כיכר השבת

התגלית המדעית שתומכת במפץ הגדול - הוכחה לקיום האלוקים

רבים אינם יודעים איך להתייחס לתיאוריות המדעיות על בריאת העולם, בשבוע האחרון אף התבשרנו כי מדענים גילו את החומר ההתחלתי של בריאת העולם. האם זה נוגד את תפיסת בריאת העולם על פי היהדות? (יהדות, אקטואלי)

60
הרב דניאל עשור | כיכר השבת | י"ח באדר ב' | 20.03.14
התגלית המדעית שתומכת במפץ הגדול - הוכחה לקיום האלוקים
(צילום: shutterstock)

בימים האחרונים תפסו את כותרות העיתונים בישראל כתבות שונות על התגליות החדשות המאששות את תאוריית המפץ הגדול.

תגליות וממצאים אלו, לטענתם של החוקרים, כוללים גילוי אחרון של "גלי גרביטציה הנעים במרחב החלל", מרגע המפץ ועד ימינו. מה גם שתגלית מרעישה זו, אם תאומת, תצטרף לקודמתה מזה שנים, על הקרינה הקוסמית שהתרחשה מיליוני שנים לאחר המפץ.

ראוי לציין, כי טרם אומתה התגלית האחרונה לחלוטין, אלא שתגלית זו מיוחסת לתקופה של לפני 14 מיליארד שנים ומעוררת בכל פעם מחדש שאלות.

לפני מספר ימים, נשאלתי כיצד אנו בציבור החרדי אמורים להתייחס לכל התגליות הללו, ובכלל לגיל העולם או לתאוריית המפץ הגדול. הגם שנושאים אלו רחבים מאוד, אענה על כך בתשובות קצרות ופשוטות.

ראשית, איננו נזקקים לשום תיאוריה ואף איננו נזקקים לפוסלה. אם תיאוריה נכונה או לא היא איננה מעלה ואף איננה מורידה מבחינתנו במאומה ובהמשך נוכל להבין גם מדוע. אלא שתיאוריית "המפץ הגדול" אשר הולכת ומתאמתת יותר ויותר מבחינה מדעית, לא די שאיננה סותרת את התנ"ך אלא בדיוק להפך - היא תואמת, ולמי שבאמת זקוק לכך היא אף מאמתת, את נקודת המוצא של התנ"ך לגבי בריאת העולם.

למותר לציין, כי לפני שתיאוריית המפץ הגדול הופיעה על בימת ההיסטוריה האנושית, המדע היה סבור כי החומר הוא קדמון וכלל לא הייתה התחלה או ראשית, אך מיד עם קבלתה של התיאוריה, בכינוס מיוחד לאסטרונומיה בארה"ב בשנת 1990 בה הונחו על השולחן הוכחות לאמיתותה, ובכך גרמו לקהל למחוא כף בהתלהבות, באירוע זה פתח יושב ראש המפגש ד"ר ג'פרי בורביג' את דבריו באומרו: "מתקבל הרושם שהקהל מסכים עם הפסוקים הראשונים של ספר בראשית אשר נראה שהוכחו כאן מבחינה מדעית".

אז מה באמת קורא כאן? התשובה פשוטה. דבר ראשון שקרא זה שעם קבלתה של תיאוריית המפץ קיבל המדע את התרחשותה של "ראשית", וממילא חזר בו מאמונתו בקדמות החומר. אלא שהמדע איננו טוען ל"ראשית" על ידי בורא אלא ל"ראשית- בלבד".

ובכן, המדע איננו מתיימר להסביר מהיכן נוצרה אותה "אנרגיית- אור" או "כדור- האש". התיאוריה מדברת על כל ההשתלשלות ממנו והלאה אל המפץ אך היא כלל לא נוגעת בנקודת ה"בראשית" ה-באמת בראשיתית של אותו "אור-אנרגיה" או "כדור אש" שקדם לכל החומר שביקום.

התיאוריה איננה שוללת ואיננה טוענת כי מקורה מבורא היא פשוט איננה עוסקת בכך. התורה לעומתם גם היא מציינת כי בראשית הכול ברא השם את "האור" ואחר כך את השמים ואת הארץ (עיין רש"י ומפרשים). התורה פשוט ציינה את מקורה של אותה "אנרגיית-אור-קדמון" ואילו התיאוריה המדעית לא.

