כיכר השבת

הפסדתם, הפסדנו • טורו השבועי של ידידיה מאיר

איך גם הציונות הדתית וגם החרדים החמיצו השבוע הזדמנות היסטורית? • ידידיה מאיר עם תובנות מעצרת התפילה הענקית שנערכה בתחילת השבוע בכניסה לירושלים, מתוך 'בשבע' (טור שבועי)

36
ידידיה מאיר | כיכר השבת | ד' באדר ב' | 06.03.14
הפסדתם, הפסדנו • טורו השבועי של ידידיה מאיר
(צילום: מאיר אלפסי)

1.

מה היה השיא של עצרת התפילה? ללא ספק היה זה הרגע הקסום שבו אלפי חובשי כיפות סרוגות פצחו בריקוד סוער יחד עם אלפי חובשי כיפות שחורות ומגבעות. אתם יודעים, הרגע הבלתי נשכח ההוא אחרי אמירת פרקי התהלים הנרגשת, אחרי הכרזת ה"שמע ישראל", שבו כולם לפתע הרגישו מעומק הלב שהתורה היא העיקר והמרכז בחיינו, כאן במדינת ישראל. לא משנה עכשיו פוליטיקה וניואנסים ותקשורת. רגע שבו כולם הניחו בצד את הח"כים החרדיים ואת הח"כים של הבית היהודי, את העיתונים המגזריים ואת השטן המרקד בין הסרוגים לשחורים, והתרכזו לכמה דקות מזוקקות ונדירות בעיקר: ה' הוא האלוקים.

נכון, יש המון מחלוקות. לעומק. כל אחד מתייחס אחרת לכל כך הרבה עניינים. אבל אין מצב, רק בגלל זה, לשכוח את הבסיס, את הדברים היסודיים ביותר. וכך מעילי פליז של חרד"לניקים התערבו בחליפות של אברכים עבדקנים, דובונים של מתנחלים התחככו בפראקים של ר"מים בישיבות ליטאיות, וגם בעזרת הנשים הענקית שברחוב יפו התאחדו באותה שעה מטפחות צבעוניות, תרמילים ומנשאים עם פאות ושביסים. אח, איזה רגע מדהים. הוא היה מכונן לכל הצדדים. גם לציונות הדתית. גם לחרדים.

ובשמיים, בפמליה של מעלה, נעשה רעש גדול. הקב"ה אמר למלאכים: חזו, חזו בניי חביביי, שעוזבים את כל המחלוקות הקטנות, ואפילו הגדולות, ומתאחדים סביב התורה שנתתי להם.

2.

טוב, אני יכול להמשיך ולתאר במשך טור שלם איך רגע אחר כך, גם הבצורת המייבשת הזו, שמלווה אותנו כל החורף, נגמרה ברגע אחד והתחילו לרדת גשמי ברכה משמיים, אבל די. למה לבאס. זה הרי לא קרה. ממש לא. הכי לא. ומדוע? בגלל שני פספוסים אדירים, ממש היסטוריים, אחד לכל צד. למעשה, אם חושבים על זה, השבוע כל מגזר בעצם נפל בדיוק במבחן הסמלי שזימנה לו המציאות.

נתחיל בחרדים: בימים שקדמו לעצרת החלה מגמה ברורה של הזדהות עם מסריה בקרב קהלים נרחבים. רבים מרבני הציונות הדתית קראו להגיע, רבים אחרים עדיין התלבטו, ישיבות הסדר כבר ארגנו הסעות, ח"כים של הבית היהודי הביעו גם הם עניין, ואפילו יהורם גאון הודיע בהתלהבות בתוכנית הרדיו שלו שהוא בא ("לא בגלל שאני נגד השוויון בנטל, אלא בגלל שאני נגד השנאה ללומדי התורה. אנחנו כאן בארץ הזו בזכות מיליוני יהודים, בכל הדורות, שהעבירו את לפיד תורת ישראל"). אני לא אומר שכל 150 הצעירים המבטיחים של מגזין מוצש היו מתייצבים בהתלהבות עם שלטי "כי נמכרנו אני ועמי", אבל בכל זאת, נדמה היה שהנה זה מצליח: לוקחים את יכולות הארגון הלוגיסטיות המדהימות של החרדים ורותמים אליהן עוד מגזרים למען מסר כללי, לא פוליטי, שהוא באמת חיוני לכולנו: תנו כבוד לתורה. בלי להיכנס לסעיף כזה או אחר בחוק שקד, יש כאן אמירה ברורה על סולם הערכים והעדיפויות. הרב נויגרשל אפילו הציע להגדיר זאת כ"תפילה לשלום המדינה". ברצינות, לא בציניות.

