כיכר השבת

"הזהרו והשמרו"

גם המחלימים מקורונה, ימשיכו לסבול לצמיתות

מרכז המידע והידע למערכה בקורונה הוציא היום מסמך ראשוני מפורט, המלמד כי גם צעירים ובריאים שחלו בנגיף, יכולים לסבול מתסמינים חמורים לאורך זמן ואף לצמיתות (ארץ)

27
כיכר השבת | כ"ג בתמוז | 15.07.20
גם המחלימים מקורונה, ימשיכו לסבול לצמיתות
(צילום: שאטרסטוק)

במרכז המידע והידע הלאומי של ישראל למערכה בקורונה אומרים היום (רביעי) כי כל מי שחלה בקורונה (גם באופן קל), עלול לסבול מתסמינים במשך חודשים, שנים ואף לצמיתות של סיבוכים עצביים, נזקים לדרכי הנשימה והריאות, עייפות כרונית, תתרנות, כאבים במפרקים, הפרעות אימונולגיות וסיבוכים פסיכיאטריים שונים. בנוסף, יש סכנה בנגיף לנשים בהריון.

במרכז מבהירים עוד, כי ישנה טענה שהקורונה מסוכנת רק למבוגרים או לבעלי רקע רפואי בעייתי, המחקר החדש מוכיח כי הקורונה מסוכנת גם לאנשים צעירים ובריאים, וגם לכאלו שסבלו מהמחלה באופן קל בחבד.

הסיבוכים כתוצאה מהידבקות בקורונה

סיבוכים עצביים: עשרה אחוז מחולי הקורונה עלולים לסבול מסיבוכים עצביים גם במידה והחלימו ממחלת הקורונה אין בה בכדי להבטיח מפני התדרדרות נוירולוגית בעתיד - זמן רב אחרי ההחלמה.

ההערכה זו מבוססת על מחקר שנערך באיטליה, שתוצאותיו הראו כי הפגיעה בחוש הריח והטעם לא חלפה בכ-10% מהמחלימים גם אחרי חודש ממחלתם. להערכת החוקרים האיטלקיים, חלק ממחלימי הקורונה יסבלו מבעיות בתפקוד החושי גם בטווח הארוך. יש לציין כי כמו בווירוסים אחרים, גם במקרה של הקורונה נרשמה גם פגיעה זמנית בשמיעה.

בנוסף, מי שחלה במחלה, חלק מהסיבוך יכול לגרום לכאבי ראש לאורך זמן, בגלל נזקים למערכת העצבים, דבר זה יכול להימשך מספר חודשים.

נזק ריאתי, קשיי נשימה מתמשכים, עייפות וחולשה - כרוניות: מחקרים שנערכו בעיקר צרפת מלמדים כי 23-30% מהחולים הקשים סבלו מתסחיפים ריאתיים שעשויים לגרום לעייפות, דפיקות לב מואצות, קוצר נשימה, הגבלה בפעילות הגופנית וחוסר יכולת לבצע פעילות גופנית בשל אי נוחות.

מחקר שנערך בעיר הסינית הווהאן - מוקד התפרצות הקורונה, מלמד כי ארבעים אחוזים ממשיכים לסבול מנזקים לריאותיהם במשך למעלה משלושה שבועות לאחר השחרור מבית החולים. למחקר הסיני מצטרף גם מחקר שנעשה בבית החולים 'שערי צדק' שם התברר כי לפחות 50% מחולי הקורונה שהחלימו ממשיכים לחוות חולשה כללית וקשיים נשימתיים גם שבועות עד חודשיים לאחר שהחלימו. עוד התברר שאין קשר בין חומרת המחלה הראשונית בקורונה לבין סיבוכים ארוכי טווח.

חשיבה וריכוז: המחקרים מרחבי העולם הראו כי אנשים שחלו בקורונה היה להם פגיעות במערכת העצבים, שהביאו לקשיים בריכוז ואף לבעיות דיוק באחיזה בחפצים זמן רב גם אחרי ההחלמה.

