כיכר השבת

הצבעת ליכוד? אתה לא חרדי!

תירוץ של תסכול מהנציגים החרדים, מהמצע ואף מהמחלוקות הפנימיות - לא יחלץ את הבוגד ברבותיו ובתורתם מיום הדין • טור זועם נגד ההצבעה החרדית למפלגת 'הליכוד' (טור דעה)

72
הרב דב פוברסקי | כיכר השבת | ד' בניסן | 24.03.15
הצבעת ליכוד? אתה לא חרדי!
(צילום: Ohad Zwigenberg/POOL)

בבחירות האחרונות לכנסת ה-20 זכתה מפלגת 'הליכוד' במנדט שלם מהציבור החרדי, כך עולה מנתונים רשמיים שהתפרסמו, נראה כי הם משקפים נכוחה את המציאות העגומה.

נתון שאומר שכ-30,000 איש ואישה, המשתייכים לזרם החרדי, שמו את קולם למפלגה חילונית.

יתרה על כך, הרי שבליכוד הוקם 'מטה חרדי' - הכולל בתוכו אנשים ושמות אמיתיים שאינם בושים לעמוד במטה שכזה שכל מטרת הקמתו היא לגרום ליותר אנשים לעבור ולחצות את הקווים ולהצביע למפלגה שאיננה שומרת תורה ומצוות ולעיתים אף רומסת אותם.

מיהו בכלל חרדי

בניגוד לשאלה מיהו יהודי, שהתשובה היא הלכתית ברורה, האומרת שכל מי שנולד לאם יהודייה - הריהו יהודי לכל דבר ועניין, ולצורך העניין, לא משנה אורח חייו, מנהגיו ומזונו, ובכלל זאת מעשהו ביום יום.

חרדי הוא לא רק מי שנולד לאם חרדית, חרדי הוא אחד כזה שנמדד לפרטים מדוקדקים, משהו שקשור יותר לאורח החיים של האיש או האישה בכל זמן ועניין.

חרדי הוא לא כזה המאולץ לחבוש כיפה שחורה על ראשו, חרדי הוא בראש וראשונה אחד כזה שקיבל על עצמו לשמוע בקול הרבנים של המגזר החרדי, חסידי או ליטאי, ולמלא אחר הוראותיהם כפי שנאמר בתורה ועשית ככל אשר יורוך, גם כשהימין נראה לך שהוא שמאל ולהפך.

חרדי כשמו כן הוא, הוא חרד לקיום מצוות התורה, קלה כחמורה, בדרבנן כדמדאורייתא.

אדם חרדי באשר הוא, יודע היטב, כי זכותנו לחיות כאן ובכל מקום אחר בעולם, ובכלל כל מהוויינו ותמצית חיינו, הינה קיום ושמירה על מצוות ה', לימוד התורה וקיומה על כל דקדוקיה.

ההזדהות הפוליטית עם מהלכים כאלו או אחרים של מפלגות שונות שאינן חרדיות, אינה מתירה למי שהמהות מול עיניו להתפקד ולהצביע לאותן מפלגות, הם לא יהיו אלו שילחמו לא על תורת ישראל, לא על השבת, ולא על הצביון היהודי בארץ ישראל.

במקרה הטוב, הם לא יזיקו, ובמקרה הגרוע כמו שבממשלה הקודמת, שלהזכיר למי ששכח, שראש הממשלה היה, נתניהו, שהוא גם מהליכוד - למי ששכח גם עובדה זו. ובממשלת הליכוד של נתניהו, נחקקו החוקים הקשים ביותר נגד תורת ישראל - מאז קמה המדינה.

נכון שבסיטואציה שהייתה, נתניהו לא בחר לפעול כפי שפעל - אך הוא פעל והוא נושא באחריות. ומי שמצביע למפלגתו, נושא באותה אחריות, או במלים אחרות מי שמצביע לאותה מפלגה, הוא כמי שבועט ברגל גסה בתורת ה' ואף מעבר לכך - כן, לא פחות, הרבה יותר....

תירוץ בצורה של תסכול מהנציגים החרדים, מהתנהלותם, מהמצע של המפלגות החרדיות, ואף מהמחלוקות הפנימיות, שבאמת הורסות כל חלקה טובה - אף תירוץ לא יחלץ את הבוגד ברבותיו ובתורתם, מיום הדין.

אף תירוץ לא ישנה את המצב ביום בו יעלה חוק שטנה כנגד היהדות החרדית, ולומדי התורה, ובו אותו מנדט בדמות ח"כ ירים את ידו כנגד אותם ערכים.

גם אלו שנמנעו מלהצביע, כי הם חשו שרבם נפגע ממאן דהוא, או מכל סיבה אחרת, גם אם הם לא נתנו את קולם באופן ישיר לאותו ח"כ שהתמנה והרים את ידו כנגד תורתנו הק', הרי שבפועל בשל הימנעותם, הורמה יד כנגד ה' רח"ל - גם הם ביחד עם מצביעי הליכוד, לא יוכלו ביום הדין לומר ידנו לא הייתה במעל.

אפילו בתקופתו של רוה"מ המנוח מנחם בגין ז"ל, שהיה איש אשכולות, יהודי בכל רמ"ח איבריו, כיבדו את הדת, ואת לומדי התורה, כפי שאף ראש ממשלה בישראל לא כיבד, גם אז אחוזי ההצבעה מהמגזר החרדי לליכוד היו פחותים בהרבה מאלו של הבחירות האחרונות, המצביעות על עליה של 60%.

אין כל ספק כי מדובר בכישלון צורב, כזה המצריך חשבון נפש מעמיק של המגזר כולו, אין גם ספק, כי המחלוקות הארורות הפוקדות אותנו חדשות לבקרים - הורסות אותנו מבפנים ומבחוץ כתמנון רב זרועות המסכן את עצם קיומנו - חלילה.

תוכן שאסור לפספס
72 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
53
יש כאלה שחושבים שחרדי זה מי שחובש כיפה שחורה ואוכל טשולנט חם בליל שישי. מסתבר שאפשר להיות חרדי בלי לאכול טשולנט בליל שישי, ורק לשמוע בקול גדולי ישראל שליט"א
חני כץ26.03.15
52
תבדוק את המפלגות ג' וש"ס אם הם חרדיות.? ואחר כך תביע את הדעה העקומה שלך. החרדים עוברים על כל התורה ביודעין. ואילו החלוניות בלא יודעין. אז מי יותר גרוע.? לכל אחד יש מועצת חכמים. ווירטואלית, שלא נשמעים להם כלל. רק לאחר מעשה רצים לרב לבקש גושפנקה או תיקון לעברה. להעמיד גנב בראש מפלגה ושתיקת המועצת . הא
חולק עליך27.03.15
51
פלא שכותב השורות שכח זאת. "השקופע" רח"ל !!!
איציק24.03.15

