כיכר השבת

הרהורי עמונה: הפגישה המסוכנת של דת ופוליטיקה

פינוי עמונה מזכיר לנו את הסכנה הכפולה של המיזוג בין דת ופוליטיקה: הדתה של הפוליטיקה מחד, ופוליטיזציה של הדת מאידך. ממה עלינו להיזהר? - הרב יהושע פפר מסביר (יהדות)

15
הרב יהושע פפר | כיכר השבת | ט' בשבט | 05.02.17
הרב יהושע פפר
הרב יהושע פפר (צילום: באדיבות המצלם)

כמות הרגשות שפינוי עמונה גרר בשבוע החולף היא עצומה, קל וחומר ביחס להיקפו הצנוע. קולות האבל, התהייה, וגם (לצערנו) השמחה לאיד, מציפים את התקשורת והרשתות החברתיות.

עבור רבים, מדובר לא רק באירוע פוליטי-חברתי אלא גם באירוע בעל משמעות דתית. הוא מציף אפוא את הניגודיות שבין הדת לפוליטיקה – נושא שכדאי לתת עליו את הדעת, גם מחוץ לתקופת בחירות.

דת ופוליטיקה הם שני יסודות של החיים האנושיים; יסודות שונים מאוד.

הדת מסדירה את היחסים בינינו לבין הא-ל. כנגזרת מאותם יחסים, היא אף מכוונת אותנו בחיינו הארציים, כל אחד על פי אמונתו הדתית. פוליטיקה, מאידך, מסדירה את הפעולות הנעשות במערכת שלטונית, כאשר מטרתה היא שלטון תקין וצודק, בהתאם להגדרות שונות למונחים.

אמנם, יש גם פוליטיקה בתוך הדת (בין רבנים שונים ובין קהילות שונות) ויש גם ממד דתי בתוך פוליטיקה - האם מותר על-פי הדת להפקיע קרקעות מבעלות פרטית? האם יש שיטת ממשל מועדפת על פי הדת? - אך מדובר בהחלט בשני תחומים מובחנים, שביניהם מתקיימים קשרים. כאשר מערבים בין התחומים, כאשר הפוליטיקה הופכת דתית והדת הופכת פוליטית, נוצרים כשלים קשים.

פוליטיקה תקינה, המאפשרת את החיים המשותפים של קבוצות שונות בעלי מגוון אמונות ותפיסות עולם, דורשת פשרות ולעתים קרובות גם ויתורים. מנגד, מערכת דתית אינה נוטה לפשרות: אם זוהי הדת, אז צריכים לקבל את הדבר כגזירה מן שמיא. כאשר הפוליטיקה הופכת דתית, היא מאבדת אפוא את היכולת שלה לתפקד כהלכה.

בהקשר הזה אני נזכר בתיעוד של חבר קרוב, שבשנת 2005 אירח קבוצה של עיתונאים קנדיים, ימים ספורים לאחר ההתנתקות. בין אנשי התקשורת הישראלים שנכחו במקום היה דוד לנדאו, העורך דאז של עיתון "הארץ". בדברים שתיעד חברי, מלמד אותנו לנדאו שיעור בפוליטיקה דתית.

לאורחים הקנדים הסביר לנדאו ששמחתו הגדולה לרגל ההתנתקות, שלדבריו העניקה "תקווה עצומה לעתיד", לא נולדה מתוך סיום הכיבוש בעזה. כן, לא נבעה שמחתו מתוך ההזדמנות שניתנה לפלסטינים לבנות חברה משגשגת ושוחרת שלום לצד מדינת ישראל, ואף לא מתוך העובדה שמעתה לא יצטרכו בניו ובנותיו לפטרל בסמטאות המסוכנות של חאן יונס וג'בליה.

בטונים הולכים וגובהים, הסביר לנדאו שהשמחה לרגל ההתנתקות נבעה דווקא מסיבה אחרת, שבגינה יש לראות באריאל שרון גיבור לאומי: "בגלל שרמסנו את הציונות הדתית!" ושוב הוסיף: "ריסקנו את כוחם הפוליטי; חיסלנו את אחיזת הדוב שלהם בפוליטיקה הישראלית"!

לנדאו מייצג בדבריו את תופעת הפוליטיקה הדתית: תפיסה פוליטית כה אבסולוטית, כה חד-ממדית וכה מיליטנטית, עד שתאוות הניצחון על הצד השני (במקרה הזה הימין הדתי) גוברת על הכל, ואינה מותירה מקום לעשייה פוליטית אמיתית ומורכבת.

