כיכר השבת

העבודה הזרה של מירון ומילאנו / קובי נחשוני

לא במקרה אותם שני "קצוות" קרובים כל כך זה לזה. הם דומים בעיקר בזיוף ובעיוות שלהם את הרגשות הקדושים שבשמם הם מושכים את כולנו - דבקות דתית ופטריוטיות לאומית (דעות)

29
קובי נחשוני | כיכר השבת | י"ט באייר | 19.05.14
קובי נחשוני
קובי נחשוני (צילום: שלומי כהן)

הם עלו לשם בהמוניהם, כמו תמיד, עם להט דתי-משיחי בעיניים. אלפים-אלפים נהרו - רובם לבושים בצבע אחיד, כדי לקחת חלק בחגיגה. המכוּרים שבהם הוציאו ממיטב כספם כדי להגיע למקום מבעוד מועד, כבר בסוף השבוע, שמא יחמיצו - ולעזאזל חילול השבת. אחרים נותרו בבית, עוקבים מרחוק - אבל נמצאים קרוב-קרוב.

דיברו שם הרבה על נסים והשגחה עליונה, אבל ההילולה הזו הייתה של כולם: חילונים ודתיים, עשירים ועניים, אשכנזים ומזרחיים, תושבי המרכז ואנשי הפריפריה. אפילו כמה נשים באו. מתברר שגם הן בעניין.

האווירה ביציעים הייתה מחשמלת, ונראה שהפעם כינויָם היידישאי, "פרנצ'עס", ראוי להם ביותר. היו שם שירים וריקודים סוחפים, בלתי-פוסקים, כמעט כמו בטיש חסידי סוער – אקסטזה של ממש. במוקד – אש. הכל בוער. צהוב בעיניים. לציניקנים זה נראה כמו עבודת אלילים, אבל לך תסביר להם במילים את גודל החוויה. זר לא יבין זאת.

וכשהעניין הציבורי חזק כל כך, גם התקשורת מתגייסת: היא דיווחה ושידרה מהאירוע בכל שעות היממה, והתעקשה להעניק לו טיפול צמוד מכל זווית אפשרית. למתבונן מן הצד לא ברור עד עכשיו: מה היה העיקר - האירוע עצמו או הפסטיבל השלם שסביבו?

כמה שונים קבר הרשב"י וה"פורום ד'אסאגו" - ככה דומים, וגם אותי הכניסו שניהם לטרפת יחד עם אותם המונים. הייתי "שם" אתמול, בהר מירון ובמילאנו, בקבר הצדיק בגליל ובהיכל הכדורסל האיטלקי, בין קודש לחול. מול מסך הטלויזיה ישבתי, וגם סביב המדורה - והלב נמשך לשני הקצוות. "בר יוחאי נמשחת אשריך" ו"כולם יודעים שאירופה צהובה" פיזזו אותי בערבוביה.

ורק אחרי הנפת הגביע וכיבוי האש, עצרתי ושאלתי את עצמי: מה העבודה הזאת לך? איך קורה שאתה מוכן לדהור 47 ק"מ (לכל צד) מעבר לקו הירוק, רק כדי לשבת בסלון אחד עם קצין ביחידת מודיעין מובחרת, ראש תנועה חינוכית עולמית ואושיית התיישבות (חלקם בחולצות צהובות מיוזעות), ולשאוג ארבעתכם בצוותא אחרי כל סל של טייריס רייס, כנערים מתבגרים? ואיך זה שלצד כל אלה - גם מירון קורצת לך?

עניתי לעצמי: לא במקרה אותם שני "קצוות" קרובים כל כך זה לזה. בעיניי הם דומים בעיקר בזיוף ובעיוות שלהם את הרגשות הקדושים שבשמם הם מושכים את כולנו - דבקות דתית ופטריוטיות לאומית. מותר להודות: פולחן קברי הצדיקים במתכונת המוכרת לנו מייצג יהדות כמו שכדורסלן אמריקאי בעל אזרחות מונטנגרית במדי קבוצה תל-אביבית הוא סמל לישראליוּת.