אז למה כמעט כל לא-חרדי שרצה להגיע עשה בסוף אחורה פנה? מה קרה ברגע האחרון, שהפך את האירוע לשחור משחור? הקש ששבר את הגב הציוני-דתי היה "חיים דרוקמן". כלומר, הידיעה בעיתון 'יתד נאמן', ממש ביום העצרת, שציטטה בבוז את קריאתו של "חיים דרוקמן" (טוב, לא נעים לי לכתוב את זה אפילו במרכאות) שלא להגיע לאירוע התפילה ההמוני.

באותו בוקר התברר שיש גבול לכמות הצפרדעים שהציונות הדתית יכולה לבלוע. כמה עלבונות וביזיונות אפשר לספוג ולשתוק, כלפי רבני המגזר ובכלל? כמה יכול הדתי-לאומי המצוי לשנן לעצמו שהצדיקים האמיתיים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק? צר המקום מלמנות את כל הגידופים שהוטחו בציבור הציוני-דתי בשנה האחרונה. חלק מהביקורת כלפי 'הבית היהודי' היה כמובן מוצדק, אבל הסגנון והטון כלפי המגזר כולו לא שידרו ביקורת ולא שידרו מחלוקת, הם שידרו אפס כבוד. הם שידרו "בעצם, אנחנו לא סופרים אתכם". רבניכם אינם רבנים, תורתכם אינה תורה.

אל תבינו לא נכון: אפשר וצריך להתפלמס. אפשר היה לצטט את דעת הרב דרוקמן ולהתווכח איתה. ואגב, אפשר גם לא להתייחס ולא להכניס לעיתון את דבריו. אבל לכתוב ככה, סתם, זה הכי מעליב. לא את הציונות הדתית, את החרדים. זו הרמה? זו הדרך להסביר? לא לכתוב מאמר פובליציסטי מנומק, אלא פשוט לשלול תואר וגמרנו? זהו? לפיד הוא אנטיוכוס והרב דרוקמן הוא חיים?

"זו הייתה טעות חבל על הזמן", אמר השבוע הרב שמואל אליהו (שדווקא כן הגיע לעצרת). "אלמלא הידיעה הזו, היו ישיבות רבות מהציונות הדתית משתתפות. חלק מהאנשים כבר היו בדרך וביטלו. הם לא יכלו להגיע לאירוע שכותרתו 'כבוד התורה', עם חוסר כבוד כזה כלפי מרביץ תורה".

3.

"אנשי הציונות הדתית כועסים על יתד נאמן בגלל הפגיעה ברב דרוקמן, נכון?", אמר לי אחד המשתתפים בעצרת ביום ראשון בארבע, בדיוק כשהתחילו להתפלל שם מנחה במניין הגדול בהיסטוריה. "הם לא יודעים למה הם באמת צריכים לכעוס: לא על הפגיעה בו, אלא על כך שזה גרם להם ולילדיהם להחמיץ את האירוע ולא להיות פה עכשיו".

בארבע חשבתי שהוא מגזים. נו, מילא, מה הם כבר מפסידים? אירוע חרדי מובהק? שעה ומשהו אחר כך, בתום העצרת, כשקריאתו של הרב אלבז "ה' הוא האלוקים" הרעידה, פשוטו כמשמעו, את ירושלים, הבנתי כמה הוא צדק. כי מה היה לנו פה? כחצי מיליון איש שאמרו יחד בסדר מופתי פרקי תהלים, שרו יחד "עננו" ו"אדון הסליחות" וסיימו בקבלת עול מלכות שמיים. מאות אלפי גברים, נשים וטף הכריזו משהו עקרוני יותר מכל הסתייגות שתעלה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת על חוק הגיוס: "שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד". ואז גם פרצו שם בריקוד סוחף. ומה רקדו? לא "בשלטון הכופרים אין אנו מאמינים". אפילו לא "עוצו עצה ותופר", אלא "אנא עבדא דקודשא בריך הוא".

