיבלתי מלאאא פעמים תשובה.. אם זה באגרות קודש תשובות הזויותתת ואם זה רק בלהסתכל בתמונה של הרבי וכל המחסומים נפרצים.. פשוט חבל שכל הזלזול הזה נובע ככה.. אני לא יודעת מה יש לך נגד חב"ד ובמה הורעלת, אבל פשוט לא חכמה לזלזל במה שאתה לא מכיר באמת ו
חבדניקית09.02.21
נכון
צודקת09.02.21
טוב, תמשיכו באמונה התפלה הזאת כי אם הרבי היה חי הוא היה אומר את זה! הוא היה אדם מאוד מיוחד אה קשה לכם להאמין שהוא לא חי אבל זה המציאות! אז תצאו מבועת הדמיון שלכם! וזה לא נקרא זלזול מה שאני אומרת כי כל מי שאומר שהרבי חי וזה לא נכון הוא מזלזל! ואתם לא תסכימו אם מה שכתבתי כי כל-כך קשה לכם לראות את האמת
ש.ש11.02.21
הרבי חי וקיים, עובדה! תמיד בכל ההיסטוריה אלו שהאמינו נראו הזויים..ורק בסוף ראו שהם צדקו. תכתבי לרבי באגרות קודש ותראי בעצמך.
שרה11.02.21
אז איפה הוא אם הוא חי? בקבר....
ג14.02.21
לכן אמרתי, בהצלחה לכל מי שחושב שהוא לא חי ח"ו.. אני לא מתכוונת לשכנע אף אחד באמונה שלי, באמת.. אני רק אגיד שמי שמאמין ובטוח ויודע שהרבי חי- חי את החיים עם הרבה יותר חיות, פועל להביא את הגאולה בהרבה יותר מרץ ועוצמה. כשיודעים שהרבי כאן מסתכל עליי בכל מקום שאני נמצאת, והוא לא קבור באיזו מדינה סליחה על
חבדניקית15.02.21
הרבי חי וקיים לעולם ועד!! יחי אדונינו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד
ממש לאא10.02.21
בחב''ד אולי יש נושרים אבל בכל זאת קשה להם ''להתנתק'' מהרבי ולדבר עליו לא יפה כי כשמישהו באמת אוהב אותך אתה אוהב אותו בחזרה
מישהו12.02.21
60
תגידו,שאלה,האם נוער נושר באחוזים יותר ספרדים או אשכנזים סמויים?אולי זה בדק בית כל אחד לגופו
שלומי07.02.21
מה זו הייתה השאלה הזו?
ללא שם07.02.21
סתום נחיתי לא משנה לי מה אתה אבל אתה סתום וזה בטוח!
ש.ש08.02.21
59
הם לא ירדו מהדרך ושישכחו מילה זו. אם הם מתפללים 3 תפילות ביום מכסים ראשם קובעים לתורה אז הם מושלמים בטוח
ללא שם07.02.21
תכלס
אא07.02.21
58
מה שחב"ד עושים כבר 60 שנה
בוקר טוב אליהו07.02.21
אז למה יש נושרים?
א 07.02.21
הציבור החב"די כבר נשר בעצמו... הנשים שם ניראות כמו חילונית, הגברים עובדים בכל מיני עבודות שהשם ישמרנו וכולי וכולי. אז כמה שחב"ד יקימו מוסדות לנושרים זה תמיד יהיה כמו להקים מוסדות לחילונים.... מצטער עם הבוטות אבל זוהי המציאות.....
אליהו הנביא07.02.21
מה זאת אומרת החרדים חילונים ? אתה לא מתבייש? אתה יודע למה העדיין יש נושרים? כי דוחים אותם ומציירים את חבד בתור כת של כופרים . אצל חבד לא מעיפים וזורקים מהבית כנסת בחורים שלא לבושים בכובע וחליפה. נקודה.
שניאור זלמן סטו08.02.21
