כיכר השבת

"הוא הרג את האשכנטוזי הזה"

נימת דבריו והטון הבוטח היו ברורים: יתכן שלא טוב שהורגים אשכנטוזי, אך זה גם לא כל כך נורא. זה אנחנו והם. המפלים. הגזענים. הטור השבועי של עו"ד דב הלברטל (חרדים, דעות)

121
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | ז' באייר | 26.04.15
עו"ד דב הלברטל, כותב השורות
עו"ד דב הלברטל, כותב השורות (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

לפני מספר ימים עברתי בדרכי בסמוך למקום רציחתו של האברך ולס הי"ד. עמדה שם חבורה של ילדים ספרדים כבני תשע, כשאחד מהם מצביע לחבורה על מקום הרצח, ואומר בהתרגשות ובקול רם: "כאן הוא הרג את האשכנטוזי הזה".

כשהבחין שחלק מהילדים לא ראה את המקום, חזר על דבריו: "כאן. כאן הוא הרג את האשכנטוזי". בכלל לא היה אכפת לו שישמעו אותו. אף אחד מהילדים לא תיקן אותו. זה בסך הכל זורם. אשכנטוזי.

נימת דבריו והטון הבוטח היו ברורים: יתכן שלא טוב שהורגים אשכנטוזי, אך זה גם לא כל כך נורא. זה אנחנו והם. המפלים. הגזענים. לילד לא היה אכפת כלל כשהבחין בי, והוא אמר את דבריו בטבעיות מוחלטת. לא הגבתי, כי ככלות הכל גם אני שייך לאותה קטגוריה. הילד לא המציא את זה. יתכן שהוא בכלל לא אשם. אך זה מהבית. מהחברים. מהחדר. זה נשמע סגנון רווח.

נזכרתי בסיפור הזה, לאחר הפאנל בו השתתפתי בליל יום העצמאות בתוכניתו של יהודה שלזינגר ברדיו "קול ברמה". במסגרת הדיון, שעסק ביחס לציונות ולישראליות, התעוררה סערה כשדוד פדידה, אחד המשתתפים (האחרים שהשתתפו: גלויברמן ובן עטר), פנה אלי בנוגע לדבריי שהאשכנזים המציאו את האייפון בשביל הספרדים. משפט לא מדויק זה, לקוח מדברים שאמרתי בעבר בתוכנית הבוקר של מוטי לביא.

נושא זה שלא תוכנן כלל להיות חלק מהתוכנית, הפך למוקד התגובות הרבות לה. מאזינים רבים התקשרו בתוכניתו של בניזרי, ששודרה בסמוך לאחר הפנאל (תוכנית שבאופן שיטתי מתנכלת אלי) והטיחו ביקורת קשה על דבריי. גם אלי התקשרו רבים, חלקם בכנות וחלקם מטרידים.

אמרתי אז את הדברים בהתייחסי להשתלחות התקופתית של דרעי באשכנזים, ולניצול הפוליטי המשפיל של הנושא. אמרתי אז שמותר לדרעי להגיד פעם גם מילה טובה על ישיבת חברון. למעשה הוא חב לה את כל הקריירה שלו. בפני מאות אלפים הוא אמר שכספרדי הוא הרגיש שם רע. מדת הכרת הטוב אינה משפילה אלא מרוממת. לפחות פעם לומר מילה טובה. זה רק מכבד את האומר. וגם מרבה שלום.

אמרתי גם שיש להכיר טובה אפילו על המיקרופון שהמציאו האשכנזים (הגויים) ובו אנו משדרים כעת ועל האייפון (ככל שמותר על פי ההלכה) שהמציאו האשכנזים (הגויים). מי שלא מכיר בטובתו של חברו, לא יכיר בטובתו של בוראו. הוספתי שההיסטוריה הובילה לכך שהאשכנזים הקימו את המדינה. זה לא עושה את הספרדים למכובדים פחות. זו הייתה המציאות.