"זה היה ה'אבות ובנים' הכי גדול שהייתי בו", אמר לי חבר. "איך אני מבסוט שסחבנו מגוש דן אפילו את הקטן שלנו בן השלוש. עכשיו גם הוא יזכור מפה משהו עוד עשרות שנים".

ושיהיה ברור: בדרך לאירוע הזה, המשתתפים הצליחו להתגבר על אוקיינוסים של עוינות ביניהם ועל תהומות של הבדלים בכלל לא קטנים. מה בעצם משותף בין חסיד סאטמר שעמד שם לבין ש"סניק משכונת הבוכרים? מה הם חושבים זה על זה? מה הקשר בין החרדי בחולצה הצבעונית שלומד משפטים ושקרא את התהלים מתוך האייפון שלו, לבין חסיד גור עם מכנסיים בתוך הגרביים שעמד שם? מה בין הליטאים המובהקים, לבין חסידי ברסלב המקפצים על הניידות שהביאו, לבין החב"דניקים המשיחיסטים עם דגלי "משיח"? (האחרונים, אגב, נראו לי הכי מבואסים. לא היה להם למי להניח תפילין).

בשיח הישראלי כל אלה מכונים חרדים, אבל הם בעצם השחור-לבן הכי צבעוני שיש.

4.

הפספוס החרדי, אם כן, היה בבוז הארסי לשונה. בוז שלא יכול לאפשר לאף אחד לרצות להבין, בטח לא להתחבר. כמה כל זה רחוק מדמותו של מי שהוביל את העצרת הזו, הרב אהרון לייב שטיינמן, שכל משנתו והווייתו היא מתן כבוד לאחר, סובלנות, זהירות ביחס לזולת. תשאלו כל מי שהיה אצלו אי פעם עם שאלה אישית, משלום בית וחינוך ילדים ועד יחסי שכנים. תשאלו את תלמידי המכינה הקדם צבאית בעֵלי שביקרו בביתו רק לפני חודשיים, להתברך רגע לפני הגיוס.

ואיפה הסרוגים פספסו? אז ככה: הציונות הדתית הרי יודעת להכיל מורכבות. על זאת תפארתה. זה בד.נ.א. שלה. היא יודעת להסתכל על מערכות עוינות לחלוטין ורחוקות לחלוטין מעולם התורה ובכל זאת להחליט להשתלב בהן ולהשפיע. כך, למשל, כשמדובר במדינה חילונית שבה רואים אתחלתא דגאולה למרות הכול. כך גם כשמדובר בצבא יהודי שאינו דתי ושהסכנות בו אינן רק גשמיות אלא גם רוחניות. זה נכון גם מול מערכת משפטית ישראלית שאינה מבוססת על התורה, אבל אפשר להתקדם בה ולהגיע להיות שופט דתי בבית המשפט העליון.

אבל עזבו אתכם ממנחם אלון ומהרב גורן. בואו נעבור לשושי ושושה. המנגנון הזה הרי נכון אפילו כשמדובר בפורמט של תוכנית ריאליטי. להשפיע, להשתלב, להוביל, להתעלם מהחושך, להסתכל על האור, למצוא את הנקודה הטובה, להבין תהליכים. אין כמעט תופעה חברתית כלשהי במדינת ישראל שלא מעוררת מיד תגובה ציונית דתית: הפגנות צדק חברתי מחללות שבת? יש לחלקנו רצון להיות חלק. יש צבא שמפנה את גוש קטיף? זו לא סיבה לגט כריתות איתו. רפורמים? קונסרבטיבים? חילונים? כמעט עם כולם נחפש משהו משותף, דרך להשפיע, נקודת חיבור.

אבל עם החרדים, אולי דווקא בגלל הקרבה היחסית, המצב שונה לגמרי. כאן פתאום אין שום יכולת להכיל מורכבות ולראות שום דבר משותף, רק את מה שמפריד. כאן הכעס (המוצדק!) על העלבונות, גרם לציונות הדתית להחליט שלא להגיע כמעט בכלל למעמד התפילה. ותאמינו לי, זו הייתה מעל הכול פשוט תפילה. יש לי כמעט שש מאות אלף עדים לכך.

