כיכר השבת

מרימים ראש

החרדים החדשים הקימו סמינר: "כמו בית יעקב"

60 בנות, החלו את שנת הלימודים החדשה בסמינר "דרכי שרה", השוכן בבניין משרדי בירושלים, סמינר שהוקם כדי לספק לבנות תעודת בגרות, בניגוד למרבית הסמינרים. ב"דרכי שרה" לומדים במקצועות החובה, שש שעות מדעים ושש שעות מדעי המחשב (בארץ)

78
ישראל אהרן | כיכר השבת | ג' בתשרי | 19.09.12
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)

60 בנות, החלו את שנת הלימודים החדשה בסמינר "דרכי שרה", השוכן בבניין משרדי בירושלים, סמינר שהוקם כדי לספק לבנות תעודת בגרות, בניגוד למרבית הסמינרים בבני-ברק ובירושלים.

מאחורי הסמינר עומדת תנועת "טוב", המייצגת את מי שכונו בעבר "החרדים החדשים", וקמה כדי להציג אלטרנטיבה לשלטון של סיעת "דגל התורה" בציבור החרדי ולחיזוק מעמדם של אותם שיוצאים לעבוד ונדחים בשל כך ממוסדות החינוך.

סימה ולס, מנהלת הסינר, אומרת בשיחה עם "הארץ" כי השוני היחיד שיש בין הסמינר החדש לשאר הסמינרים הוא תעודת הבגרות, "בכל ממד אחר זהו בית יעקב לכל דבר", היא מבהירה.

"ההורים מבינים שכאשר בנותיהן ירצו להירשם ללימודים גבוהים, הן ייאלצו לבזבז זמן וכסף על מכינה ללימודים קדם אקדמיים. הם רוצים לקצר תהליכים", היא מוסיפה ומדגישה כי "אלה בנות שמתעתדות לפרנס את המשפחה".

שנת הלימודים הנוכחית, היא השנה השלישית מאז הוקם הסמינר, אך השנה לראשונה ייגשו בנות הסמינר, 14 תלמידות כיתה י"א, לבחינות הבגרות. לפי הדיווח ב'הארץ', התלמידות נבחרות בקפידה ועוברות מבחנים כדי לבדוק אם הן מתאימות לקמת הלימודים הגבוהה.

ב"דרכי שרה" לומדים במקצועות החובה, שש שעות מדעים ושש שעות מדעי המחשב, וניגשים לבגרות חמש יחידות, זאת מלבד חמש יחידות בתנ"ך, ספרות ועוד. בספרות לומדים בין השאר את עגנון, חיים סבתו ושירי זלדה וכן מבחר מספרות העולם.

"פוטנציאל החיכוך בין ההשקפה הדתית ותוכני הלימוד הוא גבוה ומאתגר אותנו כל הזמן", אומרת ולס. "אנחנו מדגישים את חובת הציות להלכה למשל, לפני כל דיון בדמוקרטיה ובחוקי השלטון".

יצויין כי כבר במשך שנים פועלים סמינרים שמעניקים תעודות בגרות, בפתח תקווה, חיפה וברחובות וכן סמינר לוסטיג ברמת גן.

אב של בת בסמינר, מצביע בשיחה עם "הארץ" על שני אירועים משמעותיים ככאלו שמחזקים את סיעת טוב. הראשון, הסתלקות מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל והשני ההפיכה ב'יתד נאמן', כאשר העורך שהוביל קו קיצוני ומלחמה נגד החרדים העובדים סולק מתפקידו.

מנהלת הסמינר ולס מספרת לסיום כי אחת הבנות הודיעה על כוונתה ללמוד רפואה. "אנחנו ניתן לה את כל התמיכה הלימודית והמורלית הדרושה, אבל אני עדיין חושבת שמבחינת העבודה המתאימה לאם, להיות רופאה כרוך בשנות לימודים רבות ושעות משמרות רבות. אנחנו לא נמליץ על כך", היא אומרת.

