כיכר השבת

"יום הקיבוץ"

חג ה"סגד": החג שנשמר במשך אלפי שנים

חג ה'סגד' או בשמו הרשמי מְהְלֶלַה שפירושו 'תחינה', נחגג במשך דורות על ידי יהדות אתיופיה ביום ה-50 אחר יום הכיפורים. הרב בנימין זרעו במאמר מיוחד על החג (אקטואליה)

36
הרב בנימין זרעו | כיכר השבת | כ"ט בחשוון | 16.11.20
הרב בנימין זרעו ומראות חג הסגד בארמון הנציב
הרב בנימין זרעו ומראות חג הסגד בארמון הנציב (צילום: קובי גדעון, פלאש 90 ובאדיבות המצלם)

מידי שנה בשנה זוכים יהודי אתיופיה לציין את חג הסגד, חג שב"ה כבר הפך להיות לא רק נחלת הקהילה בלבד אלא גם נחלת כלל ישראל, בדומה לחג ה'מימונה' של יוצאי מרוקו. החג ששימש להם כמקור להשראה רוחנית, חיזוק האמונה וצפייה לגאולה, גם חג הסגד כבר תקע יתד בתודעה של המוני בית ישראל ההכרה שבאה בעקבות כך שבני הקהילה השרישו חג זה ,על ידי ציון יום זה ברוב פאר בשני מוקדים מרכזים בעיר הקודש, בארמון הנציב וברחבת הכותל המערבי וכן בכל אתאר ואתר מערי הארץ. חג הסגד בגלות כידוע שימש ליהודי אתיופיה תזכורת לחיזוק האמונה בקב"ה שאף בהיותם בארץ גלותם לא הפר בריתו אתם, וכן הצפייה לגאולה ותזכורת לכך שעליהם לשמור על זהותם היהודית ולהבדל מעמי הארץ על ידי שמירת הברית הנצחית שיש לנו עם תורת משה ואלוקי ישראל.

רבבות ב'סיגד' • "פעם זלזלו במנהגים שלנו" (צילום ועריכה: יוחנן בלייך)

ברוח הימים האלו בכופף להגבלות אומנם לא יהיו כנוסים המונים כפי שנעשה מידי שנה, אולם הנצחת היום תמשך במתכונת אחרת יותר מצומצמת, על ידי כנוסים ברחבות ביתי הכנסת בכל רחבי הארץ של יוצאי הקהילה, שם יעשו משעות הצהרים מעין תפילת כיפור קטן וכן שיחות חיזוק באמונה על ידי רבני הקהילות שבכל אתר ואתר, שידברו גם על מהותו של יום, וכאן בפינה הקבוע שנותנים לנו נביא בע"ה לפני ציבור הקוראים היקר רשמים על מהות היום ואופיו כפי שהיה נהוג בימים עברו טרם עלית הקהילה לארץ.

אירועי היוֹם

התחילו בחו"ל כבר מהשעות המוקדמות של הערב שאז החלו באמירת תפילות מיוחדת בבית הכנסת (ה'מסגיד'), כאשר ביום החג עצמו, משעות הבוקר המקודמות, יצא הקהל לטבול בנהר הסמוך. לאחר מכן נהרו כולם לכיוון רחבת בית הכנסת עטויים בבגדי חג. בשעה 12 בצהריים נשמעו תקיעות חצוצרות מפסגת ההר הסמוך, אות לתחילת החג. במעלה ההר העפיל כל הקהל הקדוש שבראשו המַנְהִגים הרוחניים המצוידים בשמשיות המשי הססגוניות, המצנפות הלבנות והגלימות הצחורות. ייעודם היה פסגת ההר, שם הוצבה במת אבן, ובסמוך לה פרוסים היו יריעוֹת בּד צבעוניות ועליהן ספרי הקודש. על פסגת ההר עמדו הקייסים והזקנים ערוכים לתחילת הטקס.

