כיכר השבת

אלול בקלם - ימי אלול. כתבה שניה בסדרה

בספר "קדוש אלול", שהמחבר בענוותנותו לא גילה לנו מי הוא, מצאנו תיאור נפלא ומדהים איך אנשי מעלה, של קלם, התנהגו בחודש אלול. ישמע חכם ויוסף לקח. הבאנו קטע נבחר בשינויים קלים.

1
הרב יצחק בלומנטל | כיכר השבת | ג' באלול | 23.08.09
היתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו?
היתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו? (פלאש 90)

עם השמע תקיעת השופר הראשונה, בתחילת חודש אלול, כבר הורגש באוירה שינוי גדול. למרות שבכל השנה הרגישו שם, בקלם, יראת שמים באוויר, באלול היה מורגש שבעתיים.

ראשון מגיע רבי סנדר ליפקין זצ"ל משוואל, הוא יוצר רושם של חייל ממושמע ומאומן שסיים את שרותו בהצטיינות ונקרא לשרת שוב. כל זיז, כל ניע וכל פעולה הם לפי הוראה של שיקול דעת ומחשבה. קטן קומה, רחב גרם, הבעה רצינית, ומבט חריף וקול צרוד-חלול. (אחיין של רבי ישראל סלנטר).

בעירו הוא מנהל בית מסחר לעורות. בבית המסחר מונח תמיד השולחן ערוך על הדלפק וכל המסחר מתנהל על פי השולחן ערוך, לפי המסורת הקלמאית שחינכה לכך, שהתאוריה של למוד המוסר צריכה להיות מיושמת בחיי היום יום המעשיים, בחנות וברחוב ולא רק בבית המדרש.

כאשר הגיע אלול נשאר הכל מאחור, הוא זונח את העסק ובא לקלם, הוא נכנס בצעדים מדודים, מתיישב במקומו, קונה לו חבר ונעשה שוה בין שוים כתלמיד מן המנין בתלמוד תורה. החייל מאומן וממושמע המשתלב בתפקידי הגדוד, כך גם הוא, בנענועים אטיים, כשידיו משולבות על לוח לבו, שופך הוא את לבו בבכי חרישי.

בעל בית אחר, אף הוא סוחר גדול, היה ר' משה ברוידא, תלמיד חכם מובהק ובעל מוסר. כשהגיע לאלול כמעט ולא הכרתיו. בכל ימות השנה היה שופע חיים, בפרט בשמחת תורה, בו היה מנהגו לתת את כל הכיבוד בבית המדרש, יהודי שמח ועליז. כאן בקלם, כאילו נמתחה עליו ארשת של יושב רכון על ספר-מוסר ומנגן בדביקות: "שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו" - "האדם לא נברא אלא להתענג על ד' ולהינות מזיו שכינתו". כך הוא לומד מוסר ברציפות. וככל שלימוד המוסר מתמשך זמן רב יותר גוברת והולכת דבקותו. הוא מלווה בקול בעל טון מעומק הלב של בעל מוסר נוסף, ר' יצחק שפירא, המצטעק בקול "מן הטובות שהטיב הקב"ה עם בריותיו שהכין להם דרך התשובה" (רבינו יונה). וכך בשינון של עשרות פעמים עד שמגיעים להתפעלות עצומה, שהיא הנקודה החשובה ביותר בלימוד המוסר. אם האדם אינו נחרד מכך, סימן שהמוסר לא השפיעה עליו.

גם העדין ורך הלב ר' דניאל, חתנו של ר' נחום זאב, בנו של הסבא, במראהו החיוור ועיניו שופעות הטוב, באלול זה התחלף. מראהו החוויר יותר, הוא מדבר אל הצבור בפחד, אינו יודע אם אפשר לבוא ולתבוע משהו מן הצבור, הוא סבור כי הוא עצמו עדיין לא נוהג כשורה - צריך קודם כל לתבוע מעצמו.

כמוהו גם ר' גרשון (חתנו השני של ר' נחום זאב), כולו מלא דאגה מפני יום הדין - אימרה היתה מהלכת: אם מעלים על הדעת שאלול זה דוב או אריה טעות בידיהם, אלול עוד יותר מפחיד מאריה ודוב. והא ראיה, מדוד המלך ע"ה שאמר "גם את הארי גם את הדוב הכה עבדך ואת משפטיך יראתי", על האריה ועל הדוב התגבר ללא פחד ומורא, אבל ממשפט ד' הוא מפחד, הא למדת שאלול יותר חזק מדוב או אריה...

מגיע הנה גם ר' אהרן באקשט, הרב בשאוול, תלמיד מובהק של הסבא, במיוחד כדי לומר דברי התעוררות. מעוטף בטליתו על ראשו הוא פותח בדבריו המעוררים לבכי ולתשובה, כשהוא מגיע לשיא התלהבותו מתנפל הוא לפני ארון הקודש פותחו לרווחה ומתייפח בקול רם. כולם מוצפים בדמעות.

ר' אהרן כשלעצמו כאוב ומפוחד הוא, ומתאר את יום הדין בכל מוראו. את יסורי הגיהנום שיסורי העולם הזה כאפס לעומתם. וכיצד יכול בשר ודם לעבור יום דין כה חמור אם לא עם מעט דמעות, כי רק דמעות פותחות לפני האדם את שערי הרחמים, ואז נפתח לפניו שער גדול - שער השמים. "פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם". כל זמן שהנר דולק אפשר לתקן.

הוא נושא משלו ואומר: בחזית המלחמה מקובל, שכאשר חייל נופל מסמנים עליו סימן. שני מיני סימנים יש: שחור - סימן של מוות, ואדום - סימן של חיים. אירע מקרה וסימנו סימן שחור על חייל פצוע, באו הסניטרים השליכוהו בין כל הגוויות. החייל הפצוע רוצה להסיר מעליו את הסימן השחור אבל הצבע אינו נמחה, החליט על כן לשטוף את הסימן השחור בדמעות שיזלגו מעיניו...

" - מורי ורבותי! - פותח הוא בקול מלא התעוררות - הבה ונוריד דמעות עד שנשטוף ונרחץ מעל עצמנו את הסימן השחור, סימן המוות רח"ל".

כך חלף חודש אלול בקלם, באוירה של התבוננות ופיקוח על האדם עצמו ועל מעשיו, בחשבון נפש נוקב ואמיתי שהביא לתשובה ומעשים טובים.

תוכן שאסור לפספס
1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
1
אולי יש לנו עוד סיכוי להבין באמת מה זה ימים נוראים, אולי?
פרנקל 11126.08.09
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24

השיעור השבועי

עוצמות פנימיות: כך תקבלו את עצמכם בכל מצב

הרב יואב אקריש | 21.03.24

המגיד בשיעור לפורים

מחפשים תשובות לצרות בחיים? צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 20.03.24

שידור חוזר

אל תהיה עני • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 19.03.24
ש

לכולם ובחינם

זאת הארץ שלנו ולא נפסיק לטייל בה >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

שידור חוזר

פרשת ויקרא | שיעורו השבועי של הרב שי פרי • צפו

כיכר השבת | 19.03.24