פגיעה לבבית וסכנה לשבץ: חלק ניכר מהחולים שהתאשפזו לאחר שחלו בקורונה מאופיינים בהפרעות קרישה וקרישיות יתר. אלו עשויים לגרום לתסחיפים ריאתיים, שבץ מוחי ולבבי. בחולים הקשים,

אחוז הסיבוכים וההשפעות ארוכות הטווח עומד על 5-15%, כאשר במחקרים מסוימים נצפה אף אחוז גבוה יותר בטווח של 35 עד 40 אחוזים,. חלק ניכר בהפרעות הללו עשויות לבוא לידי ביטוי לאחר ההחלמה, ולגרום למוות פתאומי. נמצא כי הסיכון לשבץ איסכמי בחולי קורונה גבוה פי 5.7 מאשר חולי שפעת.

כאבי במפרקים ובעיות עיכול: למעלה מ-20 אחוזים של חולי קורונה שהחלימו, דיווחו כי לאחר כחודשיים בממוצע מההחלמה עדיין הם הרגישו כאבים במרפקים, כמו כן, דיווחו על שלשולים ובחילות שהמשיכו לאחר שנרפאו במשך שבועות ואף חודשים.

סיבוכים בכבד, כליות וסוכרת: 11% מהמטופלים סבלו במהלך המחלה מפגיעה בשרירים וגרוע מכך מפגיעה בכבד ובכליות. בסקירה מערכתית של 19 מחקרים - נמצאה פגיעה חריפה בכבד בקרב 10-15% מהחולים בקורונה.

סיבוכים פסיכוטיים: חולים שנדבקו בקורונה, דיווחו כי החלו לסבול מתסמינים פסיכוטיים (דומה לסכיזופרניה), המומחים מותחים קו ישיר בין ההידבקות לבין תופעות נפשיות העלולות להיווצר בשל כך.

פגיעה בנשים בהיריון: על פי המחקר של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, עולה כי שיעור סיבוכי ההריון בנשים בהריון גבוה הרבה יותר אצל נשים שנדבקו בנגיף, מאשר נשים בהריון שלא נדבקו. עוד עולה כי נשים בהריון עלולות להימצא בסיכון גבוה יותר לחלות בצורה קשה יותר ולהזדקק לאשפוז ואף לטיפול נמרץ בעקבות הידבקות בנגיף הקורונה.

הפרעות אצל ילדים: מממצאים עד כה מתברר כי סיבוך מאוחר של המחלה שנצפה בקרב ילדים הוא הופעת תסמונת דלקתית רב מערכתית מזכירה בחלק ממאפייניה את מחלת הקווסאקי. מחלה זו אמנם, אינה תוקפת דווקא ילדים - בעלי מחלות רקע או תינוקות, אלא נפוצה יותר אצל ילדים בריאים בגילאים 5 ועד 14.

בסקירה כוללת שעשו במרכז המחקר, עולה כי ל-87% מהמחלימים יש תופעת לוואי חודשיים אחרי שהחלימו: 53% דיווחו שהם מרגישים עייפות בלתי נגמרת. 43.3% דיווחו על קשיים בנשימה ו-23 אחוזים דיווחו על כאבי מרפקים.

במרכז המחקר הדגישו, כי על פי ההיסטוריה של נגיפים קודמים בעולם, אצל חלק מהאנשים ההחלמה מהנגיף יכולה להימשך במשך מספר לא מובטל של שנים ואצל חלק מהאנשים, הם יסחבו איתם את הנגיף עד סוף ימיהם.

מחקר שנערך על 55 חולי 'סארס' הראה כי 50% מהם סבלו, כשנתיים לאחר ההחלמה, מכושר גופני נמוך, וכי 78% בלבד מהמחלימים יכלו לשוב לעבודה לאחר שנה מהחלמתם. 40% מהמחלימים מה'סארס' סבלו מתסמונת העייפות הכרונית שלוש שנים וחצי לאחר ההחלמה.

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
תגידו יש סוג של בעייה בעולם שלא הזכרתם???? רק היה חסר שגם הבכי של התינוק אחרי הברית זה מהקורונה.. בקצב הזה כל המדינה נדבקה...
יאיר15.07.20
15
הכל מחויר לעומת סכנת מות
ג'פרי21.07.20
14
גם לי היה קורונה והכל טוב מאד. לא להילחץ - כנראה הדברים האלו קורים רק לבודדים אם בכלל...
ירושלמי בנשמה17.07.20
תודה!! אתה באמת מרגיע למה התחלתי להילחץ...
שירה20.07.20

הצגת כל התגובות

13
נו בטח את מערכת הG5 כבר פרסו בכל הארץ ואת הצ'יפ בחפו להם באף עם המטוש מי שעשה בדיקה אכל אותה
מרדכי21.07.20
12
אני חולה קורונה כעת. ללא תסמינים וללא תופעות לוואי. (מלבד איבוד חוש הטעם והריח לשלושה ארבעה ימים בהתחלה) ב''ה שימשיך כך ומקווה שכל הנ''ל טעות.
ד15.07.20
גם אני הייתי חולת קורונה ללא תסמינים כמעט (למעט חוש הטעם והריח בהתחלה), ועכשיו יותר משלושה חודשים אחרי שהחלמתי- חזרה לי הפגיעה בטעם ובריח. בשערי צדק אמרו שאין מה לעשות, ולא יודעים מתי יעבור. כל הנ"ל ממש ממש לא טעות
ירושלים16.07.20
כנראה נחשפת עןד פעם לנגיף והגוף מפעיל את המערכת החיסונית שפוגעת לפעמים גם בחוש הטעם והריח ונראה לי שזה יעבור יותר מהר מפעם קודמת רפואה שלמה
בני 21.07.20
11
מישהו יודע אם אפשר לקבל קצבה מהביטוח לאומי?? הייתי עם קורונה ועדיין לא מריח טוב וגם לא טועם כמו שהייתי ומרגיש חולשה....
אבי15.07.20
מומלץ לקחת תוספי תזונה אבץ מחזק את המערכת החסונית ומסייע להחזרת חוש הריח.(2 טבליות ביום) פטריות(בכמוסות)מחז מאד לאחר מחלות ,נתוחים,במצבי חולשה ומסייע להחלמה מהקורונה.(1 כמוסה פעמיים ביום) רפואה שלמה
חוה22.07.20
ראשית תרגיש טוב. לא נראה שתהיה קיצבה לכל מי שנשאר עם בעיות מהקורונה, מהסיבה הפשוטה שאם כן המדינה תפשוט את הרגל
דודי16.07.20
10
ה' ישמור. מקווה שאתם טועים-אי אפשר להגיע לכל המסקנות והדיאגנוזות האלו בזמן כ'כ קצר (סה''כ 4-5 חודשים מפרוץ המחלה)
יאיר15.07.20
9
אני מכחרה כמה וכמה אנשים שחלו בקורונה ועד היום סובלים(כמ החודשים אחרי) מרב הדברים המוזכרים אסור לזלזל בכלל זו מחלה נוראית שפוגעת ואף הורגת לצערינו
אשת רפואה19.07.20
8
רק כדי להלחיץ את העם
זה שקר22.07.20
7
תעזבו אותכם קורונה חרטא חרטא ברטא כל בן אדם לפי מצבי החיסון הגופני שלו וחוץ מזה, גם מי שלמי המצב החיסוני שלו גרוע, הקב"ה יכול לבטל לו את הכל ולהחלימו יותר ממה שהיה, צריך רק לבטוח בבטחון גמור העיקר לא לפחד כלללללללללללללל לאאאאאאאאאאאא לפחד כללללללללללללללללללל
א. י.15.07.20
ולשים מסכות כמובן
דודי16.07.20
6
ואין לנו על מי להשען רק על אבינו שבשמים . הצילוווו
דוד15.07.20
5
גם שפעות חריפות שהיו בעבר כמו שפעת סינגפור למי שזוכר שפעת מקסיקו השאירו נזקים מאוד גדולים וסימפטומים חריפים עד אפילו כמעט כל מה שנכתב על קורונה.אבל קורונה זה הכי חמור.ומכאן קריאה לכל מי שחושב שהמחלה הזאת היא סתם ניפוח של התקשורת ומשרד הבריאות ונשמרתם לנפשותכם מאוד מאוד. ה" ישלח רפואה לכל חולי ע
הרשל בועזגלו.15.07.20
4
איך יסבלו במשך שנים?? הקורונה בקושי שנה פה. על איזה נתונים מסתמכים? על הפחדות ושקרים אולי.
שקרנים15.07.20
מה שקרנים? מביאים לך הוכחות ממקומות שנפגעו עוד לפני שחשבת בכלל על הקורונה כמו סין ששם למשל זה הרבה יותר מ4-5 חודשים איטליה ספרד וכו'. אנשים שעושים מחקרים מתבססים על עובדות ועל מונחים קודמים אז להגיד על זה שזה שטויות-זו טעות! והלוואי ונתבדה................כר תשמור על ההנחיות לטובתך ולטובת סובביך
א18.07.20
3
תותיםםםםםםםםםםםםםםםםם
donld15.07.20
להודות לה' כל יום. הקב"ה שומר עלינו ורוצה את תפילותנו. באו נתחזק בהלכות לשון הרע. ואהבת ישראל. ותראו ניסים גדולים ה' אוהב את עמו ישראל. רק להתחזק והקורונה תעלם בשורות טובות
חנוש16.07.20
2
לפי הנתונים מעוררי האימה ב"מחקר" הזה כל מי שקיבל קורונה צריך לקבל תו חניה לנכים
משרד הבריאות 21.07.20
1
אני חולה קורונה משפחתי גם סביבתי גם. לכולם אין זכר, יש לנו טעם מצוין...לא גירוים לא גירושין לא תסמינים, הלוואי שהבריאים ירגשו כך...טוב האמת שזה אחרי מלונית...אז ההרגשה נהדרת. שלא יהיה טעות הייתי חולה עם תסמינים קשים ביותר בניגוד למשפחתי שהיו א סימפטומים
המרכז לבולשיט15.07.20
הודו לה' כי טוב.
אליהו15.07.20
זה יכול להופיע גם חודשים אחרי. אצל חבר שלי זה עשה נזק נוירולוגי כמעט 4 חודשים אחרי! והוא היה חולה קל מאוד
דרברמדיגר16.07.20
גם יש כאלה שמעשנים וחיים עד גיל 100, אז זה אומר שסיגריות זה לא מזיק???!!!
שלום15.07.20
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת
ש

