כיכר השבת

בישראל גאים ביהדות ולא צריכים להחביא את הכיפה - זו סיבה לשמוח ביום העצמאות

ליהודי בכל אשר הוא, ישנה סוף סוף מדינה, בה הוא יכול להתגורר ולגדל את ילדיו, גאה ביהדותו ובמורשת אבותיו, זאת מבלי הצורך להחביא את כיפתו תחת קסקט, ציציותיו תחת מעיל, ואת שמו היהודי להחליף לשם זר, פן יבולע לו. מדינת ישראל, מזל טוב (החרדים והמדינה)

19
יעקב וידר | כיכר השבת | ד' באייר | 23.04.15
יעקב וידר, כותב השורות
יעקב וידר, כותב השורות (צילום ארכיון: דוברות הליכוד)

יום הולדתה של המדינה, זהו לא רק יום חגו של עם יהודי, שבע המלחמות, הפוגרומים וניסיונות ההשמדה. אלא גם יום חגם של הקיצונים. אלה הששים אלי מחלוקת שאינה לשם שמיים. נהנים לא פעם מפירותיה ומחבבים את להבתה. אלה שלא תמיד מאמינים בחשיבות העליונה של האחדות בעם על פני הפירוד שדבריהם עלולים לגרום. הם קיימים כמובן מכל צידי המתרס.

אמש קבע כותב נכבד במאמר מתנשא, כי מדינת ישראל אינה יהודית. חלק מהוכחותיו מסתמכים על סיפור השכונה בה גדל, שכונה יהודית בין דתית מעורבת, בה חש כנטע זר. ילדי השכונה שאינם שומרי תורה ומצוות, על פי טענתו, נהגו להפליא בו ובחבריו את עלבונותיהם ומכותיהם, זאת עקב היות הציבור שומר התורה חריג בנוף השכונתי. אכן מקומם. אולם מכך להשליך על אי היותה של המדינה מדינת היהודים, המרחק רב.

מדינה יהודית כוחה אינה בכותרתה, אף לא בחוקיה הנתונים לשינוי בידי כל מחוקק בכל עת. אלא נקבעים על פי מאפייני תושביה. ואלו הם מקצת ממאפייניהם של תושבי מדינת ישראל: שישה מליון וחצי יהודים (75% מכלל התושבים) מתגוררים בה. כמאתיים אלף תלמידי ישיבות וכוללים. זהו מספר לומדי תורה עצום, שלא היה כדוגמתו מאז ומעולם בהיסטוריית עמנו. כעשרת אלפים לומדי תורה המגיעים מחו"ל מידי שנה, בכדי ללמוד ולרוות צמאונם בארץ האהובה.

60% מתושביה היהודים, המעדיפים לראות חנויות ועסקים סגורים בשבת. כך גם אחוז החושבים שרצוי לשבות בשבת מעבודה. כל זאת ברצון, לא בכפייה. 75% המתגאים בכך שצמים ביום הכיפורים. 80% מאמינים בבורא עולם. 80% שמתעקשים כי נישואין צריכים להתבצע רק על פי מסורת משה וישראל. שוב, מרצון ולא מכפייה. 63% מנשות ישראל המדליקות נרות בערב שבת, ו-67% עורכים קידוש. 70% טוענים כי ההתבוללות היא הסכנה העיקרית להמשך קיומו של העם ומתנגדים לכך שבני משפחותיהם יתבוללו. בעוד ברוב הקהילות היהודיות במערב, אחוזי ההתבוללות בין 50-60%. במדינת ישראל האחוזים הם בודדים.

