כיכר השבת

מעמד האישה ביהדות / הרב ישראל אברמובסקי

לאחרונה שוב ושוב נשמע הקול המעורר שאלות כאלו ואחרות על היחס כלפי הנשים בחברה החרדית ודרישה ליצוגן. הרב ישראל אברמובסקי כותב על מעמד האישה ביהדות (טורים, יהדות)

85
הרב ישראל אברמובסקי | כיכר השבת | י"ד בכסלו | 06.12.14
מעמד האישה ביהדות / הרב ישראל אברמובסקי
(כותב השורות, הרב ישראל אברמובסקי)

לאחרונה שוב ושוב נשמע הקול המעורר שאלות כאלו ואחרות על היחס כלפי הנשים בעולמנו ואולי בעיקר בחברה החרדית, וביותר כאשר עולה תביעה בעניין ייצוג נשים בכנסת, במאמר זה אין בכוונתנו לשכנע מאן דהוא לחיות את חייו כמסקנת המאמר אלא בכוונתנו להציג בפני הקורא את העומד מאחורי צורת החיים של העולם היהודי התורתי כאשר היחס לאשה מגיע ממקום של כבוד והרבה כבוד. ואת ההכרעה בעניין ייצוגם של נשים בתפקידם כאלו ואחרים נשאיר לגדולי ומנהגי הדור.

בספר בראשית נאמר "זכר ונקבה ברא אותם ויקרא את שמם אדם" (ה,ב)

מהו "אדם"?

אדם הוא השם של יחידה אחת המרכיבה חלקים שונים כאשר חלק אחד - האיש, והחלק השני - האשה. אמנם כל חלק וחלק מאותה יחידה מושלמת נולד בפני עצמו, אבל כאשר מגיעים בברית הנישואין נהפכים האיש והאשה ליחידה אחת ומגיעים לשלמות ומכתירים עצמם בתואר "אדם".

אומרת התורה "ודבק באשתו והיו לבשר אחד" (ב, כד) מכאן שחובת האדם בעולמו להיות נשוי, וכן מטרתה של האשה בעולם להיות נשואה. וכל עוד הם אינם כאלו, עליהם להכין עצמם למצב זה.

מכאן שזו מטרת הנישואין ותכלית חייו של האדם בעולם, להפוך את שני בני הזוג ליחידה הנקראת "אדם" המורכבת מחלקים שונים כאשר כ"א מבני הזוג נחשב כאבר מתוך גוף שלם, וא"כ כשם שלכל אבר ואבר יש תפקיד המיוחד לו ואין האחד מתקנא בתפקיד חברו כלל וכלל ואין האחד רוצה למלאות את תפקידו של השני והכל יודעים שכל מה שיעשה ויושג על ידי היד, אין בכח הרגל לעשות. וכל מה שיעשה ויושג על ידי הרגל, אין בכח היד לעשות, כך צריך להיות גם היחס בין איש לאשה.

ולכן גם כאשר האיש איננו יכול ללדת אין זו אפליה שהרי ההורים ילדו יחד, ואותו האבר הנקרא רחם שאחראי על ההריון והלידה מצוי בחלק גוף האדם הנקרא אשה. וגם כאשר האשה אינה יכולה לשמש בתפקיד של רב או דיין וכד' אין זו אפליה שהרי בעלה יכול לשמש באלו התפקידים והיא הרי חלק ממנו ולכן נקראת הרבנית רבנית ע"ש פועלו של בעלה הרב.

אך בימינו, שכל צורת חיי הנישואין מאבדת את האור, את היוקרה, את היופי האמיתי, ממילא רואים האנשים בחיי הנישואין מסגרת לחלק מסוים מחייהם ולא עיקר למטרת חייהם אי לכך מתעוררות השאלות על שיוויון, על אפליה.

גישת היהדות בנקודת המוצא ביחס לנשים וגברים היא ששני המינים שונים זה מזה ולכן כאשר נרצה להשוות בניהם אין זה שיוויון אלא אפליה, כאשר נדע שכל ההבדל בהתייחסות בין שני המינים נובע מהבדלים אמיתיים הקיימים ביניהם א"כ אין זו אפליה אלא יצירת השוויון כי כאשר שני יצורים שונים מקבלים טיפול זהה אחד מהם מקבל טיפול שאינו ראוי לו וממילא מופלה לרעה.