וכשאני קם בבוקר, לאחר ההודאה ליוצר המאורות, אני מודה גם לאדיסון הגוי שהמציא את החשמל אותו אני מדליק, וכן לאדון בל הגוי שהמציא את הטלפון בו אני משתמש, ולאחים רייט שהמציאו את המטוסים בהם אנו טסים. לגוטנברג שהמציא את הדפוס. לכל הרפואה המודרנית. לשפע האוכל שבא בפסי הייצור המודרניים. בתשובה של הרי"ף (גדול הראשונים בתקופתו, מהעיר פאס במרוקו) הוא כותב שהוא נמנע מלדון בדינו של בית מרחץ, כי הוא נהנה ממנו ומחויב בהכרת טובתו. עד כדי כך. זה כל מה שאמרתי. ככל שהובנתי אחרת, אני מתנצל.

אז נזכרתי בסיפור עם הילד, כי נוכחתי שוב עד כמה הנושא הזה רוגש מתחת לפני השטח, בפרט בציבור החרדי. כמה חבל.

תוכן שאסור לפספס
121 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
88
אני קורא את התגובות ובלי להזדהות עם אחד מהצדדים בדווקא. אם דברי רוב המתקיפים הינם נגד גזע הכותב, אפשר להבין למה ילד שמח שהאדם שמת הינו מהגזע השני ולא מהגזע שלו, שלדבריו הינו עדיף. רבותי ! עלינו להתעורר ולחנך את ילדנו לכך שאין לשמוח על מותו של אדם מגזע אחר ואדרבה עלינו להצטער על מותו מחמת שאולי בח
זלמן מוצפי30.10.16
87
נראה שההבדל בין קבוצות שייך לגויים הרבים שהעו"ד חב להם את חייו. ואולי הוא שייך לשם יותר מכל גדולי ישראל המקימים את העולם בהבל פיהם .ראוי לבדוק אחריו.
המגיב30.04.15
86
בס"ד והמשכיל .....
שמואל מרדכי30.04.15

