כיכר השבת

טור אישי

האם כולנו נהפוך בעתיד להיות צמחוניים? // עמירן דביר

הזמר והיוצר עמירן דביר, מתחבט ומלבן בטור אישי את נושא אכילת בשר והאם הצמחונות היא מעלה או חסרון על פי היהדות? ומה לומדים מפרשת בחוקותי על נושא זה (טור אישי)

43
עמירן דביר | כיכר השבת | כ"ב באייר | 27.05.19
האם כולנו נהפוך בעתיד להיות צמחוניים? // עמירן דביר
(צילום: יח"צ)

זה הרבה זמן שמנקרות בי מחשבות על נושא אכילת בשר. האם כשאנחנו אוכלים בשר זה מותר לכתחילה או רק בדיעבד?!

ומה עם הצמחונים/טבעונים? האם הם סתם יפי נפש שראו לנכון לרחם דווקא על חיות שלכאורה לזה נבראו, כדי שיהיה לנו מה לאכול? או האם הם סוג של צדיקים עם נפש יפה ונקייה במיוחד.

בואו וננסה לנתח את הנושא מהזווית ההלכתית.

הרי מצד אחד התורה מלאה בהלכות שקשורות לאכילת בשר.

איזה מותר לאכול ואיזה אסור, איך לשחוט ואיך לא ועוד כהנה וכהנה , ואם אכן כך הדבר, לכאורה אפשר להבין שאפשר לאכול בשר לכתחילה.

ועוד, הרי כל ההוויה של בית המקדש הוא הקורבנות , ובלעדיהם אין לעם ישראל אפשרות להתקיים.

גם אם נגיד שחלק מהקורבנות לא נועדו לאכילה אלא רק להשרף כליל להקב״ה, כגון, קורבן עולה, עדיין יש את הקורבנות שגם הכהנים נהנים מאכילתם, ויש אף קורבנות שגם בעל הקורבן נהנה מאכילתו, כגון קורבן שלמים.

אם כך, רואים שאכילת בשר היא לכתחילה של הלכתחילה.

מאידך גיסא, אולי כל זה מדובר דווקא בקורבנות, שאנחנו מחוייבים בהם, ועל הדרך מותר לנו גם לאכול ולהנות מבשרם,
אבל מה עם סתם אכילת בשר להנאה? אולי עדיף שלא? אולי רק בדיעבד מותר?

האם כל הלכות שחיטה/מליחה/ בדיקה/ ניקור הן הלכות של לכתחילה או רק בדיעבד למי שלא יכול להתאפק והחליט שללא בשר חייו אינם חיים ועל זה באו ההלכות, כלומר, אולי עדיף לא לאכול בשר אבל אם בכל זאת החלטת לאכול, אז אלו התנאים.

יש בין חברי הטובים לא מעט צימחוניים, שנמנעים מלגעת בבשר וברוב הפעמים כשיצא לנו לשוחח על הנושא, כולם אמרו את אותו ההסבר שהם לא מסוגלים להיות שותפים להתעללות בבעלי חיים.

תמיד בסוף השיחה על הנושא ולא משנה עם מי דיברתי, הרגשתי שהצמחוני שמולי הוא סוג של צדיק, שכזאת חמלה לא יכולה לשכון בנפשו של מי שלא.

הרהורים אלה התחזקו בי לאחר שיצא לי לראות סרטונים של בעלי חיים שמובלים לשחיטה, הצער והסבל שהם עוברים מתחילת המשא שלהם לכיוון המשחטה ועד שהם מגיעים לצלחת שלנו, הוא איום ובלתי נסבל בהרבה מהמקרים.

ידוע המעשה בגמרא עם העגל שברח כדי שלא ישחטו אותו והסתתר מתחת למעילו של רבי שאמר לו מייד ״לך כי לכך נוצרת״. הגמרא מספרת שאכן הוא לכך נוצר, אבל בגלל שלרבי לא היתה חמלה עליו הוא נענש בייסורים.

אז מה באמת הקב״ה היה רוצה מאיתנו? שלכתחילה נתאפק ולא נאכל בשר? שאת השור והפרה וכו׳ ברא אלוקים בשבילנו לדברים אחרים, כדי לחרוש, כדי שנשתה חלב וכו וכו. או בשביל שנאכל בשר הוא יצר אותם?