בעבר במסגרת המאבק הפמיניסטי נטו להתעלם מהשוני בין שני המינים על אף שמבחינה פיסיולוגית ברור לכל שגוף האדם של הגבר שונה מהאשה ובכ"ז רצו להבדיל בין הגוף לבין הנפש. כיום כבר הוכח ורבו החוקרים שטענו שגברים ונשים שונים זה מזה לא רק במערכת הגופנית אלא גם בתפקוד המח וכוחות הנפש.

לפי מערכת המושגים בעולם המודרני לגדל ילדים, לחנכם, להשקיע בהם, לשהות לידם, לשמוע לצרכיהם, לצפונות ליבם - זו השפלה ולכן נטענת הטענה מפני מה זהו תפקידם של הנשים ולמה הן המושפלות בכך שלא עושות קריירה אלא עסוקות בענייני הבית.

יש לזכור שאותן נשים הרואות בכך השפלה בהקשבה לילדיהן בהטיית אוזן לנטיות ליבם ואינם מוצאות עניין בחינוך ילדיהם ובשהות עמם גורמות לילדים לחוש שהם אבן נגף המפריע להתקדמות האם בתוכניות העתיד שלה במה שמעניין אותה באמת וכך מובילים את הילד הישר אל המדרון החלקלק גם ככה.

כאשר נדע שבעולם היהדות הבית והילדים מקבלים מקום של כבוד בראש הפירמידה שהרי בזמן שכל אומות העולם בנו מרכזי תרבות בנתה היהדות את הבית היהודי בו שוכנים מלך ומלכה וזכתה האשה שהפקידו בידיה את המפתח ללב של העם היהודי ולנכס היקר ביותר שלו שהרי הדבר שמכריע על יהדות הרך הנולד זה זהות האם שהיא זו שבידה מפקידים את חינוך הילדים היא נושאת בתפקיד החשוב ביותר כך נבנה סולם הערכים הפנימי ביהדות.

וכאשר נעמיק עוד נגלה שמקומה של האשה גבוה כמטחווי קשת ממקום האיש. המהר"ל כותב שהאשה קרובה יותר לגן עדן קרובה יותר לשלמות מאשר האיש ולכן חייבת פחות במצוות ובמעט הסיוע שנותנת לבעלה לעמול ולעסוק בתורה ובמצוות זוכה לאותו החלק בעולם הבא ולחלק הזה יזכה הבעל אך ורק לאחר מאמץ גדול של עבודת ד' בתו"מ במהלך כל חייו.

וא"כ כאשר מגיעה האשה ורוצה בכ"ז להשקיע עצמה בלימוד תורה שאין זה תפקידה ז"א שאינה עושה את תפקידה כראוי שהרי לא ניתן עודף של זמן בעולם והרי לכל אחד יש זמן לייצר את המוצר שלשמו הגיע למפעל ואם כעת משקיע במוצרים שאין זה תפקידה מתי תמלא את שליחותה ותפקידה היא שהרי עסוקה בתפקידים לא לה ומועלת בתפקידה שלא מנצלת את זמנה למטרה שיוחדה לה. אמנם חייבת גם האשה בלימוד חלקים מהתורה ההכרחיים לעבודתה ולתפקידה הלכות וטעמיהן מוסר ואמונה וכד'.

צריך לזכור שמלכתחילה אין זה הגיוני כלל וכלל שירצה הקב"ה להשפיל את ברואיו המוגדרים כ'נזר הבריאה' "ויקרא את שמם אדם", וכל אותם רעיונות העולים להם במהלך הדורות של קושיות וטענות בסוגיות אלו אינם אלא יציר מוחם של אותם אלו הכופרים בסתר או בגלוי באלוקי ישראל ובתורתו.

אנו נניף את דגל התורה בבנית התא המשפחתי היהודי המשכן הפרטי כפי שהיה מאז ולעולם, כאשר הקשר האמיתי בין איש ואשה נכון ומכוון לדעת עליון יוצר את האימרה בגמרא זכו שכינה ביניהם כך בנית הבית בתא המשפחתי הבסיסי מהוה נדבך משמעותי בבנין היצירה המופלאה שנקראת האומה הישראלית.

הרב ישראל אברמובסקי הוא ראש בית המדרש "תורה והלכה" ירושלים.