בטרם החלו הקייסים בקריאת הפסוקים מתוך ה'אורית', נהגו קודם להרביץ תורה ומוסר לעם. לאחר מכן החלו בקריאת הפסוקים מהתורה, שהכילו את פסוקי מעמד הר סיני מספר שמות (פרקים יט, כ) יחד עם עשרת הדברות. לאחר מכן קראו מפרקי הברכות והקללות שבספר דברים פרשת כי תבוא. הקייסים היטיבו להסביר לעם כי הברכות יחולו על מי שישמור את הברית, והקללות, חלילה, על מי שיפר אותה. הקריאה האחרונה היתה מתוך ספר נחמיה פרק ט' שהיווה, כאמור, את הבסיס לקיום חג ה'סגד'. בתום התפילות והדרשות, בירך הקייס הבכיר את החוגגים שיזכו לקבל על עצמם את הברית ויזכו להגיע לירושלים, כדוגמת הברכה "לשנה הבאה בירושלים הבנויה". לאחר שלב זה קיבלה אווירת החג תפנית, משהחלו המתפללים לצעוד בתהלוכה ססגונית מההר למורדות הכפר. כטוב ליבם בשירי שמחה וגאולה, החזירו ביראת כבוד את ספר ה'אורית' לתיבה בבית הכנסת, שם גם סעדו את ליבם לאחר הצום.

המקור ליסוד יום מיוחד זה נלמד מהכתוב בספר נחמיה: "וַיֵּאָסְפוּ כָל-הָעָם, כְּאִישׁ אֶחָד, אֶל-הָרְחוֹב, אֲשֶׁר לִפְנֵי שַׁעַר-הַמָּיִם; וַיֹּאמְרוּ, לְעֶזְרָא הַסֹּפֵר--לְהָבִיא אֶת-סֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה, אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה אֶת-יִשְׂרָאֵל. וַיָּבִיא עֶזְרָא הַכֹּהֵן אֶת-הַתּוֹרָה לִפְנֵי הַקָּהָל, מֵאִישׁ וְעַד-אִשָּׁה, וְכֹל, מֵבִין לִשְׁמֹעַ--בְּיוֹם אֶחָד, לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי. וַיִּקְרָא-בוֹ לִפְנֵי הָרְחוֹב אֲשֶׁר לִפְנֵי שַׁעַר-הַמַּיִם, מִן-הָאוֹר עַד-מַחֲצִית הַיּוֹם--נֶגֶד הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים, וְהַמְּבִינִים; וְאָזְנֵי כָל-הָעָם, אֶל-סֵפֶר הַתּוֹרָה" (ח, א-ג).

ובהמשך:

"וּבְיוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לַחֹדֶשׁ הַזֶּה, נֶאֶסְפוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּצוֹם וּבְשַׂקִּים, וַאֲדָמָה, עֲלֵיהֶם. וַיִּבָּדְלוּ זֶרַע יִשְׂרָאֵל, מִכֹּל בְּנֵי נֵכָר; וַיַּעַמְדוּ, וַיִּתְוַדּוּ עַל-חַטֹּאתֵיהֶם, וַעֲונות, אֲבֹתֵיהֶם. וַיָּקוּמוּ, עַל-עָמְדָם, וַיִּקְרְאוּ בְּסֵפֶר תּוֹרַת יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם, רְבִעִית הַיּוֹם; וּרְבִעִית מִתְוַדִּים וּמִשְׁתַּחֲוִים, לַיהוָה אֱלֹהֵיהֶם".

במעמד זה, שהתרחש בתקופת עזרא ונחמיה, נאסף כל העם ששב מבבל בימי שיבת ציון. מקרב השבים נמצאו אז רבים שנשאו נשים נוכריות והביאו עמם תרבות זרה, ולפיכך ראו עזרא ונחמיה את החיוניות להקהיל את העם ולכרות, כביכול, ברית מחודשת בין העם לקב"ה. עזרא ונחמיה ראו בטקס שעת כושר מתאימה בכדי להזהיר את העם לבל ישוב לדרכו הרעה, כפי שנהג בטרם חורבן בית המקדש הראשון.