ואכן, גם התורה וגם המדע מייחסים ל"אור- הקדמון" הזה תכונות אחרות מהאור של השמש, היות שאור השמש מקורו בגוף השמש ולכן ממקור גשמי, לעומת ה"אור-הקדמון" שהיה קיים במרחב היקום קודם היווצרות החומר. אכן, לדעת שניהם גם התורה וגם התיאוריה המדעית בשלב הזה "חומר" ביקום טרם נוצר.

בן כמה העולם?

לגבי שאלת גיל העולם, ישנם הסברים רבים אך חשוב לזכור כי כל שיטות המדידה אינם מדע אלא "תיאוריה מדעית", היות ושיחזור לאחור או "אקסטריפולצייה", כפי שזה מכונה, לא ניתן להוכיח פשוט מפני שלא היינו שם.

אפשר להניח כי התנאים האקלימיים, חוקי היקום, תכונות החומרים, האוויר או הרכבם, היה תמיד כפי שאנו מכירים אותו היום אך אף פעם לא יהיה ניתן להוכיח אלא רק להניח זאת כאקסיומה (כך מצוטט פרופסור ברנובר מאוניבסיטת בן גוריון שלימים חזר בתשובה). אלא שיש באמתחתנו תשובה מכוונת אמיתת וישירה יותר והיא, כי עוד בטרם החל הוויכוח על גיל העולם בקרב המדע כבר לפני 850 שנה כתב רבי יצחק דמין עכו תשובה על פי הקבלה לשאלה שלא נשאלה בדורו.

הוא קבע על פי חכמת הקבלה כי כל הספירה האנושית שלנו איננה לבריאת העולם אלא ל"זה ספר תולדות האדם" - מרגע שהחלה ההיסטוריה האנושית ספר תולדותיו ולאחר שגורש מגן עדן היה אדם לסיפור והייתה היסטוריה אנושית לספור.

רבי יצחק דמין עכו כותב כי החשבון איננו כלל לראשית הבריאה של העולם, אלא שעתה היא מגלה לנו על פי הקבלה מה הוא החשבון האמיתי של בריאת העולם. וכך רבי יצחק, לפני 850 שנה, עושה את החשבון ומגיע לסיכום כולל של 15 מיליארד שנה, ובכך נפתרת שאלת גיל העולם אחת ולתמיד וחשבונו הוא כדלהלן:

ישנה מחזוריות בסוד הזמן של שבע כפול שבע שנים עד שנת החמישים היא שנת היובל. כל שנה שביעית היא שמיטה ואילו שנת החמישים היא היובל. כך גם בספירת העומר, שבע כפול שבע שבועות ואילו ביום החמישים חג שבועות יום מתן תורה.

כך גם בבריאת העולם, כל שבע אלף שנים מסתיים "פרק" או "עולם", ואילו אנו נמצאים בשבוע האחרון לפני היובל. כל זה לא פוטר לנו את הבעיה ואף נראה רחוק מלפתור אותה, אך שימו לב לחשבונו המדהים של המקובל, תלמידו של הרמב"ן - לעולמינו זה קדמו שש עולמות של שבע אלף שנים, אשר עולים לסך של ארבעים ושניים אלף שנים קודם לתחילת ההיסטוריה האנושית שלנו, אלא שאדם לא נברא בהם ולכן הן אינן שנים אנושיות.

על מנת לדעת בכמה זמן מדובר שייך לתרגמן משנים אלוקיות לשנים אנושית, ולכך ישנה נוסחה וייחס המראה בפסוקים מפורשים בתנ"ך.

נצטרך להכפיל 42,000 אלף שנים כפול 365 כדי לגלות את מספר הימים ובכך קבל תוצאה של 15,330,000 ימים אלוקיים. אלא שלפי משוואת ההמרה בספר תהילים, יומו של הקב"ה נחשב לשווה אלף שנים שנאמר: "כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבור", ומכאן שצריך להכפיל את מספר הימים כפול אלף ובכך נקבל את התוצאה של חמש עשרה מיליארד שנים מהראשית האנושית ההיסטורית של עולמינו כבני אדם ועד לתחילת כל ראשית.