נכון, במדינתנו ישנם לא מעט קיצונים, המנסים לכפות את דעתם ואמונתם גם עלינו, זה סוד כוחה של מדינה יהודית ודמוקרטית. בה אתה באמצעות המחוקק שנבחר בבחירות חופשיות, עלול לכפות את דעתך על האחר. והוא למרבה ההפתעה, עלול בתורו לכפות את דעתו עליך. הפתרון חייב להיות בהקפדה על התערבות שלטונית מינימלית. הקפדה על מתן חופש בחירה, עליו מושתת מסורת ישראל. ובעיקר - אמונה חזקה וכנה בעם ישראל, העם שידע אלפיים שנים לשמור את מסורת אבותיו, מבלי שחוקי מדינה חייבוהו. אמונה בכך שהעם יידע לכלכל את חייו על פי מסורת ישראל וערכי היהדות, מבלי שנחייב אותו באמצעות חוקים לבצע זאת. מבלי שנאיים להענישו בסנקציות לולא יעשה זאת. אני לא הראשון להאמין בעם ישראל, רבי לוי יצחק מברדיצ'ב קדם לי.

אחת מהדוגמאות הרבות לכך הוא מערכת המשפט, שמאמינה בכוחות המוסר אשר ניתנו בלעדית בידיה, ואשר בסמכותה בשם אותו מוסר עליון, לכפות את דעתה ההומוגנית על רוב הציבור החושב אחרת ממנה. זו אינה סיבה שלא לשמוח בקיומה של המדינה. זו הסיבה להלחם על כך שהמדינה תהיה חופשית יותר, שתאפשר לאזרחיה לחיות על פי צו מצפונם החופשי. מערכת המשפט אינה המדינה וכך גם לא הפוליטיקאים המתחלפים שבה, אלא אך ורק תושביה.

ועלבונות וגידופים? הא כן, לצערי המופע המכוער הזה עדיין מתרחש, בעיקר בקצוות. ולא תמיד מכיוונם של הילדים, אלא דווקא מכיוונם של המבוגרים. הוא קיים ובולט גם ברחובותינו אנו. דעה שאינה נתמכת על ידי העסקנים ו'מנהלי הציבור' שבחצרות הנכונות, אינה יכולה להישמע. משמיעיה עלולים למצוא עצמם מול מסע גידופים ועלבונות, ואפילו חרמות על ילדיהם.

סבי, הרב טוביה וידר ז"ל, גדל לפני השואה בקהילת סאטמר, תמיד היה מתפאר בכך שזכה להכיר מעיירתו את ה'ברך משה' מסאטמר זצ"ל. בילדותי שהיתי רבות במחיצתו של סבי. מידי שעה עגולה בעת הישמע החדשות, הוא היה מקפיד לשמוע אותן במלואן. הוא היה צמא לשמוע על עוד הישג ועוד התקדמות של המדינה. פניו היו מוארים כשהיה שומע על הקמת ישיבה בארץ ישראל, או נכד נוסף שהצטרף לספסליה, על עלייה יהודית מהניכר. כניצול שואה שאיבד את כל משפחתו. הוא אמר לי לא פעם: "לא ארצות הברית ולא ברית המועצות הם אלו שניצחו את הנאצים יימ"ש. אלא אנחנו, בחיינו ובהתפתחותה של מדינת היהודים, זהו הניצחון האמיתי עליהם".

המחלוקת האם יום זה, הוא חג בעל ערך דתי, או שמא הוא יום שמחה בעל ערך לאומי בלבד. היא מחלוקות לגיטימית וחשובה. אולם היא בשום פנים ואופן לא מסתירה את העובדה כי ליהודי בכל אשר הוא, ישנה סוף סוף מדינה, בה הוא יכול להתגורר ולגדל את ילדיו, גאה ביהדותו ובמורשת אבותיו, זאת מבלי הצורך להחביא את כיפתו תחת קסקט, ציציותיו תחת מעיל, ואת שמו היהודי להחליף לשם זר, פן יבולע לו.

מדינת ישראל, מזל טוב.