הצגת כל התגובות

85
בדוק!!! כל מי שמרגיש שהוא מעל הספרדים הוא מהפשוטים שבהם כי ליד האשכנזים הוא נחיתי ואת תסכולו הוא מוריד עלינו צא ולמד הגזענות בגלל שאתה אשכנזי נחיתי!!!!
טלי29.04.15
84
אברהם אבינו .אז אנחנו במקור או עירקים או מצרים.בוודאי לא פולנים. כולם אהובים.
roni878705029.04.15
83
חבל ששכחת מי החזיר לאושוויץ אוניה מלאה של יהודים, וגם מי חתף תינוקות תמנים לתת אותם לחילונים שלא היו להם ילדים. ו להקים את המדינה זה לא גאוה זה בושה,, (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חו''ל29.04.15
82
נגיד שהאשכנזים המציאו? נו אז מה? מה עושה טוב להגיד את זה? אתה עשית משהו? לא !!! יודע לעשות משהו חוץ מלדבר? לא!!! מבין איך הם עשו את זה לפחות ? גם לא? אז הארצות שלהם יותר מפותחותעשירותתחרותיות... בראבו! נו ו.. מה הקשר כל היום לדבר על אשכנזים וספרדים? פשוט תת רמה! אז צריך לנשק לכל אשכנזי את הרגליים בג
טוטו29.04.15
81
אני אשכנזיה, בת להורים בעלי תשובה. סבא שלי היה יהודי הונגרי עם עיניים כחולות, ממייסדי רמת גן. הוא לא בחר להתנשא אלא אמר: גם אני עיראקי מצד אברהם אבינו. כולנו יהודים. במחילה, אבל החברה החרדית צריכה להתבייש שאף רב אצלינו לא אומר כזה משפט נכון ומלא באהבת ישראל! אני נישאתי לגרוזיני ואני לא גזענית רק בזכ
חרדית28.04.15
80
שהסיפור לא היה ולא נברא, אלא מה הוא הבין שהוא הגזים ולכן החליט להפוך את כצמו לשכטונזי מקופח. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי27.04.15
79
54 הוא לא בא להצדיק אף אחד הוא בא לומר שזה אותו דבר
בומז'ה27.04.15
78
לצערי רוב שנאת החנם ופירוד הלבבות בעם ישראל מגיע מהמגזר הליטאי! שעוד באירופה נלחמו עם החסידים ולהב' המשכילים. אך זה טבעי שמי שחוו גזענות באירופה 'יוציאו' אותה על אחיהם היהודים מארצות המזרח אשר לא פסיק פומיהו מגירסה ושמרו על מצוות התורה באדיקות ובמנהגי המקור עוד מימי התנאים הק' עם מסורת מפוארת בת אלפ
איש27.04.15
77
בתכל'ס כולם גזענים גם האשכנזים וגם הספרדים
כנסו27.04.15
76
אל תתרגש מאיש..אל תספור אף אחד..כל עוד אתה מביא את השקפתם של גדולי ישראל זיע"א וגדולי ישראל יבלח"א.. אתה איש אמת כותב אמת ומה לעשות האמת כואבת הרבה פעמים
אוהד27.04.15
הסתכלות גדולי ישראל לעולם לא תעדיף יהודי לפי מוצא אבותיו. אין מציאות כזו אצל גדולי ישראל! מי שמלבה את אש המחלוקת ושוסע שסע בין פערים תרבותיים הם עסקנים ואנשים פוחזים שאין בינן ליראת שמים מאומה. שיהיה ברור: מי ששונא יהודי ממוצא מסוים בגלל מוצאו הרי זה איסור דאורייתא חמור מאין כמוהו! וכל המכנים שם רע
א28.04.15
75
תבדוק את המצב בבית ובעדה שלך לפני שתטיף מוסר,טול קורה מבין עיניך
אבי26.04.15
74
בוא נקדים ונאמר שעלינו להתנהג באהבת ישראל !!!אבל בל נשכח איך האשכנזים מתייחסים לספרדים כאל סוג ב ׳ וזה בא מתיך שנאה תהומית תרתי משמע וחינוך שבא מההורים ... אני בעצמי גרה בשכונה של אשכנזים והיחס המגעיל שמקבלים מהם מסביר בדיוק למה הספרדים לא סובלים אותם !!! אז שכל אחד יעשה חשבון נפש עם עצמו !!בוא נו
חנה 26.04.15
73
כמה טיפשות יכולה להתרכז בבן אחד ??
אריה26.04.15
72
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי הכט18.01.16
71
מה הצורך להגיב עדיף להוסיף אש למדורה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שונא01.05.15
70
הלברטל אני מציע שתפסיק להראות לנו כמה אתה "חכם" עם השטויות שאתה כותב כל הזמן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חייל חרדי30.04.15