אם חשבונו של רבי יצחק, תלמידו של הרמב"ן גדול המקובלים של העולם העתיק, הוא כזה עוד "בטרם כל מדע מודרני נברא", כי אז שאלת גיל העולם איננה מטרידה יותר אף אדם חרדי. מה גם שכל מדען היה אמור להתבונן בחוקי הטבע אותם הוא הגדיר ולומר מתוך ניסיונו האמפירי של המדע ולומר 'יש אלוקים', היות וחוקי הפיזיקה מורים כך ישירות.

לא ארחיב יתר על המידה מפאת קוצר היריעה אך אומר כי שלושת חוקי התנועה (התרמודינאמיקה) מורים כן. החוק הראשון קובע, "אין תנועה בלי מניע". אם הנך מדען אשר מאמץ את תיאוריית המפץ הגדול מה היא התנועה הראשונה ביקום? המפץ. ובכן, אם "אין תנועה בלי מניע", והמפץ הינו "תנועה", כי אז גם "אין פיצוץ בלי מפוצץ". מי הוא אותו מפוצץ? הרי אין כלום ביקום אחר חוץ מהגורם המתפוצץ?.

גם החוק השני של התרמודינאמיקה קובע את חוק (האנטרופייה) - האי סדר ביקום שואף בתנועתו לאי סדר בטבעו. כיצד אם כן בניגוד לחוק האנטרופיה ישנם אנשים המחשיבים את עצמם לאמונים על המדע ומשתמשים באיצטלה מדעית מאמינים כי פיצוץ יכול היה ליצור סדר מופתי אשר נראה כל כך מדויק בצורה שיוכל להיראות כמו תכנון תבוני ברמת דיוק של ששת הקבועים הפיזיקאליים, שאם יוסט אחד מהם מ0.006 ל0.005 או ל0.004 לא היו חיים על פני כדור הארץ? הרי החוק של האנטרופיה קובע בבירור כי חלקיקים בתנועה אינם שואפים לסדר אלא לאי סדר וכן מפיצוץ. לכן, מפיצוץ על פי חוקי הפיזיקה והטבע לא נוצר "סדר" אל רק "אי סדר", אז מהיכן נוצר הסדר ביקום.

לכן צריך להיות ברור לכל בר דעת כי מי שמאמין בתיאוריה המדעית הזו, תיאוריית "המפץ הגדול", כתאוריה נכונה, חייב לומר כי כוח "על טבעי" השתמש בדרך של פיצוץ (שבדרך טבע איננה יוצרת אלא אי סדרים לפי חוק האנטרופיה) באופן "על טבעי", ובניגוד גמור לחוקי הטבע, ויצר דווקא דרכו "סדר" ו"הרמוניה מופלאה". כי רק הוא יכול, בניגוד גמור לכל חוקי הפיזיקה הקיימים.

אכן, יש עוד הרבה להוכיח מתוך חוקי הפיזיקה הקיימים אך אסתפק בכך לעת עתה מפאת קוצר היריעה והזמן.

הרב דניאל עשור הוא ראש "המרכז להסברה יהודית"

תוכן שאסור לפספס
60 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
"והנה בבריאה הזאת, שהיא כנקודה קטנה דקה ואין בה ממש, נבראו כל הנבראים ‏בשמים ובארץ‎.‎‏"‏
עמיחי19.12.17
15
מכיר את הרב דניאל, חייתי שנים בארצות הברית, הספר שלו הציל אותי, פשוט אלוף בתחום אם לא היחיד.
eli20.03.14
14
תמיד זה ככה כשיש מישהו מסביר טוב ,פתאום לא מבינים, מה לא ברור כאן הוכחה חותכת נהירה, אני מציע לקרא שוב ולאחוז ראש , פשוט מדהים.
אריה20.03.14

הצגת כל התגובות

13
לא יודע מאיפה הבאת שהתיאוריה התקבלה בשנת 1990 אבל כנראה רבנים אוהבים לפרש הכל כמו שהם אוהבים, האישור התצפיתי הראשון לתיאוריה התקבל כבר בשנת 1929 על ידי האמריקאי אדווין האבל, וכבר בשנת 1951 היה כל כך מוסכם על הכל שהאפיפיור הכריז שהוא תואם את כתבי הקודש. בקשר לתאריכים, לא יודע מה זה החישוב המופלץ הזה
איש המדע01.06.14
12
בס"ד התגליות האחרונות מאמתות את תיאורית היחסות של אלברט איינשטיין ובעצם הזכירכם איינשטיין האמין בעצם קיומו של אלוקים. אכן, גם אם הוא לא האמין באלוקים אישי דבר שאינני מצפה שהוא יגלה בדרכי מדע ללא קבלתה של ההתגלות האלוקית בהר סיני, על כל פנים, עת עצם קיומו ומציאותו של אלוקים הוא בהחלט קיבל. אישושה של
הרב דניאל עשור 21.03.14
Einstein did not believe in God. Once he said that God do not play with dice . To people that do not know the theory of relativity , it may sound like he believes in God. I think if you go and learn about Newton and einstein , you wil be surprise about what we discover about the universe in the pa
Ariel21.03.14
אולי תלמד קצת לפני שאתה כותב משו מברזיל...
אריאל22.03.14
מאמר שמצאתי במיוחד בשבילך גם פרופ' אלברט איינשטיין הבין שיש אלוהים מאת דניאל בלס - פרופסור איינשטיין הצהיר שיש אלוקים! אנו יכולים להכיר במציאות האלוקים על ידי התבוננות בכל מה שהאל ברא, שהרי הבריאה מעידה על יוצרה. חכמה לא יכולה להתקיים בלא חכם. גם אם נוצרו אבני יסוד, מי הוא שתכנן וסידר אותם כפא
לאריאל מברזיל22.03.14
אני מאמין באל של שפינוזה, המגלה את עצמו בהרמוניה של כל הקיים, אבל לא באל המעסיק את עצמו בגורלם ובמעשיהם של בני האדם" (שם, עמ' 134). "אינני יכול להבין את הרעיון של אל פרסונאלי, המשפיע במישרין על מעשיהם של בני-אדם..." (שם, עמ' 133). (שפינוזה היה פילוסוף יהודי שטען כי האלוקים הוא הטבע, You can see
Ariel24.03.14
מה שהאמין או לא האמין איינשטין לא תורם דבר לאמונתנו, כי אמונתנו השכלית מבוססת על ידע, על הכרת המציאות, ההיסטוריה התורנית, ולא על הסתמכות עיוורת על איש מדע זה או אחר השימוש באיינשטיין לענייננו היה רק כדי להוכיח שגם הוא הסיק על מציאות מכוונת, ומכאן שמציאות הבורא היא מסקנה מדעית כפי שהיא גם מסקנה הגיו
לאריאל מברזיל26.03.14
בדבר אחד(לפחות) בבסיס אמונתו של איינשטין-הוא טעה: משנתו של שפינוזה מופרכת הן מבחינה מדעית והן מבחינה הגיונית. המדע הוכיח שהמציאות שלנו לא היתה מאז ומעולם, אלא נוצרה מאז המפץ הגדול. כלומר הטבע כולו נברא מהאין ולא היה תמיד, מה שמוכיח שהאלוקים לא יכול להיות הטבע, אלא רק בורא הטבע ומחייה הטבע
לאריאל מברזיל26.03.14
נראה שאתה אדם חושב, ובכל זאת, ניכר מדבריך שאתה קודם מסיק מסקנות ורק לאחר מכן מתאים את כל השאר למסקנות אלו. 1."כלומר הטבע כולו נברא מהאין ולא היה תמיד, מה שמוכיח שהאלוקים לא יכול להיות הטבע" - מי אמר שה"טבע כולו נברא מהאין ולא היה תמיד"? מהו טבע? ומי אמר שמה שהיה לפני המפץ לא כלול בהגדרה של "טבע"? ש
ההגיון הפשוט27.03.14
תשובה ל-1(פסקה ראשונה) מה שהיה לפני המפץ הגדול לא מוגדר במונחים של טבע אחרת היה יכול להיות לו קישור טבעי/מוגדר מדעית ואת זה אין - כי סטטיות של אותו חומר ראשוני לא תיתכן וגם שהחומר היה יותר מכווץ לא ייתכן וגם שהחומר הראשוני לא התכווץ מעולם קפיצי שמתנפח ומתכווץ-גם נשלל מדעית כך שלא ייתכן שהחומר הראשו
לא הייתי כותב28.03.14
איינשטיין לא לקח צעד אחד קדימה והעדיף להישאר בהכרה הפשוטה בישות קוסמית מודעת, אך לא פרסונאלית. אם ניקח צעד אחד קדימה ונחשוב על ההגיון, הרגשות וההבנה שהאלוקים נתן בקרבנו כדי לגלותו ואת רצונו בעולם נוכל להגיע בוודאות ובבטחה לא-ל הפרסונלי. לא נכנסתי פה למוכרחויות מבחינה תורנית ועוד בחינות מדעיות ולוגיו
לאריאל מברזיל26.03.14
