כיכר השבת

מאחורי הקלעים

מכתב הרופא שגרם לשינוי בדעת הראב"ד הגר"מ שטרנבוך

ראב"ד בד"צ העדה החרדית פרסם היום הנחיה הלכתית שאין חובה להתפלל במניין. 'כיכר השבת' חושף מה הביא לשינוי בדעתו ולפרסום ההנחיה החריגה • וגם: הפסק לתושבי ארה"ב (חרדים)

14
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | כ"ז באדר | 23.03.20
מכתב הרופא שגרם לשינוי בדעת הראב"ד הגר"מ שטרנבוך
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

שכונת הר נוף סוערת: ראב"ד 'העדה החרדית', הגר"מ שטרנבוך, פרסם היום (שני) מכתב חריג בו פסק כי אין חובה להתפלל במניין, ומי שלא חש מעט בטוב - ומגיע למניין, עובר על גזל.

כעת חושף, 'כיכר השבת' מה גרם לראב"ד לשנות את דעתו ולהורות על סגירת בתי הכנסת ולמה החליט לעשות זאת בשלבים שונים. וגם; הפטנט לקריאת התורה בריכוזים החרדיים בארצות הברית.

רופא חרדי מפורסם בקווינס שבניו יורק, בשם ד"ר אלי בענט, כתב לראב"ד מכתב ארוך, מפורט ומנומק, וזה מה ששיכנע את הפוסק לתת את ההוראה.

בין היתר ביאר במכתב באריכות את הסכנה בהתפשטות הנגיף. מספר המיטות, הוא כותב, אינו מספיק עבור כל החולים הצפויים. בימים האחרונים נעשים מאמצים לשכירת אולמי ספורט בכדי להסב אותם לבתי חולים ארעי עם מיטות נוספות.

ד"ר בענט מתאר כי שוחח בימים האחרונים עם רופאים רבים באיטליה שסיפרו לו כי לאור מספר החולים הגבוה, הם נאלצים לא פעם לקבל החלטות קשות כמו באיזה חולה לטפל ראשון: צעיר בן 35 או מבוגר בן 65 כשכל החלטה תביא להידרדרות במצבו של השני עד כדי מוות.

"התפילה במניין הוא משהו חשוב מאוד עבורי ואני לא יכול לתאר שעשרות אלפי יהודים לא יענו אמן על ברכות בגלל שאין מניין, אני יכול לומר שבכל פעם שישנה התארגנות גדולה, הנגיף מתפשט בצורה בלתי רגילה".

"אבל הדרך היחידה לעצור את התפשטות המגיפה היא שמירת מרחק בין אנשים. מספר המקרים של קרונה שהגיעו למרפאה שלי הכפילו את עצמם בשבוע האחרון".

הרופא אף הגדיר זאת במכתב בחריפות, כי "זה עניין של הצלת נפשות".

"ולמרות", כותב הרופא, "שאני לא יכול להגיד לרב כיצד לפסוק, אני יכול לומר שאא"כ תצא פסיקה חד משמעית לא להתפלל במניין, אנשים ימשיכו בכך בטענות שונות".

בסוף המכתב כותב הרופא את מסקנתו החד משמעית: "העמדה שלי ברורה: הדרך היחידה להציל חיים היא רק ע"י עצירת מגע והתאספות בין אנשים".

כאמור, בימים האחרונים אובחנו מספר תושבים חרדים בשכונת הר נוף בירושלים כנושאי נגיף הקורונה. התושבים הסתובבו במרכזי התפילה והתורה בהר נוף, דבר שעורר חשש כבד להתפשטות הנגיף בשכונה.

ההודעה על סגירת ה'שטיבלך' של הר נוף

הבוקר, התכנסו רבני וגבאי השטיבלך המרכזי של הר נוף "אמרי שפר" להתייעצות במעונו של ראש הישיבה הגר"מ שטרנבוך, לקבלת החלטות באשר להמשך תפעולו של ה'שטיבלך' המרכזי בשכונה לאור התפשטות הנגיף בשכונה.

במהלך האסיפה הובאו דבריו של ד"ר סלוצקין המתגורר בשכונה, כי קיים חשש רציני להתפשטות הנגיף בצורה ניכרת בשכונה, וכי השיא בשכונה עוד לפנינו ויש לנקוט באמצעי זהירות קפדניים לצמצום התפשטות הנגיף.

יצויין כי כבר בשבוע שעבר נכנס ראש הקהילה ב'אמרי שפר', הרב יעקב משה שפיצר למעונו של הגר"מ שטרנבוך לשאול אם לסגור את השטילבך. הרב השיב שלא יסגרו מיד כדי שלא לגרום לבהלה אדירה בציבור, ויש להודיע לציבור כי אם לא יקיימו התקנות יסגרו את בית המדרש.

היום, לאחר התפשטות הנגיף בשכונה, ועם קבלת הנתונים מכלל הגורמים המקצועיים, הורה הגר"מ בסיומה של האסיפה שהתקיימה במעונו, על מספר הוראות דרמטיות בשינוי סדר היום בשכונה

• לסגור את השטילבאך המרכזי אמרי שפר כדי לצמצמם את התפשטות הנגיף בשכונה.

• יש להודיע לכלל התושבים כי אין חובה להתפלל במניין עקב סכנת הידבקות

• מי שלא חש בטוב לא ייצא מהבית, והמפר הוראות אלו הרי הוא מזיק את הרבים ועתיד ליתן את הדין.

בעקבות כך פורסמו הבוקר בשכונת הר נוף בירושלים מודעות הקוראות לציבור מטעם זקן הפוסקים הגר"מ שטרנבוך: "בעקבות ריבוי המקרים של חולי קורונה שבקרו בבתי הכנסת כאן בשכונת הר נוף, אין חובה להתפלל במנין עקב סכנת הידבקות".

"וכל מי שלא מרגיש בטוב וחש איזה חולשה שהיא, אסור באיסור גמור לצאת מהבית ולא לבוא לבית הכנסת בשום פנים ואופן, ומי שמפר את זה הרי הוא מזיק את הרבים ועתיד ליתן עליו את הדין, ובבואו לבית הכנסת עובר בגזל".

בצל ה'קורונה': חתונה בשכונת הר נוף (צילום: אליהו וולפא)

כמו כן, בבית המדרש המרכזי בהר נוף "אמרי שפר" הוציאו הודעה על סגירת בית המדרש המרכזי אמרי שפר, והתושבים התבקשו לקחת את חפציהם האישיים כמו טלית ותפילין מבית המדרש עד היום – טרם סגירת בית המדרש החל ממחר בבוקר.

איך נוצר הקשר בין הרופא לגר"מ שטרנבוך?

מי שקישר בין הראב"ד לרופא החרדי מקווינס, הוא איש חינוך וותיק, תושב השכונה בשם הרב יהושע ליף, המקורב להגרמ"מ שטרנבוך.

בשיחה עם 'כיכר השבת' אומר הרב ליף, "אני גר בשכונת הר נוף כבר הרבה שנים, לפני שבוע וחצי התחלתי לדבר עם הרבנים ועסקנים, שלפי עניות דעתי חייבים לסגור דבר ראשון את בית הכנסת 'אמרי שפר' שהוא מועד לפורענות, בשל ריבוי המניינים במקום".

"כפי שאני הבנתי, לאחר התייעצות עם ידידי - רופא מפרסם מקווינס, מדובר על משחק באש כפשוטו ובפצצה מתקתקת. לכן התחלתי לערב את הרבנים ובראשם את הראב"ד.

המכתב של הגר"מ, מהיום

"לצערי", אומר הרב ליף, "הצלחתי בשימה, שבוע וחצי מאוחר מדי, שהראב"ד יפסוק לסגור את המקום המרכזי בשכונה - 'אמרי שפר', ועוד בתי כנסת ולפטור את תושבי השכונה ללכת למניין".

"אני בעצמי", מוסיף הרב ליף, "לא הולך כבר שבוע וחצי למניינים ומתפלל ביחידות ואפילו לא הלכתי למניין בשבת האחרונה בלובי גדול ורחב של הבניין שלי שיש שם גם חצר גדולה עם מעט אנשים לשמוע את פרשת החדש, כי אני סבור שהמצוות הללו הם רק מדרבנן - ושמירת הגוף דוחה כל התורה כולה".

"לאחר שקישרתי בין הגר"מ לרופא, ולאחר שהוא ראה את המכתב, הגר"מ אישר לי כבר בשבוע שעבר לא לצאת ולהתפלל במניין, ואני שמח שהיום הוא פסק לכלל הציבור". מסיים הרב ליף.

קריאת התורה בארצות הברית

בנוסף, מספר רבנים בארה"ב שאלו אמש את הראב"ד, האם התקיימו היום מנייני קריאת התורה בארה"ב, ושאלו אותו בדבר שיטה חדשה שהוצעה על ידם.