בשבת האחרונה היתה לי קצת סייעתא דשמיא כשלמדתי כהרגלי את פרשת השבוע, וראיתי כמה עניינים שאולי ישפכו לנו אור על הנושא.

פרשת בחקתי מדברת בין היתר על תנאי פשוט שהקב״ה עשה עם עם ישראל. אם כל עם ישראל ישמרו את המצוות, לא יחסר לנו כלום, הגשמים יבואו בזמן ובכמות הנכונים לנו, אף אויב לא יצליח להפחיד אותנו, ושום חיה רעה לא תעבור במקום ישוב אלא תשאר ביערות.

אבל אם עם ישראל לא ישמרו את המצוות, מבטיח הקב״ה שלא תהיה לנו שלווה משום כיוון. ח"ו יהיה מחסור באוכל, יהיו מחלות ללא אפשרות ריפוי , אויבים ילחמו בנו ואף ינצחו.

מדהים ועצוב לגלות שכל ההזהרות שהזהיר אותנו הקב״ה קויימו במלואם.

אכן ארץ ישראל התרוקנה מיושביה שנפוצו לכל העולם וחלקם למקומות שבהמשך ימצאו שם רבים את מותם.

הקב״ה הבטיח שאם לא נשמע לו יהיה רעב כ"כ כבד שאמהות תאכלנה בשר ילדיהן, ואכן כך קרה בחורבן הבית.

ולעניינו, באחד הפסוקים שמשך את תשומת ליבי כתוב: ״ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד והשבתי חיה רעה מן הארץ וחרב לא תעבור בארצכם״.

על ״והשבתי חיה רעה מן הארץ״ יש מחלוקת בגמרא בין רבי יהודה שאומר שהקב״ה יעביר את החיות רעות מהעולם ולא יהיה אותם יותר, לבין ר׳ שמעון שטוען, ששבח יותר גדול לקב״ה זה שהחיות הרעות ישארו אבל לא יוכלו להזיק לעם ישראל.

הרמב״ן מצדד כרבי שמעון ומסביר הסבר שאולי יעזור לנו לפתור את השאלה שהטרידה אותי.

מסביר הרמב״ן שפסוקים אלו של הפרשה מדברים על לעתיד לבוא, שהעולם יחזור למה שהיה טבע העולם מייד בבריאתו קודם חטא אדם הראשון.

למי שלא יודע, לפני חטאו של אדם אכלו כולם רק עשב, גם אדם וגם כל החיות והעופות, כמו שכתוב במפורש בפרשת בראשית

לא היה מושג של חיות טורפות, כי כל הבריאה אכלה רק עשב.

מיד לאחר החטא של אדם הראשון השתנה טבע הבריאה כולה כיוון שנגזר על אדם להיות טרף לשיניהם בגלל חטאו, ומיד השתנה טבען של החיות, שחלקן נעשו חיות טרף שאוכלות רק בשר.

חלק מהטבע שנוצר והוא ככה עד היום, שברגע שחיה מנסה פעם אחת בשר, היא תמיד תאכל רק בשר ולעולם לא תחזור לאכול עשב.

הרמב״ן גם מסביר שככל שחיה טורפת יותר, היא נעשית יותר ויותר רעה.

האמת היא שיש לי הוכחה יומיומית לדברי הרמב״ן.

אנחנו מגדלים בבית כלבלב קטן במיוחד, מסוג צ׳יוואוה. האוכל הרשמי שלו, זה משהו לא ברור, שמזכיר סוג של קורנפלקס עם ריח וטעם נוראים.

אבל בפעם הראשונה כשנתתי לו לאכול בשר שמתי לב לשתי עובדות מעניינות, שאחרי שהוא טעם מהבשר הוא לא מוכן לאכול שום דבר אחר, רק בשר. ותמיד לאחר אכילת בשר הוא נהפך עצבני וההתנהגות שלו יותר אלימה ומסוכנת. כנראה הרמב״ן ידע על מה הוא מדבר.

למדנו בעצם שהטבע הראשוני של האנושות הוא צמחוני, אבל ברגע שהתחילו לאכול בשר, העולם נהיה מסוכן ואכזרי יותר ויותר.