לתופעה זו יש דוגמאות רבות. הקומוניזם, למשל, הפכה משחר לידתה לדת פוליטית לכל דבר. בספרו "הפיתוי המשיחי", מכנה גולן להט את סוג הפוליטיקה הזו "פוליטיקה משיחית", אותה הוא מייחס בפרט לשמאל הישראלי של ימי הסכם אוסלו. כאשר הפוליטיקה מאמצת גישה משיחית, תוך העתקת מאפייני המשיחיות הדתית לזירה הפוליטית, היא מאבדת כל שליטה.

גם התופעה ההפוכה – עירוב פוליטי בדת – עשויה להיות הרסנית ביותר. שיקוליו של איש הדת – רב, מנהיג, מורה דרך – אמורים להיות פנים-תורניים. כמובן ששיקולים אלה מושפעים מנסיבות (וערכים) חיצוניות, אבל העקרונות המנחים הם לעולם פנימיים. אולם כאשר מתערבת הפוליטיקה בדת, אזי מוחלף השיקול הפנימי בשיקול אחר – חיצוני, פוליטי, ובדרך כלל שקרי.

נדמה שעירוב הפוליטיקה בדת הוא המקבילה המודרנית של המתפרנס מלימוד תורה, עליו כידוע כותב הרמב"ם דברים חמורים. כאשר התורה הופכת למפעל להשאת רווחים, אין מנוס מהחלפת שיקולים פנים-תורניים בשיקולים כלכליים הקשורים לרווח ממוני – מה שלא עושה כבוד גדול לדת (גם את זה חווינו לצערנו לאחרונה). כך בדיוק המצב בהינתן עירוב הפוליטיקה בדת.

מפאת כבודה של הדת וחכמיה אמנע מלהביא דוגמאות לכך, אבל די בהתבוננות בשסעים ובפילוגים בקרב המחנות הדתיים והחרדיים על גווניהם, שחלקם הגדול על רקע פוליטי, כדי להמחיש את הנקודה. מסיבה זו נמנעו כמה מגדולי ישראל כליל מעיסוק פוליטי, דוגמת הגרש"ז אויערבך זצ"ל ומו"ר הגר"מ שפירא זצ"ל, שסירבו בתוקף לתת את חתימתם לעשייה פוליטית כלשהי, למרות לחצים כבדים שהופעלו עליהם.

האדמו"ר מסלונים יבלחט"א אף נתן לכך ביטוי מפורש, הן בדיבור והן במעשה. בדיבור, העיד כי "כבר לפני שנים רבות אמרתי לאבי שיפסיק להאמין כל כך ב'אגודת ישראל', זה הכול שקר ופוליטיקה". במעשה, בבחירות של 2006 הורה לחסידיו להימנע מהצבעה בבחירות, כתגובה לביצוע תכנית ההתנתקות בהסכמה שבשתיקה. במקרה של פינוי עמונה ראינו רק קצת מהדת שבפוליטיקה (אולי בגלל הצגת הסוגיה כמשפטית ולא פוליטית נטו) – למרות שעדיין שמענו לא מעט ביטויים של שמחה לאיד – וכן לא ראינו הרבה מהפוליטיקה שבדת (אולי בגלל הקואליציה של היום) – למרות שתמיד יש מקום להעמקת האמפתיה למשפחות המפונות. ועדיין, נוכל להשתמש באירוע הקשה כאות וכאזהרה.

מהצד האחד – הרחוק יותר מאתנו – יש להיזהר מ"הדתה" של הפוליטיקה. היא מורכבת מדעות שונות וממגוון תפיסות עולם, ותפיסות דתיות/משיחיות בתוך הפוליטיקה רק מזיקות.

ומהצד השני – הקרוב יותר – חשוב להיות מודעים למחיר של הפוליטיזציה של הדת. במערכת שלנו אין מנוס, ככל הנראה, מעירוב הפוליטיקה בדת. ישראל אינה מפרידה בין דת לבין מדינה, וכנראה שטוב שכך. ועדיין, כאזרחים פשוטים אפשר בהחלט להפריד בין הדת לבין הפוליטיקה, בין האמת הדתית לבין השקר הפוליטי.

גם אם מדובר בחצאי אמיתות, וגם אם מדובר ב"שקר מועיל", אל לו לזהם את היחס שלנו עם הקב"ה ואת כל הנגזר מכך.