לא אליהו הנביא ייקרא שמך כי אם אליהו ענבים. לך תאכל ענבים
לאליהו08.02.21
לא נראה לי שהוא התכוון לומר שאין נושרים בכלל תמיד יהיה בכל מקום פשוט בחבד יש יותר מודעות ודרכים לטיפול
אני07.02.21
57
מדהיםםםם ריגשתםם אלי דן כל הכבוד לך כתב פצצה!
יעלי07.02.21
56
הבן שלי סיפר לי שבזמנו כשעוד הלך בתלם, סגן המנהל לגלג עליו בתפילת שחרית באולם בי"ס כשהיה בכיתה ה' (!!!), ואמר לו שהוא יושב בעזרת נשים, קרוב לפתח הדלת החוצה... אותו "צדיק" ייתן את הדין על השריטות ששרט בנפש הילד, שהיום אין לו לא כיפה ולא ציצית עליו, בוודאי "בזכות החינוך הנהדר" שנתן לבני ולהרבה נערים א
יש דין ויש דיין07.02.21
אתה כהורה לא עושה טעיות? צריך להגיד לבן שלך, נכון [הוא טעה.. אולי? אתה מאמין לבן שלך? מי יודע מה היה בכל התמונה?] אבל אתה אל תהיה טמבל ותלך לאבדון.
א 07.02.21
אתה לא מבין בכלל את המצב בציבור החרדי לפי מה שאתה כותב. תשמע סיפורים ואז תגיב פה
ל א09.02.21
55
זה ככ נכון !!!! צריך הרבה אהבה והרבה פעמים אנשים מבחוץ כמו שהוא תיאר על האנשים בבית כנסת הורסים ככ עד שאין מה לעשות והפסדנו את הילד
ממש07.02.21
54
מאלללללללף
שירה07.02.21
53
ואוו,
חיים07.02.21
52
יואו נו מה נהיה אמרתם במוצש נו איפה עבר כבר שבועיים;( ;(
בת 14 21.02.21
51
אמרו כל מוצשק! אנחנו מחכיםם
שי15.02.21
50
שראשי הישיבות ימשיחו לבעות את הבחורים החוצה על כל דבר זה ימשיך לעלות
יניב12.02.21
49
מה אתם חושבים לעצמכם שאתם מוציאים כזאת סדרה שהבחורות יכירו עוד????
רוי11.02.21
וכנל שיעשו על הבנות
נבו11.02.21
48
אוי איזה תוכנית יפה
נהוראי09.02.21
ממשששששששששש!!!!!!!!!!!!
שירה א10.02.21
47
מדהים. רק אם אפדר לפרסם את דמם דל מוסדות הלימודים הללו כולל כתובת ופרטים נוספים, על מנת דיוכו להיחסף עליהם מי דצריך. צריך לדים דגש מה היו הקשיים שלהם בדיוק ומה היה חסר להם - בפרק הזה לא הראו נקודה מסוימת בצורה מפורטת דברו על קשייםמאטד מלמעלעה - מה גרם לו לעזוב פתאום את הישיבה באמצע ישער ב'? מדבריו ה
אחד העם07.02.21
46
כל הכבוד שמביאים גם פתח לנערות!! ישר כוח גדול!! אתם עושים טוב עם כולם!!
מישהי07.02.21
חחחחחח
למישהי08.02.21
45
אם הם לא מתביישים להתראיין בפני כל העולם ולהוציא את הכאב שלהם זה אומר שהדברים אמיתיים ביותר. אולי כשיגדלו עוד קצת הם יתחרטו על החשיפה הציבורית, אבל התועלת שתצמח לצעירים אחרים תעמוד לזכותם
יוני07.02.21
44
כל הכבוד שמדברים על זה פה ממש חשוב!!! (הם ממש השתפרו בעריכה אבל יש לאן להתקדם)
.07.02.21
43
לא ידעתי כמה חולי נפש יש בתוך הציבור החרדי-ואני חי בציבור הזה,אך הירושלמי והשפוי
יאיר07.02.21
42