הצגת כל התגובות

50
רק תפילה לה׳ שיעזור לנו להתעסק בעיקר!!! עם ישראל אולי יצא מהגלות, אבל לא נראה שהגלות יצאה ממנו!!!
בנימין24.03.15
49
שכחתם שהם אמרו ליכוד בבחירות לעיריית ירושלים???????
ליכודניק חרדי24.03.15
48
אבל מי אתה שתחליט מיהו חרדי ומי לא. אגב, גם אני בז לאותם חרדים שלא הצביעו למפלגות חרדיות, אבל מכאן ועד להוציאם מכלל חרדים, הדרך ארוכה...
יואו24.03.15
מי שלא מקיים מצוה כזאת בסיסית ועוד גורם הרס לתורה בודאי שאינו דתי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אייל24.03.15
אתה עושה כל מה שהרבנים אומרים? א"כ הרבנים התירו אינטרנט לצורך עבודה בלבד, ומה אתה מחפש כאן באתר? אתה עדיין נקרא חרדי?
יואו24.03.15
47
ומבטלת את דעתי מפני דעת הרבנים
חיילי26.03.15
46
האם קיים בהלכה מושג "חרדי" להבדיל מסתם יהודי? האם קיים יהודי סוג א' וסוג ב'. התשובה כמובן שלילית . יש מצב של "יהודי " ולא יהודי". יש גם חלוקה בין יהודי "מומר" לבין יהודי "לא מומר", במאה וחמישים שנים אחרונות נוצרה חלוקה חדשה - "דורשי ציון" אלו שנלחמו לעלות לארץ ולהגן עליה. מול "לא דורשי ציון." ("צי
דוד24.03.15
45
לכותב הנכבד. במקום לבוא ולהלין על המצביעים לליכוד או על הלא מצביעים כלל תבדוק את השורש למה זה קורא. ותראה שלציבור נמאס מכל השחיתויות של נציגינו בכנסת שנותנים למקורבים וגונבים מהלא מקורבים וכו ואני כמובן לא מכליל. מי הוא חרדי זה שאלה יפה אך בטוח שאדם שעושק כספי ציבור וכדו' ושומע בכל גדולי התורה רק מ
חרדי אמיתי24.03.15
44
מי הם בעלי העיתונים והטורים למיניהם שיקבעו מיהו חרדי ומי לא?? אדם המקיים תרי''ג מצוות וחרד לדבר ה' הוא אשר בשם "חרדי" יכונה! (כולל סימן שכ''ט בשו"ע(מסירת שטחים))
חרדי לא מרובע26.03.15
43
איך אתה מסביר את העובדה שהחרדים שכן פתוחים למדיות עכשוויות ולא רק ״יתד״, ״המודיע״, או ״יום ליום״ - מאסו באותן מפלגות עסקונה??! אולי הם רואים דברים נוספים?? חשבת על זה?? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי (?)24.03.15
42
ה״איומים״ שלכם כל כך אויליים ולא מדברים בכלללל בשפה שלנו!! כבוד הרב, על מי אתה מאיים עם האמירה ״אתה לא חרדי״?? מי שמתפלל שלוש תפילות ביום, לומד תורה, מקיים גמילות חסד וכו׳ - ורק הצביע שלא כמו הצבעתך....!! אתה שם לב לעצמך??? אז מה?? לשיטתך הנציגים המסורתיים של המפלגות החרדיות יכולים לחגוג על המש
חרד מריבונו של עולם24.03.15
41
בנאום הניצחון שלו נעבאך, הוא עמד והכריז, שכל מי שפגע בעולם התורה רואים בחוש איך שירד כוחו. ליברמן ירד, לפיד ירד, בנט ירד, ישי נעלם, ועל ביבי שנסק בצורה כל כך מפליאה, הוא לא הזכיר אותו בכלל הין אלו שפגעו בעולם התורה. בבחירות לעיריית ירושלים הציבור החרדי רצה לשים איש ליכוד בראשות העיר, כשהסיכון שהליכו
ילד שלא מבין24.03.15
40
הוא לא יהודי
דוד24.03.15
39
בפשוטו: אדם שיש לו חרדות על עצמו ושסובבות אותו. לכן, הוא לא יכול להתרכז על הכלל. רק האינטרסים שלו על מנת להנמיך חרדות. אנשים רגילים מן המניין כשהם כותבים כתובה לאשה מתחת לחופה ויודעים שהאשה תמלא אותה ותפרנס אותם , הם בחרדות. כמו שכנראה היה הרמב"ם והלל הזקן. אדם דתי שלא מקיים מצוות התלויות בארץ, ז
מי חרדי? 25.03.15
38
אסור להצביע למפלגה חילונית
יוסף24.03.15
37
לכו לעזעזל התרגלתם שהציבור עבד שלכם ומשרת שלכם. תתחילו לשרת את העם אתם נקראים עובדי ציבור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
No24.03.15
36
אני חרדי ואני גאה שהצבעתי ליכוד כי הוא באמת ידאג לי באמת ולא כמו הנציגים החרדים שאנחנו מאכזבים מהם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יודי24.03.15
35
שכבר לא מבינים מה הבעיה להצביע למפלגה חילונית
יוסף24.03.15
34
חרדי לא חרדי אדם שחרד למצוות השם לא מאמין בדמוקרטיה או בשלטון דמוקרטי אדם שחרד למצוות השם רוצה את מלך המשיח ואת מלכות השם ואת בית המקדש ואת דרך התורה ואת ארץ ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המשיח24.03.15
33
אני מסכימה עם מה שאמרת- חרדי זה לא מי שחובש כיפה שחורה זה מי שחרד מה' ומקיים את כל התורה והמצוות
חרדיה24.03.15
זה ברור כי רק שכל של אשה יכול להסכים לדברים האלה
דוד24.03.15
ההלכה קובעת שלנשים ניתנה בינה יתרה אז מי אתה שתפסול דעה רק בגלל מין האדם שאמר את הדעה הזאת?
יענקל24.03.15
32
היום כל רב קובע מי כן חרדי ומי לא . כבוד הרב התורה לא שלך אתה לא תגיד מי כן חרדי ומי לא!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איש פשוט26.03.15
31
אז תפסיק לבלבל את המוח עם השטויות שלך
אשר24.03.15
30
כאילו אז ספרדי אפילו שהצביע כפי שרבותיו הורו לו הוא לא חרדי? שומע כאן צל של גזענות מוסווית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד 25.03.15
29
להלן רשימה חלקית : אילת שקד. זהבה גלאון, אורי אורבך, שטבון , אורי אריאל,
דוד24.03.15
28
חרדי הוא מי ששומר מצוות, חרד לדבר ה', שולח את ילדיו למוסדות חינוך חרדיים, קונה אוכל בהכשרים מהודרים, מקפיד על בין אדם לחברו ועוד. במה שנוגע לבחירה מי מייצג אותו ואת צרכיו האמיתיים בכנסת - יש לחרדי זכות לשיקול דעת, והנסיון לכפות שהו בתחום זה, מוכיחה כמה שליטה רוצים אנשים מסויימים, וכמה הם חושים, אם ת
חרדית ירושלמית24.03.15
27
הצבעת ליכוד אתה לא בטלן בישיבה, אתה חי מיגיע כפך. הצבעת ליכוד, אינך מונהג ע"י עיזים עיוורות. הצבעת ליכוד, ילדיך לא יהיו דור שני למקבצי נדבות.
דן סגל24.03.15
התורה חייבה אותנו לשמוע בקול חכמים. וחרדי אמיתי זה בעל אמונת חכמים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אייל24.03.15
צריך להקשיב לעוד כמה דעות חכמים(למרות שהם ציוניים)
118.04.15
26
חרדי זה רק מי ששומע בקול הרבנים?? המושג חרדי נוצר כדי להבדילנו משאר הבלי העולם, וזה נעשה ע"י רבנים אבל הם לא המגדירים אותנו כחרדים. וכמובן שיש הרבה 'מזרוחניקים' ששומרים מצוות בהרבה יותר הידור ודקדוק מהרבה חרדים כך שלשיטתך גם הוא יקרה חרדי??
מוישה24.03.15
25
כשהייתי ילדה צעירה שאלתי את אימי בלחש, מה באמת ההבדל ביננו לבין המיזרוחניקים, ולמה אנחנו פוסלים אותם, ואמא הסבירה לי, שבציבור הסרוגים, אין מושג של דעת תורה, ואין להם כפיפות לגדולי ישראל, ולכן הם הולכים ומתרחקים מדרך התורה, כי כל אחד מורה לעצמו. אחרי שנתיים שעשינו צחוק בפרהסיה מגדולי ישראל, שביישנו א
ילדה קטנה24.03.15
24
חרדים זה לא קשור לדעה (ראה סאטמר שיש להם דעה אחרת לגמרי) חרדים זה לא קשור לשמירה (ראה מרכז הרב ששומרים על עצמם יותר מהרבה חרדים) וחרדים לא קשור לשמיעה לרבנים, משום מה כך החליטו בתקופה האחרונה אך וודאי שלא לשם זה נוצר הפלג החרדי. ואם כן מי יחליט מי הרב, הרוב? נמצא שכל החסידים אינם חרדים כל אחד מתפלג
חרדי פיקח24.03.15
23
בוחר במפלגה שמתימרת להיות חרדית. לפי שיטת דב פוברסקי. ובכך זכה לעולם הבא. להזכירך יש הרבה שבחרו בביבי שהוא הרב שלהם.
דר בער לא יבין27.03.15
22
שִׁמְעוּ שָׁמַיִם // וְהַאֲזִינִי אֶרֶץ, כִּי ה' דִּבֵּר: בָּנִים גִּדַּלְתִּי וְרוֹמַמְתִּי - וְהֵם פָּשְׁעוּ בִי. יָדַע שׁוֹר קֹנֵהוּ // וַחֲמוֹר אֵבוּס בְּעָלָיו, יִשְׂרָאֵל לֹא יָדַע // עַמִּי לֹא הִתְבּוֹנָן
רוצים משיח מהר 25.03.15
21
אל תקרא לי חרדי, אתה לא מעניין!! אדרבה תדחקו ציבור חרדי כמותינו, ואל תבואו לקושש קולות לפני הבחירות!! לא מתנצל ידידי! אני גאה במי שאני ואתה לא מעניין!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי? יר״ש!!24.03.15
20
לא לנתינת שטחים-- !!! צריך לתת את הדעת
ישראל24.03.15
19
הם לא מוכנים להודות שיש הרבה חרדים שמרגישים שהנציגים החרדים לא מיצגים אותם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי24.03.15
ואני בכל זאת חרדי - איך זה נשמע?
יוסי פרדס כץ25.03.15
18
ראינו את השנאת חינם והפילוג במפלגות החרדיות אתם תיתנו את הדין על החלול השם שנגרם בביזויי תלמידי חכמים ובלשון הרע
אלי הגרוזיני 24.03.15
17
מישהו אומר אמת
יוסי24.03.15
16
כל מי שבחר בליכוד אינו חרדי בהגדרה, אז מה לך להתרגש מבחירתם? אין לך להצטער אלא על הגידול ב"חוזרים בשאלה" שלא מוכנים לקבל יותר הנחיות אנשי החצר בשם (לכאורה) גדולי ישראל ולזה אין כל קשר למערכת הבחירות.
ישראל24.03.15
15
יישר כח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי סאלם27.03.15
14
חרדי הוא זה שזורק סטנדר על חברו רק בגלל שהוא חושב אחרת? חרדי הוא זה שלא יקבל את הבן של חרדי "עובד" לתלמוד תורה יוקרתי? חרדי הוא זה שלא יכול לעכל את האפשרות שחרדית גם תוכל להבחר ולא רק לבחור?חרדי הוא זה שירצה מאד לקרב בעל תשובה אבל את בתו הוא לא יתן לבעל התשובה הזה לעולם? חרדי הוא זה שלא יתן לעולם לח
יונתן24.03.15
13
ארץ ישראל +תורה. צריך להיות ביחד..
ישראל24.03.15
12
חרדים
נעמה24.03.15
11
ביהדות התורה כך ששום תירוץ לא יצדיק הצבעה למפלגה חילונית
יוסף24.03.15
10
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב24.03.15
9
אין שום בדיקה שתוכל להוכיח את הטענה כי 30,000 חרדים הצביעו ליכוד! עובדה, כי למרות החרמת הבחירות ע"י קבוצה גדולה מקרב הציבור החרדי, גדל כחה של יהדות התורה באלפי קולות, שוללת את הנתון עליו וכלפיו מתבסס המאמר. יתכן והנתון מתייחס למצביעי ש"ס בעבר, אבל הם אינם חרדים במובן המקובל של המילה.
ירוחם24.03.15
8
ויודע שככל אשר יורוך זה לא מצווה לפי רוב רובם של הראשונים
שמעלקעס28.03.15
7
הגיע הזמן שהנציגים החרדים בכנסת יעשו חשבון נפש נוקב עקב כך ולא יטילו רפש על העם. כיוון שהדג מסריח מהראש פעם יכלו להסתיר מאתנו הדברים היום כולם רואים מה קורה בפלג הזה ובפלג ההוא.... איבדתם את אמון העם איך זה שכל העם נטחנים עם הפרנסה ורק הנציגים שלנו מסודרים לדורי דורות הם וכל צאצאים??
שלהבת25.03.15
6
אם רק דעת תורה אז מי שרבו "פסק" לא ג' - הוא באמת חרדי ובלי הדעת תורה - אולי לא חשבן שליכוד טוב מ-ג' אלא שליכוד טוב מהשמאל עם מרץ. זה לא כל כך מופקע.
עזרא24.03.15
5
לא כבוד היום להיות "חרדי". תהיו יהודים יראי השם והכל בסדר
יהודי24.03.15
4
"לשמוע בקול גדולי ישראל"... קשוט עצמך! מי התיר לך להתגייס ולשרת במקומות מועדים לפריצות!!! אל תטיף מוסר!!!
צחי24.03.15
3
חרדי הוא אדם ששומע לקול רבותיו חרדי חסידי או ליטאי. ציטוט מהכתבה. אז מי ששומע לרבותיו הספרדים הוא לא חרדי????? בושה וחרפה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי. אולי כבר לא24.03.15
2
רק לעצמם. [לא עושים כלום חוץ מלהתבכיין]
dan 412924.03.15
1
הוא אדם שמפסיק לחשוב באופן עצמאי.
דוד24.03.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 15:35

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

ללא הלוואה או גמ"ח: כך יישאר לכם כסף לפינוקים בכל חודש

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24