69
אבל א.כשהוא מתלונן על הכינוי אשכנטוזי הוא צריך לזכור שהכינוי פרנק המזלזל מושמע יותר ואולי בכלל הכינוי אשכנטוזי בא בתגובה. ב.לךך תלמד היסטוריה של המדעים ותלמד מי הוביל אותם לפני 1000 שנה (ועל הנדבכים הללו בנו המדענים אח"כ) הם היו מדענים ממדינות האיסלם מטמטיקה מוזיקה ועוד,אז עכשיו הספרדים יקחו קרדיט ע
roni878705029.04.15
68
הרבה פעמים אתה צודק (למרות כל הזעקות של אלו הסובלים מחוסר הבנת הנקרא...), אבל הפעם תגובה 81 מבטאת בדיוק את כוונת הילדים. מעבר לזה, עדיף כמה שפחות לדוש בנושא כאוב זה, יש הרבה מה לדבר על אשכנזים מסויימים, שגורמים לספרדים מסויימים להרגיש כפי שמרגישים.
אשכנטוזי זקן29.04.15
67
אז מה אם פגעו לך קצת בכבוד !! הרגשת מבואס אה! וכשאנו אומרים להם פרנעקים ולא נותנים להם להיכנס לישיבות ןלמוסדות ןלממשלה שלנו מה? זה לא אותו דבר? אז זהו הם יאמרו אשכנטוזים ואנו פרענקים הם יהיו גנבים בכלא כמו דרעי ויש לנו גנבים בכלא אולמרט וכו' (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברומי29.04.15
66
אני ספרדיה ואני מאוד אוהבת אשכנזים הם תרבותיים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עילה28.04.15
הם מנסים להיות גרמנים אבל אפילו שם לא רצו אותם ושרפו את כמעט כולם העם היהודי לא נולד שם בגרצמיה עד איפה שידוע לי בנו ממצרים ותמיד היו מזרחייםןאו ספרדים וגם ספרדים זה מהגוייפ של ספרד שהם רק מתגאיפ מכךום אז בא נהיה יהודים וזהו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אאאא29.04.15
65
הלברטל דפקט לא דעת לא תבונה וגם לא תורה
מורנו28.04.15
64
בין חרדים ובין חילוניים הם גזענים,והם פוסלים את כולם במום של עצמם
שמואל27.04.15
63
אם אין לך מה לכתוב אז אל תכתוב עדיף כתבה פעם בשנה או פעם בחיים אבל שיהיה מעניין וכזו עם ראיית הטוב שבכל אחד
יהודי27.04.15
62
פתאום לומר אשכנטוזי זה גזענות שנאה נבזות...וכשאני למדתי בישיבות ליטאיות ספגתי את הביטוי הכי מעליב הכי גזעני הכי מתנשא שעד היום משתמשים בו ככינוי גנאי לאדם עלוב נחות ..זה בסדר ? על זה אתה שותק ולא פותח דיון ? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל27.04.15
61
תעסיק את עצמך בדברים יותר מעניינים
משה27.04.15
60
החרדים האשכנזים חינכו את הספרדים לכפיות טובה לציונים. עכשו הספרדים כפויי טובה לאשכנזים. יש דין ויש דיין.
דן סגל27.04.15
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי 28.04.15
59
ומה תגיד על זה שאני מסתובב בשכונת רמות א' (ועוד) וילדים ליטאיים מסתובבים מסביבי ואומרים בקול רם ובלי טיפת בושה ימח שם כל החבדניקים? עם היוהרא של דעת תורה וכו' מגיעים רחוק ולא בכדי נאמר ע"י אחד מגדולי ישראל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים. צריך לומר בקול ברור די לפלגנות. כדי שילדים ספרדים וא
מנחם ישראלי 26.04.15
אתה חבדניק אתה??? גועל נפש.... איך אתה מעז לדבר על מרן הרב עובדיה??? אתה רק גורם חילול ה' עם התגובה הזאתת!! אתה לא מתבייש?? אני מוחה על ביזיון של תלמיד חכם!!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
י29.04.15
58
למדתי שלא כל האשכנזים גזענים. הרב קנייבסקי מקבל חסידים ומזרחים ומסורתיים, ועוזר לכולם. צריך ללמוד ממנו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אור26.04.15
איך בא "נעשה לך טובננ ונשמע אותך " מה אתה רוצה אית זה "טוב תיקח אפילט שלא מגיע לך רק גח אמח אטב אבל תבא שבוע נבא ןנדבר על זה " בטח שהם גיזעניים תראה כמה בחור צריך כדי להיכנס ךמוסדות הלימוד כמה בחורה צריכה כשי ךהיגמס לסמחנר עד שהידיע שס ועזרה לנו לפתןח מוסדןת כל חיי גדלתי עם האשכנזים ורמי יודע טוב מא
יוסי כהן29.04.15
אין רב שמפלה וזאת האמת- כי הצדיקים הם אמת צרופה!! הבעיה היא לשמקומות הכי קדושים נדבקת הסטרא אחרא!!!
מימי27.04.15
57
אני אומר כאן נבואה תדעו שבזמן שיהיה כסח חזק בין האשכנזים לבין הספרדים בעולם החרדי אבל כסח שזה אומר מכות ויש פצועים אנושים ומה שנקרא מלחמה מלחמה אז יבוא המשיח לעשות שלום וכל זמן שזה לא קורא עדיין תתארך הגלות אך מתי זה כבר יבוא היום הזה היום הזה מהר מהר
מרדכי 05.05.15
56
יותר טוב?
סמי05.06.15
55
תגובה 75 כל מילה בסלע,כיכר השבת אל תביאו כתבות של אנשים מסוג זה, עם ישראל תתכוננו למשיח ותפסיקו לעשות מחלוקת
כואב הלב04.05.15
54
שטורח לבקר את בל הציבורים ,מדוע לא טרח לבקר את המריבות הבזויות בספינת הדגל של הישיבות הליטאיות הלא היא פונוביז , אולי בגלל שזה הציבור שלו ?
אליהו03.05.15
53
אצל חלק מפשוטי הספרדים, וגם להבדיל אצל הערבים, שמור הכינוי "אשכנזי" או "אשכנטוז" כדברי הכותב, ליהודים מבני היישוב הישן השומרים על לבושם המסורתי כמו שטריימל וקפטן (ונניח לעובדה שהקפטן הוא בגד מזרחי, זה כבר נושא אחר..). הם לא יקראו בד"כ "אשכנזי", ליהודי חרדים עם לבוש יותר מודרני, ובטח לא לאשכנזים אחרי
דבש, ירושלים29.04.15
52
למה כולם מתעבים אותו למוות, ומתים מתיעוב מחדש על כל כתבה שלו? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבנר29.04.15
51
עכשיו תצאו.
כנסו כנסו!28.04.15
חהחהחהח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אא29.04.15
50
הסתכלות גדולי ישראל לעולם לא תעדיף יהודי לפי מוצא אבותיו. אין מציאות כזו אצל גדולי ישראל! מי שמלבה את אש המחלוקת ושוסע שסע בין פערים תרבותיים הם עסקנים ואנשים פוחזים שאין בינן ליראת שמים מאומה. שיהיה ברור: מי ששונא יהודי ממוצא מסוים בגלל מוצאו הרי זה איסור דאורייתא חמור מאין כמוהו! וכל המכנים שם רע
איש28.04.15
מה לעשות שככה זה? הם לא סובלים אותך בכלל ובדיוק בגלל מה שכתבת הם בכלל מתייחסים אליך. ... תתעורר אח שלי איפה אתה חי ? היית פעם בבני ברק או מה ? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי כהן29.04.15
אמת !
אמת29.04.15
49
עו"ד הלברטל מה בעצם אתה מנסה לעשות, כל טור שאצה כותב פה כולו מלא שנאה, לא משנה עח מי אבל שנאה תמיד תהיה אצלך, ואני שואל מה בגלל שהאיש הזה סובל מבעיות פסיכולגיות,אז כל קוראי כיכר השבת צריכים להפסיד, אלברטל תעשה טובה ותמצא לך עיסוק אחר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד 28.04.15
48
המנועים והמניעים לשנאה ולהפרדה בן המגזרים טבועה בשורש בן כולם מסיבות שונות מידתיות אבל גם משינויים בגישה וסגנון ומסורת במציאות הנוכחית יש גם מי שמפסיד מזה
יח28.04.15
47
ושוב זה חוזר על עצמו. הוא משחרר דברי הבל בכדי לזכות לתשומת לב ושוב הם נופלים בפח ומגיבים מה לא עושים בשביל תשומי ? ולגופם של דברים אין בין טענתו לבין טענת הנגזל דבר. פוגעים בספרדים, מפלים אותם במוסדות, דבר הגורם לצג הפגוע לפתח איבה כלפי הפוגע ואז עומד הקוזק והפוגע צועק "שונאים אותנו". בוקר טוב
שאול28.04.15
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבנר29.04.15
46
הוא צודק!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שרי28.04.15