למרות שמהכתוב בנחמיה אנו רואים שהאירוע ההתכנסות התרחש בחודש תשרי בתקופת שיבת ציון בכ"ד בתשרי ואלו יהודי אתיופיה צינו יום חג זה בכ"ט בחשון הסיבה לכך שאין התאמה בין התאריכים, לענ"ד נעוצה בכך שהחג משלב בתוכנו שני טעמים א. מהנאמר בספר נחמיה כנ"ל שמהווה מקור להשארה של יסוד החג ב. מהמבוא במדרש תנחומא על פרשת פנחס (סימן ט"ו) וז"ל: "והיתה ראויה להיות אחר החג (יום שמיני עצרת) חמישים יום, כשם שעצרת (שבועות) אחר הפסח חמישים יום, אלא אמר הקב"ה חורף הוא ואינן יכולין להניח בתיהן לבא לכאן (לירושלים), אלא עד שהן אצלי יעשו עצרת, מנין, ממה שקראו בענין ביום השמיני עצרת".

מדברי המדרש מתבאר כי הסיבה שלא קבעו את שמיני עצרת 50 יום לאחר הסוכות, כמו ששבועות שנקבע 50 יום לאחר הפסח, היא מפני שלא רצה הקב"ה להטריח את ישראל להגיע שוב לירושלים בשל עונת הגשמים. אולם בחו"ל כפי הידוע שבתקופת תשרי וחשון האקלים באתיופיה הוא אביב קיצי ואין את אותו חשש שנאמר במדרש שזמן חורף הוא ובחו"ל יכלו לקיים את אספת העם שמנינה התחיל מיד אחרי כפור והסתים ב-כט חשון.

הגלות אינה מצבם הטבעי של עם ישראל

כיום לאחר עלית הקהילה לארץ אחרי גלות ממושכת וארוכה של 2500 שנה ויותר שאין כדוגמתה בכל גלויות ישראל הן בזמן והן בהסתר והבידוד שסבלו ממנו, אנו עדים לדברי קדשו של המהר"ל בספרו 'נצח ישראל' (פרק א) שכתב כי המצב הטבעי של עם ישראל הוא הישיבה בארצו, והגלות היא מציאות שאינה טבעית עבורם; ורק לאחר שתושג תכליתה של הגלות על פי החכמה העליונה, ישוב הדבר למקומו ושורשו הטבעי, וז"ל:

"וזה כי אין ספק כי הגלות הוא שינוי ויציאה מן הסדר ש-ה' יתברך סדר כל אומה במקומה במקום הראוי לה, וסדר את ישראל במקום הראוי להם שהוא ארץ ישראל, והגלות מין מקומם הוא שינוי ויציאה לגמרי, וכל הדברים כאשר הם יוצאים ממקום הטבעי והם חוץ למקומם אין להם עמידה במקום הבלתי טבעי להם, רק חוזרים הם למקום הטבעי, כי אם היו נשארים במקומם הבלתי טבעי להם, היה הבלתי טבעי נעשה טבעי ודבר זה אי אפשר שיהיה הבלתי טבעי נעשה טבעי... ולפיכך פיזור ישראל בין האומות הוא דבר יוצא מן הטבע".

בגמרא בירושלמי מסכת שביעית (פרק תשיעי הלכה ב) מסופר על מבדק שנעשה על צבאים שגדלו בארץ ישראל, והורחקו משם לאפריקה הרחוקה (על פי המפרשים הכוונה לאפריקה של ימינו). את קרניהם ציפו בכסף לאות היכר, והמתינו לראות האם יבקשו לשוב למקום בו גדלו. תוצאות המבדק היו מאלפות; התברר כי כעבור שלוש עשרה שנים חזרו הצבאים למקומם הראשון, מחמת שלא יכלו עוד לסבול לחיות מחוץ למקום הולדתם, דהיינו, מקומם הטבעי.

