כיכר השבת

גדלים עם מאוחדת

מחר בבוקר נקום, נתלבש ונלך לגן? לא, לא רוצה!

הילד שלכם מבין שבבוקר קמים והולכים לגן, אך לא תמיד מצליח להכיל את משמעותה של הפעולה היומיומית הזאת. לעתים אי ההבנה יכולה להפוך לפחד ומצוקה. מה עושים אם בוקר אחד הוא מחליט שהוא פשוט לא הולך לגן? (חינוך, שיווקי)

kikar.co.il בשיתוף מאוחדת | מקודם | כ"ו בחשוון | 27.11.16
מסרב ללכת לגן הילדים. אילוסטרציה
מסרב ללכת לגן הילדים. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בין אם הילד הולך לגן או לכיתה א'; כל היקלטות במסגרת חדשה צריכה להיות מלווה בתחושת ביטחון, וישנן דרכים לעזור לילד להתגבר על הפחד שגואה אצלו. מידע מוקדם על המסגרת החדשה, היכרות עם המתחם והצוות החינוכי, מסרים חיוביים לקראת החוויה לימודית וחברתית - יכולים להוריד את מפלס הפחד.

אבל מה קורה כשהילד מסרב ללכת לגן?

הסירוב ללכת לגן מגיע כתוצאה מפחדים רבים ומשולבים שיכולים להיווצר אצל הילד. לרוב, חרדה וחוסר ביטחון עצמי, יכולים להיות הבסיס למצוקה הרגשית אותה הוא מרגיש. גם תחושות דחייה, השפלה חברתית או בדידות יכולים לגרום לכך.

הפחד מהלא נודע הוא המרכיב המרכזי של הפחד שמרגיש הילד. לפני המעבר למסגרת החדשה הילד אינו יודע מה הולך לקרות איתו מחר, מחרתיים, ומה הולך להשתנות. לעתים גם הוא אינו מבין מדוע בכלל דברים צריכים להשתנות, וכך שהדמיון שלו יכול לקחת אותו לאינספור סיטואציות;

האם יהיו לו חברים טובים שם? האם יציקו לו? האם המחנך החדש יאהב אותו? האם יעמוד בדרישות ובציפיות? האם יעמוד ברף שהציבו אחיו ואחיותיו? המחשבות יכולות לגרום לו שלא להבין מדוע בכלל להעמיס עליו את השינוי הזה, והוא עלול להרגיש דחוי. כתוצאה מכך הוא יסרב ללכת ולהישאר במסגרות אותן הוא מכיר היטב.

במרבית המקרים, החרדה מללכת לבית ספר או לגן קשורה לרצון להישאר במסגרות הקיימות והנוחות. הפחד להיפרד מההורים או מהבית אל מקום זר ובלתי צפוי שבו לא יהיה עטוף בביטחון שמעניקים לו הוריו.

תחושת ביטחון לחוויה חיובית. אילוסטרציה. (שאטרסטוק.)

לעתים עלול הילד לחשוש שאם יעזוב את הבית אזי עלולים לקרות דברים רעים לאנשים שהוא אוהב, והוא לא יוכל לעזור להם. כך במצב שההורים בתהליך גירושים או כאשר אחד מבני המשפחה חולה או חס-ושלום נפטר. גם כשקורים דברים טובים כמו כשאח קטן נולד, הילד עלול לפתח חרדות מפני דחייה ובדידות, ומכך שתשומת הלב תוקדש לתינוק החדש בהעדרו, והוא לא יהיה שם "להיאבק" על מעמדו.

ילדים פועלים אחרת ממבוגרים. בגילאים אלו הילד פועל לפי עקרונות "ההנאה", הוא יעדיף לעשות מה שהכי קל ונעים עבורו, ויימנע לרוב ממאמצים מיותרים. מגיל 5-6 הוא אמור להתנהג על פי "עקרון המציאות" ויידרש לעשות גם דברים שלא תמיד קלים ונחמדים עבורו, אך מחויבים מהמציאות, כמו ללכת לגן או לבית הספר.

סימפטומים גופניים כתוצאה מחרדה, ואיך עוזרים

רצונו של הילד להישאר בבית יבואו לידי ביטוי בכך שהוא יסרב לקום בבוקר מהמיטה, ינעל את עצמו בשירותים, וינהל עימותים חוזרים ונשנים כל יום לפני היציאה למסגרת החדשה - לרוב לאחר חופשה מהלימודים או אפילו אחת לשבוע ביום ראשון לאחר מנוחת השבת. על אף שלפני כן הרגיש בריא לגמרי, הוא יתעקש על כך שאינו יכול ללכת.