תוכן שאסור לפספס
78 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
אתם אנשים בזויים, ללא בושה אתם מתנגדים לכל מה שטוב, מה רע בלימודי חול, למה תמיד לחשוב שהלימודים ישפיעו לרעה, מה רע בהשכלה נרחבת, וכי מי שלומד תורה כל היום מובטח לו שיהא אדם טוב יותר? גם רשעים גמורים יצאו מכם אז מה, אם מחורה תלמד מתמטיקה אז היא כופרת?! היא עלולה לצאת בשאלה?! אתם בורים ואין בכם צדק,
שי שרפי20.09.12
32
יש היום התאמה של בגרויות לחרדים וזה שווה ערך לבגרות רגילה!!! כמו בלוסטיג... למה צריך ללמוד שי עגנון אם יש בגרות בספרות שמותאמת לחרדים???
שלי19.09.12
המילה סטירה פירושה "פליק" כותבים סתירה בת'
דקדוקית19.09.12
31
התנאים וגם רוב האמוראים היו מדענים במושגי התקופות שלהם. להיות גדול בתורה בלי לדעת ידע חילוני הוא המצאה מאוחרת שרוב החכמים במשך הדורות הסתייגו ממנה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרב אגמון19.09.12

הצגת כל התגובות

30
למדתי בסמינר חרדי! יש לי תעודת בגרות מלאה!!!! 5 יח' מתמטיקה, 5 יח' אנגלית, 5 יח' ספרות, 5יח' תנ"ך ועוד... הכל במתכונת הכי מלאה שיש!!! ועוד למדתי מקוצוע!!! הנה"ח סוג 1,2 עם תעודה של משרד החינוך שבהמשך הימרתי אותה בתשלום לתעודה של משרד התמ"ת דבר שבקל עליי בהמשך לימודיי כמנהלת חשבונות סוג 3, חשבת שכר ו
לאה כהן19.09.12
"אגדה"... דבר נוסף - אם יש לך 5 יח' בהנ"ל, למה פנית להנה"ח ??
ari19.09.12
בשום סמינר חרדי אין דבר כזה, 5 יח"ל במתמטיקה, ו- 5 יח"ל באנגלית, ו-5 יח"ל בספרות.
מירי19.09.12
בבתיה בירושלים, בבית יעקב בנתניה, בבית יעקב בחיפה, וכמדומני שגם בפתח תקווה - אפשר לעשות 5 יח"ל. יש בתי ספר אחרים שמאפשרים לבנות שמעוניינות לעשות זאת במסגרת בית הספר - אני למדתי בסמינר שהמתימטיקה היתה 3 יחידות (אבל כמה מקצועות אחרים היו 5 יחידות) ואפשרו למי שרצתה ללמוד במסלול מהיר, ולעשות יותר יחידו
יש ויש20.09.12
29
זה כבר לא חדש, אני לומדת בסמינר חרדי בירושלים וגם אצלינו הכניסו בגרויות!!!!!
חוה20.09.12
28
לא הייתי עכשיו מחפשת עבודה בירות לקוחות............
אתי19.09.12
27
כותרת מגעילה ולא קשורה!!!!! גם בפ"ת, בחיפה, בנתניה ולידיעתכם אפילו בבית ברכה בקרלין עושים בגרויות. לא חייבים למצוא פסול בכל בכל מה שנראה לכם קצת שונה. סמינר מעולה לבנות מצוינות!!!! ימותו הקנאים.
אחת שמכירה19.09.12
אני נתנייתית לשעבר ועשיתי בגרות בבית הספר (לפני שנים)
חרדית ישנה מאד20.09.12
26
מה אתם טוחנים מים אם יש כאן הכוונה של גדולי ישראל מה טוב ואם לא אז זה עוד מקום בהכוונת הרב נח... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דודו20.09.12