אז איפה היינו? אה, כן, בהשתלבות: אם אפשר להשפיע מבפנים על גלי צה"ל – אי אפשר גם לנסות אולי להשפיע מבפנים על עצרת תפילה המונית לקב"ה? מי שמכיל את יעל דן, לא מסוגל להכיל גם את 'יתד נאמן'? מי שמכיל, לפעמים בסלון ביתו, עיתון חילוני והפסקת פרסומות בערוץ 2, לא יכול להצליח להכיל גם את זה?

נוכחות של אלפי-אלפי כיפות סרוגות באירוע הזה הייתה מוסיפה לו את הדגש המיוחד של הציונות הדתית, עם השלטים שהיא הייתה בוחרת להניף, במקום שבו היא הייתה בוחרת לעמוד (ליד מרכז הרב, נגיד, שם כבר עמדו כמה מאות מתלמידי הר המור ומרכז). מפריע לכם שיש פה רטוריקה גלותית של יהודי ופריץ? נהדר, תביאו את הרטוריקה שלכם. אתם מרגישים שחלק מהמתפללים עוינים את צה"ל? תבואו לאירוע כמו הקבוצה הגדולה של צעירים מתחזקים מנתניה, שעמדה לא רחוק ממני. הם הגיעו עם סטיקרים "אוהבים את צה"ל, אוהבים את האברכים". הרי המסר של כל אירוע תלוי במשתתפיו. גם אני סלדתי מחלק מהשלטים שהונפו שם. גם אני לא אהבתי חלק מהשטויות שעילגים מזדמנים סיפקו שם למיקרופונים של הכתבים. לא נעים לומר, אבל אפילו רגע השיא "ה' הוא האלוקים" חולַל תוך שניות כשהחלו להקריא פתאום החלטות של מועצות גדולי התורה מלפני שבועיים, עם פנייה לנתניהו. הרגע אמרנו שה' הוא האלוקים, אז עכשיו אנחנו מוסיפים "וביבי לא"?

אבל אוי, כמה היה שווה להתעלם מכל אלה בשביל הדבר עצמו.

5.

"למנצח אל שושנים, עדות לאסף מזמור. רועה ישראל האזינה, נוהג כצאן יוסף. יושב הכרובים הופיעה... אלוקים צבקות שוב נא, הבט משמיים וראה, ופקוד גפן זאת. וכנה אשר נטעה ימינך, ועל בן אמצתה לך... תהי ידך על איש ימינך, על בן אדם אימצת לך. ולא נסוג ממך, תחיינו ובשמך נקרא. ה' אלוקים צבקות השיבנו, האר פניך ונוושעה".

(מתוך פרק פ' בתהלים שפתח את עצרת התפילה)

והיה גם מי שלא הביא שלט. כל העצרת תהיתי אם הבחור הזה עם הבלונים מנסה להעביר מסר נורא מקורי, או סתם בדרך למסיבת יום הולדת. צילום סלולרי: ידידיה מאיר
תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
"מי שמכיל את יעל דן, לא מסוגל להכיל גם את 'יתד נאמן'? מי שמכיל, לפעמים בסלון ביתו, עיתון חילוני והפסקת פרסומות בערוץ 2, לא יכול להצליח להכיל גם את זה?" ההבדל הוא שאף אחד לא רואה הפסקת פרסומות בגלל אידיאולוגיה אלא בגלל שעמום ותאווה ולכן הוא "מכיל" את זה, אבל אין זה נוגע להכלת יתד נאמן.
מישהוא09.03.14
23
תארו לכם את ה' יתברך, פשוט יושב ובוכה כשהוא רואה את השנאה ואת התיעוב שיוצא מבין המחנות שמעתי השבוע את בניזרי , בתכנית רדיו , הזדעזעתי מהשנאה של הבנאדם לציבור הדתי לאומי , זה היה זוועתי ביותר. כואב הלב אין מה לומר
יהושע 06.03.14
22
מאחר ואין לי כושר כתיבה כשלך אכתוב בקיצור ודי לחכימא מוערכת מאוד אהבת ישראל שלך אלא שנראה שאיבדת את האיזון. נו באמת , עצרת שנתבקשה ע''י הגראי''ל שליט''א כדי לקדש שמו יתברך כנגד חילול השם הנורא כלשונו לא בעד או נגד חרדים וכו' וכו' נטו קידוש השם והם לא השתתפו בגלל כתב ב"יתד" נראה לך רציני???
בועז06.03.14