וזו הייתה נוסח השאלה; בעקבות סגירת בתי הכנסת בארה"ב, התפתחה לאחרונה תופעה בארצות הברית, בה אנשים פרטיים מתפללים במרפסת ביתם ומכנסים מניין על ידי "צירוף ראיה" של שכנים המתפללים אף הם בסמוך להם במרפסת ביתם.

עם התפתחות התופעה התארגנו בשבת האחרונה בכמה מקומות בארה"ב למנייני קריאת התורה בשיטת "צירוף המרפסות", כאשר ב"עליה לתורה" כיבדו את השכנים משאר המרפסות שהיו רחוקים מספר התורה, ולא היו יכולים לאחוז בספר תורה, ואף לא לקרוא בו, בשונה מכל שבתות השנה בהם העולה לתורה ניגש פיזית לספר התורה וקורא בו יחד עם ה"בעל קורא".

לאחר השבת שלחו מספר רבנים וראשי קהילות מארה"ב להגר"מ שטרנבוך, לשאול אם עשו כהלכה בקריאת התורה בשיטה החדשה, והאם יכולים הם להמשיך במנהג זה לעלות לתורה שכנים המתגוררים במרפסות הסמוכים, אשר אינם יכולים לגשת פיזית לספר התורה ולקרוא בו יחד עם הבעל קורא.

בשאלתם כותבים השואלים: "בימים טרופים אלו ה"י וכלל ישראל צריך רחמים גדולים, ועפ"י דעת הממונים על הבריאות במדינתנו וע"פ דעת הרבנים שאין להתקבץ ולעשות מינים בבתים מפני הסכנה רח"ל, זכינו שכל הדיירים ברחוב התפללו ממרפסת ביתם בציבור ביחד מתוך התעוררות רבה במשך יום השבת, והיו כולם רואים את הש"ץ".

"וכמעט כולם רואים אלו את אלו, והקלנו להעלות ספר תורה ולקרוא בו, וקראנו המשתתפים לעלות בתורה ולברך ברכת התורה ממקום עומדם ולצאת בשומע כעונה מפי הבעל קורא".

כינוס 'העדה', בנוגע לקורונה, בביתו של הגר"מ

"וכעת נפשינו בשאלתנו אי יאות למעבד הכי להלאה בשעת הדחק, או כיון שצריך הקורא לאחוז הספר תורה בידו, נמנע מזה בעתיד".

במכתבם ציינו השואלים כי חלק מהעולים לתורה היו זקנים שלא יצאו מפתח ביתם כבר כמעט שבוע שלם, ואין לשער הצער שלהם, וזהו ממש כטל של תחיה להם להצטרף לקריאת התורה ולהיות עולים לתורה.

הרב שטרנבוך השיב לשואלים כי עקב המצב השורר כעת בארצות הברית המוגדר כשעת הדחק, מותר לסמוך על הדעות כי ניתן לעלות לתורה גם כשהעולה אינו קורא בעצמו בתורה, היות ש"שומע כעונה" ונחשב כקורא על ידי שמיעה, וכמו כן האחיזה בעצי הספר תורה אינו מעכב.

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
איך נדחף כאן "גזל"?!
חיים23.03.20
עיין בקה"י תחילת בב"ק
סטייפלער23.03.20
איסור המזיק את החברו, מקורו מגזל
דניאל23.03.20
9
ואני חשבתי כי לרב יש רוח הקודש, לכן אם יאמר על שמאל שהוא ימין צריך לשמוע בקולו. והנה רופא שלא למד ולא שנה כמו הרב, משנה דעתו של הרב.
רבינו23.03.20
גם רבי חיים קניבסקי בהתחלה אמר שלא לסגור שום חיידר וישיבה ואח"כ סגרו את כל המוסדות
דוד23.03.20
8
הגזל הזה נמצא פה כבר מזמן. כל הכבוד להרב ליף שהודיע בפה מלא שהוא לא התפלל בשבת בלובי. גם אני לא השתתפתי בשבת במנין בלובי - אף אחד לא משגיח שלא יהיו יותר מעשרה, וודאי לא על מרחק 2 מטר כפשוטו. ובעיקר אני לא סומך על אף אחד אם הוא חייב בידוד - במקרה הטוב לא בודקים ומבררים אם צריכים בידוד, ובמקרה הגרוע פ
משה יוסף23.03.20