25
ממקום מדהיםםם
אילה וייס20.07.18
24
זו תופעה מוזרה, וצריכים למחוק אותה מהשורש.
אוריע19.09.12
חחח שטיותתת
חרדיה חדשה גאה31.01.21
23
זהו צעד קטן לקומץ הבנות הנחשניות, וצעד גדול לחברה החרדית כולה.
מאיר שמואל19.09.12
22
מדוע בוגרת בית ספר בית יעקב לא מקבלת תעודת בגרות בשל בחינה "מחשבה ומוסר"???
גיל25.10.21
21
אפשר לראות את זה למשל לפי התוכן בספרות שלומדות ספרי עגנון המלאים בכפירה וובדאי שאין בספרים שהיא ציינה רמז כלשהו לאהבת התורה והא-ל! ולכל השואלים למה חרדים חדשים למה לא חרדים עובדים? התשובה היא שתמיד היה חרדים עובדים אבל הם הכפיפו את עצמם לדעת תורה והם ה"חדשים" כציבור הדל"י כופרים בדעת תורה ובגדולי ה
חרדי19.09.12
זוכה פרס נובל לספרות.
תפסו לי את הניק19.09.12
"מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה..." * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. אז נראה לי שכדאי להוריד את התגובה הנלוזה הזו שמלאה בלשון הרע והוצאת דיבה על ציבור שלם שא
יהונתן20.09.12
20
לפי התוכנית בספרות, הן לא לומדות ונבחנות לפי תוכנית הבגרות החרדית של בית יעקב, ושיפסיקו להתהדר באיכות המגזר ומצד שני להתראיין ל"הארץ" ולהדגיש את לימודי המדעים והמחשבים!!
מורה לספרות19.09.12
19
אני למדתי בסמינר חרדי לכל דבר ויש לי תעודת בגרות מליאה. ואני מכירה עוד הרבה סמינרים כאלה. אז מה החידוש בסמינר הנ"ל????
מיטל נ19.09.12
היום בקושי נשארו 2 סמינרים של בית יעקב שעדיין מלמדים בהם לבגרות. בעוד זמן קצר גם זה כבר לא יהיו. ההקצנה ההולכת וגוברת אינה יודעת גבולות. וזה כבר הגיע לכדי טירוף.
רחלי19.09.12
בגרויות מלאות באזור שלי. ואני מתארת לעצמי שיש עוד שאני לא מכירה. וכל פעם אני שומעת על עוד סמינרים שמכניסים בגרויות כי זה מה שהבנות רוצות וצריכות היום.
מיטל נ19.09.12
במקומות האלו וזה באמת חבל.
מתקדמיםאחורה19.09.12
ההבדל הוא שהבנות בסמינרים האלה לא מתחילות להשלים בגרויות אחרי י"ב או לעשות קורסי השלמה, אלא ישר מתחילות ללמוד מקצוע.
מיטל נ20.09.12
בשאר ערי הארץ (חוץ מבני ברק) עושים בסמינרים בגרות מלאה. בירושלים ובבני ברק לא ברור למה, עושים חוצים, וזה מזה דפוק כי זה לא נותן כלום ואחר כך הבנות צריכות להשלים לבד
רעות19.09.12
החידוש הוא שאת עם חוצים והם עם בגרויות מלאות את עם איזה קורס מסכן והם עם תואר ראשון שמוכר ע"י המכון להשכלה גבוהה והם הרבה יותר מקצועיות.
מחדש19.09.12
+ תעודת הנה"ח ממשרד התמ"ת ולמדתי בסמחנר חרדי, ולומדת לתואר ראשון. לא צריך סמינר חדש בשביל זה..
מיטל נ19.09.12
יש הרבה סמינרים "בית יעקב" שמוציאים תעודת בגרות, רק חבל שהם לא עושים 5 יחידות במחשבת ישראל, לפחות שיצא לבנות גם משהו רוחני חזק, אפילו יותר מה"חוצים" לי בכל אופן יש תעודת בגרות, ומעולם לא הצטרכתי להציג אותה בשום מקום עבודה. ועברתי 2 מקומות כאלה.
דרומית19.09.12
18
אבל בדרך כלל מגבילים לשלוש יחידות במתמטיקה ואנגלית
תפסו לי את הניק19.09.12
17
מקום מגניב! קצת חנוק אמנם אבל מסתדרים איכשהוא
מהמממממת10.03.16
16
יהודי צריך להיות אחראי לא רק על עצמו לא רק על שתו וילדיו ולפרנסם כמו כל גדולי חז"ל אלא גם להיות בקיא , כל אחד בכשרונותיו שה' יתברך נתן לו בכל דרכי התורה , שהיא קיום עולם , אחד ידע יותר מדע וטכנוללוגיה אחד יאפה את הלחם הטעים, אחד ירפא אנשים בעזרת ה' . וכו', אי אפשר בגלל מצב נפשי, גלותי כזה או אחר לה
שרה19.09.12
15
מה ההבדל?
הקרועים ב77019.09.12
14
הרשימה ארוכה בהרבה ממה שהבאתם - כבר עשרות שנים שעושים בגרות בבתי יעקב ב: אופקים באר שבע אשדוד אשקלון רחובות גן תל אביב פתח תקווה נתניה - בית יעקב נתניה - בית חנה /צאנז חיפה טבריה צפת כל אלה בתי ספר ותיקים, אבל קיימים בתי ספר חדשים יותר רבים יותר, בכ-10 השנים האחרונות, שבהם עושים בגרות.
נתנייתית20.09.12
13
אצלנו באלעד יש 5 סמינרים ובכולם עושים בגרות מלאה..... זה דבר שיא הנורמלי...
אני19.09.12
12
כמו גם ההפיכה ביתד. נקודה למחשבה....
חיימובסקי19.09.12
11
סוף סוף...רק חבל לשמוע שקוראים לאנשים חושבים "חדשים"... אם הבת אמורה לכלכל את הבית בגלל שבעלה הוא אברך אז וודאי שהיא צריכה מקצוע טוב
יהודי וישראלי19.09.12
10
כמו בתמונת האילוסטרציה הן לא מתפללות...(אולי להצלחה בבגרות במתמטיקה ו/או אנגלית כן)
זאבי19.09.12
9
הבנין וגדולי הרבנים.
בניהו.19.09.12
8
מדוע חרדים חדשים ? זה החרדים הישנים שיצאו לעבוד ולמדו מקצוע.החרדים החדשים הם אלה שהחליטו שכולם ללא יוצא מן הכלל בין אם הם מוכשרים או לא חייבים ללמוד תורה.
נדב19.09.12
7
הם לא חרדים חדשים, הם ישנים. זוהי מפלגת פא"י ההיסטורית.. בואו נראה אותם בעוד 10-15 שנה... ואת תוצאות החינוך שלהם. וכבר אמר החכם מכל אדם, שאין כל חדש תחת השמש.בהצלחה לרופאה ולבעל ה"בן-תורה" שלה, הוא יהיה בייבי סיטר ומחליף חיתולים מצויין!!
מכירה19.09.12
6
אין מושג כזה חרדים חדשים למה הם מכונים כן כי הם עובדי יש כאלה שלא יכולים לשבת וללמוד אז הם יוצאים לעבוד ומפרנסים את ביתם וזה לא אומר בגלל שה ם עובדים הם פחות טובים ברור שמי שיושב ושוקד על לימודו ברצינות שישב וילמד אבל מי שלא לומד שיצא לעבוד ! זאת דעתי
מעין19.09.12
5