תוכן שאסור לפספס
19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
איש ליכוד אתה לא חרדי נקודה ואם יש לך בעיה עם החרדיות תפסיק להיות חרדי
חגי24.04.15
9
כן זה מה שעשו במעברות, גזרו פיאות וזרקו כיפות! 2015 החילונים התייאשו מלעשות את כל היהודים לחילוניים כי הם יודעים שהקרב אבוד! אז בואו לא נהלל את המדינה בחופש דת
חרדי23.04.15
ביום אידם של הציונים, ארץ הקודש מתעטף באבלות ביום גבר האויב ותבקע העיר, ביום העצמות יום "שמד" יום המר והנמהר ה’ אייר : יום המר והנמהר ה’ אייר : על בית ישראל שנפלו לנסיון שמד ע"ז ניאוף וכפירה – ועל עם ד’ הנתון בשבי למשיסה‎ מסוף העולם ועד סופו ישמע קול ד’ שובר ארזים. יום המר והנמהר יום "שמד" ה’ אייר :
77724.04.15
כשאין מה לומר חוזרים אלף פעמים על אותו סיפור.
רפאל24.04.15
8
התורה ממשיכה להישמר שים לב ל מ ר ו ת המדינה!!! ולא ב ג ל ל המדינה!!! תכניס לך את זה טוב טוב לראשך!!!
וידר תהיה ריאלי23.04.15
ולא להיפך אז תודו לה' או שתלכו לעזזאל כפויי טובה
יאלה יאלה24.04.15

הצגת כל התגובות

7
חזק ואמץ! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי24.04.15
6
קודם כל, איזה יום הולדת בדיוק? ארץ ישראל נולדה לפני מעל 5000 שנה ע"י בורא העולם שנתנה לנו, לא לפני 67 שנים. מה שקרה לפני 67 שנים - יום הולדת של מדינת החילונים אשר ניסתה ועדיין מנסה לכפות חילוניות בכל צד וצורה. ואם לא בטוב אז ברע. חפשו בארכיונים המלאים את דעתם המלומדת של הוגי המדינה וראשיה החילוניים
דון קישוט23.04.15
5
שהולך עם כיפה
ריאלי24.04.15
4
לא חילוני שחושב שאנחנו רחוקים מידי וישראל לא יהודית או חרדי שחושב שהמדינה היא הבעיה הכי גדולה שיש לנו בגלות, מיקמת אותנו בדיוק במקום ! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
וולף23.04.15
3
אני דור עשירי בארץ ישראל. עד הצהרת בלפור ישבו פה היהודים לבטח וגידלו את משפחותיהם מבלי שהיתה להם בעיה עם שכניהם הערבים. הדרישה להקים ישות ציונית כאן התסיסה את הערבים. לצערי, במידה מסויימת לחרדים קשה כאן היום יותר מאשר אז. זכויות אלמנטריות שמקבלים מסתנני ועובדים זרים נשללות מילדינו רק בשל היותם חרדי
יהודי23.04.15
אף אחד לא רוצה לחלן אף אחד עד שיבא המשיח יצר הרע קיים בכל מקום יש לך בעיה עם היצר הרע? תפנה לקב''ה בחו''ל אין פיתויים הא? ראה כמה התבוללות שם החרדים הקיצונים הנטורי קרתא הליטאים המחמירים השסניקים המחללים שם שמים הדרעקיסטים המתנשאים הם היצר הרע הם הם שמחליינים העם בגללם אין חזרה בתשובה תכה על חזה שלך
חרדי ציוני=שפוי24.04.15
מי השהציל את עורו על הרכבת של קסטנר והשאיר את בני עדתו כטרף לפני הזאב, עוד הרהיב עוז להפיץ שקרים כאילו לפני שבאו הציונים הכל היה טוב. אין שקר נואל מזה. למחוק מההיסטוריה את גזרות ת"ח ת"ט, את גרוש ספרד, את משאי הצלב ועוד רבות אין ספור!. אוי נא לנו שאנו עדיין מאמינים לשקריו!
רפאל23.04.15
זה שלומדי תורה מחזיקים את העולם כולל המדינה,זה נכון.אבל להגיד שקודם היה יותר טוב ליהודים,זה שטויות במיץ עגבניות... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גם יהודי23.04.15
2
יש מקום גדול לשמוח על תוצריה השונים של מדינת ישראל אבל לא על הורתה ולידתה שהיו בחטא ומתוך כוונה לנטוש את המסורת לטובת הלאומיות היה נחמד אילו היו החרדים מאמצים לעצמם יום שמחה אלטרנטיבי מזה שבו הכריז בן גוריון על הקמת המדינה לצורך חזונו המעוות
שלומי23.04.15
1
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קורצאק24.04.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24