אגב, אם אני לא טועה לבני האדם הותר לאכול בשר רק אחרי המבול (על פי חלק מהמפרשים).

כנראה, שבדור המבול מצבם הנפשי/רוחני של האנשים היה כ״כ רע, עד שאכילת בשר היה כבר דבר בלתי נמנע ולכן הותר לאחר יציאת נוח ומשפחתו מהתיבה.

הרמב״ן בעצם אומר שהפסוקים בפרשת בחקתי מדברים על תקופת בוא המשיח, שחרבות יהפכו לאתים, זאב עם גדי ירבצו יחדיו וכו׳

הנביא אומר בכמה מקומות, שבתקופה הזאת ילדים יוכלו לשים את ידיהם על נחשים מסוכנים ולא יהיה מצב שיקרה להם משהו וחיות רעות יהפכו לטובות ולא מסוכנות ועוד ועוד דוגמאות.

לדוגמא, הנביא ישעיה אומר: ״ושעשע יונק על חור פתן״ ובהמשך ״ופרה ודב תרעינה.. ואריה כבקר יאכל תבן״.

מדוע? כי העולם יחזור להיות כמו לפני חטא אדם הראשון. העולם בעצם יחזור למצבו הראשוני, כמו שהקב״ה ברא אותו. כולם יאכלו עשב , גם האדם וגם החיה , ובגלל זה טבע האדם והחיה יחזור להיות כמו במקור, טהור וללא רוע. כי כאשר אריה אוכל רק תבן, אין בו את התכונה של לטרוף חיה או אדם אחר, בטבע שלו הוא לא יהיה מסוגל לטרוף יותר.

השאלה מה עושים בינתיים.

אני מתוך כל הדברים האלו מבין שאכן בשר הוא לא דבר שאמורים לאכול לכתחילה. אכילת בשר כנראה מקהה את נפשו של האדם וגורמת לשינויים לרעה במידותיו הבסיסיות.

אולי מדברי הרמב״ן אפשר להסיק, שאדם שלא אוכל בשר יהיה בדרגה גבוהה יותר, דרגה שיש בה הרבה פחות רוע.

שורה תחתונה ובתכל'ס, אני לא רואה שבעקבות טור זה נפסיק אני או אתם לאכול בשר, אבל לפחות ניסינו קצת להבין את משמעות אכילת הבשר ומה היא עושה לנפש שלנו, ומה הן ההשלכות לשאר הבריאה.

אולי גם כדאי לכבד קצת יותר את הצמחוניים ולא לראות אותם כסוג של תמהונים .

שלכם ותמיד בשמחה, עמירן דביר.

תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
כך שזה לא כל כך מסתדר עם כל הווארט...בכל אופן עלה והצלח..במוזיקה אתה בטוח מבין ללא ספק
יענקי28.05.19
28
עשית סלט ירקות וחצילים מכל הפלפול שלך א נפסק בפירוש בשו"ע שבשבת על אדם לאכול בשר שמן ודגים גדולים וזה עונג שבת ב לעתיד לבוא נאכל סעודת שורהבר והליוויתן ג על פי פנימיות התורה חובה לאכול בשר ודגים ד מעשה רב כל הצדיקים אכלו בשר ודגים ה מי שלא אוכל מזון מין החי כי הוא לא אוהב את זה או חושב שזה מזיק
זובחי אדם עגלים27.05.19
27
האמת היא שאין דרך אחרת מלבד לתת לקב"ה לנהל את העולם, והאמת היא שזה גם הדבר המומלץ ביותר, והקב"ה עושה את זה הכי טוב, אנו איננו יכולים ולעולם לא נצליח לשנות את העולם, נתן לקב"ה להחליט מה טוב עבורנו, ומתי, ולא ננסה להיות 'אויבער חכמים' ולשנות דברים שהקב"ה התיר וטבע בעולמו. ואגב אם אני זוכר נכון בעל הסו
בנימין27.05.19
מה שהבאת על הדפסת אוכל האיר לי זווית חדשה בנושא
אלי 27.05.19
תודה, ואגב - טועמי הבשר החלופי טוענים שהוא טעים עוד יותר מהבשר המקורי, והטבעי.
בנימין27.05.19