תוכן שאסור לפספס
85 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
34
מחלק תפקידים לגברים ונשים זה נשמע נורא. נכון שבטבע יש שוני בין גברים לנשים. אבל אין סיבה שנשים ישבו בצד אם עד היום נשים היו מעורבות יותר בחברה בבית המדרש במשפט ועוד לא הינו מגיעים לאן שאנחנו היום לקונפליקטים בלי סוף של הפליות צניעות חוסר שלום עם שכנינו ועוד ועוד. נשים יודעות יותר טוב להביא שלום ולקב
כם11.12.14
33
אכן כולם צודקים, אבל זה דיון הלכתי. הוא צריך להתנהל בבית המדרש ולא בפורום כזה. אם לאי-מי ישנן השגות על ההלכה, מוזמן לדון עליה אצל ת"ח או להוציא את עצמו מכלל ישראל. לא שייך שנימוקים הגיוניים ככל שיהיו, ינסו להוות קונטרה לדעת תורה
כי אכפת לי07.12.14
*זה תוצאה "מפלג הבני תייייירה" (*הרודפים*) מבני ברק* האשמים על כל הרע בעולם
*זה תוצאה "מפלג08.12.14
32
זאת אומרת שהפמניזם מאמץ את עליונות הגבר
מימון07.12.14
וְאֶל-אִישֵׁךְ, תְּשׁוּקָתֵךְ, וְהוּא, יִמְשָׁל-בָּךְ.-> נקודה ! סוף הפסוק !
וְאֶל-אִישֵׁךְ,08.12.14