איינשטין לא ידע על תאוריית המפץ הגדול(ועוד ההוכחה שלה שזה עתה התגלתה) או אז היה רואה שאמונתו באל של שפינוזה היא מופרכת מעיקרה והוא היה נאלץ להודות בא-ל פרסונלי ואם הוא היה מתעמק בזה מעוד כיוונים ולא מתרכז רק בתחומי המדע הפיזיקליים הספציפיים שלו הוא היה מגלה שא-ל פרסונלי הוא מוכרח מעוד כיוונים. וחוץ
לאריאל מברזיל26.03.14
11
אם נתבונן על מרצדס חדשה שקנינו מהחברה. האוט חדש בן יום. אפס קילומטר. או בן 60 יום זמן הייצור. אבל... המתכות שמהם הורכב האוטו שהוצאו מהאדמה הם בגיל של אלפי שנים או מליוני שנים. כך לבריאה 5750 שנה מיום הייצור אבל... החומר שממנו נברא העולם הוא בין מליארדי שנים ואולי בן מספר אינסופי שכידוע אין תפיסה ביש
עזרא21.03.14
אתה מוצא דרך להצדיק את תפיסתך המיושנת. זה באמת הרבה יותר נוח מלהודות שבאי נכונותה. תאר לך שיכלנו לפרש פרשנות מפולפלת כזו לחוק בארץ?... "בעצם שנת מאסר אינה שנה קלנדרית, אלא ניתן לפרש את דברי המחוקק לשנת אור, דהיינו מאסר עד סוף חייו"
ההגיון הפשוט31.03.14
אין שום סיבה "להודות" בדבר מעוות כל כך של כביכול ח"ו אי נכונותה. ואין להשוות חוקים מייצור אלוקי מהנדס העולם לחוקים אוויליים של בשר ודם היום פה מחר בקבר. אולי תשלים חורים בהשכלה ה"מדעית" כביכול שיש לך - שנת אור זה מידה של מרחק לא של זמן
שרק היא נכונה31.03.14
10
באמת שיש לי שאלות כל הזמן ובדרך כלל אין מי שיסביר את התשובות, ההסברים תמיד חוזרים על עצמם, תודה לרב עשור שמביא הוכחות חותכות ולא משאיר סימני שאלה - ראיתי גם באתרים אחרים שזו שיטה אצלו.!
חגית21.03.14
9
שנדחס עד פיצוץ גדעיני שזה המפץ. רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ח' א'-ג' משה רבנו - לא האמינו בו ישראל מפני האותות שעשה, שהמאמין על פי האותות, יש בליבו דופי, שאפשר שייעשה האות בלט וכישוף, אלא כל האותות שעשה במדבר, לפי הצורך עשאן - לא להביא ראיה על הנבואה. צרך להשקיע את המצריים, קרע את הים והצלילן בו. צ
משה20.03.14
8
When you be able to teach about the theory of relativity you wil understand all the nonsense that you had wrote here. Until then stay with your own ideas. By the way have you ever look at the size of the universe ? And have you ever see the size of the earth in comparison with the universe ? I th
Ariel20.03.14
7
מחר ימצאו המדעים עוד חדשות מה שימצאו ואחר כך נחשוב אם זה מתאים להתורה הם עוד לא גמרו לחשוב שיעשו מה שרוצים. כמה ימי העולם לא כתוב האם נולד ונברא העולם כמו תינוק או גדול אולי נברא העולם ביום הראשון אם תכונות שיש בה כמו מיליון שנים אבל השנים כתיקונו
עולם קטן20.03.14
"מחומר קדמון" ולא "יש מאין" וכך סברו הרבה ראשונים. אמליץ לכולם לשלב תורה ומדע לתועלת עצמית ושלא נתבזה בפני יודעי דבר וכך יעשה גם מחבר המאמר הנכבד. כל איש מדע רציני יצחק ממאמר זה, מכסימום זה טוב לאלה שהגיעו לשערי האוניברסיטה אך לא נכנסו בהם.
תורה ומדע27.03.14
הרמב"ם התייחס לבריאת עולם שלפני 5774 שנה. אחד התגובות פה הטיב לתאר זאת במשל-תגובה 23 ברגע שיש התערבות בבריאה לפני 5774 שנה כמו שאני ניסיתי להסביר בתגובה 6 אז לא רלוונטי מה היה בזמן קדמון. וקדמון גם יכול בפירוש מילולי של להיות בזמן שלפני 5774 שנה אבל אם תחליט שאתה רוצה לבדוק את הדברים רק מבחינה "מדע
לגבי הרמב"ם30.03.14
לכותב התגובה המקורית ללמוד מתי ראוי לשים פסיק ומתי כדאי לשים נקודה ואיך לחלק למשפטים ולפיסקאות כדי לא לכתוב טקסט בלתי קריא שקשה לאנשים להבין ממנו האם יש לך מוגבלות כלשהיא או שאתה פשוט עצלן ואחרי כל זה יוכל כותב התגובה להתחיל וללמוד את תורת ה"מדע" המשוקצת של החילונים וזהו נראה לי שכדאי לשים פה נקודה.
ההגיון הפשוט30.03.14
6
רחק ממני אם ממאמינים אתם מדוע אתם חיים על גב יהודים תמימים מדוע אתם עוברים על התורה על הגזל וקבלת דבר במרמה אינכם מאמינים אתם יודעים שיש קבה שברא את העולם נביאי ישראל מחו נגד שחיתויות לא כן אתם תאות בצע