הצגת כל התגובות

26
אבל לפי התגובות נראה שהוא בעד טבעונות. הקב"ה הוא רחמן מכולם והתיר לנו לאכול בשר שנשחט כהלכה, אז מה, אתם כאילו משחקים אותה יותר רחמנים מהקב"ה?? מה, סתם כתוב בתורה שזה מותר וזה אסור? אם מותר אז מותר ואל תבלבלו בשכל, כמו שאתם לא מבינים מה המצווה בשילוח הקן שזה נראה אכזרי לכאורה, ואלה שעושים צ
ללי04.06.19
25
שחיטה כשירה היא מצווה ולפעמים גם אכילת הבשר וברור שמותר לאכול בשר והסיבות לכך ברורות וידועות . השחיטה הכשירה היא דרך ההריגה המוסרית ביותר ואין בה סבל הבעיה היא כל התהליך לפני וכל התעשיה מהחי כמו הביצים הפיטום וכמובן הפרווה. כאן יש סבל רב והרבה צעב"ח אבל התעשיה בעולם גורמת גם סבל רב לבני אדם למשל אנש
שרה27.05.19
24
רבה של ארץ ישראל כמובא בספר חזון הצמחונות והשלום הן בהוצאת רבי דוד הנזיר והן במחודשת ע"י הר' חגי לונדין שם מובא כנ"ל שהמעלה היא לא לאכול בשר וכל אכילת הבשר אינה אלא "היתר" של בדיעבד שתתבטל לעת"ל כאשר הוא טוען אף שבעתיד הרחוק גם לא יהיו קרבנות כי גם הם סוג של חוסר שלימות של העולם הרב מדייק זאת גם מלש
אלי27.05.19
23
בציבור החרדי קשה לדבר על הנושא בגלל גישת "לכם יהיה לאכלה" ו "בשר ודגים ורוב מטעמים" שלכאורה זה ניתן לנו ואפילו זה מצוות הידור שבת וחג. אני עצמי צמחוני והבעיה ההלכתית העיקרית היא לפי דעתי צער בעלי חיים, אם פעם היו מגדלים כמה בעלי חיים עם מרחב מחיה נאות, הרי שהיום בעקבות התיעוש בעלי החיים עוברים חיים
חיים28.05.19
22
???
מה קורה?27.05.19
21
נחמד ויפה מה שכתבת, אבל יש טעות אחת. הדבר הראשון שנעשה בביאת המשיח הוא השתתפות בסעודה בה נאכל משור הבר והלוויתן המשומר מששת ימי בראשית. בנוסף לזה, ישנה את מצוות אכילת קרבן פסח שהיא בוודאי לא תשתנה (ואף היא חובה בשונה מהקורבנות האחרות) לעת"ל, כך שנמשיך לאכול בשר.
בכג27.05.19
20
ישר כח!
אביהו28.05.19
19
מה המס של הלו תימן
בשרי27.05.19
18
קודם לרחם על בני אדם ואחר כך על חיות... 2 האדם הוא נזר בריאה וכשהוא אוכל חיה הוא מעלה אותה לדרגת אדם וגם מברך ועושה תיקון לנשמה שמגולגלת בתוכה לכן חשוב שהאדם יתנהג כאדם נעלה שומר תורה ומצוות שהגמ באמת אומרת שעם הארץ לא יאכל בשר וטוב שכך שכל העמי ארצות המיתחסדים וניפה נפש לא אוכלים בשר בה
צדיק28.05.19
17
הבשר כיום גרוע עקב הגידול המזויע שלו.. ולכן במשך השבוע אפשר לאכול חלבון מן הצומח שגם מתעכל יותר טוב ואיכותי יותר, ובשבת וחגים לאכול בשר עוף ודגים [ממקור טוב].
אא27.05.19
16
למעשה אין מניעה הלכתית כלשהי לאכול בשר ואדרבה יש עניין לאכול בשר ביו"ט למי שמתענג בזה (עיין הלכות יום טוב בשו"ע הרב, תקכט) וגם הרב קוק אכל בשר בשבת כידוע. וכן בנו נהג כך. (מפי תלמידיו)
הידען27.05.19
15
שטויות. המצאת החכה שכלל לא קיימת. יש הלכה לאכול בשר ביום טוב (שו"ע או"ח תקכט) ודגים בשבת (שם, סימן רמ"ב). כל הצדיקים וגדולי ישראל אכלו בשר בשבת וחגים כל הדורות.