הצגת כל התגובות

7
כל הסיבות הללו היו ידועות כבר ביום הראשון שמשרד הבריאות הורה שלא לצאת מהבתים. זה מחדל שיעלה בחיי רבים שגדולי הדור שלא יכלו לעיין כמו כולם במידע הזמין לכולם מארגון הבריאות העולמי, ממשרד הבריאות ומעדויות רבות מספור באינטרנט. כשנכד שלא בין כלום, שואל את סבא שלו ש**הם** אומרים לסגור חיידרים, בלי שעה של
דניאל23.03.20
6
שצועק על הנושא מיום אחרי פורים.כמובן הוא לא עשה את זה מהבטן אלא על סמך התייעצות עם רופאים ונוגעים בדבר!
אבי23.03.20
5
גילה את אמריקה... כבר כמה שבועות שכולם טוחנים את זה, ולרב חסרות הידיעות הכי פשוטות. במקום מכתב אישי מרופא שינסה לברר קצת מה הולך חוץ לד' אמות.
כרגיל23.03.20
4
5 תמיד הספרדים כמה צעדים קדימה לפני אשכנזים. זוכרים מרן ע.ה אסר הפאה לגמרי מה לא עשו לו והנה הגיעו למצב אותם אנשים בדיוק ששרפו הפאות
כך ישרפו שונאי ישראל23.03.20
3
האיך אפשר לשחק לכתחילה עם חשש ברכה לבטלה וכו' וכו' רק בגלל בעיות של רגש כשכל נושא החיוב של קריאת התורה כאן הוא מאד בעייתי וכו'
המוכיח והמוחה23.03.20
2
לרב שטרנבוך היקר התשובה למגיפה הזו עיין בספר תשובות והנהגות חלק ז סימן קסד ותבין הכול
לרב שטרנבוך 23.03.20
מי נראה לך שאתה שתדבר ככה חצוף אתה והינך מזלזל בכבוד חכמים ומבואר בגמרא שכל המזלזל בתלמידי חכמים אין רפואה למכתו כדאי לך לבקש את מחילת הרב
משה כהן23.03.20
1
הזה ספר המקור ׳לפסק הלכה זה
מחין01.04.20
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת
ש

פרויקטור הקורונה: "האוכלוסייה הבוגרת חייבת להתחסן"

כיכר בשיתוף משרד הבריאות | מקודם

גם בישראל

גל חדש? עלייה בתחלואה בשני תתי זני האומיקרון החדשים

כיכר השבת | 23.10.22

הגל בירידה

קורונה: מספר החולים הקשים ממשיך לרדת

כיכר השבת | 20.07.22

בשבוע הבא

מבצע החיסונים לתינוקות עד גיל 5 - מתחיל

כיכר השבת | 18.07.22

BA.2.75

נגיף הקורונה: חזרו מחו"ל עם תת הזן החדש

דוד הכהן | 17.07.22
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

בקבוצות הסיכון בלבד

מנכ"ל משרד הבריאות אישר חיסון לפעוטות

כיכר השבת | 05.07.22

הגל השישי

המספרים ממשיכים לטפס בישראל ובעולם

כיכר השבת | 27.06.22

בורלא: חיסון התינוקות שלנו יעיל ב-80 אחוז

כיכר השבת | 26.06.22

הגל השישי

10,785 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה

כיכר השבת | 22.06.22
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

הגל השישי

מספר המאומתים לנגיף הקורונה מטפס עוד

כיכר השבת | 21.06.22

הגל השישי?

שיא של חודשיים וחצי: יותר מ-10,000 חולים

מישאל לוי | 20.06.22

צעד גדול לאישור ה-FDA

בקרוב: חיסוני קורונה - גם לבני חצי שנה

דוד הכהן | 16.06.22
ש

נתון מבהיל

מאוחדת: קרוב ל-90% מהחולים בגל הנוכחי - לא מחוסנים

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם
ש

תוצאות מפתיעות

עליה חדה בשיעור ההדבקות החוזרות בקורונה

כיכר בשיתוף לאומית | מקודם

שובה של הקורונה

משרד הבריאות אישר 'בוסטר' גם לבני 5-11

דוד הכהן | 14.06.22

מחקר גילה

תסמיני הקורונה נמשכים במשך כשנה וחצי

כיכר השבת | 06.06.22

בעקבות הירידה בתחלואה

פרויקטור הקורונה: בקרוב יבוטלו הבידודים

כיכר השבת | 31.05.22
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

בהחלטת השר

בשורה משמחת לטסים: חסל סדר המסיכות

כיכר השבת | 17.05.22

למרות הירידה בתחלואה

בדיקות ה-PCR בנתב"ג הוארכו ב-10 ימים

כיכר השבת | 09.05.22

שגרת קורונה

התחלואה נמשכת עם ירידה בחולים הקשים

כיכר השבת | 02.05.22