הנערים צודקים בכל מילה. אבל לא כל הנושרים יש להם סיבה. חלק נשרו סתם כי בא להם.
אני07.02.21
אין דבר כזה 'כי בא לי' זה חייב לשבת על משהו,
יהודי פשוט07.02.21
נכון לכל דבר יש סיבה יש פעמים שזה אפילו משיר שהשפיע עליך ופתאום מתחיל השאלות ומשם בלי עזרה הדרך לרחוב קצרה
סתם אחת07.02.21
41
זה כזה כואב ככה לבעוט בהם בנערים/ות האלו ברגעים שהם צריכים חום ואהבה וגב תומך כל הכבוד לכםשעשיתם על זה סרט 👍👍👍👍
מוריה 07.02.21
40
מתי הפרק של הבנות עולההה?
ח15.02.21
39
מתי אמור לצאת??? עוד פרק?
.14.02.21
38
נועית
וואו כל הכבוד לכם איזה תוכנית חשובה 08.02.21
37
חשבתי שרק בגלל הקורונה יש כל כך הרבה נושרים מתברר שרק נחשפים לזה יותר ועוזרים להם וגם הם מרגישים יותר שייכות כי לכולם אין מסגרת רגילה אז הם לא שונים ומתחברים בחזרה לקהילה או לישיבה יותר בקלות
shmoyger07.02.21
36
כל הכבוד לכיכר השבת על הסדרה הכל כך חשובה!!
107.02.21
35
היי אני חבדניקית ולא הבנתי מילה. מסתומרת אי אפשר לשאול? מי יכול להסביר איך הולך המגזר הליטאי או משהו כזה בקטע של לשאול שאלות?
חנה07.02.21
בציבור החסידי אין בכלל את מי לשאוללללללללל!!!!!!!!!!!
אחת07.02.21
בציבור הליטאי יש כיום יותר מקומות טובים לנושרים, בציבור החסידי עושים עליהם איקס אדום וגדול. וזה חבל. מאוד!!
ש.07.02.21
אני ספרדיה. אבל למדתי בתיכון חרדי שבו המנהלת היתה ליטאית ופעם אחת אמרו לנו שאנחנו יכולות לרשום את כל השאלות שלנו ורב יבואו ויענה תשובות על הכל. המון בנות שעלו אם מותר להעתיק במבחן ולמה. והמנהלת אמרה לו שלא יענה על זה כי אנחנו בנות צדיקות ובלע בלע בלע... אפילו שהוא אמר שיש מלא בנות ששאלו את זה. אחר
אודיה09.02.21
כנראה זה אומר שהוא לא מצא דמות נכונה שהוא הרגיש בנוח לשאול אותה. (אני חייבת לציין שזה די מוזר כי יש היום המון מקומות שאפשר לפנות ולשאול, רבנים וזה... אולי הוא קצת ביישן...)
רינה07.02.21
אני לומדת בסמינר ליטאי מאד טוב והמורה שלנו מדברת על כל הנושאים והמון!!!!! על אמונה וביטחון וחובת האדם בעולמו והיא מדברת איתנו דוגרי על כל הבעיות שקיימות היום. וכולן בכיף! שואלות וגם מקבלות תשובה ברורה ונכונה ! אז תמיד אפשר להתחבר ולשאול או מורות או רבנים מהסמינר או סתם אפשר גם לדבר על זה עם מישהו
שרה14.02.21
34
יש שמה את החזן אורי שקרקה
למחות לא בהפגנה07.02.21
נכון
חיים07.02.21
כן, בחור טוב
אא07.02.21
33
מה עם הפרק של הבנות?? מחכים לראות אותו!!
מה קורה?15.02.21
32
למה הפרק השני לא יוצא?
מרים14.02.21
31
הורדת לי דמעות. מתפלל שתשתקם מזה ותראה לכולם מה זה לב טוב בפנימיות שלך אתה ענק... מאחל לך רק הצלחה בחיים.
פתחיה היקר11.02.21
30