מה הטימטום הזה?? אפשר לדעת????? א. מה הדביליות הזו"חרדים חדשים". החרדים החדשים הם מתירנים. ב. בשום סמינר חרדי לא עושים בגרות מלאה...אצלינו למשל סמינר חרדי ספרדי בב"ב..עושים את כל הבגרויות חוץ מ-אנגלית וחשבון שזה חוצ"ים...אבל שמעתי שגם חוצ"ים נכנסו לתקן של בגרויות.
תהילה שוקרון19.09.12
זה חרדי אני לומדת שם אבל הבנות פי מאה פתחות אששר חרדים יענו חצי מהבננות לא חרדיות חחח
זוט עני31.01.21
אני מכירה בפ"ת, נתניה, ת"א, אלעד ועוד ערים שסמינרים חרדים עושים בגרות מלאה.
מיטל נ19.09.12
4
אם האידיאל הוא להיות אם שמפרנסת אברך וזה לא מתיישב עם לימודי רפואה ארוכים ולאחר מכן משמרות תובעניות - מי כן אמורים להיות רופאים?
תפסו לי את הניק19.09.12
3
ולדעתי זה מצוין לימודי הוראה ועכשיו אני אם ל3 וצריכה לילמוד הוראה ולעשות BA אקדמאי לכן זה מצוין לימודי ההוראה בסמינרים רק שצריך לא לעשות אותם חובה ובסיס אלה להוסיף עוד מגמות ללא הוראה כגון ספורט רפואה וכו
דוסית מורה19.09.12
2
וזה עדיף מלשרוף ‏5‏ שנים על גננות ולקבל אח"כ שכר מינימום ‏+‏ מכתב פיטורין כול אוגוסט חוץ מזה שלא בכול תחום ברפואה יש משמרות לדוגמה רופא משפחה בקופת חולים . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חייל דוס19.09.12
7 שנים של לימודי רפואה שלא מספקות כל הכנסה ודורשות השקעה אדירה בלימודים + בין שנתיים לחמש שנות התמחות שלא מעניקות משכורת גבוהה כ"כ ודורשות משמרות לשעות ארוכות מאוד (24 למשל) כך שלפני גיל 30 היא כנראה לא תוכל לעזור לו כ"כ ללמוד בראש שקט...
קצת אחר19.09.12
אתם פשוט מסכנים...אז לא יהיה קל כמה שנים, אבל אחר כך יהיה יותר וב. חוץ מזה יש הרבה משרות סטודנטים שהיא תוכל לעבוד עד לתואר
יהודי וישראלי19.09.12
1
מי ירצה להתחתן עם אישה חכמה ממנו עשרות מונים? כי אישה בעלת המאה היא גם בעלת הדעה, ואף אברך לא יהיה מוכן שהיא תשלוט בו.והתוצאה תהיה שילבינו שערותיה בבית הוריה.
דן סגל19.09.12
בן ישראל צריך בעצמו לצאת ללמוד , הוא לא חיב להתחיל כחוטב עצים כמו הלל הזקן הוא לא צריך הליות ישר רופא כמו הרמבם אך הוא חייב לקים את הכתובה שהוא נתן לאשתו ולפרנס אותה , אלא אם כן אצל החרדים תחת לחופה יש טקס אלטרנטיבי.
בת ישראל19.09.12
רוצה להשאיר ת'אישה קטנה בבית?! חסרת השכלה שמא תעלה עליך בחכמה?! (הלו! 2012!! התקדמנו...) הרי במילא גם אם היא עושה חוצים היא יותר חכמה ממך!! לא מקנאה בזוגיות שלך (אם יש) בעל טוב ומסור - שמח בהצלחת אשתו! אשה טובה - שמחה בהצלחת בעלה - בלימוד!! ומעריכה אתו ומרוממת אותו!!
פפפ19.09.12
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

עולם ההטבות

סמסונג חדש שיגרום לך לחייך וגם יחסוך לך כסף

כיכר בשיתוף מרכניל | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24