מכאן, כי כל דבר שגדל במקום שנקשר אליו, שואף בסופו של דבר לחזור לשם. ואם כך הדבר אצל בעלי החיים, על אחת כמה וכמה שמדובר בתחושות של יהודים החיים בגלות, אשר תחושת השייכות וההשתוקקות לשוב למקומם הטבעי לעולם לא מרפה מהם, עד שלבסוף ימצאו הם את הדרכים לשוב אליו.

לאור זאת, ניתן להסביר את פשר התופעה המעניינת, כיצד לאורך כל שנות הריחוק והבידוד מהעולם היהודי, מעולם לא שכחו 'יהודי אתיופיה' את מוצאם ואדמתם, ותמיד נכספו לשוב ולהתחבר אליה שוב. וחג הסגד הוא אחד הראיות המובהקות לממומש הצפייה הממושכת הזו וכיום כבר קוים בהם הפסוק ושבו לציון ברינה, ושמחת עולם על ראשם.

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
21
כמה שנאת חינם בתגובות, לא מסכימים עם החג? למה אתם צריכים לרשום את זה? קל לכם לרשום בתגובות אבל אם זה היה ברחוב גם הייתם באים אליהם עם הטענות האלה? לא אני לא אתיופית, אני אשכנזית ואני מכבדת כל דעה שהיא, גם אם לא שמעתם את החג, בתור בני אדם תכבדו מסורת של מאות שנים! אף אחד לא שאל לדעתכם על החג, חג שמח
חרדית17.11.20
טיפשה אין לנו בעיה כלל עם חגים ויום הולדת של כל אחד, הבעיה היא כשאתה מנסה למכור לנו שזה "חג יהודי" כביכול, כמה שנאה יש לך נגד המסורת האמיתי של עם ישראל, יש הרבה דברים בתורה שבעל פה, שהאתיופים כלל לא שומרים, וזכות כל העם היהודי לדבר ולהתריע מזה
חילונית17.11.20
חמודה אין לי שום שנאת חינם, אני חרדית, שומרת מסורת כהלכתה לומדת בבית יעקוב כל חיי. בתור בני אדם בלי קשר יהודים או לא צריך לכבד דעות של אחרים, גם מימונה זה לא חג מהתורה וחוגגים אותו.
חרדית18.11.20
מסכימה עם כל מילה לפי מה שאומרים בתגובות אתם לא מוכנים לקבל את אחים שלכם בשום צורה הם יהודים והם מדהימים בכל דבר לא חשבתי שצבע עור משנה משהו אצל האדם ובגלל זה לומר שהם גויים זה חילול ה' וגם זה ממש שנאת חינם אחת גדולה בגלל כל אחד ואחד שכתב תגובה נגדם למשיח קשה להגיע אלינו כדי לגאול אותנו אם אתם באמ
א17.11.20
20
קשה להאמין שאתר חרדי משתף עם זה פעולה. מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצוק"ל סבר כי יש לדרוש מהעולים מאתיופיה להתגייר, וידוע שבחו"ל הם לא חגגו חגים שהם מדרבנן כמו חנוכה ופורים, ולא היה גדול בתורה אחד שהתפרסם מהם, כך שכל יהדותם מוטלת בספק, ובטח ובטח שאין לנו מה להתעניין בחגיהם, שאין להם שום מקור בספרים
הרב א. ז.16.11.20
מר"ן הרב עובדיה יוסף פסק שיהודים!!! די עם תגובות גזעניות גם בארצות אשכנז הייתה התבוללות ולא שמרו על המון דברים
1 שאכפת לו16.11.20
הרב עובדיה יוסף פסק שהם יהודים וקבע שהם עדיין צריכים להתגייר כי הייתה התבוללות!!! תפסיקו להתבכיין כל שנה ושנה לכו להתגייר ונגמור עם זה
יודע מקורות17.11.20
הרב עובדיה הוא אחד מול 100 מרנים שאמרו שהם לא אז מה נעשה עם זה? ואין כאן קשר להתבוללות אתה מדבר בבורות מוחלטת הם רובם גוים מבטן ומלידה פשוט הרבה עשו גיור חלק תופס וחלק לא תופס , צריך לדעת באמת מאיזה זה מגיע מי שמכיר גמרא או הלכה אין חג או טקס כזה בתורה אז להמציא חגים ? אנחנו עובדים לפי השולחן ערוך
שמעון כהן 17.11.20
19
בע"ה, מימונה זה לא חג! זה יום איחוד וקירוב בין יהודים: קצת רקע : במרוקו שלטו מנהגים שהגיעו ככל הניראה מתרבות "אשכנז" וגרמו לפילוג בין תושבי המקום! במרוקו שבחג פסח היה דבר (הפילוג) הכי מורגש, לכן הוחלט שבסיום הפסח כולם יעשו סעודה אחת מאחדת וזה נישמר במשך שנים ודורות וקראו לה בשם מימונה ... מימונה ק
שלום16.11.20
המימיונה תחת שם זה או אחר היתה נהוגה גם באלג'ריה ותוניס ועוד מקומות
רב יוסף16.11.20
מוציא דיבה שכמוך חבל שאתה מדבר ככה ליהודים זה שאתה לא יודע כמה גאוני עולם היו באתיופיה זה הבורות שלך היו גאוני עולם לא פחות מכולם .רק אל תשכח ה לא עובד אצלך הוא גם אבא שלהם של כולם .זה לא משנה גיור או לא גיור זה הצבע מפריע גם שעשו גיור לא מכירים בהם לא מקבלים אותם למוסדות וכו'
חזי16.11.20