45
מר הלברטל המשכיל מארופה גם אני מודה בכל יום לאבות אברהם יצחק ויעקב בני עדות המזרח על המורשת שהעניקו לנו ודרך אגב שלמה בניזרי הוא רב תלמיד חכם לא פחות
צדק28.04.15
44
ועל זה כתבת טור שלם. אני דווקא נתקלת בלי סוף בילדים אשכנזים מבתים "טובים" שאינם יודעים שם אחר לספרדי חוץ מ"פרענק". אבל זה בסדר כמובן. זה בטח לא מצדיק טור. ואין כל ספק שהספרדים צריכים להיות עסוקים כל היום בלהודות לנו ובעיקר לך - שאין מה לומר, מנקודת המבט השחצנית והמתנשאת שלך עושה להם הרבה חשק להכי
אשכנזיה מפוכחת27.04.15
אם כל האשכנזים היו כמוך משיח כבר היה מגיע
רחלה29.04.15
43
מה זו התורה הזו שאתה עושה מהאשכנזי והספרדי, גאה באשכנזי שהמציא את... אולי אתה גם גאה בהיטלר האשכנזי? ובכל חבריו שהיו בכל הדורות, מינימום של רמה, אין בדבריך. אין לך בושה לכתוב כתבה, עם כזו כותרת?
יורם27.04.15
42
די עם השטויות האלה כולם יהודים !מספיק לחפש כותרות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלום מני27.04.15
41
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דני27.04.15
40
ועל המתמטיקה שהומצאה ע"י מוסלמים גם אתה אומר תודה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סטודנט27.04.15
39
אדון דב היקר כאחד שגדל בישיבות אשכנזיות וכיום לומד בכולל אשכנזי, אני מזמין אותך לבא לכולל או לישיבה (-אשכנזים) ולשבת בקרן זווית ולהטות אוזן ולשמוע את הנימה שמדברים חבריי לספסל הלימודים על הספרדים. בצורה טבעית ביותר כאילו שכך שמם של הספרדים - "פרענקים..." הם לא אשמים זה הכל מהבית!!
"פרענק"03.05.15
38
רנסה זה בסדר? היא גרה במקום אשכנזי ובעלת חנות מכולת אך האשכנזים מעדיפים לא לפרנס ספרדי ומפרנסים את אחיהם למרות המחירים היותר יקרים והמשלוחים שמגיעים מאוחר?
שירה ס.ג27.04.15
37
ממש עצוב שיהודים שונאים אחד את השני ומפולגים, מי שמכם חרדים? הלזה יקרא חרד לדבר ה? ה' שונא מחלוקות.. חבל שרק שיש צרות היהודים מתאחדים וכשיש שגרה- אחד שונא את השני, אני קוראת לגדולי הדור לאחד את כל קצוות הציבור, הקב"ה רוצה את זה!!!, מה זה ספרדים אשכנזים? כולנו יהודים, מספיק כבר
כנסו כנסו כנסו 27.04.15
36
אז למדו לומר אשכנטוזים..........
ח03.05.15
35
לא אשכנטוזי ולא זה שוורצה דבלה!
שושי27.04.15
34
בלי תואר זה בסדר? זו לא רשעות הרי מהיכן למדו לזלזל בגדולים הספרדים ?או שקוראים לספרדי פרנק זה בסדר ? הא צבוע לבנבן ודמגוג חסר כבוד וחצוף שכמוך
עלמא דשיקרא27.04.15
אבל אל תשכח שיש רבנים ליטאים שזוכים לביזיונות גדולים מהפלג הליטאי השני.. בקיצור יש להם הרבה מה ללמוד מהספרדים על כבוד לת"ח...
א27.04.15
דווקא יש ספרדים שמלאים בשנאה לרב יותר מהאשכנזים.
אחד ששמע29.04.15
33
בגילאי 5 6 שתולשים מודעו על יום שכולו תורה של הרב יצחק יוסף אצל הספרדים אין את זה בושה מגיל כזה כבר מחנכים אותם לצעוק פרענק וכשהם גודלים הם זורקים אבנים על חיילינו בוששההההה
שמואל26.04.15
32
אני רואה שמר הלברטל מתחבט ודן השכם והערב בסוגיה העדתית ואני משער שסוגיה זו לא נותנת לכבודו שקט נפשי.. אבל בהסתכלות תורנית אובייקטיבית, הרי ברור שכל העיסוק בתופעות אלו וודאי לא מוסיף נחת רוח לריב"ש.. אלא להפך, גורם לשנאת חנם מאין כמותה, מחרחר ריב, מוסיף מתח ותחרותיות שנגרר לעוון חמור של פירוד לבבות.
למר הלברטל26.04.15
31