להשתטחות והתפילה עצמן ולסגולותיהן יש יסודות מוצקים עוד בתנ"ך, אבל לתעשייה המשומנת סביבן, הכוללת סחיטת רגשות וכספים תמורת הבטחת ישועות, ועוד כהנה וכהנה - לא מצאתי מקור. גם חוסר האבחנה בין עיקר לטפל בכל הקשור לפולחן הזה לא נראה כמו סדר עדיפויות יהודי במיוחד.

כשילד ה"חלאקה" שלי יושב על ברכיי כדי שאגזוז לו תלתל לפני התספורת הראשונה, כמנהג החסידים, אני בהחלט יכול להתמלא ברגשות של "נחת יהודי", וגם כשחבורת זרים (ומתאזרח) קוטפת את גביע היורוליג במדי קבוצה ישראלית, בנסי-נסים וכנגד כל הסיכויים, אני מרשה לעצמי ללכת עם הלב ולהתרגש מהגאווה הלאומית.

אבל כשאני רואה את פסטיבלי ל"ג בעומר והפיינל-פור במתכונתם המלאה ומשתתף בהם - ועוד בריכוז גבוה כזה, באותו היום, גם אני כבר מהרהר בקול (ובלי להשוות): עבודת אלילים?

המאמר פורסם ב-ynet

תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
אכן מי שהולך לרב וחושב שהרב הוא קוסם ויכול להפוך אותו לאדם טוב יותר או שהנפטר ישפיע עליו שפע קדושה רק בגלל שבא לבקר אצלו{חוץ מהבעיה ההלכתית של דורש אל המתים} אם הוא חושב שיוכל כך להפוך לאדם טוב יותר בלי להשתנות שינוי אמיתי ולעבוד על עצמו באמת כן זו ע"ז אבל אם הוא בא ברצון אמיתי להשתנות והוא בא לקבר
שלום זגורי20.05.14
19
ואילו יש כאלו כאן שעולים כמו פוחזים ושמחים בלא יודע מה איזה שמחה של מצווה שתזכיר לי איזה מצווה זה לרקוד שם בלג בעומר... הבל... רוב ציבור לא צריך להיות לו בכלל שום עניין בזה... נראה אותם ככה עולים על בוקר לבית הכנסת לתפילה כדי לעבוד ה' ולא רק לעשות חפלה כדי שאזכה מישועה מצדיק... תבינו חברה זה עניין ש
חרדי20.05.14
18
"הכלבים נובחים והשיירה עוברת" - ביומיים האחרונים כל "האדומים" מגייסים "אקדמאים" ו-"אנשי רוח" להציג "עובדות" מדעיות ואקדמיות כדי לנגח את מכבי תל אביב...שימשיכו בניסיונות הפתאטים שלהם , הם כמו עקיצת יתוש על תחת של פיל....הם יעמדו בצד הדרך וינבחו על השיירה המפוארת שנקראת מכבי תל אביב, וממלא אחרי מטר שה
עומר20.05.14