העצבני30.05.19
14
ושם ''לאכול טון חסה זה להרוג המון בע''ח ע''י ריסוסים מאשר לאכול פרה אחת שבמשקל טון'' 2) כדי לבנות בית או חנות אתה צריך לגרש ולהרוג המון בע''ח שגרו שם לפניך. 3) כריתת עצים פוגעת בהמון בע''ח שניזונו מהעץ ונהנו מצילו ועוד. 4) כשמוציאים גז מהים בטח נהרגים המון דגים וכדומה. 5) יתכן מאד שכך הוא כשמוציאים
משה בן אברהם 27.05.19
13
כבודו שכח את דברי חז"ל שהאדם הראשון לפני החטא היה אוכל סטייקים שהיו צולים לו מלאכי השרת, ככה שכן היה אוכל בשר ,רק היה אסור לו להרוג כדי לאכול בשר. ועיין בתוספות בסנהדרין דף נו שחיה שמתה מאליה(מוות טבעי) היה מותר לאדם לאכול גם לפני המבול, ורק להרוג כדי לאכול היה אסור לו. ולגבי ימות המשיח- מאיפה הבין
השואל27.05.19
אז מה אתה מביא לו דעה כשיש מגוון מרבותינו כבר מהראשונים שכותבים שקודם לא אכלו כלום? מלבד זאת גם לדעות שאכל בהמות שכבר מתו זה מעשה הרבה פחות אכזרי לגבי טענתך על אכזריות בימות המשיח יעיין נא מר בספר חזון הצמחונות והשלום שחיבר ר"ד כהן שהיה תלמיד הח"ח והראי"ה קוק וכן בספרו המקיף שח הר' חגי לונדין ויראה
א27.05.19
יקרא כבודו שוב את הוורט, לגבי האדם הראשון לפני החטא הוא לא כותב שיש מחלוקת אלא מביא כעובדה גמורה שהאדם הראשון היה צמחוני בעוד גמרא מפורשת שהיו צולים לו בשר. לגבי המקורות שהבאת על צמחונות בימות המשיח- הכל טוב ויפה אבל לא זאת הסיבה שבגללה נחש לא יכיש או זאב לא יטרוף כבש, אלא שבעקבות שחיטת יצר הרע יתב
השואל27.05.19
12
אידאולוגיים-הוא חש חמלה על החיות המובלות לשחיטה...מזכיר לכם משהו? משהו על כך שהצמחונים הם הרבה פחות רעים וככל שימנעו מלאכול בשר-לא יכנס בהם רוע...פרדוקס מוחלק למאמר הנ''ל.
יאיר28.05.19
11
תודה רבה על המאמר רב התוכן. 1. ידועה דעתו של הרב קוק בנושא שלעתיד לבוא אכן העולם יהפוך לטוב יותר ונעלה, ונהיה צמחוניים. 2. אף על פי כן מן הראוי לציין שדעת הרמב"ן המובא במאמר זה [וכן מח' ר"ש ור"י] הן על חיות שאוכלות חיות ולא על בהמות למאכל אדם.
אקי27.05.19
10
שלום דביר . וואו אני צריך עכשו לפתוח ספרים לשאול רבנים בקשר לאכילת בשר האם אפשר לפי הטור שלך פשוט עשית לי עבודה ועוד דבר לפי מה שאני נוהג במיוחד בחגים אני משמח את אישתי בבגדים ותכשיטים והיא משמחת אותי בבשר וייו כפי שהורו לנו חכמנו תודה
שלמה דהן 27.05.19
9
להגיד שכל החברים שלך ושמאלנים למנייהםיותר נפש נקייה מכל גדולי ישראל כולל האבות נבאים תנאים ואמורהים זו אמירה ממש מפחידה
ללא שם27.05.19
אז מובן למה אין להם נפש נקיה יותר מצדיקים
אני27.05.19
8
מדהים לקרוא מאמר שכותבו מפרשן את הפסוקים בצורה הפוכה לגמרי. א. הצמחוניים כיום כשמגיעים לדבר על ענייני תורה/אמונה ודת/ חרדים/דתיים פתאום הם שוכחים את כל חמלתם וצועקים ומקללים שהלוואי הם היו נותנים לנו כבוד כבוד כמו חיות, מכאן רואים שכל עניין הצמחונות אצל רוב העולם זה מגיע מסוג של צורך לאדם להאמין במש