הצגת כל התגובות

18
מלא חגים יש בכל עדה ועדה שאין להם לא מקור ולא תושייה סתם נשאר המנהג . מעבודה זרה יכול להיות בכלל
דקטורנט חרדי . יש דבר כזה ...17.11.20
17
עם ישראל חי וקיים. לא נקבל חגאות חדשים
מנסים לשנות בכח את פני היהדות. לא יצליחו16.11.20
16
בתוך החרדים האשכנזים יש המון מתבוללים, חלק לא מבוטל מהם גוי בגלל זה הגזענות והשינאה לספרדים, אתיוםים.. כל מי ששונה מאיך שהוא נראה.
גדי17.11.20
בדקת שאתה קובע את זה?
חרדית22.11.20
15
זה לא חג ולא יהדות תפסיקו להשריש לנו חגים , זה מנהגים של אתיופים
משה 16.11.20
או סוף סוף מישהו כאן אומר אמת קצר וקולע
שמעון כהן 17.11.20
14
כל מי שתוקף את האתיופים הוא מזרע עמלק
משה16.11.20
13
ככתוב בתורתכם "ונחגוג את חג הסיגד למען יחשבו כי אנו ובנינו יהודים"
משה16.11.20
אין איסור לחגוג מה שרוצים במיוחד אם נואמים דברי תורה, הדבר מבורך גם אם זה רק לקירוב הלבבות דיינו ומה שפסק פוסקי דורינו זה גיור חומרא כי אין ראיות וכאן אפשר לראות מי יהודי אמיתי ומי לו מי שמוכן למול סימן שהוא יהודי ומי שמתנגד גם אם תולה עצמו על אילנא רברבא כהרדב"ז סימן שהוא קלא אילן, ולא מוכן להיות ו
שמויגר16.11.20
"מי שמוכן למול סימן שהוא יהודי" מוזר אני יודע שכל הישמעאלים מוכנים למול ובודאות (אני מקווה) הם לא יהודים.
רובי16.11.20
12
מקסים !!! תודה שהחכמת אותנו, חג סאגד שמח בקרוב לגאולה השלימה אמן. חבל מאוד שאין מספיק בתי כנסת לעדה הנפלאה הזאת, חשוב מאוד שהמורשת תישמר.
נועהלה 16.11.20
11
פורים היה בזמן אחשוורוש המולך מהודו ועד כוש שהיא אתיופיה לכמה דיעות, ואיך זה שהאתיופים לא חוגגים פורים ואילו התימנים שכניהם כן?? אגב האתיופים ציינו תענית אסתר אך פורים לא. גם מגילת אסתר הייתה להם אך הם בחרו מתוכה רק את התענית. ללמדך שמנהגיהם אינם מנהגי יהודים אלא מנהגי גויים שחיקו את היהדות והם בחרו
על האתיופים ופורים16.11.20
10
חג שמח לכולם
ב16.11.20
9
חג זה מה שקיבלנו מחז"ל או מהתורה וזה לא משניהם ... סליחה.... 🧕🏿🧕🏿🧕🏿🧕🏿🧕🏿👳�
מיקי מאוס16.11.20
8
האתיופים וביתא ישראל כפי שמוסכם על רוב ההיסטוריונים הם נוצרים שאימצו מנהגים יהודים. בכמה מאות שנים אחרונות בהדרגה ומתוך מגע עם עולם יהודי הלכתי הפכו יותר ויותר יהודים וזנחו מנהגים נוצרים ומוסלמים שהיו משולבים אצלם. הגישה של הרב פיינשטיין זצ"ל נכונה מבחינה זו ויש צורך בגיור אף שחובה לקבלם כי מוסרים נ