הייתי מתקן ואומר רק בציבור החרדי, אצל הדתיים הלאומיים שחיים את התורה בצורה רחבה וכוללת, אין שום בעיה לספרדי לשאת אשכנזיה ולהיפך, וכמו כן אין שום משמעות למספר הספרדים בישיבות. ודו"ק. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דתי לאומי26.04.15
תמיד הדתיים הלאומיים מנפנפים באהבת ישראל השקרית שלהם שמתחת לפני השטח ובחלונות הגבוהים שלהם אן לזה באמת ביטוי
יח28.04.15
30
מעניין כל הכתבה משדר השנאה שלך כלפי הספרדים ורצון להשפיל אותם אולי תזכור שאנחנו בימי העומר..... ובית המקדש נחרב....
יצחק26.04.15
29
מצטער אבל עד שלא אראה ואשמע במו עיני ובאוזני לא מקבל את הלשון הרע שלך זה נראה בלוף ענק עזוב אותך משטויות תתעסק בדברים אחרים אין לך משהו יותר טוב כדי להוריד ממך את הקלון שרובץ עליך? לא קונה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים 26.04.15
28
משפחה אשכנזית והאמא אומרת לילד "תראה איך שאתה נראה כמו מזרחי... תסדר את עצמך..." ובלי להתבייש זה מה שאמא כזאת מחנכת את הילדים שלה??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ספרדיה גאה26.04.15
27
לכתוב טור שבועי
משה26.04.15
בס"ד לא למדנו כלום במשך כל ההיסטוריה, השנאה נשאר כנראה הדבק החזק ביותר. גם היום במקום שנוכל לשמוח על ימי ספירת העומר שאנו אבלים על תלמידי חכמים שלא נהגו כבוד זה בזה. וכלום לא השתנה. מתי נפסיק עם השנאה הנוראית הזו ד לשני? אין לנו מספיק אויבים מבחוץ?
רותי27.04.15
26
אני לא יודע אם באמת הסיפור עם הילד אמיתי מה שבטוח היהירות שלך ממשיכה ותמשיך כי ככה גדלת שאתה יותר מוצלח מהפרנקים ואם אתה מביא סיפורי ילדים כדי להצדיק את עצמך אז מצבך עגום
דוד27.04.15
25
גם היטלר סטאלין ושאר מרעין בישין היו אשכנזים תודה גם להם גזען חשוך פרמטיבי רדוד קומה שפל האנשים יותר טוב שלא הייתה
שימשי27.04.15
24
דבלה הפסק לדון בנו אני התגוררתי בין אשכנזים ואני יכולה להעיד שכל מה שיש אצלנו יש אצלכם ועוד איך רק ב א ל ג נ ט י ו ת מתחת לפני השטח אתם תשלמו כדי להשתיק פרשיות אצלנו כאשר מדובר בנשירה זה בולט נכון אצלכם נשארים עם כל החבילה אבל מבפנים שאלוקים ישמור אז דבלה הפסק לפזול יכול וגם אתה שמעתה בבית זה שו
טלי27.04.15
23
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בוזבוז 27.04.15
22
צריך לזכור שבעבר הספרדים היו רוב היהודים בארץ עד שהתחילה עלית החסידים ואחריהם תלמידי הגר'א--האשכנזים סבלו מאד תחת "שלטון"הספרדים--אפ' לא איפשרו להם שחיטה אשכנזית,בינתיים התהפך הגלגל--הם טרם נרפאו מהתסביך הזה.
משה26.04.15
השחיטה האשכנזית
ברלה26.04.15
השולטן נתן רשיון שחיטה רק למי שהחכם באשי הספרדי אישר
אבנר27.04.15
21
גם אני חושב כי הפעם לשם שינוי הרב הלברטל צודק
בן ציון27.04.15
20
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ס.ג27.04.15
19
אחרי תגובות צודקות כלכך אז דב חזור בתשובה ותנסה לתקן תעויילם בצורה אחרת נורמלית וישרה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנשה27.04.15
18
הפ לא נשמעים טוב יותר!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שרי26.04.15
17
אחר ופופוליסטי כדוגמת חצרוני וגרבוז ודומיהם . המנע מכך חבל !
מוטי26.04.15
16
לעורכי דין. רואים שאתה משועמם רצח.
JK27.04.15
15
עברתי בבני ברק לפני כעשור, ליד ת"ת תשב"ר הידוע ברחוב חזו"א וילדים מהת"ת זרקו עלי אבנים וצעקו לי ספרדי למרות שאני לבוש בכובע וחליפה כבן תורה מן השורה - רק לא מהשורה שלהם ב"ה
אבנר27.04.15
14
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שי27.04.15
13