הצגת כל התגובות

31
כוןלכם פה בני זו*ה
שמואל07.12.14
30
ממש נכון
משה06.12.14
29
הלוואי שבציבור החילוני יבינו את הדבר הפשוט הזה סוף סוף ויפסיקו להרוס נשים וילדים בשם פמיניזם חולני
מני06.12.14
28
ככה העסק עובד על פי דעת תוירה !
אני10.12.14
27
הרב אברמובסקי נראה יחסית צעיר, אפילו מאד. אני בטוחה שהוא מילא כרסו שס ופוסקים ובקי בסוגיה. אני, לעומתו, כאישה מכירה את התנ"ך ואת ההיסטוריה היהודית. בוא נראה כמה הטור שלו חסר: חלק מהמשפטים ששולחים אותנו לקרוא חזור ושלוח זה על שרה אמנו "הנה באוהל" ובתהילים "כל כבודה בת מלך פנימה". אחלה! גם בעיניי זה
רחלי בן צור07.12.14
יש הבדל לעבוד בבנק וכדו', שמה עדיין האישה יכולה להשאיר זמן לביתה. (ואם זו באמת עבודה שדורשת הרבה שעות מהיום, והרבה אנרגייה, אז זה באמת לא מתאים לבית. וראינו נשים שעובדות בכאלו עבודות מה יוצא מהילדים שלהם!!!). לבין עבודה בכנסת שזה דורש את רוב שעות היממה, ואז האישה מפסידה את תפקידה העיקרי שזהו הבית...
תלמיד מרן07.12.14
וזה רק תוקע את עיניו למקומות האסורים !
המאורר08.12.14
המפתח. כל אחד ישים אותה היכן שמתאים לו.
מיכל07.12.14
וְאֶל-אִישֵׁךְ, תְּשׁוּקָתֵךְ, וְהוּא, יִמְשָׁל-בָּךְ.
וְאֶל-אִישֵׁךְ,08.12.14
26
לא הבנתי , אם האם אחראית על גידול ילדים והאב על לימוד תורה מי יוצא המפרנס.. האידיאל המוצג הוא לא החיים המציאותיים שאני חיים כיום
ננה07.12.14
25
אלא לגדל ילדים בלבד? הרי זה מה שיוצא מן המאמר. לפחות תהיה עקבי
יעקב06.12.14
24
אתה מדבר על ההבדלים בין איש לאשה? בחברה שאתה חי בה, הנשים הן המפרנסות את בעליהן. הגברים, ירום הודם, לא יוצאים למלחמה (דרכו של איש להילחם, זוכר?).
יהודי מהבית08.12.14
לֹא-יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה, לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת, ככל הכתוב בו כי אז -> תצליח את דרכך ואז תשכיל !!!!!!! >וזכני לגדל בנים ובני בנים חכמים ונבונים, אוהבי ה', יראי אלוקים, אנשי אמת, זרע קודש-בה' דבקים ומאירים את העולם בתורה ומעשים טובים ובכל מלא
ידיות !10.12.14
23
שתביא לנו נחת...... חילך לאורייתא
עטרסניק06.12.14
22
בדרישתן ליצוג. אינני מסכימה שהכנסת במתכונתה הנוכחית היא מקום מכובד עבור אישה יהודיה (ואפ' לא עבור יהודי יר"ש...)אך יש לקבוע מתכונת שבה תהיה נציגת נשים שתקבל פניות נשים ותטפל בהם. כלומר לשכת קבלת קהל שבה תשב אישה עבור נשים ותדאג להביא דברים עד לביצוע. בזה אין שוב בעיה ואין דבר חשוב מזה.
מיכל06.12.14
21
בקום המדינה יצאו גדולי הרבים ואסרו על נשים להצביע. כן כן היה פסק הלכה חתום על ידי כל גדולי הרבנים בארץ שאסור לאשה להצביע. אני מציע לנשים שאם תוענים שלי ההלכה אסור להם להבחר אז שהם גם יחמירו כמו גדולי הרבנים שהורו להם לא להצביע.
כגד06.12.14
20
זה נכון, אבל כואב לי ש(גברים) מדברים ככה רק כשלא מדובר בעבודה. ברגע שזה מגיע לארנק - אין פוצה פה ומצפצף. הנשים הורגות את עצמן מבחינה נפשית ונקרעות בעבודה, ולא שומעים אף אחד מסביר על תפקיד האישה וחשיבות שמירת כוחותיה לבני ביתה? למה???? אם שווין בזה - גם שוויון בזה. מה ההבדל בין ניהול צוות של בי
א ש08.12.14
הזכות היא לעבוד ולא להיות בתוך בית המחוקקים להתנהג כמי שמתחככת בגברים....! לצעוק, לריב, להיות מוצאת החוצה. זכות לפרנס - החובות הן מיותרות. ברוך שפוטרים אותנו מכך.
חדוה10.12.14
19
http://www.kikarhashabat מנסה שוב ושוב לשכנע את עצמך שום חרדית לא יכולה לקבל את דבריך אתה מגיע מאותה קליקה תסיקו כולכם את המסקנות
מצטערת09.12.14
18
אנחנו כבר גדולות תודה
מיכל08.12.14
17
כמו שכתוב בספר בראשית, בזיעת אפיך תאכל לחם, שיצאו לעבוד ולפרנס כמו שהתחייבו בכתובה ואל יהפכו את התפקידים
גד07.12.14
16
אתה יכול להמשיך בכתבתך שלאשה אסור לעבוד בחוץ. תפיד הבעל לפרנס והאשה כבודה בביתה. בגידול וחינוך הילדים, נקיון, בישול כביסה ועוד. בכתובה הבעל מצהיר בין היתר שיזון ויפרנס. אדרבה, המשך לשיטתך והחזר הנשים הביתה. אלא אם כן אתה מפרש כרצונך ומתעלם מהאמת.