לפעמים, הפחדים של הילד עלולים באמת לגרום גם לסימפטומים גופניים: חולשה ברגליים, כאבי ראש או בטן, וגם בחילות, הקאות, ושלשולים ולעתים גם עילפון. אבל ברוב המקרים לאחר שההורים הסכימו שיישאר בבית הילד יתפקד כרגיל עד למחרת בבוקר.

אם הרופא בדק ולא מצא כלום - הולכים לבית ספר. אילוסטרציה. (שאטרסטוק)

הטיפול והעזרה שנוכל להעניק לילד צריכים לבוא מתוך הידיעה שאין דרך אחרת, והחזרה למסגרת היא ברורה וחד משמעית. על הילד להבין שאם אין סיבה בריאותית, או שהרופא בדק ולא מצא כלום - הולכים לבית ספר. אפשר גם להוסיף ולהגיד לו שזהו "חוק של המדינה" שחייבים ללכת.

עם זאת,על ההורים להבין את תחושות הילד ולא לקוות שייעלמו מעצמם. להבין מהו הגורם לפחד, כדי שיוכלו להתמודד איתו. חשוב לומר לילד שאנחנו מבינים שקשה לו, שנעזור לו בכל מה שצריך - אבל קודם כל חוזרים לבית הספר או לגן.

בו זמנית אפשר לברר עם הצוות החינוכי אם קרה משהו שהיה עלול לגרום לילד לפחד, וגם בדק בית הוא חשוב: האם ישנה בעיה או מצב חדש שעלולים היו לגרום לילד ללחצים ופחדים?

במקביל לחיפוש הגורמים והסיבות, חשוב לטפל בתחושת הביטחון של הילד ופחדיו. בשום פנים לא ללעוג, לצחוק עליו או לזלזל בתחושות שלו. להבין אותו ולעזור לו להתמודד. גם עזרה מקצועית יכולה להיות על הפרק: עם הדרכה חינוכית נכונה, ההורים יוכלו לנתב את פחדיו של הילד ולגרום לו להבין שהם עוזרים לו.

אבחון וטיפול מקצועי

אבחון מדויק של הבעיה שגורמת לפחדיו של הילד, יביא לבחירת הטיפול המתאים.

טיפול יעיל יכול להיות, למשל, חשיפה הדרגתית למקור הפחד. ההורים מלווים את הילד לגן או לבית הספר ונשארים איתו מספר שעות בימים הראשונים, כדי שיוכל להסתגל ולהתרגל. עם הזמן השעות מתקצרות עד שמגיעים לשגרה הרגילה בה הילד נשאר לבד במסגרת.

חשוב לוודא שההורה "הסמכותי יותר" ילווה את הילד, כדי שלא ייכנע בקלות ללחצים הרגשיים שהילד מפעיל. שיתוף פעולה עם המחנכת יכול לקצר את התהליך ולעזור לילד להסתגל ביתר קלות. גם חיזוקים מילוליים וחיוביים מומלצים, כאשר המטרה העיקרית היא שהילד ירגיש שהחוויה אותה היא עובר היא חשובה וחיובית.

דרך נוספת לטיפול היא באמצעות דמיון מודרך בה עוזרים לילד להפוך את הפחד למשהו קטן ונשלט שהוא יכול להתגבר עליו ולנצחו. כדי לפתח חוויה חיובית בגן או בבית הספר אפשר להיעזר בתמונות, ציורים ומשחקים. בשילוב עם תחושת ביטחון ורוגע שההורים מעניקים, הילד יקבל עידוד ותמיכה וירגיש כי הוא שולט במצב וששום דבר רע לא יקרה לו.

משחקים לתחושת ביטחון. אילוסטרציה. (שאטרסטוק.)

לעתים הטיפול אינו עוזר וצריך לקבל עזרה מקצועית. במקרים קיצוניים ניתן לפנות לפסיכיאטר מומחה לילדים עם אפשרות לנטילת תרופות שיעזרו להורדת המתח והחרדות, כדי להקל על הילד לחזור לתפקוד תקין.

חשוב להבין את הילד ולהרגיש את הפחדים שלו, כדי שיוכל להחזיר לעצמו את הביטחון העצמי לצורך התנהגות מקובלת ורצויה. במרבית המקרים של חרדה מגן או בית ספר, הבעיה מגיעה לפתרון תוך פרק זמן קצר ולא חוזרת על עצמה.