מחכה לבנות אולי יהיו טיפים בשבילי כי גם אני בשלבים כאלו..
שילתת07.02.21
ואי נשמה את!! תעשי מה שהלב שלך אומר לך נכון לעשות ותלכי תמיד לאנשים שאת אוהבת להיות לידם ותשאלי תמיד תמיד מה שיש לך על הלב.
ש08.02.21
בהצלחה אחותי, אל תפלי!
מיכל08.02.21
מהממת
מירי11.02.21
אחות יקרה! גם אם נכשלת אל תתיאשי. לכל יהודי יש שתי נפשות: אלוקית ובהמית. כשיהודי עושה עבירה זה לא אומר שהוא נפל, כי בתוכו יש שני נפשות שנלחמות בינהם. אם היתה רק נפש אחת והיא היתה עושה עבירה אז זה היה נקרא שהיא נפלה. אבל אנחנו במלחמה פנימית תמיד וכדאי וצריך לשאול שאלות. ממליצה בחום ללמוד את פרקים כ"ו
שרה12.02.21
29
צופה בזה כציונית תורנית ולא ממש מבינה - לחרדים אסור לשאול שאלות? זה נחשב לא תקין או משהו? למה?
אא07.02.21
ברור שמותר
מני07.02.21
בוודאי שאפשר לשאול אבל יש כאלה שלא מעיזים לשאול ויש כאלה שאי אפשר לשאול אותם יש רבנים ויש רבנים, יש מקומות ויש מקומות אבל לא כולם אותו דבר...
אנונומית08.02.21
28
שכר האברכים אברך לומד בישיבה 18 שנה עד שמגיע לתואר ידין ידין הוא צריך להיות בן של ונכד של כדי לקבל משרה ציבורית
מציאות מהשטח07.02.21
מה הקשר לנושא??
נועה 07.02.21
גם על זה צריך לעשות כתבה ולעורר את מי שאחראי על זה
אני08.02.21
27
הבחור פתחיה לא הבנתי למה זרקו אותו מהבית כנסת הוא לא מספר למה
ג07.02.21
כע הוא נראה טיפוס מופנם לא מפרט יותר מידי אבל בסדר זה החיים שלו
סתם אחת07.02.21
לפי מה שהבנתי הם סתם העיפו אותו על מעשים קטנים לא משהו רציני. וזה משהו שקורה הרבה
אודיה09.02.21
בגגל שהם לא רצו שאני היה בלי ישיבה
פתחיה09.02.21
26
ואוווווווווו מרגש......איזה חזקים אתם!!!!!!!!
ט07.02.21
25
למי פונים במצבים האלה ?
ללא שם07.02.21
24
תבורכו
רן07.02.21
23
אני רואה את זה כמה פעמים ברצף. ופשוט בוכה. אני לא מסוגלת, אני ממש בסערת רגשות פה אף אחד לא מכיר אותי אז אני יכולה לרשום הכל. החברה החרדית גרועה שא"א לשאול שאלות. ועכשיו יגיבו לי פה שרק חבד. אוקי, שמענו עליכם. אבל מה אני יכולה לעשות? לא נולדתי חבד. ואני לא יכולה בגיל 16.5 להפוך לחבד. אני ממש מחכה כבר
אחת07.02.21
אם יש לך כנות ואומץ יש הרבה מחנכים או ארגוני שמקבלים טלפונים בדיסקרטיות.. ותוכלי לדבר על הכל.. את במצב לא טוב שאת 'בכיכר'. וכמובן שיהיה לך רצון חזק להתקרב לאבא שבבשמים. כי לאדם יש בחירה.
א 07.02.21
איזה ארגונים? ודאי שיש לי רצון!!
אחת07.02.21
לב שומע מחלקת בנות
דסי07.02.21
להכל יש תשובות אל תדאגי! אפשר להתקשר לרבנים מהידברות כמו: הרב פנגר וכד' וגם יש עוד הרבה רבנים ונשים שעוסקים בזה . אפשר לשאול מישהו חיצוני סתם מספר של איזה רב שמבין בחינוך - אני וחבירות שלי עשינו את זה לגבי איזה שאלה שהיה לנו ורב אחד יקר שלא הכיר אותנו ענה לנו בשמחה ובסבלנות - באמת שלא חסר אנשים טובי