הצגת כל התגובות

17
מה הטעם לנסע למירון ושם לדחוף כל הזמן, בשביל 10 שניות ליד הציון? כמה עבירות מסביב? כוחות הבטחון חיללו שבת בשביל הצדיקים שעלו למירון. וזה לא איכפת לכם?
כל העליה עבירות20.05.14
16
השתגעת?! אתה מדבר כמו אחת הריקינם כתבתך מתאים יותר לסרוגים. עצך הזכרתם באותו משפט של משחק של הרומואים מחרבי מקום קדוש ע"י שכירי חרב בשבת לעהבדיל אלף אלפי הבדלות זה בזיון נורא אני מתפלל שלא תינזק. על עצם הענין של מפעל הישועות היית יכול לכתוב כתבה עניינית.
ידען19.05.14
15
אני תקווה שתקרא את הכותרת ותפנים , עצם זה שאצלך קיימת כזו השוואה אתה בבעיה , על זה נאמר ברוך המבדיל בין קודש לחול , וגם אם על איזה נקודה כזו או אחרת יש לך ביקורת ..... כל מילה מיותרת .....
בר יוחאי20.05.14
14
איך אנשים יסכנו את נפשם (מד״א טיפל ב300-500 פצועים...) כדי ללכת לקבר של צדיק ולהתפלל אליו....אם זה לא ע״ז אז מה זה??אתם קולטים מה אתם אומרים? אתם מתפללים אל רשב״י ממש!!!תשימו לב למילים בתפילה של רבי נתן ותגידו לי אם זה לא ע״ז!!לא מתפללים לה׳ בזכות רשב״י...מתפללים לרשב״י עצמו!!! ומה תעשו עם דבריו של
גבי20.05.14
13
כנראה כאשר בן תורה חרד לדבר השם כאביך נהיה עיתונאי הוא עוד יכול להחזיק מעמד איך שהוא אבל התוצאה של זה היא כנראה בן כמוך! ואיך הבן שלך כנראה יראה וישמע אני כבר לא רוצה לחשוב.
הקוצקר רבה20.05.14
12
בלג בעומר ומייחסים לרשבי ש"אין עוד מלבדו" בראש השנה מייחסים לנחמן מאומן ש"אין עוד מלבדו" כל כך נהנים מהע"ז עד שאומרים שזו דווקא מצווה גדולה.האם יש חכם יהודי אחד ? כנראה שלא.
יפה יוסף20.05.14
11
פולחן?! הרי ביום זה מציינים את פטירת 24 אלף תלמידי רבי עקיבא, אסון לאומי - לא?! אם חלילה תהיה רעידת אדמה ויהיו 24 אלף נספים, האם לא יהיה זה אבל לאומי?! האם זה לא יזכר לדורות?! האם זיכרון למנוח הוא פולחן?!
תחשוב - תבין20.05.14
10
מי מעיז להשוות אפילו את מערכת ההתרמה המשומנת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים20.05.14
9
זה תמצית הבעיה של החינוך הדל"י תרבות ה"גם וגם", גם אברהם פריד וגם זמר חילוני, גם גמרא וגם טלוויזיה , גם רבנים וגם שחקנים, גם קודש וגם חול, עד שבסוף מתבלבלים ולא יודעים להבדיל ביניהם וכולם אותו דבר.
רפי20.05.14
8
עד מתי אתם פוסחים על 2 הסעיפים אתה יודע מה האור החיים הקדוש שעלה לרבי שמעון בר יוחאי אנשים כמוך בזמן משיח לא ישארו אין לך סיכוי אלו שעולים לרבי שמעון שמחים שמחה של מצווה אתה משווה אותם לפוחזים ולעובדי עבודה זרה מהכדור
יצחק20.05.14
7
עצם ההשוואה בין קודש לחול היא כבר סיבה לצרוב את לשונך...
רחמנא ליצלן19.05.14
6
"עבודה זרה" או "עבודת אלילים" ולפי זה לקבוע איפה כאן בדיוק הבעיה . לטעמי העליה לקבר רשב"י בל"ג בעומר היא בעיתית ולא מטעם עבודה זרה אלא מטעם של ביטול תורה !! אפשר לנסוע לקבר רשב"י במהלך השנה ולהתפלל. וביום ההילולה לשבת ללמוד פירקי זוהר או להתעמק בדבריו בש"ס ולנסות להבין יותר את דברי התורה שלו.
James20.05.14
5
קובי נחשוני תתבייש לך! אני לא מאמין שלמדת ביישוב אתי ביחד. הרב קולודצקי מתהפך בקברו בגללך. רואים שלא למדת ספר בחייך!!! עיין בשער הכוונות למהרח"ו ותראה מה קרה לרב שבזמן תפילתו אמר נחם את ה' אבלי ציון בברכת תשכון בתוך ירושלים עירך ביום ההילולא ל"ג בעומר בקברו של רשב"י ורשב"י הקפיד עליו (אמר זאת לאר"י
משה20.05.14
4
כל פעם מגיב לו איזה אידיוט בשם "ביטול התורה" בו בזמן שהוא שקוע רובו ככולו באינטרנט "הקדוש" מי יודע כמה מראות "קודש" הוא "זכה" לראות עד שהוא כתב את התגובה שלו לכתבה..טול קורה מבין עיניך..ולגביך מר נחשוני וחבר מרעיך הקרירים..זה מה שקורה כשצופים כל היום במכשירים הטמאים,הלב מטמטם ובאמת אתה צודק אין לך ש
מני20.05.14
3
מבין מאות אלפי המשתתפים בהילולא אחוז קטן מאוד קורא את נחשוני הזה. אז תמשיך לכתוב את הגיגך לקוראיך ותהנו מעצמכם. ביום שתצטרך ישועה, כבר תדע מי זה רבי שמעון בר יוחאי!
שולי20.05.14
2
מה אתה משוה את הפסטיבל שאתה פילחת בו לעבודה זרה של יוון למנהג שיש לו שורש וענף בספרי הקודש אשר כולם פה אחד בשבח והלול על מנהג קדוש זה להית נוכח במקום הקדוש ולקחת חלק בשמחת רבי שמעון. רק טמא לב כמוך לא יכול להבדיל בין שמחת קודש לשמחת פריצים אני מציע לך תתקדש קצת אולי תרגיש מה שכול יהודי אחר הרגיש.
דוד כהן19.05.14
1
איך הגענו למצב שאפשר לקחת צדיק קדוש שרבים רוצים להיות במחיצתו ולהשוות, ומי אתה אדון נחשוני שתגיד מה כן ומה לא ? ולמה שרבים משתוללים בכיכר בת"א זו בעיה, ולמה עלייה לציון בעייה , עם ישראל פורק לחץ בכל דרך וגם אתה בעצם התיחסותך לעניין עושה זאת, רק הגמל אינו רואה דבשתו
נתי19.05.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בית שמש: הציבור החרדי מתכנס לערב זיכרון מיוחד | שידור חי