הצגת כל התגובות

21
על מה אתה מדבר בכלל? איזה אלפים בכלל בעצרת, ואיזה מאות ליד מרכז הרב. כמה עשרות וזהו. וחוץ מזה הם לא יכולים להכיל את החרדים כי הם יודעים שהחרדים הולכים בדרך תורת האמת והם לא מסוגלים.
בעלת תשובה06.03.14
20
או כששרו חסידים וליטאים אדון הסליחות, כנראה באת רק בסוף העצרת.
השתתפת בכלל?06.03.14
19
ידידיה היקר, יישר כח! אחת הכתבות החזקות שלך! והבלונים, זה כדי להראות שלא הכל שחור... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הבחור עם הבלונים06.03.14
18
עושה רושם שהדלי"ם לא יודעים מה רוצים מהחיים שלהם אז ככה בגלל הבית היהודי הציבור החרדי נפגע בצורה שאין לתאר קיצצו את קיצבאות הילדים כמעט בחצי קיצצו את תקציב הישיבות בחצי (וההעלו לישיבות שלהם) פוגעים בתקציבי החינוך של הציבור החרדי נחקקים חוקים נגד היהדות ועל כולם חוק הגיוס שנחקק בהסכמת הבית היהו
רפי06.03.14
17
חוק הגיוס וסנקציות פליליות ומי תמך לפני ואחרי העצרת.
שמואל06.03.14
16
את החרדים איני יכול להכיל כי כל חילול השם שהם עושים כפי שכבר מנית בכתבה זה נעשה בשם שמים ותוך גלגול עינים מתחסדות כלפי שמיא.אני מכיר אותם אני חי בתוכם וכל מה שציינת בכתבה זה מעט מזעיר ובלשון המעטה.(איני כולל את כולם כי ישנם שם גם צדיקים גדולים אך חוסר התגובה שלהם לבזיונות של הציבור שלהם עושה אותם שו
רפול06.03.14
15
וכי אסור לחרדים לצאת נגד רבנים הפוגעים בכל הקדוש והיקר להם????? ה' דרוקמן פעם אחר פעם משתדל לפגוע בכל היקר והקדוש לעמ"י החל בחוק הגיור המנוגד לכל פסיקה הלכתית במהלך הדורות שפוגע בעמ"י כולו!!!!!! (והכי פחות בחרדים....) וכלה בתמיכה נלהבת בנפתלי בנט שכיום ברור לכולם מי הוא ומה היא עמדתו כלפי התורה ולומ
אחד06.03.14
14
הם לא דתיים באמת... רבניהם אינם רבנים אלא ערב רב... לא צריכים אותכם שתבואו לעצרת שלנו, אולי גם לפיד יבוא להשתתף בעצרת??
תלמיד מרן06.03.14
13
לקרוא ולבכות אני דתי לאומי (לא דת"ל... תפסיקו עם זה) כל היום התלבטתי אם לבוא ובסוף לא באתי. זה יכול להיות מפגן האחדות העצום למען תורתנו הקדושה. במקום זה זה התחיל מחול של שנאת חינם. אני מקווה שיש מספיק אנשים בכל המגזרים שמרגישים כך ויבוא היום שבו נגיע לאהבת חינם. בינתיים אפשר וצריך רק להתפלל ליום הזה
איתן06.03.14
12
חבל. חבל על אחדות שהתפספסה בגלל פליטות פה של מועטי שכל.
בן תורה06.03.14
11
לחוסר יכולת להכיל .(למעשה שני הצדדים לא הצליחו להכיל -כל אחד ושיטת הכלתו ) הקרבה יוצרת אהבה לחילופין שנאה. הרגשות הומים.ההרגשה של החרדים כגבר שאשתו מתרועעת עם אחרים למרות המחיובות לברית האמיתית. התחושה של הדתיים לאומיים היא של אשה מושפלת -מעצם העובדה שבעלה מכנה אותה ברבים בשמות גנאי . הוא שאמרנו -ה
דובשני07.03.14
10