שרה08.02.21
את צודקת מאוד!! אני מסכימה איתך בכל מילה!!!! סוף סוף נישמע את הבנות, שעליהן לא כותבים בעיתונות ולא ממשלים משלים. בתור נערה צעירה אני רוצה באמתתת להבין מה לא טוב שם ולמה לא כדאי ללכת מהצד של הבנות. אני מאוד מסכימה עם התגובה של "אדם נורמטיבי" שכתב: ב.לדעתי צריך בישיבות ללמד בחורים לא רק מה זה קדוש ומ
ע.07.02.21
תהיי חזקה
סתם אחת07.02.21
אני ממש מסכימה איתך!! אני חושבת שגם בחב"ד לא הכל תותים ... אבל כחבדניקית אני מודה שאם לא הייתי בחבד אז היה לי הרבה יותר קשה... יש בחבד יותר פתיחות וגם יותר מענה לשאלות באמונה , אני חושבת שאם כל הציבור החרדי היה קצת פחות מתנהל לפי סטיגמות ולחץ חברתי אז המצב היה יותר טוב.... ובאופן כללי חשוב לדעת שה
מישהי חבדניקית07.02.21
קודם כל, זה שאת רוצה לברר ולשאול זה כבר דבר חשוב! אם לא שואלים לא יודעים! אין ספק שבתור מישהי שחקרה רבות אני יכולה לומר לך שלכל השאלות יש תשובות ברורות!! יש היום ארגונים שאת יכולה להתקשר אליהם באופן אנונימי ולשאול בדיוק את הדברים שאת רוצה כמו הידברות או לב לאחים. תנסי לפנות.. יש גם אתר נפלא בשם "דין
פלונית07.02.21
בדרך כלל כשאדם שואל שאלות באמונה זה לא סתם בשביל לקבל תשובות אלא בגלל שקשה לו מסיבות מסוימות ואז הוא לוקח על זה "טרמפ" וכו'(זה לא סותר שאפשר לשאול שאלות וגם אני רואה הרבה הרצאות שעונים על שאלות מסוימות-אבל לדעתי זה לא השורש של העניין) ברגע שיודעים את הבעיה זה כבר חצי מהפיתרון,בהצלחה רבה רבה רבה!!! ת
מ08.02.21
22
ואוווו!!!! כל הכבוד אתם עושים את זה בצורה מושלמת עם הרבה חום ואהבה!!!!!!!!! זה נושא כואב שצריך לדבר עליו ולא להתעלם!!!!!
כל הכבוד תמשיכו07.02.21
21
הם חרדים בדיוק כמונו יש להם נשמה עעננקייתת
A11.02.21
20
מה אתם אומרים חבד. ברסלב הכי טובה בלטפל בנערים נושרים ובניגוד לחבד היא הופכת אותם לצדיקים ולא לערסים
נעה קורדובר08.02.21
חיה בסרט חח
יוסף יצחק מזרחי08.02.21
למה היא צודקת יש לי מלה חברים שנשרו וברסלבים וחבדניקים החזירו אותם
נהוראי09.02.21
שרבי נחמן מברסלב הקים את החסידות היו רבנים שיצאו נגד שיטה זו וחתמו על פסק שאומר שחסידות ברסלב זו כת שצריך להתרחק ממנה. כשבאו להחתים את אדמו"ר הזקן-בעל התניא, מייסד חסידות חב"ד הוא התנגד לכך ואמר שזו תהיה חסידות שדרכה המון נשמות יחזרו בתשובה לפני בוא הגאולה.
שרה11.02.21
נראה לי שאת צודקת
חרדי באמת13.02.21
ונהפוכו
חחחחחחחחחחחח10.02.21
נכון......
ש.ש11.02.21
אין על חב''ד
לא נכון10.02.21