כיכר השבת | 12.05.24

מיד לאחר הצפירה | תיעוד

כיכר השבת: בלשים עצרו בגיר שגרם לילדים להצית דגל ישראל

קובי רוזן | 12.05.24

"יש לנו מכנה משותף"

הרב הראשי בטקס יום הזיכרון: 'היום הזה מיועד בעיקר עבורנו'

שאול כהנא | 12.05.24

קחו רגע

מתפללים וזוכרים: בואו לקרוא תהלים לזכר הנופלים

כיכר השבת | 12.05.24

413 חללים תושבי העיר

זוכרים את הנופלים | שידור חוזר מטקס יום הזיכרון הממלכתי בכותל המערבי ובבני ברק 

כיכר השבת | 12.05.24
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

עם בוגרי המסלולים בצבא

רבנים ראשיים, שרים וקצינים | שידור חי מטקס הזיכרון בי-ם 

כיכר השבת | 12.05.24

בפגישה עם ראש העיר

אלעד: שר השיכון הכריז על הוספת 12,000 דירות חדשות 

קובי אטינגר | 12.05.24
ש

ביוזמת מחלקת קהילות צעירות

צפו • הערב בבית שמש מעמד תפילה ליום הזכרון

אסף מגידו | מקודם
ש

מי לא זקוק לישועה

כמו לפני 99 שנה: מעמד ישועות אדיר בקרעסטיר במוצ"ש בחצות ליל

אסף מגידו | מקודם
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

רבי עקיבא לא לחם בפועל במלחמת בר כוכבא // מאמר תגובה

ישראל שפירא | 12.05.24
ש

חוויה בלתי נשכחת

ברוכים הבאים לאנטריקוט – אולם אירועים יוקרתי מהדרין בירושלים

כיכר בשיתוף אנטריקוט | מקודם

זעזוע ושאט נפש 

חילול שבת בלב שכונה חרדית בבני ברק | הפעם באתר בניה 

חיים רוזנבוים | 12.05.24

פונתה לבית החולים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 10.05.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 10.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 10.05.24

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 10.05.24

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם