כיכר השבת

ביקורת חרדית נוקבת

"מארגני ההלוויה אשמים; עסקו בכבוד ציבורי ואינטרסים אישיים"

רמיסת עשרות האנשים ופציעתם - חלקם במצב אנוש, בהלוויית מרן פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל שגרמה להריגת ר' מוטי גרבר ז"ל, מביאה לביקורת חרדית נוקבת • עסקן חרדי ששהה בהיכל הישיבה: "שרר כאן בלבול וחוסר סדר משווע" • גורם ציבורי בביקורת חריפה נגד המארגנים: "עסקו בחשיבה על כבוד ציבורי ואינטרסים אישיים במקום לדאוג לציבור ולדמותו" • מקורב למשפחה: "לא למודים בהפקת אירועי ענק" (ארץ)

35
ישראל כהן | כיכר השבת | ט"ז בניסן | 05.04.15
"מארגני ההלוויה אשמים; עסקו בכבוד ציבורי ואינטרסים אישיים"
(צילומים: שלומי כהן - כיכר השבת)

המחדל בלוויה • היום שאחרי: בבוקר שאחרי האסון הקשה שהתרחש במהלך מסע הלוויתו של מרן פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל, כאשר בשעה שהוציאו את המיטה מהיכל בית המדרש נרמסו בחורים ואברכים בשל הדוחק והצפיפות הרבה, וכתוצאה מכך נהרג האברך מוטי גרבר ז"ל ונפצעו עשרות נוספים בהם שלושה במצב קשה ואנוש, שורר בציבור החרדי אבל כבד וזעזוע עמוק בעקבות הטרגדיה הקשה והנוראה לצד כעס גדול על חוסר הסדר והארגון הכושל שגרם ככל הנראה לאירוע החמור.

"כבר מהתחלה הבנתי שמשהו לא עובד כשורה", מספר ל"כיכר השבת" עסקן ששהה בהיכל בית המדרש בשעת ההספדים. "בניגוד להלוויות של גדולי ישראל אחרים, שרר כאן בלבול וחוסר סדר משווע. בדרך כלל מציבים חברת אבטחה שאינה מאפשרת לכולם להיכנס להיכל הישיבה זאת על מנת למנוע את הדוחק והצפיפות אך כאן כולם נכנסו יחד מה שגרם להמולה ודחיפות".

תיעוד בלעדי: עשרות נמחצים ונדרסים בהלווית הרב וואזנר (צילום: שלומי כהן - כיכר השבת)

"לא יודע אם זה בגלל רצון לחסוך בכסף או בשל חוסר מודעות אבל העובדה שלא הוצבה חגורת מאבטחים סביב המיטה גם היא נחשבת לכשל מערכתי", טוען העסקן.

ראובן א. עד ראייה נוסף ששהה ברחוב דסלר מספר על המהומה שהתרחשה בשעה שהמיטה יצאה: "במקום לעבוד באופן חכם ולהוציא את המיטה מהיציאה האחורית בחרו המארגנים לעשות זאת מהיציאה הראשית דרך קהל האלפים ששהה במורד המדרגות. אולי הם חשבו שזה יותר מכובד אבל היכן האחריות? היכן החשיבה על כלל הציבור? לא פלא שנרמסו שם אנשים וחלקם אך ניצלו בנס".

גורם ציבורי נוסף מאשים את משפחת הרב ואת המארגנים. לדבריו, "הם עסקו בחשיבה על כבוד ציבורי ואינטרסים אישיים במקום לדאוג לציבור ולדמותו של מרן פוסק הדור זצ"ל".

"במקום להביא גדרות ומאבטחים ולסגור את הרחובות הסמוכים תוך הקפדה ושמירה על חיי אדם בחרו המארגנים לחשוב רק על מי יספיד ומי יכתיר ומה יגידו? חבל מאוד שעסקנים קטנים יצרו מצב נורא שכזה. צריך לזכור שלא נוהגים להספיד בחול המועד אולם כבודו של תלמיד חכם שונה. דמותו של מרן הרב וואזנר היתה ראויה לכבוד יקר וגדולה שהמונים יזכרו את פסיקותיו ומפעולותיו התורניים ולא שיעסקו בהכתרות ובכבוד מדומה לאיש כזה או אחר", הוא מאשים.

לדבריו: "הרב וואזנר זכה לקונצנזוס נדיר כאיש הלכה וכמופת למידות טובות, עדינות ורדיפת השלום וכאן העסקנים והמארגנים דאגו לכבודם וביזו את כבודו ואולי אף גרמו בעקיפין לאסון הנורא שהעיב על כל מסע ההלוויה".

מנגד מסביר מקורב למשפחה כי יש להבין שבניגוד לחצרות האדמו"רים והרבנים שם ישנה מערכת מסודרת ומגנון משומן שדואג לתפעול ולארגון הטכני במקרה דנן מדובר במשפחה ומספר מצומצם של מארגנים שלא למודים בהפקת אירועי ענק שכאלו.

"עדיין הם היו צריכים לדעת לומר שאינם בקיאים ולשכור חברה חיצונית המתמחה בארגון לוויות ולא לסמוך על הנס. חבל מאוד שביום שאחרי כולם נעלמו מהשטח ואף אחד לא לקח אחריות על אשר אירע. אני מצפה שמישהו אמיץ יקום וייקח אחריות ויגיד טעינו. נפיק לקחים", אומר המקורב.

מישיבת חכמי לובלין נמסר בתגובה: "זהו אסון טראגי שפקד את אחד מבחירי בני הישיבה הקדושה. אין מילים לנחם על היגון והאבל. מסע ההלוויה תוכנן ואורגן על ידי הגורמים המקצועיים ולפי הוראותיהם פעלנו. מדובר באירוע נדיר שהעיר בני ברק לא ראתה כמוהו, מבחינת כמות המשתתפים אל מול זמן התארגנות מינימלית. אנו עומדים בקשר שוטף עם המשפחה ועם כל הגורמים המוסמכים".

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
ראשית הוא האשם הראשון
מני06.04.15
22
זה לא אומר שאי אפשר למתוח עליהם ביקורת
יעקב05.04.15
21
אולי הצעקות המבזות כשהגיע רב חשוב מירושלים השנוי במחלוקת, גרמו לקטרוג בשעה קשה זו.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מממק05.04.15

הצגת כל התגובות

20
חברת האבטחה הגיעה , אבל היא לא יכלה להוריד את הגדרות בגלל האנשים שכבר שהו שם ,
דודו05.04.15
19
דתיים מהרגנים כמו להבדיל ערבים הכל ברדק אחד גדול בדרשות וצעקות הם מומחים ליישם ולקיים מה שאומרים זה מה שהוא אחר .אם בני מרן וביתו רודפים אחרי הממון מה נישאר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רבי 05.04.15
18
יהודים בואו נחזור בתשובה. בעוונותינו הרבים הרב וואזנר נפטר. אבל אנחנו היינו שאננים ,הרגשנו שמחת חול המועד, הרגשנו שהכל בסדר, ש"בכ"ז הוא היה בן 102". אז קיבלנו הרוג בן 27 אברך אבא לילד בן שלוש שגם לו הוא חיכה כמה שנים. היה מזעזע, התחלחלנו ליום יומיים אבל עבר לנו.קיבלנו בומבה נוספת הפעם בחור צעיר,
שמיל09.04.15
17
זה באמת מזעזע החוסידים האלה כל הזמן דוחפים אם חושבים על זה אז זה ממש אגואיסטיות , כל אחד חושב רק על עצמו שהוא יצליח להגיע לאן שרצה בדיוק בשנייה שרצה ולא משנה אם יש אנשים , לא שהם חשבו חליליה להרוג בן אדם אבל הם מדי שקועים באצמם , הם לא מוחנכים , צריך ללמד אותם קצת כבוד, קצת אמונה שמה שמגיע להם יגיע
בת תלתל05.04.15
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי 05.04.15
כך ישראלים מתנהגים גם בארץ וגם בחו"ל ולכן שונאים תיירים ישראלים הישראלים חייבים להסתכל על העולם כדי ללמוד מעט נימוסים והליכות!!!!
ממו05.04.15
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב05.04.15
16
2. זה שהחליטו לעלות אותו לאולם למעלה, ולא להוציא אותו מחוץ לאנבולנס והספדים בחוץ 3. זה שלא סגרו מיד את הבית מדרש ונתנו חופשי לכל הבא לצאת והיכנס 4. זה שלא שלחו והוציאו אותו מדרך צדדית 5. העיקר שהכתירו את בנו זה העיקר 6 בטוח לי שאם היו שואלים את הרב ואזנר האם הוא מעוניין בלויה מכובדת והכתרה לבן במחיר
מספר מחדלים05.04.15
15
הבהרתי שבית קברות הוא מקום טמא ולא נכנסים אליו בלילות. שזה מינהג פסול שהתוחיל בירושלים ומתפשט כמו מגיפה. והנה, אלו התוצאות. מי שהחליט לעשות הלוויה בלילה לא מבין הרבה.אני מקווה שהמינהג הנורא הזה ייפסק לאלתר אחרת יהיו אסונות גדולים יותר.
הרב אגמון05.04.15
14
ממתי עושים לויה של גדול הדור במוצ''ש גם הסטייפלר והאדמור מצאנז נפטרו בליל שבת והלויה היתה ביום ראשון
שי05.04.15
13
כל היום מחפשים איפה אפשר לחסוך תצאו מזה כבר...
אשכנטוזניקים 05.04.15
בלוייה של הרב עובדיה בכל ההלוויות של החרדים אין כבוד מינימלי למתים ויש רמיסה פראית של אנשים לכיוון המיטה כאילו מה אפשר לחשוב
אשכנזי גאה05.04.15
ולא קרה כלום ב"ה!! לעומת כמה עשרות אלפים לכל היותר אך ברברים חסרי תרבות שדוחפים כמו בהמות!!! [ כמו שהם אוכלים דג מלוח בידיים בסעודה שלישית]
באמת ''השוואה''05.04.15
12
אני אדם שעמד מלמעלה וראה את השתלשלות הענינים הצלה גוש דן בשיתוף עם מדא פעלו בנחישות וביעילות למרות לחץ האנשים האדיר שהיה שם תוך ששני חובשים בעצמם נזקקו לטיפול רפואי לאחר שטיפלו בפצועים
עד ראיה05.04.15
11
שישאו את מיטתו
תלמיד וותיק05.04.15
10
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הקורא05.04.15
9
אני זוכרת את קריסת התחבורה בל"ג בעומר במירון .וכאשר הגיעו אוטובוסים גברים השתלטו עליהם ודחפו ולא נתנו לזקנות ונשים הרות וילדים רכים לעלות לאוטובוסים והתנהגו באלימות נוראה. צריך לחנך לדרך ארץ כלפי נשים גם בתוך הישיבות וגם החסידיות
יהודית 06.04.15
8
לא מגיע לקרסוליים של המשפחה אז ישיב בשקט (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צביקה05.04.15
7
שיקומו שיעורים בציבור מדי שבוע על חשיבות בן אדם לחבירו ועל האיסור להכות חבירו ובכללו על האיסור לדחוף חבירו בכל כינוס ציבורי, שמחת בית השואבה, חתונת בן האדמור, הכנסת ספר תורה וגם במכות ובאוטובוס. ולא יהיה שבר בגבולינו.
שלמה05.04.15
6
אחרי שראיתי מאות חרדים שועטים לעבר קו 1 במוצאי שבת מהכותל, תוך רמיסת ילדים וזקנים ואי הקפדה על איסור נגיעה. אני אומר את זה בכאב. בשביל להגיע כמה דקות קודם הביתה צריך להתנהג כמו בהמות? הלוואי והדבר המגונה הזה יפסק.
צ05.04.15
אני הייתי בלויה של אדמו"ר מויזניץ הישועות משה שמה החסידים לבד ארגני את הלויה והכל היה בסדר לא פצועים ולא הרוגים בס"ד, אפילו שהכניסו את המיטה הק לביהמ"ד שהיה מלא עד אפס מקום וגם בחוץ היה קהל ענק עד לרחוב עזרא ובכל זאת הצילחו להשליט סדר, בכאלה אירועים צריכים לפתוח גוף מיוחד שמתמצא באירועים אלו וגם מתח
חסיד05.04.15
5
קודם כל מדובר בצדיקים גמורים מזרע קודש אנשי אמת יראי אלוקים ולואי שנגיע למעלתם. ב. מי יכול לדון משפחה במצב כזה שאביהם מוטל לפניהם ארצה?? הרי חזל אמרו שהם פטורים מכל המצות, כי הם טרודים. אז איך דורשים מהם לנהל אירוע בסדר גודל כזה?? חברים להפסיק לדבר בלי קשר. שופכים דם של אנשים מהמשפחה של הרב זצל?
בני 05.04.15
4
לחזור לתנועת המוסר של הגר ישראל לסנטר לעולם לא להחמיר או לנהוג בחסידות על חשבון הזולת קל וחומר שלא לדחוף אדם אחר כדי לקבל מבט על הרבי יכו' אבל להרבה אנשים זה כמעט כמו להגיד להם להמיר את דתם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אימה מאיר05.04.15
3
רק החלפת הציבור החרדי, יוכל למנוע אסונות כאלה. עד שלא ימצא תחליף לציבור החרדי בהלווית גדולי ישראל, יימשכו האסונות.
דן סגל05.04.15
מי אותך ?
גבי05.04.15
2
בשנת תשס"ו הייתי במירון בל"ג בעומר עם כל בני משפחתי ומרוב עומס באמצע העלייה נפלו אנשים אחד על השני, ובנס מישהו הצליח לפרוץ את הגדר (שמברזל עשוי) עד שהשתחרר העומס. מאז יש לי טראומה ואני לא הולך בל"ג בעומר למירון. אמיתי. ואם יוסי שוינגר מנכ"ל המקומות הקדושים וח"כ אורי מקלב, שכל השנה רק מנסים לחפש תרומ
מנהל האתר05.04.15
1
ראו באתר בת קול ישראל דברים מזעזעים
שלומי05.04.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 16.05.24

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 16.05.24

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24