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
כל אחד והאמת שלו נאה למי שאמרה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים07.02.17
9
פתאום אתה נגד גדולי ישראל? הם הרי חושבים אחרת... תחזור ללימוד
מני06.02.17
8
זה פוליטיקה דתית או דת פוליטית? מחיית עמלק? מלחמה ברשע א''י הנביים? תכל'ס: האם עם ישראל צריך להיות רגוע כשגוזלים אחים ושם שמים מתחלל?
שושנה09.02.17

הצגת כל התגובות

7
נכון אסור לערב פוליטיקא ודת אבל האים הדת אומרת שעלינו להתעלם מזה שמגרשים את אחינו ואחיותינו מהבית יותא מזה המקום הכי קדוש בעולם בזמן הכי קדוש בעולם האדם הכי קדוש בעולם הוא מבקש שלא יעלם השלטון מבית יהודה פעם רב מיוחד אמר פוליטיקא זה שקר שבא על החנופה ומזה נולד פוליטיקא יחד עים זה התורה מצווה מכל
קשקוש בלבוש 05.02.17
6
וכן גם הלכות מלכים ברמב"ם, הם גם סתירה לבסיס המאמר. וכן המשפט "השאירו את אשר לאלוהים לאלוהים, ואת אשר לקיסר לקיסר" שהוא בסיס באמונה הנוצרית, שכידוע היא היפך היהדות, גם הוא מוכיח את היפך המאמר.
א07.02.17
5
אפשר לסכם את דבריך במשפט נוצרי אחד: "אשר לקיסר לקיסר ואשר לאלוקים לאלוקים".. היש דבר בעולם הזה שלא קשור לקב"ה ולתורה?! "והארץ נתן לבני אדם" - לעשות מהם שמים!! האם המלכות בעם ישראל לא הייתה חייבת להיות קשורה לתורה?! למלך ישראל יש מצווה מיוחדת של כתיבת ספר תורה כדי שההנהגה תהיה עם ועל פי התורה!!
התוהה09.02.17
4
מדוע העיקר הושמט, החיבור הכה מסוכן בין תפיסות גאוליות למדיניות התיישבות. הסיפור של עמונה הוא הוא לא הסיפור של דב לנדו, הסיפור הוא על אנשים שהפכו את הדת לפשיזם. מדוע הכותב מתעלם מזה?
קובי06.02.17
האמונה בביאת המשיח - אחד מעיקרי האמונה של הרמב"ם. ישוב ארץ ישראל - מצווה השקולה כנגד כל המצוות וזה החיבור בין המשיחיות ל"טריטוריה" ולמצוות תפילין,ציצית , תלמוד תורה וכן הלאה
דודי07.02.17
3
קבל עצה מידיד שלמד איתך בכולל
חבר06.02.17
חזור לסטנדר ותן לגפני ושות' לבצע את העבודה עבורך. הפוליטיקה היא אמצעי למימוש ערכים . ובמקרה של עמונה - מצוות ישוב ארץ ישראל הנוהגת גם כיום. כל הפוליטיקאים שומרי המצוות כשלו בהצלת עמונה . גם תלמידי חכמים שרואים ביישוב ארץ ישראל ענין "משיחי" במובן שלילי - אף הם טעונים חיזוק באמונה.
דודי06.02.17
2
1.נראה לי שמעל במה זו, מתאימה יותר הכתיבה הפופולרית (העיתונאית) ולא האקדמית, שהיא טרחנית משהו... 2.חוץ מזה, הרב פפר היקר, כוחך לאוריתא... השאר את הזירה החברתית לאחרים, יש מספיק חבר'ה שיעשו את זה. אך אתה?! חבל עליך...יש לך את הכישורים לעסוק בדברים החשובים באמת, מאשר לדשדש בתוך בורות נשברים... אתה, לצ
אחד אכפתי06.02.17
1
חבל חבל ר' יהושוע... הסטנדר מתגעגע...
אשר05.02.17
בס"ד קבעתי סדר חדש, מקווה שנעמוד בזה...
יהושע06.02.17
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24
ש

חדש

בוט תרופות לפסח מאושר על ידי בד"צ העדה החרדית

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

השיעור השבועי

עוצמות פנימיות: כך תקבלו את עצמכם בכל מצב

הרב יואב אקריש | 21.03.24

המגיד בשיעור לפורים

מחפשים תשובות לצרות בחיים? צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 20.03.24

שידור חוזר

אל תהיה עני • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 19.03.24

שידור חוזר

פרשת ויקרא | שיעורו השבועי של הרב שי פרי • צפו

כיכר השבת | 19.03.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

מתכוננים עם המשפיע

הכנה מדהימה לפורים: דמויות המגילה - ואנחנו | צפו

הרב אשר פרקש | 14.03.24

שיעור מיוחד

יש לך לפעמים תחושה שהכל תקוע בחיים? צפה בזה

הרב יואב אקריש | 14.03.24