פרויקטור הקורונה: "האוכלוסייה הבוגרת חייבת להתחסן"

כיכר בשיתוף משרד הבריאות | מקודם

גם בישראל

גל חדש? עלייה בתחלואה בשני תתי זני האומיקרון החדשים

כיכר השבת | 23.10.22

הגל בירידה

קורונה: מספר החולים הקשים ממשיך לרדת

כיכר השבת | 20.07.22

בשבוע הבא

מבצע החיסונים לתינוקות עד גיל 5 - מתחיל

כיכר השבת | 18.07.22

BA.2.75

נגיף הקורונה: חזרו מחו"ל עם תת הזן החדש

דוד הכהן | 17.07.22
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

בקבוצות הסיכון בלבד

מנכ"ל משרד הבריאות אישר חיסון לפעוטות

כיכר השבת | 05.07.22

הגל השישי

המספרים ממשיכים לטפס בישראל ובעולם

כיכר השבת | 27.06.22

בורלא: חיסון התינוקות שלנו יעיל ב-80 אחוז

כיכר השבת | 26.06.22

הגל השישי

10,785 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה

כיכר השבת | 22.06.22
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

הגל השישי

מספר המאומתים לנגיף הקורונה מטפס עוד

כיכר השבת | 21.06.22

הגל השישי?

שיא של חודשיים וחצי: יותר מ-10,000 חולים

מישאל לוי | 20.06.22

צעד גדול לאישור ה-FDA

בקרוב: חיסוני קורונה - גם לבני חצי שנה

דוד הכהן | 16.06.22
ש

נתון מבהיל

מאוחדת: קרוב ל-90% מהחולים בגל הנוכחי - לא מחוסנים

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם
ש

תוצאות מפתיעות

עליה חדה בשיעור ההדבקות החוזרות בקורונה

כיכר בשיתוף לאומית | מקודם

שובה של הקורונה

משרד הבריאות אישר 'בוסטר' גם לבני 5-11

דוד הכהן | 14.06.22

מחקר גילה

תסמיני הקורונה נמשכים במשך כשנה וחצי

כיכר השבת | 06.06.22

בעקבות הירידה בתחלואה

פרויקטור הקורונה: בקרוב יבוטלו הבידודים

כיכר השבת | 31.05.22
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

בהחלטת השר

בשורה משמחת לטסים: חסל סדר המסיכות

כיכר השבת | 17.05.22

למרות הירידה בתחלואה

בדיקות ה-PCR בנתב"ג הוארכו ב-10 ימים

כיכר השבת | 09.05.22

שגרת קורונה

התחלואה נמשכת עם ירידה בחולים הקשים

כיכר השבת | 02.05.22