כיכר השבת

לאחר דברי גדולי ישראל

הרב אויערבך לאנשיו: "אין לפחד ולהתרגש מקפידות"

לאחר דבריהם החריפים של מרנן גדולי ישראל, הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי, נגד מי שיצביע למפלגה החדשה "בני תורה", התכנסו רבנים ועסקנים בבית הגר"ש אויערבך, מנהיג המפלגה החדשה, ושמעו ממנו כי "זה פשוט שאין להתרגש מכל מיני דברים של 'קפידות' וכל מיני 'מעייש'ס' אחרים" (חרדים)

54
ישראל כהן | כיכר השבת | י"א בחשוון | 15.10.13
הגר"ש אויערבך
הגר"ש אויערבך (צילום: שלומי כהן)

הקרע הליטאי: בשעות אחר הצהריים אמש (שני) התאספו רבנים ועסקנים בביתו של הגאון רבי שמואל אויערבך בשכונת שערי חסד בירושלים שנשא בפניהם דברי חיזוק ועמד על הצורך בהקמת המפלגה החדשה, מפלגת "בני תורה".

במהלך שיחתו, דיבר הגר"ש אויערבך על הגזירות הקשות הניצבות בפני עולם התורה באומרו: "הרשעים קמים לעקור גופי תורה ממש ומלבד גזירת הגיוס שהיא אבי אבות הגזירות הקשות קמים עלינו בכל דבר, אם בשינויים בחינוך ובדברים נוספים".

"לצערינו", הבהיר הגר"ש, "חדרה איזו רוח בציבור שכביכול זה לא נורא ודברים שפעם כל ילד היה יודע שהינם חמורים כיום גם מבוגרים אינם מבינים את גודל הסכנה".

"עלינו לעמוד על נפשינו כמו שאבותינו עמדו על נפשם שלא יקום ולא יהיה, ועכשיו הדבר מתבטא בזה שבכל מקום הציבור שכואב לו מתאגד וזה דבר חשוב. ציבור שרוצים שדבר אלוקינו יעמוד לעולם, בלי קרירות ובלי פשרות, וזה חשוב בפני עצמו בין אם זה מעט או הרבה", אמר הרב אויערבך.

"קשה להוציא מן הפה מה ששומעים היאך הציבור שמתארגן סובל מרדיפות נוראה אבל צריכים לדעת את גודל נחיצות הדבר", הוסיף הרב אויערבך, "כעת זה זמן של עת לעשות צריך לפעול ולהוכיח בריש גלי כי מסרבים לקבל את הגזירות, עלינו להראות קבל עם ועולם את ההתנגדות שלנו לדרכם על-ידי שניחלץ חושים להצלחת רשימות 'בני תורה'".

בשלב זה התייחס הגר"ש אויערבך לדברים הנחרצים של גדולי ישראל כנגד מי שמזדהה ומצביע למפלגה החדשה ועל "הקפידות" מצד מרנן ורבנן גדולי הדור ואמר: "שמעתי שיש המתרגשים מכל מיני עניינים. אבל זה פשוט שאין להתרגש מכל מיני דברים של 'קפידות' וכל מיני 'מעייש'ס' אחרים. הרי הולכים בדרך התורה והאמת ומה יש לפחד? אני בכלל לא רוצה לקטרג ולדבר על קפידות ח"ו אך אם מישהו במצב שמפחד מזה, היאך לא מפחדים מקפידות של קדושים אשר בארץ, מהרב שך ומהרב אלישיב זצ"ל".

"זהו לא נושא של בני תורה אלא של נשים ועמי ארצות ואם כבר חוששים מזה הרי ישימו ליבם שיש קפידות גדולות ממרן הרב שך וכמה שמסר את נפשו, כמה שמרן הרב אלישיב מסר את נפשו, מי שמצביע עוזר ומסייע מתברך בכל הברכות האמורות בתורה", הוסיף הרב אויערבך, "צריכים לדעת שכשהולכים לעמוד על נפשנו ומי שזוכה לעמוד על גופי תורה ויהדות - זה עצמו מקור הברכה".

אמש, נערך כינוס לראשי כוללים במעונו של מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי ובנוכחותו, שם הוכרזה רשמית המלחמה נגד הרשימה החדשה כאשר הרבנים מכנים את מנהיגיה "עסקנים צעירים".

הגאון רבי ברוך דב דיסקין התכבד לומר דברים בשמו של מרן הגר"ח קנייבסקי, "מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי ביקש למסור", הקריא הרב דיסקין, "כי המערכה היא לא מערכת בחירות אלא מערכה על כבוד התורה".