חילוני חכם 20.03.14
צא מהסרט אף אחד לא חי על הגב שלכם, אתה חושב שאם המדינה נותנת לאברך 290 ש"ח בחודש אז הוא חי על הגב שלך??????? או של החילונים החברים שלך מארץ לה לה לנד?? תגיד תודה שיש לך איזה זכות אפסית אולי מתוך זה אתה משתתף באלפית האגורה. לך לך תממן אצטדיון ב500 מליון בזמן שאין לאנשים(אפילו עובדים) כסף להתחיל את הח
נו....20.03.14
5
תמיד אפשר להתאים את הפירוש למציאות. אני יכול להסביר את כל היקום לפי ספרי הארי פוטר, והפירוש הייחודי שלי, שרק אני, ומי שייבחר להאמין כמוני, יכולים להבין.
ההגיון הפשוט20.03.14
בכבוד תסביר , תתחיל מהמפץ הגדול, תעבור להשתלשלות וסדר בריאת היצורים , ותסביר גם את נדידת היבשות(דברים אגב שמתוארים בתורה).אני מחכה. ואל תשכח להוריד קצת את האף שלא יתקע לך באיזה משקוף.
תנסה20.03.14
"דברים שמתוארים בתורה"?!? - נגסת בפיתיון. הוא שאמרתי, אפשר להסביר הכל מכל טקסט - בעיניים המתאימות. יתכבד כבודו וידגים כיצד מוסברים הדברים שהזכרת בתורה, ללא פרשנות מפולפלת אותה אפשר לפרש ב-70 פנים כמו שעושים אמנון יצחק ודומיו, אלא בצורה חדה וישירה, שאינה יכולה להיות מוטית לכל כיוון. או שמא אלוקים ל
ההגיון הפשוט23.03.14
והדברים בתורה הם ברורים ונהירים לכל ולא מצריכים פרשנות מפולפלת ואפילו לא אינטליגנציה מיוחדת להבנת רמזים דקים.ולא צריך 70 פנים. התורה היא הספר ההיסטורי היחידי שהארכיאולוגיה כל כך מאששת בעוצמתיות ומצדיעה לו. התורה היא ספר הדת היחיד בעולם שמעז "להסתכן" בנבואות והבטחות שכולן, עד האחרונה שבהן, התקיימו. ה
משקיף מהצד23.03.14
והדברים בתורה הם ברורים ונהירים לכל ולא מצריכים פרשנות מפולפלת ואפילו לא אינטליגנציה מיוחדת להבנת רמזים דקים.ולא צריך 70 פנים. התורה היא הספר ההסטורי היחידי שהארכיאולוגיה כל כך מאששת בעוצמתיות ומצדיעה לו. התורה היא ספר הדת היחיד בעולם שמעז "להסתכן" בנבואות והבטחות שכולן, עד האחרונה שבהן, התקיימו. הת
משקיף מהצד23.03.14
אך נראה שמערכת האתר חוששת מפירסום תגובתי (ניסיתי לפרסם 2 תגובות שככל הנראה לא אושרו) אי לכך, אתה מוזמן להציע פלטפורמה חופשית יותר לשיחה, ובטוחני שיהיה מעניין לשני הצדדים.
ההגיון הפשוט26.03.14
בחופשיות על כל נושא שתעלה. צור קשר עם הרב דניאל עשור דרך אתר זה או שתכתוב בגוגל דניאל עשור
וורד27.03.14
כמענה הולם, הייתי מפנה אותך לאלו שיהיו מוכנים לדון איתך, אבל סתימת הפיות כאן לא מאפשרת. תגובה מהסוג הזה אינה תגובה כלל. תחת זאת,אתה מוזמן להציע פלטפורמה חופשית יותר לשיחה, ולקבל מענה. או להמשיך להתחמק כמו בתגובה הקודמת. אני לא מחפש הוכחות. אלא דיון. מה שכאן קשה לעשות.
ההגיון הפשוט31.03.14
האתר גם חוסם אותי מדי פעם. לא מכיר פלטפורמה "חופשית" אחרת. ציפיתי שאתה תציע פלטפורמה כלשהי. אתרי החדשות החילוניים הרבה יותר גרועים וחוסמים הרמטית אותי ושכמותי. אתה יכול לפרסם מייל ואפשר לדון שם אבל אם אתה "לא מחפש הוכחות" ומחפש רק התרסות אז משמע שאתה לא מחפש אמת. אז לא יודע אם יש טעם שנמשיך.
המשקיף ממקודם31.03.14
4
אם העולם תלוי בהתערבות אלוקית "לפני 14 מיליארד" אז אין שום מניעה הגיונית או כשל לוגי כלשהו שההתערבות היתה לפני 5774 שנה. ברגע שיש עקרון של התערבות אלוקית אז ההתערבות הזאת יכולה להתבצע בזמן שנוח לכוח האלוקי לבצע את התערבותו.הוא יכול לשתול כדור אש לפני 14 מיליארד שנה אבל הוא גם לא פחות יכול לשתול עול
יותר פשוט20.03.14
3
ממעמד הר סיני
חזקיהו20.03.14
2
בריאת העולם נמצא בספר מעניין ומרתק "מורה לדור נבוך" חלק ג' על כל נושאי אמונה ומדע בכלל, תשובות מרתקות והסברים מעמיקים בנושא זה עם פרופסורים ואנשי מדע. כדאי לקרוא מכיל תשובות רבות לדור טועה
גלית20.03.14
1
חייב המשך חסר שם משהו
קורי21.03.14
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