דוד06.12.14
15
א.יש בי הסכמה לעיקרון המאמר רק שהבעיה בהגדרת המטלות המוטלות על האישה הם לפי ראות עיניו של כל מנהיג קהילה וזה לא מקובל שאדם מסויים לפי ראות עינו יחליט להדיר את האישה מהכלל ב. מדוע על אף כל ההסבר המופלא כן נותנים לנשים לצאת ולעבור בכל התחומים וכנציגת ציבור לא רוצים לתת
יוסי06.12.14
14
לדעתי נחוצה גם נציגה חרדית חד הורית בכנסת יש צורך במבט של אשה מתוך העולם הזה שתוכל לעזור לנשים במצבה אנחנו נשות ארגון אם הבנים נפגשנו כבר עם לא מעט חברי כנסת מימין ומשמאל שרצו להושיט יד לעזרה לנשים אומללות דחיות הרבה מתחת לקו העוני ומתפרנסות מ3500-5000 שח בחדש עם 3 ילדים ומעלה ! אין בכך שום סתי
גילה11.12.14
13
הרב ישראל מאמר מצוין, תמשיך כך! גאים בך המשפחה (:
הגיס07.12.14
12
בין כל הדרשות היפות ו"החידושים המרעננים" והמקוריים על תפקיד האשה בנשואין וכו' חסר דבר אחד קטן - עולם ההלכה.האם מותר או אסור מבחינה הלכתית שאשה תהיה חברת כנסת? אי אפשר לחבר בין עולם המדרש והסברות כרס לבין שאלה הלכתית גרידא. נכתבו בעולם ההלכה כמה שותי"ם בנושא ומומלץ לרב הכותב את מאמר הדעה להתעדכן ולקר
משה07.12.14
11
האישה פטורה ממצוות כדי שתצא לעבודה לפרנס את בעלה ואחר כך לגדל את ילדיה.ומה שכתוב "ששת ימים תעבוד" אל תקרי תעבוד אלא תעבדי. כי עול הפרנסה על האישה.ואין בכח האישה גם ללדת, גם לפרנס, ןגם לכהן כחברת כנסת,
דן סגל07.12.14
תגידו לי לעבוד זה בסדר ,אבל כנסת זה נוראי ! זה ממש עיוות המציאות הבעל מתחייב בכתובה לפרנס את אישתו ולא היא אותו! זה נוגד את כל המציאות קודם כל תקיימו התחייבות אחר כך תדברו על הכנסת!!!!!!!!!!!!!!
שושנה09.12.14
10
האשה היא אך ורק בשביל להביא פרנסה בכדי שהבן תויירא שלה יהיה אוכל חינם ופרזיט.
חרדי שפוי06.12.14
9
מה התפקיד שלך ומה אתה צריך לעשות בחיים
דרכאוגגנ06.12.14
השוואה לא נכונה! הרבנים לא מחליטים. הסמכות היא התורה והיא אלוקית ממילא אין פה בן אנוש שהוא יותר או פחות
מימי07.12.14
8
מה התפקיד שלהם
מרדכע06.12.14
ומה אסור גם לגברים וגם לנשים האמת היא שהתורה מחליטה ומי שלא מוצא חן בעיניו שלא יגיד שהוא חרדי
חי07.12.14
7
לא יתכן לשלול מנשים חופש בחירה
דיני06.12.14
6
יתפרש ככפירה
חסום מחשבתית07.12.14
כי כאשר הכופר פותח את פיו זה רק לכפירה !
כופר-רק לכפירה 08.12.14
5
בס"ד ותשובתו היתה הנה באוהל? אותן נשים שמתיימרות לשוויון ולהיות בכנסת וכו' האם השלמתן את תפקידתכן כאמהות האם הבית בפינות ובסדקים מספיק נקיים כדי שתצאנה החוצה, האם הילדים שלכן קיבלו את החינוך המירבי ואינם צריכים את האמא בבית ועד כל מיני שאלות דומות להן, כן כותבת אשה שב"ה חתנתי את ילדי בל"ע ועד יש לי
נוות בית 07.12.14
שרה לא פרנסה את הבית ואברהם לא ישב בכולל. אתם נצלנים ומנצלים את הנשים. לכו לעבוד והחזירו את הסדר לתיקונו.
דוד09.12.14
4
חשוב - כדי שאנו נדע את האמת יסודי - כי כשאין יסוד עלולים לטעות לתהות ולנהות בהיר - החשוב מכל שהדברים בהירים ואז הם קליטים יישר כח
משה07.12.14
3
ישראל זוכרים אותך עוד מימיך בישיבת היישוב בתל אביב שכבר אז ראו שתגיע לגדולות חזק וברוך
אריה06.12.14
2
התפקיד שלנו גדול בעוה"ז, ותכלס' , בלעדינו הגברים הם אאאאפפפפססססס!!!!!!!!!!
אורגניסטית06.12.14
1
יישר כח! חבל שכמה שנים עם רגשי נחיתות עושות כ"כ הרבה רעש...
חרדית אמיתית06.12.14
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

פחות אגו, יותר נשמה | סודו של חג שביעי של פסח

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 25.04.24

שיעור מיוחד

פסח | משמעותו העמוקה של החג לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 18.04.24

שיעור מיוחד לפסח

מצטער, אבל במצב הנוכחי אני בכלל לא מרגיש חג חירות

הרב יואב אקריש | 18.04.24

שיעור לשבת

בניסן עתידין ליגאל - חודש הגאולה לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 11.04.24

שיעור מיוחד לשבת

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24