"שמעתי שיש כאלו המסתובבים בכוללים ומחתימים על מפלגה חדשה, צריך לדעת כי המפלגה החדשה היא של עסקנים צעירים, אין לה שייכות לגדולי הדור", הוסיף הרב דיסקין, "אני הכרתי את מרן הרב שך והרב אלישיב זצ"ל, ואין להם כל קשר לכך. בכל פעם הם מוצאים גדולי תורה אחרים להיתלות בהם כביכול, אבל מטרתם לפגוע".

"מי שמצביע להם הוא בכלל 'אתה נותן יד לפושעים' בין בשוגג ובין במזיד, וזה חילול השם. ועל הראשי הכוללים לעורר את העניין ולהסביר לאברכים את חשיבות המערכה", סיים הרב דיסקין את דבריו ואמר כי שאל את הגר"ח קנייבסקי האם הנוסח לא מידי חריף, ונענה על ידי הגר"ח כי זהו הנוסח הנכון.

כזכור, בשבועות האחרונים, הטיל הרב קנייבסקי את כל כובד משקלו למערכה הסוערת, כשהוא נחלץ להגן על כבודו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן באומרו כי אין המדובר במערכת בחירות רגילה אלא במערכה על כבוד התורה.

תוכן שאסור לפספס
54 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
שחשבתם שהמציא את הדברים ועכשיו אתם רואים שהגר"ח חריף פי מאה, רק אל תשלחו לו חתולים
אריה קניבסקי15.10.13
ואל תרביצו לו שוב... כמדומה לי......................
אי"ש קיש15.10.13
והרב מישקובסקי קיבל שליחות מהגראי"ל והגר"ח
אריה15.10.13
21
אין לי קשר לפוליטיקה ולא למפלגות אבל אני נכנס אצל הרב שטיינמן עשרות שנים כמו שאצל ר' שמואל ור' חיים מי שיש לו יראת ה' בליבו יש לו מה לפחד מקפידא של הרב שטינמן
יעקב15.10.13
20
תפסיקו לזעוק את צעקת הקוזק הנגזל. הגיע הזמן שתתחילו לקבל מרות.
דוד15.10.13

הצגת כל התגובות

19
מי שקיצוני יותר מצליח יותר. זו עובדה. לכן לא צריך להתרגש מהעטיפה התורנית צדיקית שמייפים את פני הדברים. הסיבה האמיתית בכל מקום, היא שליטה, כסף, כבוד וכו'. ובדרך כלל מי שמייצג קו קיצוני, מצליח לרכוש שם של מנהיג הדור, צדיק הדור, מרן הדור וכו' וכו', כפי שמקובל בציבור הליטאי הרחב. 'בני תורה' זוהי מפלג
דרור15.10.13
18
קודם כל הגרא"מ שך שהוא מבקש להמשיך המורשת שלו (כולם תמהים למה אינו ממשיך את מורשת אביו גאון ישראל איש האמת והאהבה) היה אלוף הקללות. ב. מתי התחיל מרן הגרי"ש לעמוד על משמר הדת, כשעשה מה שעשה נגד דעת כל גדולי ישראל מהדור שלפנינו? ועוד: גם הגרי"ש וגם יבל"ח הגר"ש היו חסידים מושבעים של מרן הגראי"ה קוק זצ"
דוב15.10.13
17
אנחנו לא מפחידים מקקללות !! שמעתי שאחד הגיע בימים האחרונים לבית הגר"ח קניבסקי שליט"א לקבל ברכה והמשב"ק אמר לו שעד הבחירות יש רק קללות ............
דוד שפירא15.10.13
נוסח מקובל בפיהם לקלל ולשפוט את גדולי התורה וגדולי הדור בשבט פיהם , כאילו היו כמוהם מאחרוני עברייני השוק .. אין תרופה למכתם , ואין התורה חלקם .. גם אם יכריזו על זה מעל כל מרפסת .. לא בזה נבחנים ,מגושמים .
עציץ 15.10.13
תתבייש לך. אני פשוט מרחם עליך שהרי נשיכתן נשיכת נחש וכו'
פטרוב15.10.13
16
כפי שרצה, ששילב תורה עם אהבת ארץ ישראל. נצביע לאריה קינג למועצה. ונעשה סוף לכל העסקנים שמסיתים דעת הרבנים.
תלמיד15.10.13
15
במקום כמו כל ציבור תרבותי אחר שכל אחד אומר לחבירו "אני חולק עליך אבל זכותך לחשוב אחרת", רק אצלנו כל מי שלא חושב כמוני הוא פושע ורק אני יודע הכל... זה הזוי לגמרי לקרא את כל ההתנהלות הזו.
אברך ממורמר15.10.13
14
רוב זמנה התקשורת החרדית עוסקת בבחירות, אצל החילונים כמעט ולא עוסקים כלל. איזה מלחמה יצרית, הכפשות ושנאות ללא הפסקה. אצל החילונים רק 50% מצביעים. אצל החרדים מעל 90. הסיבה זה הבטלנות וחוסר ההשכלה והחיים משנור. לכן כולם רוצים להיבחר כדי לצאת ממעגל העוני שנכפה עליהם.
דן סגל15.10.13
האדישות אצל החרדים חוסר האדישות
James15.10.13
13
שצריך לערוך פגישה עם מרנן ורבנן שליט"א מנהיגי יהדות התורה-ג..עם הגר"ש אויערבך שליט"א.לפיוס ואחדות השורות.כוחינו באחדותינו!
הצעה של תם!15.10.13
12
למען השקויפה צריך מסירות נפש וקר להילחם ובגדול ומה שכתוב תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם זה לא קשור עליכם כי אתם הרי לא תלמידי חכמים ולא תלמידי אהרן הכהן שאוהב שלום ורדף שלום אתם להיפך רודפים אותו שיהיה שלום רחוק ממכם
RAFI15.10.13
11
בכתבה: הגר"ח קנייבסקי: "מי שפוגע בגדולי הדור חייב סקילה"
כובש ארץ ישראל15.10.13
יבין שאין שום סיבה להצביע ג
James15.10.13
10
מה לאשכנזים אצל דרעי? לכרות בברית עם דרעי אינך יכול בכלל לצאת נקי.
בן גדעוני15.10.13
9
שימו לב לדברים העדינים והשפויים שיוצאים מפיו של הרב אוירבעאך לעומת ההתהלמות החמורה בשם מרן הגר"ח. כיצד ניתן להעלות על הדעת שאדם ששומע לדעת רבו הרב אוירבעאך נקרא פושע, ובפרט לבוא ולומר שהמפלגה מנוהלת ע"י צעירים בזמן שכל ילד יודע שהרב אוירבעאך עומד מאחורי המפלגה ומעורב בכל פרט, השיח הרדוד כאן התדרדר ל
חרדי שפוי15.10.13
נסיון לעודד את הסרים למרותו שלא יתייחסו ל"קפידות" של גדולי הדור. מה יאמר בעתיד כשאולי יהיה הוא ה"גדול" ואחרים יזכירו לו את הדברים הללו שאמר ולא יתייחסו אליהם? בקיצור לא לחינם אמרתי שיש לנו פה בעיה של מלחמה מול לבלרים ממורמרים של הפסל ובעלי חנויות מכולת שפשוט "המליכו" עליהם את מי שהם רוצים ושנוח להם
אבי15.10.13
8
מקדש שם שמים ברבים! אינו חת מאיש! תלמיד אנוס, אך מעריץ מאוד את דרכך!!!
שמואל15.10.13
שהרי אף אחד לא יודע מה באמת הצבעת,כמאמר הפרסומת של החלאות "בני תורה" "ביני לבין קוני". אז תחשוב טוב ואם אתה רוצה למרוד בגדולי הדור תצביע מה שאתה רוצה,שכן הצבעה לעץ כמוה כהצבעה למרץ או למפלגות אחרות, ואם לאו תצביע "ככל א(כפי שיש לי,ואכן אני שם הפתק די בגועל).
אבי15.10.13
7
חבל שאריה דרעי לא הזכיר ב'הספד' שהיום כל האשכנזים נהיו ספרדים, קללות נידויים חרמות סקילות, מאיפה זה הגיע?? הרב שך הקים את 'דגל', פעם אחת הוא קילל או נידה או סקל את מי שלא מצביע לו? שום מילה בכיוון הזה, רק ברכה למי שמצביע....... כנ"ל הרב אלישיב
יוסי15.10.13
מה זה משנה קילל או לא קילל. כל הפילוגים החלו אצל הרב שך. הדרך נסללה ומה יעשו הנערים ולא יחטאו? זאת הירושה שקיבלה היהדות מהקמת 'דגל' נגד ב'אגודה'. אפשר להסביר במילים גבוהות ורוחניות על תרומת 'דגל' לחרדיים. הכל שטויות והבלים. בלוף אחד גדול. התוצאה היחידה הייתה: פילוג ומחלוקות.
אברהם15.10.13
אלא מאי שהיחצנים איתו לכן הוא תמיד יחשב איש שלום
לא מתבלבל15.10.13
לעומת מרן הרב שטיימאן שליט"א שקיבל ירושות מקודמיו. חוץ מזה, הרב שך ממש פילג ויצר חיץ חי בין כל קהל החרדים ממש. בין חסידים לליטאים. הוא יצר קרע ושסע בין שני מגזרים חרדים שחיו יחד. זו הייתה ממש שנאת חינם, שנאת ישראל ענק שהשתולל. אצל הרב שטיימנאן שליט"א, אלו מחלוקות פנימיות של עסקנים רעים וממורמרים
אברהם15.10.13
אצל הרב שך הציבור הליטאי היה מלוכד כמעט במאה אחוז אחרי הרב שך בלי כפיה והכתרות בכח..היום חלק עם הרב אויערבך וחלק נייטרלים וחלק שטופי תעמולה ..אין הנהגה בכח נקודה
נהרא נהרא ופשטי15.10.13
6
ב"ה גדולי ישראל /גדולי התורה סכנה קיומית למדינת ישראל !
אילן יוסף15.10.13
5
עם כל הכבוד לדמוקרטיה כל אחד יבחר במי שבא לו ...אבל למה לזלזל בנשים .???????
תלמיד15.10.13
4
כל הטענות למיניהם דרך הרב ש"ך וכדומה לגופו של ענין ההבדל בין אם יש כאלו המצביעים ש"ס וכדו' זכותם ללכת אחר רבם אבל לבוא ולפלג בתוך הציבור ולומר שגדול הדור שהוא המנהיג בפועל מרן הרב שטיינמן שליט"א שכל הדור וראשי הישיבות והרבנים אחריו וגם הרב ש"ך ידע לצאת נגד מי שצריך ועובדה שלא יצא נגדו ואחז שהוא מנ
בן תורה15.10.13
3
הציבור החרדי אינו נתין של אף אחד. לאדם חרדי בארץ ישראל - כמו לכל אזרח אחר - ישנה הזכות לבחור ולהיבחר. זכות זו שייכת לו בלבד, ואך ורק לו! אין בכוחו של כל מאן דהו לחייב אותו לתת לו את קולו. מותר ולגיטימי לשכנע - בדרכי נועם בלבד, ללא איומים כל שהם, ללא כל הפחדות - לתת את קולו למפלגה או לאדם מסוים. אך ב
אברך פשוט15.10.13
2
הגר"ד סגל, הגר"מ גרוס, הגר"ע אויערבאך, הגר"א פילץ,הגר"צ רוטברג, הגר"צ ויספיש, הגר"צ פרידמן, הגר"ש מרקוביץ, הגר"ב שינקר, הגרי"א הרשלר, הגר"צ שינקר, הגרי"א הרשלר, הגר"א דיוטש, הגר"ח הבלין, הגד"צ קרלנשטיין, הגרב"ש דויטש, הגר"מ ברגמן, הגרמ"י שלזינגר, כל אלו עומדים מאחורי עץ, ועוד רבים וטובים, יום יבוא ו
יוני15.10.13
על מאזניים אחד ועל השני את מרנן ורבנן ר' חיים ור' אהרן לייב שליט"א ויכריעו את הכף
בן תורה15.10.13
תנסו לחשוב ותבינו אך ודאי לא יראת שמים אמיתית
בן גילם15.10.13
הרבה מתוכם לא תומכים בעצם הפילוג. אף גדול לא תומך בפילוג אף בר דעת
שוקי16.10.13
1
הרי אתם זורקים את הקולות על עצים ואבנים .. מי שחושב שהוא מצביע לר' שמואל תועה ... האנשים במפלגה ממש לא מתיחסים לדעתו , כמו שהם מזלזלים ברב שטינמאן ובעוד גדולי ישראל , עפרא לפיהם. עכשיו נחמד להם שהוא בדעתם .. ברגע שלא יסתדר להם גם אותו הם ינופפו , לא תורה מעניינת אותם רק מחלוקת ושליטה וכסף וכבוד.
אחד מעיר15.10.13
הרי השולטים היום נלחמו ברב אלישיב וחלקם אף לחמו ברב שך....
מעוירר ישינים15.10.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 15:32

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 13:52

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 10:45

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 10:26
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

ללא הלוואה או גמ"ח: כך יישאר לכם כסף לפינוקים בכל חודש

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09:25

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 07:25
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 08.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

האם רבי עקיבא היה "נושא כליו" של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 08.05.24

"שותף לגנץ"

משבר חוק הגיוס | החרדים זועמים על יואב גלנט ומאשימים

ישי כהן | 08.05.24