המשמעות העמוקה של המנהג ללמוד פרקי אבות בשבתות הקיץ

הרב אשר פרקש | 02.05.24

שיעור מיוחד לשבת

למה זה נפל עלי? גישה ייחוסית להמתקת רגעים מרים בחיים

הרב יואב אקריש | 02.05.24

צפו בשיעור

לקום לתחייה אחרי חורבן: 3 היסודות מפרקי אבות | מיוחד 

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 01.05.24

שיעור מרומם

שביעי של פסח: משמעותו העמוקה של החג לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 28.04.24

להיכנס מוכנים לחג

להשתחרר מהעבר וליצור שינוי: סוד הגאולה בשביעי של פסח

הרב יואב אקריש | 28.04.24
ש

חופשת חורף באירופה

השיטה: הזמינו מוקדם וחסכו מאות שקלים במחירי הטיסות>>

כיכר בשיתוף אל על | מקודם

המגיד בשיעור מיוחד

פחות אגו, יותר נשמה | סודו של חג שביעי של פסח

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 25.04.24

שיעור מיוחד

פסח | משמעותו העמוקה של החג לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 18.04.24

שיעור מיוחד לפסח

מצטער, אבל במצב הנוכחי אני בכלל לא מרגיש חג חירות

הרב יואב אקריש | 18.04.24

שיעור לשבת

בניסן עתידין ליגאל - חודש הגאולה לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 11.04.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

שיעור מיוחד לשבת

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24