מאמר מגמתי בצורה יוצאת דופן חבל שהכותב לא שואל את עצמו מה הוביל ילד קטן לומר מילים שכאלה התשובה אני חושב היתה לא מפתיעה הגזענות של חלק מאחינו האשכנזים שעברה את הרף הנומרטיבי וילד קטן לא משקר הוא בסך הכל ביטה את התחושות האיומות שמלוות כל אדם נומרטיבי נוכח ההיתיחסות המשפילה של חבריו של הכותב (נשלח בא
ישראל26.04.15
12
זה מדהים איך הפכת במאמר הזה את הקורבן לתוקף בקלות רבה תוכן המאמר היה יכול לקבל את הכותרת ההפוכה בדיוק .תגובתו של הילד נבעה מחמת הרמיסה הגזענית של הציבור הנאור את ציבור עדות המזרח שכנראה הילד נחשף אליה מהסידור הרטוב בדמעות של הוריו ומההשפלה איומה שהספרדים סופגים מאחיהם האשכנזים אין כל הסבר אחר גם לדע
ישראל26.04.15
11
מה אתה מיתמם? האם אתה מגיב ככה שאתה שומע אשכנטוז אומר פרענק בשיא הטבעיות?! הא עוכר ישראל צבוע שכמוך?! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אוהד26.04.15
10
הדברים? יאללה הלברטל, אפילו לבקש סליחה כמו בן אדם אתה לא יודע? מברבר על האחים רייט ומר בל ומביא טיעונים להגנתך כמו עו"ד. (בעצם, למה כמו?) ואחרי כל הקשקשת- התנצלות קטנה ומבוישת. הבאת אמירה בוטה בנושא שהוא תפו"א אדמה לוהט בציבור הישראלי, אז או שתיישם את סוף מעשה (או דיבור) במחשבה תחילה או שתתנצל בכנו
רחל27.04.15
9
טוב שאתה מראה לכולם את השיטה!! לשחוט ולרמוס ספרדים אבל רק עם פינצטה, בעדיות ובנימוס.....
ספרדיה05.05.15
8
אשכנזים ביזו את הרב עובדיה יותר מאשר הספרדים איזשהו רב אשכנזי. השנאה מהבית היא אצלכם ולא רק כלפי ספרדים. עץ וג'. חסידים ליטאים. בריסקערס חזונישניקים וחבדניקים. האשכנזים[הגויים ] המציאו הרבה דברים, חבל שהאשכנזים [היהודים] למדו מהם רק את מה שהם המציאו מחדש בגרמניה בשנות ה40 השנאה החייתית לכל דבר ששונה
דוד27.04.15
7
אאמין להלברטל ביום בו בנו יישא ספרדיה או שבתו תישא לספרדי... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליהו עזריאל 26.04.15
6
מעולם לא ראיתי כתבה שלך, אשר התוכן שלה הוא הכרת הטוב, רק כשמדובר להטיף מוסר לאנשים מה זה הכרת הטוב, כאן מתגלה פתאום שאתה גם יודע לראות בטוב. אבל לדעתי זה יותר קרוב להכרת הרע מאשר להכרת הטוב. אבל לך תדע, אולי רק מי שיודע להכיר את הרע יכול להכיר גם את הטוב...  עכ"פ ניכר מדבריך שבסופו של דבר הבנת את הט
אדם שמבין26.04.15
5
שני יהודים שאהבת ישראל רחוקה מהם כרחוק מזרח ממערב,ותמיד מנפנפים בה לרמות את כולם.
שי26.04.15
4
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אור26.04.15
3
אולי אתה צודק בדבריך אבל מה טעם לומר אותם בצורה כל כך פרובוקטיסטית בצורה כל כך יהירה? מה כל כך מציק לך מכך שלדרעי יש שיטות משל עצמו לשכנע את בוחריו? אם הם משתכנעים ונהנים מזה יערב להם לך מה איכפת?? האיש הזה שנים רבות בפוליטיקה אמרו עליו הכל וגינו אותו בכל צורה אפשרית, מי שבכל זאת נהנה ממנו זו זכותו
אחד אשכנזי26.04.15
2
בגילך אומרים דברים נוראים על הפרענקים למה ככר לא עשה כתבה הא? אז שתלכו לקיבינמט חבורת הזבל
שם פס עליכם27.04.15
1
. כאשר עליתי לישראל חשבתי שאני מגיע למקום שיהודים אחים כולם....ואז התחלתי לשמוע מילים כמו פרעאנק פארך....ילדים שאמרו על תימנים שהם גרועים מפראענקים.... על חסידים שמעתי שהם שתניים עובדי אדמורים מומלכים.... ושמעתי עלמשפחות אשכנזיות שיחרימו את ילדיהם אם ינשאו לספרדים.....אז גזען כמוך שונא ספרדים מושבע
mike26.04.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24