הערה היסטורית16.11.20
7
ישנם טקסים רבים של שבטים שונים בעולם שנשמרו אלפי שנים, איך זה קשור אלינו? צאצאי היהודים שחיו באתיופיה, שימרו כל מיני טקסים, אך לא חיו כיהודים, לא הניחו תפילין, לא התחתנו כדת משה וישראל ועוד. ועל רוב מי שחי היום בארץ ישראל אנחנו מתפללים בכל יום "ועל גרי הצדק... יהמו נא רחמיך"
מיכה16.11.20
6
לא תימנים ולא בוכרים ולא עיראקים ולא אשכנזים ולא טוניסאים ולא פרסים. אף אחד לא שמע על החג הזה. זה מעורר חשד. ובצדק.☝️
מעניין שכל העדות לא שמעו על החג..16.11.20
לפי שהם עלו לארץ, שמעת על צדיק או פוסק הלכה אתיופי? האם יהודי אחד שמע על רב אתיופי מלפני 300 שנה או 100 שנה? לכל העדות של עם ישראל היו צדיקים ורבנים וגאונים, כשזה מגיע לאתיופים, אין זכר, הם אוכלים בשר בחלב בטענה שלא כתוב בתורה שזה אסור לאכול, וזה רק איסור של הגמרא,
ג16.11.20
זה בערך כמו פלסטיני אין להם לא מלך לא עיר לא ראש ממשלה לא שטרות לא כלום בשואה היו רבנים ולפני היו ולפני ולפני ולפני היו אצלם הכל חרטא הם גם קראים וגם כופרים וחלקם מינים ובכלל רובם גוים
שמעון כהן 17.11.20
גם אצל האשכנזים לא שמעו על המימונה - עד שבאו המרוקאים נו אז מה?
אשכנזי16.11.20
5
סגד??! סיגד!!!
מוטי16.11.20
4
אשרייכם מרגש ממש שאתם שומרים על המסורת.. יהי רצון שניזכה בבניין בית המקדש בקרוב ממש
ד16.11.20
3
לא בכלל לא חג שהמדינה עשתה להם?
מוישי16.11.20
2
עזבו אותכם , הם פליטי חרב שידעו שאם הם יגידו שהם יהודים יעלו אותם לארץ מכח חוק השבות, הסודנים והאריתראים הספיק להם לטעון שהם פליטי חרב ולפי אמנת האו"ם אסור לגרש אותם, אם לא היה להם את האו"ם תאמינו לי שהם גם היו יהודים
ידען17.11.20
1
חג שמח
חיים 16.11.20
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

בניסן עתידין ליגאל - חודש הגאולה לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 11.04.24

שיעור מיוחד לשבת

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24

השיעור השבועי

עוצמות פנימיות: כך תקבלו את עצמכם בכל מצב

הרב יואב אקריש | 21.03.24

המגיד בשיעור לפורים

מחפשים תשובות לצרות בחיים? צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 20.03.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

שידור חוזר

אל תהיה עני • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 19.03.24