ידידיה המאיר, אף שדבריך דברי פיוס הרי שיש בהם מידה מרובה של תמימות. העצרת לא היתה בעד לימוד התורה אלא החשש והפחד של הציבור החרדי משינוי כלשהו באורחות חייו . הדברים נאמרו מפורשות מפי חלק מהעסקנים (ראה למשל דברי אייכלר). לכך יש לצרף את חטא היוהרה. הרי לא נשמעה מפי העסקנים ואף לא מפי הרבנים איזו מילת ה
חיים 06.03.14
אתה כנראה לא נפגשת בת"ח אף פעם
יע08.03.14
9
והצליח לאחד את כל הקצוות, שוב הרסנו....
אוי יויי06.03.14
8
זה עם הבגד עם הפסים ..? זה שלא הבינו אותו אחיו מה חשיבותו הרי הוא כללי כזה , מנסה בכחו לחבר בין כולם , מעצבן כזה...סרוג וצבעוני מידי אתה יודע מה הוא מייצג ? גבורה. קדושה. ועוד שלא אכתוב אתה יודע מה החיבור בין צבא לקדושה? "קדוש קדוש קדוש ה' אל צבאות ישראל . השיר לעצרת "דברים בטלים " אנו משכימים " ש
בת ישראל 06.03.14
7
רק נקודה אחת גם אני חושב שיתד נאמן הגיבו בצורה ילדותית אבל הדברים של הרב דרוקמן היו לא פחות חמורים
מישהוא שאיכפת 06.03.14
6
אבל זה לא רציני.הרי ברור שהחוק במתכונתו הנוכחית בפועל ישחרר כליל את בחורי הישיבה משרות צבאי. אז על מה הייתה המהומה? נתת דוגמא מצוינת -החרדים שהיו שם למשל לא התפללו לגשם שזה צורכי כל האומה הם התפללו על עצמם.הם בכו שם על זה שכיביכול מישהו הולך לגייס אותם בכוח.הם והרבנים שלהם יודעים שזה לא יקרה.אף אח
נח06.03.14
החרדים שהיו שם כן התפללו לגשם. אולי שמעת רק את מה שרצית. תתפלא לשמוע שהחרדים לא כאלה אגואיסטים כמו שמנסים לצייר. הכי מוזר שמי שרוממות כלל ישראל בגרונם- לא מסוגלים להתחבר לחלק גדול מעם ישראל... (אם אני לא טועה, גם בכנסת, תקשורת, צבא וכו' לא תמיד מקפידים על התואר רב, ולמרות זאת הם "כלל ישראל")
אבי07.03.14
ם
כנראה לא היית ש07.03.14
5
הוא שהיה חרדי בעברו צריך להבין יותר מכל הסרוגים את העמדה החרדית הרי העצרת לא בשביל לומר "ה הוא אלוקים "זה כל אחד יודע זה היה מכוון לממשלה ולבית היהודי(של גויים) וכשבא אבינרי ואומר מפורשות "אני יתפלל שכל החרדים יתגייסו" כמו תינוק בן יומו או כשבא דרעק מן ואומר "אתם לא מתביישים להפגין נגד המדינה " זה
aviasaf06.03.14
4
טוקבק וכל עיתוני האתר בין שהם משבט כהן או משבט שגם צריך לרדוף שלום . שהאתר יתמלא בהתאהבות לכל יהודי באשר הוא .מתוק מתוק מדבש. וזה כל כל חרדי כל חילוני כל כיפה באשר היא . וגם להביא כתבות שמעלות על נס כל יהודי באשר הוא . תודה על השתתפות בבנין הבית ולא בחורבנו.
בת ישראל 06.03.14
3
א
א06.03.14
2
קראתי והסכמתי עם כל מילה של ידידיה מאיר עד שקראתי את הטוקבקים של החרדים לכתבה. אז הבנתי שהעלבון היה מוצדק וטוב שלא הלכו הציבור שלנו לשם. איך אתם מדברים? תשטחו את טענותיכם בכבוד ותפסיקו לטקבק כמו ערסים עמי ארצות! מותר להתווכח- נעשה את זה לשם שמיים, אבל תדברו בכבוד ודרך ארץ.
שלומית07.03.14
1
את גדולי ישראל את התורה ואת לומדיה, של הרב דרוקמן
עלבונה של תורה06.03.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24