יצחק27.05.19
תניא ר' אומר עם הארץ אסור לאכול בשר (בהמה) שנאמר (ויקרא יא, מו) זאת תורת הבהמה והעוף כל העוסק בתורה מותר לאכול בשר בהמה ועוף וכל שאינו עוסק בתורה אסור לאכול בשר בהמה ועוף
נדב27.05.19
7
מאז חרב בית המקדש, אכילת בשר היא איסור חמור ומפורש מדאורייתא!! אבל היהודים התרגלו לבשר הטעים ומרגע זה נשכחה מהם תורה ונשכחו מהם איסורים והפכו מתענגים על צער בעלי חיים כמו כל הגויים. הלוואי וישיבנו השם לדרך ארץ ולתורת חיים ולחיי הלכה ולא יישחט עוד אף יציר כפיו של הקב"ה לטובת עונג רגעי
הספרן29.05.19
6
התורה מייחס לשוחט קדשים בחוץ כרצח אדם, עיין רש"י שם "דם יחשב" - כשופך דם האדם שמתחייב בנפשו. גם בחז"ל בבלי פסחים מט: תניא ר' אומר עם הארץ אסור לאכול בשר (בהמה) שנאמר (ויקרא יא, מו) זאת תורת הבהמה והעוף כל העוסק בתורה מותר לאכול בשר בהמה ועוף וכל שאינו עוסק בתורה אסור לאכול בשר בהמה ועוף. בכל אופן ל
נדב27.05.19
5
השם התיר אכילת בשר. וכי אני טובה יותר?
לימור27.05.19
היחסים בין גדולי ישראל לבין הדור אותו הם מנהיגים הם הדדיים. נכון...רוב גדולי הדור אינם צמחוניים, אך יותר ויותר רבנים מכובדים עברו לצמחונות. תמיד יש לשאוף להיות טוב יותר מדורות קודמים, ולא להיות עדר שעושה מה שכולם עושים.
דניאל27.05.19
4
הרי הקב"ה אסר עלינו לאכול חלק מהמאכלים מכיוון שהם מזיקים לגוף פיזית. אז אתה בעצם טוען שהקב"ה לא ידע שכשהוא התיר לנו לאכול בשר, אנחנו מזיקים לעצמינו?? יש המון מצוות שקשורות בבשר ודווקא בבשר. וזה נקרא להתייפייף...
מיכל27.05.19
3
לאחר חורבן בית המקדש השני היו פרושים שרצו בעקבות הצער על החורבן להפסיק לאכול בשר, אמנם חכמי ישראל התנגדו לכך. וכך מובא בתלמוד הבבלי במסכת בבא בתרא (דף ס ע"ב): .. כשחרב הבית בשנייה (חורבן בית שני) רבו פרושין בישראל שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין. נטפל להן ר' יהושע. אמר להן: בניי, מפני מה אי אתם אוכלין
החוזה בכוכבים30.05.19
2
גרם לי לחשוב להיות בעצמי צמחונית..
מישהי27.05.19
1
אתה מביא חיזוק לרמבם מהכלב שלך ????
יוסי27.05.19
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

בניסן עתידין ליגאל - חודש הגאולה לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 11.04.24

שיעור מיוחד לשבת

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24

השיעור השבועי

עוצמות פנימיות: כך תקבלו את עצמכם בכל מצב

הרב יואב אקריש | 21.03.24

המגיד בשיעור לפורים

מחפשים תשובות לצרות בחיים? צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 20.03.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

שידור חוזר

אל תהיה עני • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 19.03.24

שידור חוזר

פרשת ויקרא | שיעורו השבועי של הרב שי פרי • צפו

כיכר השבת | 19.03.24