אין דבר משמח יותר מילד שחוזר מהגן או מבית הספר עם הסיפורים היומיים שלו, על החברים, על המשחקים, איך למד, איך שר, איך ניגן והתפתח. בואו נעזור לו להגיע לשם. כדי למנוע מראש בעיות של פחדים, כדאי להגיע להדרכה מקצועית איך להתכונן לקראת מסגרת חדשה עם הילד, ודרך עזרה מקצועית וחינוכית נוכל להוביל את הילדים בבטחה, בשלווה וברוגע, כדי שיקבלו את החוויה החיובית הטובה ביותר.

בקופת חולים מאוחדת, ישנה תכנית מיוחדת עבור הדרכה ועזרה מקצועית - "ביקור בריא". מטרת התכנית למעקב על התפתחות הילד בכל התחומים: חברתית, מוטורית, תזונה, גדילה ועוד. ההתפתחות התקינה של ילדינו משתנה מיום ליום, ולכן חשוב לעקוב ולשים לב. בשירות "ביקור בריא" של מאוחדת, תוכלו לקבל מענה לכל השאלות על ההתפתחות התקינה, עם מיטב המומחים בארץ.

הכתבה נעשתה בשיתוף קופת חולים מאוחדת. החומר בכתבה מבוסס על מידע שערכה ד"ר אלידה מגור, רופאה מומחית לפסיכיאטריה של הילד.

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים

התסכול של האישה: הבעל לא מסוגל לתת דוגמה רוחנית לילדים. מה עושים?

מרדכי רוט | 04.04.24

לא 'צריך', 'חובה' לדבר!

'המקרה' בישיבה וההשלכות לחיים • ריאיון אמיץ עם האברך על הגבולות שחצה כבחור צעיר

ארי טננבוים | 28.03.24

כך נתייחס נכון לילדים

מה לומדים מפורים על חירות נפשית ועשירות, ומה זה קשור להורים? | שלוש גישות לחיים

חיים דיין | 14.03.24

מדריך להורים

מה עושים כאשר הילד/ה שלכם רוצה הכל - כאן ועכשיו! | אלו הפעולות שתנקטו

חיים דיין | 07.03.24

הם מתקשים להירגע?

מה עושים עם אתגר השינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז? | אלו השלבים

חיים דיין | 29.02.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

בין שבירת כלים לשבירת לוחות

הבת התקלקלה עד לקשר אסור, כך האבא התמודד בגבורה - והציל אותה | טור מטלטל

משה רבי | 15.02.24

חינוך ילדים

הבטחתי לעצמי שלא אתעלל בילדיי בסעודת שבת - כמו אבא שלי. ומה קרה? זה התהפך עלי

מרדכי רוט | 15.02.24

היכולת להתחבר

כיצד הפרעת קשב קשורה לאתגרים בקיום תורה ומצוות? | טור חשוב להורים

חיים דיין | 15.02.24

עצות מעשיות להורים!

הילד שלך עם הפרעות קשב וכל הזמן הוא אוכל ממתקים ורוצה רק אוכל מסוים? | זה הפתרון

חיים דיין | 08.02.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

מדריך להורים

בלי טעויות: כך תתמודדו עם התעודה המאכזבת של הילד 

טובה אור | 07.02.24

מוגנות בשפת הילדים

הילד מספר שהוא חווה פגיעה חמורה, איך מגיבים? | המדריך להורים ומחנכים

ארי טננבוים | 01.02.24

טור חשוב להורים

הילד מדבר אליכם בצורה מזלזלת וחוצפנית - ואתם נואשים? | אלו הפתרונות

חיים דיין | 01.02.24

ניסוי המרשמלו

"רוצה עכשיו"! כך תעזרו לילדים לדחות סיפוקים

טובה אור | 28.01.24
ש

פארק מגורים חדשני

דירת החלומות שלכם במיקום הכי מבוקש בירושלים >>

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

מוגנות מפני פגיעות

איך נגרום לילד לשתף אותנו בה-כ-ל? | חמשת המפתחות, שלב אחרי שלב

ארי טננבוים | 25.01.24

עיצות חשובות להורים!

מדוע ילדים עם הפרעת קשב נמשכים לנייעס, מסכים ופנטזיה?

חיים דיין | 25.01.24

פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

טובה אור | 21.01.24

חינוך נכון לילדים

האם אתם הורים עגולים או מרובעים? ומה ניתן ללמוד מלוח השנה העברי

חיים דיין | 18.01.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

האיפוק שווה זהב

המשבר הנפשי גרר את הבחור המרשים להיכרות בעייתית באוטובוס | סיפור מטלטל

משה רבי | 11.01.24