חחח לא יודעת מה יש לך נגד חבד אבל הצחקת בתור אחת מבפנים את לא יודעת במה בחור מרוב יש מקומות טובים חחחח
מיכל09.02.21
19
חזקקק כל הכבוד יוזמה ברוכה,הלוואי ונפנים את המסר
חיים07.02.21
18
ואוו דבר ראשון תודה על הסדרה. דבר שני פליזז קצת יותר ארוך תודה.
לא משנה07.02.21
17
מדהים אבל נתקע כל רגע חבל
איתן07.02.21
אנא החלף חבילת תקשורת, ובנוסף אל תתחבר לוויפי של השכן כי אם תרכוש מודם
לאיתן08.02.21
16
אחד הבחורים כאן הוא בני והוא לא נוער שוליים כפי שהגדרתם הוא גם לא נושר בעיני הוא פשוט לא רוצה להיות דוס כמובן תוצאה של המערכת. הם מקסימים ומדהימים ומאחלת להם הצלחה בכל אשר יפנו
ישראלה ר07.02.21
אסור להאשים מערכת.. אסור. תטפל בצרכיו בלי להאשים.
א 07.02.21
למה אסור להאשים מערכת? אם היא טעתה שתשלם על זה
אאא08.02.21
כל מי ששכל שאפשר להשתמש בו בקודקודו,יודע שהמערכת החינוך החרדית היא פשוט..מתחת לכל ביקורת. וגם החילונית "הרב גם הוא זרק אבנים" זה לא תירוץ למה אתה זרקת הנמשל מובן.
נכתבצידו07.02.21
מזל טוב! הבן שלך סלב
לישראלה08.02.21
15
א.שאפו לכיכר השבת שהרימו את הכפפה ב.לדעתי צריך בישיבות ללמד בחורים לא רק מה זה קדוש ומגדל אלא תכל'ס מה מהות החיים למה אנחנו שונים משאר הדתות ומה זה חרדי ולמה , יותר לדבר על ''אידיאולוגיה'' שלנו ויש הרבה מה להרחיב מקוה שאם לא ראשי הישיבות יעשו את זה לפחות אתם תהיו הפה שלנו!!!!!
אדם נורמטיבי07.02.21
צודק לגמרי וגם בבתי ספר ובתיכונים ללמד על זה. לא רק בישיבות.
צודק07.02.21
צודק מאוד!!!!!!!
נועה 07.02.21
14
תתייחסו גם לנושרות והנושרים הסמויים. תתנו פתרונות לנערים ונערות שעדיין לא פרצו את הגבולות, והם עדיין נשארו בישיבה והסמינר, אבל כל הבפנים שלהם מלא בשאלות. תתנו פתרונות. הצפתם נושא חשוב. אבל תמשיכו עם זה תתנו אפשרות לנערים והנערות שכלפי חוץ לא רואים עלינו כלום, והם נראים לפעמים אפילו כהכי שלא מבינים מ
אחת07.02.21
ואווו כמה שאת צודקת, זה אפילו יותר מפחיד להרגיש התמוטטות מבפנים אבל אף אחד לא יודע על זה מבחוץ. דחוף לכתוב על זה, ולשים לב.
.07.02.21
מסכימה מאד. יש הרבה שמושפעים מה לעשות מהחברה החילונית, אז נכון שבשכל אתה מבין שהתורה זה אמת ואין דרך טובה יותר מאשר לחיות כמו חרדי, אבל לפעמים זה קשה!. אתם לא מבינים כמה יש כילאיים כאלה, אני יודעת מה קורה אצל הבנות לפחות: מצד אחד אפשר לראות בנות מסוימות מתפללות תפילה כזאת שנשאר לך רק לקנא, או כל כך
מיכל07.02.21
כל אחד היום הוא נושר/ת סמוי
אני07.02.21
13
ואווו מיוחד כל כך!...
מיכל07.02.21
12
איזה אומץ! מרגש לראות את הצדיקים האלה
גילה 07.02.21
11
ווואוווווו מרגששש ברמות!! באמת חשוב לדבר על זה ואני חושב שזה באמת עוזר לעוד בחורים להבין שאין להם מה לחפש שם!!
.07.02.21
לחפש איפה?
למחות לא בהפגנה07.02.21
שאין מה לחפש בעולם שבחוץ הריקני והתאותני שיום אחד מחייך אליך אבל כבר למחרת נותן לך בעיטה כל כך חזקה שמאבדים את הרצון לחיות בפרט אנשים שהיו חרדים ופרשו
ממ07.02.21
כמה שאתה צודק
סתם אחת07.02.21
10
ראשונהההה
אמריקאית07.02.21
9
קודם כל, זה שאת רוצה לברר ולשאול זה כבר דבר חשוב! אם לא שואלים לא יודעים! אין ספק שבתור מישהי שחקרה רבות אני יכולה לומר לך שלכל השאלות יש תשובות ברורות!! יש היום ארגונים שאת יכולה להתקשר אליהם באופן אנונימי ולשאול בדיוק את הדברים שאת רוצה כמו הידברות או לב לאחים. תנסי לפנות.. יש גם אתר נפלא בשם "דין
למגיבה בשם "אחת"07.02.21
👍
אחת09.02.21
8
אחלה סידרה
יואל07.02.21
7
איך קוראים למקום הזה?
תפתחווו07.02.21
הראשון נקודים בגוש עציון השני אור התורה בעפולה
..08.02.21
6
אוהוו תכנית מיוחדת במינה!!!!!!!!!!!!! אלי דן כל הכבוד לך:)
רבקה07.02.21
5
נושא כל כך כאוב. חשוב לדבר עליו. אבל, מצד אחד עם רגישות ךנוער המתמודד, ומצד שני להזהר שלא לגרום לאחרים ללכת בעיקבותיהם. בפרק הזה עשיתם עבודה מעולה! כל הכבוד
אברהם יעקב07.02.21
4
ואואואואוא קודם כל זה תוכנית מושלמת!! ואני אוהבת אותה, סוף סוף מישהו במגזר החרדי חושב לדבר על דברים שאחרים חושבים להדחיק... וחוץ מזה אני אהבתי שגם את הבנות מראיינים, כי זה בעיה לא פחות גדולה משל הבנים וגם עליה צריך לדבר... אז תודה רבה לכם, מעריכה אותכם מאד!!!!!!!!!1
אנונמית07.02.21
3
גם אני לפני למעלה מעשור שנים, עברתי "תיקונים" תוך שנה וחצי הייתי ב7 ישיבות קטנות!!! ועוד חודש בבית, אבל אף פעם לא העזתי להציץ לרחוב. ידעתי שאין שם כלום. אותם ישיבות לא התאימו לי ואני מרצוני עזבתי אותם עד שנכנסתי לישיבה שגם לא בדיוק אהבתי אותה אך לא היה לי עוד כח לעבור ישיבות! הייתי בחור צנוע עם שאיפ
דוד07.02.21
2
אלף סדרות, זה לא יגיע לחשיבות הכתבה הזאת וההמשך, אוי אבא שבשמים
גם אם תביאו עוד07.02.21
1
וואו! מרגש!
נראה אם תצליחו לדבר גם עם נערים/ות שנמצא07.02.21
אולי גם יעניין אותך
הנערים שלנו

החרם, הבדידות והמסר החינוכי הנוקב • צפו

אלי דן | 17.08.21

זעקה חרישית • פרק 3

'הנערים שלנו' פותחים את הלב והכאב • צפו

אלי דן | 10.08.21

פרק שני בסדרה

הנערות שלנו: 'לא נשרנו; הלב שלנו במקום'

אלי דן | 21.02.21

מרתק • יומן

בלעדי: הצצה למקום החדש של הנוער בב"ב

אלי דן | 15.02.21

"הנערים שלנו"

צעירים חרדים פותחים את הלב; צפו בפרומו

אלי דן | 31.01.21
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם