כיכר השבת

"הפרזיטים"

התורה, מתשת כוחו של אדם! האם זו הסיבה, (או אולי התירוץ) בגינה מיטב בנינו גדלים בסוג של... "פרזיטיות" • קריאה למנהלי הישיבות: תגרמו לבחורים להיות חלק מעצם קיומם (טור)

57
יעל קליגר | כיכר השבת | כ"ח בסיון | 15.06.15
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

התורה, מתשת כוחו של אדם!

האם זו הסיבה, (או אולי התירוץ) בגינה מיטב בנינו גדלים בסוג של... לא נעים לי לומר את המילה הזו בבוטות, אבל אני ריאלית ורואה נכוחה, ואולי בעיקר אמיצה מספיק לכתוב "פרזיטיות"?!?!

לא מזמן שוחחתי שיחת נפש עמוקה עם בנינו, בחורי היקר, אודות החיים בישיבה וכל הסביב, בדרך כלל השיחות בינינו נסובות אודות הלימודים, חברה, חברים וכל מיני עניינים שברוח.

השיחה ההיא ששוחחנו, נסובה אודות סדרי הישיבה הכי בנאליים, ולתומי, שאלתי אותו אם יש תפקידים, תורנויות, משהו.

הוא פתח עלי זוג עיניים ואמר לי: "אמא, אפילו לפנות את השולחנות אחרי האוכל אנחנו לא עושים...", והוא מיד הוסיף, "חסר לי הבית לפעמים, לשים יד, לעזור בקילופים לשבת, לארגן, לנקות, לסדר.. משהו...'".

"חוץ מלהחליף לעצמי את המצעים פעם בשבוע, אני לא עושה שום כלום".

חשוב לי לציין, הבן שלנו, הוא אחד מבחורי החמד בישיבה (תבררו.. חופשי..! בורכנו, הוא בישיבה מעולה והוא מהמצטיינים!) הוא לא מאלו שחשודים כמחפשים הזדמנויות לחמוק ממטלות רוחניות של הישיבה, או לבלות עוד כמה רגעים במקום ללמוד.

הוא, וגם אנחנו, מודעים היטב לערך לימוד התורה, ואף על פי כן, אני תוהה בקול גדול, למה?

למה לא לחנך באותה הזדמנות ל... מענטשלאכקייט קוראים לזה בשפתו. לאנושיות פשוטה. ללהיות חלק ממערך של חיי חברה / משפחה תקינים.

למה צריך בישיבות צוות חיצוני שיפנה מהשולחנות? למה בחורי ישיבה לא יכולים לעשות תורנויות בסיסיות של ניקיון מינימלי, למה הכל צריך עם כפית לפה? בשביל מה זה טוב?

הרי ברור שבע"ה יום לאחר נישואיהם הם ייצטרכו לנהל את הבית יד ביד עם בנות זוגם, גם אם הרעיה תרצה ותשאף לעשות הכל לבד, כשמגיע הילד הראשו, הוא יהיה חייב.

לכן אני פונה בקריאה, לכל מנהלי הישיבות הקדושות, אנא, יש לכם צוות בחורי חמד, שרצונכם להפוך אותם לתלמידי חכמים בעלי מידות, אנא, שתפו אותם ותגרמו להם להיות חלק מעצם קיומם, מעבר לזה שזה יחנך אותם למידות טובות, זה יפעיל אותם מעט וישחרר את עצמותם. וגם יכול להביא לחסכון אדיר במשאבים.

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
34
הפרזיטיות היא לא לימוד התורה, אלא אי העשייה בכלל חוץ מלימוד. ועל פי רוב אלא שא באמת לומדים הם אלה שגם לא עוזרים לכן להרגיל לעזור כחלק מהשיגרה היא עזרה לבחור, בבניית אישיותו אח"כ בחיי הנישואין בפרט, ובחיים בכלל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי17.06.15
33
בישיבה אצלי יש תורנויות החל בנקיון חדר אוכל ובית מדרש ועד שמירות עם נשק בלילות נסביב לישיבה . ואגב לומדים מצוין ברוך ה' (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי16.06.15
32
ישר כח אני חושבת שחלק מתהליך של חינוך זה גם לפנות שולחנות כי מתוך הרגל כשיתחתנו בחורי החמד האלה הם לא יעזרו לנשותיהם
רבקה15.06.15

הצגת כל התגובות

31
שקוף שזה בא מתיסבוך ונחיתות מאי השירות של בני הישיבות חוד החנית של העם היהודי בצבא!
אלי15.06.15
30
מה שמפריע לי זה העליהום ברשת על כל מה שחרדי. זה נהיה 'אין' להלקות את עצמינו. איני בטוח שהעליהום שנעשה על מדינת ישראל באירופה ועוד, אינה מידה כנגד מידה....חומר למחשבה.
אלי17.06.15
29
למה תמיד לחפש מה רע בישיבות שבהם מוסרים את הנפש על הלימוד בעוד שאחיהם הטועים מבלים ועסוקי בהבלי העולם??? אם יש לך בעיה את יכולה לפנות לגדולי ישראל ולא דרך אתר אינטרט דעי לך שאת רק גורמת לבנך לאהוב פחות את הישיבה ואם יש לך בעיה שלחי אותו לצבא שם בטוח יושיט כתף!
א16.06.15
א.תמיד כדאי לעשות בדק בית אין בזה שום דבר רע זה תמיד צריך להשתפר ולעלות מעלה מעלה. ב.האם קריאה של אדם מהציבור אינה טובה?האם הוא עיוור? מה רע בלהעלות מודעות בציבור לתופעה אולי זו הדרך לשפר את המצב.
א17.06.15
28
.תביא דירה,תפרנס,תנקה,ותבשל... יעוד האשה.
mike15.06.15
27
בחור ישיבה הוא בן מלך! ישיבע בוחער הוא קודש קודשים. הגאון מווילנא, אני מאמין, גם לא פינה שאריות מהשולחן. למרות ששמענו על גדולי ישראל שביצעו אי אלו מטלות בבית הרי שזה היה מבחירתם ומרצונם לשאת בעול עם נוות ביתם. אבל בטוח שהכלל הראשון שאני רוצה שבישיבה יחנכו את בניי ישיבע בוחער הוא קודש קודשים כולו תור
טעות בידיך15.06.15
הישיבע בוחר, בצעיר שאתה מנסה להעניק לו הרגשת רוממות שהתורה היא ערך עליון ולומד התורה הוא בן של מלך, לא מפנים את זה כמו שאתה רוצה! פעם הבחורים למדו מתוך עוני וקושי קור וחום ולכן העמל היה חלק מהחיים ולא היה צורך לחבר אותם לחיים. היום הם כולם מפונקים והם קולטים מסר אחר לחלוטין ממה שאתה רוצה לבטא ולכן ט
יאיר15.06.15
שיפנו הילדים.
טוּביה היהודי16.06.15
בן מלך גם לא מרמה את אשתו אחרי שהבטיח לה בכתובה לפרנס אותה, וגם לא שולח את אשתו לעבוד בחוץ.
משה15.06.15
אני אשתו של אברך יקר ובעלי לא רימה ולא שולח, אלא אני מרצוני החופשי ובאהבת התורה ולומדיה, מוכנה להיקרע עם שילוב של 8 שעות עבודה ביום+ טיפול בילד ובבית. והוא עוזר ככל יכלתו בכל דקה שהוא בבית! אז אל תכפיש בני תורה שאתה לא תגיע לרמתם לעולם!!!! אתה לא מסוגל ללמוד? - זה בסדר גמור, מותר ונכון ורצוי בכזה מצ
א.ש. מהצפון17.06.15
רוב אלה שהחשיבו את עצמם לבני מלכים עלו לשמים דרך הארובות של אושביץ.
יצחק15.06.15
דברים כדורבנות, בעידן של היום עם כל הקרירות והמילים הנבובות זה טוב להזכיר לנו מידי פעם את מעלתו וגדולתו של בן ישיבה, ותאמינו לו אין בן ישיבה אחד שלומד באמת כמו שצריך שלא עוזר אח"כ בבית יותר מכל אלו שבחוץ, התורה מגדלתו ומרוממתו
אברך15.06.15
מטייל ברחבי ישראל? בשנה יש 80 יום "בין הזמנים" + יומיים בשבוע - ששי ושבת שלא לומדים. סך הכל כ- 150 יום בשנה ללא למודים. האם "נזר הבריאה " יכול לשטוף כלים באותם ימים?
דודי15.06.15
אני מאד מזדהה עם כותבת המאמר. טוב תורה עם דרך ארץ. אני אישית עובד במפעל מסוים, ואני אוהב לתצפת הרבה פעמים כשבאים עובדים חרדים למפעל [ברוב המקרים עבודה ראשונה בחייהם ,אחרי הכוילל ] לארוחת צהריים, אז הם פשוט משאירים את המגש עם הלכלוך על השולחן, {לא ח"ו מתוך רוע אלא פשוט כי הם רגילים להיות "בן מלך" }.
עובד מפעל 15.06.15
26
בעלי היה אחד מטובי הבחורים בישיבתו, שהיא אחת הישיבות הטובות והחשובות בציבור הליטאי, ואין בעל שעוזר יותר ממנו בעולם!! עזרה אחרי החתונה לא קשורה לחיים בישיבה, היא קשורה לחינוך מהבית ולמידות של בן אדם!! יעל נכבדה, אם בנך יודע להושיט יד בבית, הוא גם יושיט יד לאשתו. הישיבה- קודש ללימוד תורה!!
אביגיל17.06.15
25
יש לך את הזכות להביע דעה אבל בשום פנים ואופן לא לקרוא לבחורים שמקדישים את חייהם לתורה פרזיטים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי16.06.15
הם כאילו נמצאות בציבור החרדי ופוזלות לציבור החילוני בקנאה
מני17.06.15
פרזיט-אדם שחי על חשבון אחרים לאכול ולא לנקות אחריך ושיעשו הכל בשבילך זו התנהגות פרזיטית. גם ילד ,כל ילד,הוא פרזיט להוריו יש כאן בסך הכל דרישה להפחית מההתנהגות הזו כמה שאפשר. אין זה סותר שבלימוד התורה הוא אור לכולם ובשאר מעשיו יש קצת פרזיט.. גם אדם שמקדיש את חייו לתורהצריך לשאוף לחיות משל עצמו-רמב"ם
א17.06.15
24
אכן צודקת. מקור העניין היה ניצול הזמן. המסר הוא ברור בחור ישיבה לא עושה כלום חוץ מללמוד, אבל היום הדברים מעט השתנו וצריך להרגיל אותם למעט דרך ארץ ועשיית חסד בתוככי הישיבה.
דוד15.06.15
23
אולי אפשר לקבל את כתובת הישיבה שלא לומדים בה בימי ששי ושבת? גם כך הכתבה מספיק מטורפת, אין צורך להוסיף על זה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודה 17.06.15
22
אהבתי ממש לא רק ש הבחורים לא עושים ועוזרים בישיבה הם לפעמים משפילים את העובדים שעושים את הפינוי שולחנות וחבל הלוואי שיעשה שינוי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני 16.06.15
21
האם הנך אשתו של חיים קליגר? בכל אופן, כתיבתך מדהימה וצודקת. מדהים לראות כמה שזה נכון...
צפתית15.06.15
20
מזעזע לגלות שגם היום יש כאלו שמדברים בסיסמאות. כל הבנים שם נזר הבריאה. והבנות, מה? מי שמדבר (טעות בידך) כך, רוצה להנציח את הגישה הפטרונית השובניסטית שהופכת את האשה לסוג ב'. ועל האשה נאמר "אשתו כגופו". האם הכוונה שהיא נועדה לשמש את גופו, או שהיא והוא ביחד מהווים את שלם? איך בנשימה אחת שולחים את הבת ל
צביה15.06.15
19
את מדברת שטויות את כנראה לא מבינה מה זה בחור ישיבה
יהודה 17.06.15
18
שמתם לב איך אתם עומדים בחירוף נפש להגן על בחורי הישיבה מהבלי העולם הזה? כדאי שתבדקו היטב, לפני שאתם מדברים על בני מלכים וכו', מה בחורי החמד עושים כל היום, והכוונה ל -כל היום. האם הם עוסקים ללא הרף בלימוד, או שיש עוד כמה דברים פחות נעלים שהם מתעסקים בהם? ואם מותר להם לחרוג מלימוד בשביל העולם הזה, יפה
מירי ש.30.06.15
17
יש לכותבת רעיונות יפם, אבל... מי אמר לה שזה לא קיים? האם המשגיחים לאמדברים על עזרה לזולת? וחוץ מזה, הייתי ממליץ לה לגברת הנכבדה, לא לתת עצו לראשי ישיבות!
יעקב ש16.06.15
16
התורה מגדלתו ומרוממתו. אם את חושבת שהתורה מתישה את כוחו של בניך החמוד.. תשלחי אותו לחדר כושר... או לצבא!!! אוי להם לבריות מעלבונה של תורה! מי את שתגידי לראשי הישיבות אשר את קוראת להם "מנהלים" אין לך את האומץ לכתוך ראשי הישיבות, את מפחדת שזה יהיה בוטה מדי? פוחדת מהבליץ? את תגידי להם איך לחנך את הסייר
בן ישיבה15.06.15
למי שאין לט מה לומר, ויודע שהצדק ממנו והלאה, להיתפס לקטנות, לחפש בציציות המאמר איזו נקודה קטנה ושולחת ומשם להתחיל להתנגח, לפעור לועו כאילו נבחנותו כנגד אותה נקודה זניחה מעקרת את כל המאמר. ידידי, יצאת דביל.
טוּביה היהודי16.06.15
15
להפיל הכל על האשה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי15.06.15
יחניחיחהיהעיההעי
מש ו04.12.15
14
בני מלכים. הם צריכים להקדיש את עצמם ללימוד. כל שאר העולם הייעוד שלהם לשרת את לומדי התורה ובכך הם זוכים לחיי העולם הבא, ובמיוחד הנשים בהא קא זכיין.
אערלינגר18.06.15
מי יפנה?
טוּביה היהודי18.06.15
13
"תכלית חכמה- תשובה ומעשים טובים" (ברכות יז) "אמר להו רבא לרבנן במטותא מנייכו דלא תרתו תרתי גהנם, עכ"ל. (פירוש-בבקשה ממכם שלא תרשו שני גהינם) ופרש רש"י- שהתורה אינה אלא שער ליכנס בה ליראת שמים, לכן צריך שיקדים לו יראת ה'. תרתי גהינם- להיות יגעים ועמלים בתורה בעולם הזה ולא תקיימוה ותרשו גהינם במות
איש16.06.15
12
כדי שאח"כ הם לא יתביישו לדרוש תקציבים עבור אלו שאינם עילויים כמו הבן שלך. מה שנקרא פרזיטיות בלי מרכאות אלא מהסוג האמיתי כמו בכנסת.
משה שפיר ק.15.06.15
11
גברים, יש להם כל הסיבות בעולם להעמיד את עצמם בפסגת העולם, מלכים ובני מלכים, והשאר עבדים ושפחות. זה יחזור אליכם כבומרנג, גם מעצבים אישיות אגואיסטית מגלומנית וגם מנציחים את החברה החרדית כחברה גזענית ואליטיסטית. ותתפלאו - לא כולם ראויים לתארים שאתם קושרים להם. ראו כמה ליכלוך יש בחברה שלנו שמטאטים מתחת
מירי ש.30.06.15
10
להזכירך: דרך ארץ קדמה לתורה. בחור שסיים לאכול ועושה את הפעולה המינמלית שלסדר את השולחן ולתת יד למשפחה/ רעייה/ עובדי המטבח רק יעשה אותו לומד תורה אמיתי יותר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשה שאכפת לה15.06.15
9
את מזכירה לי את ההצעה של דוב ליפמן וחבריו שבחורי ישיבה ינקו בבין הזמנים את הרחובות דיבורי הבל ושרק
יהודה 18.06.15
8
היא בטח היתה אישתו של מיסד הישיבות הרב חיים מווליזוין אם כל הכבוד יש ראשי ישיבות הם מנהלים וקובעים את כל סדרי ישיבות
משה16.06.15
7
לבחור ישיבה קשה יותר מכל אדם אחר
ע15.06.15
6
בהלכות תלמוד תורה: "כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא ... אהוב את המלאכה, ושנוא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטלה, וסוף אדם זה, שיהא מלסטם את הבריות." וסוף אדם זה, ש
חרדי שגם עובד15.06.15
'הראב"ד שאינו מחמיץ הזדמנות לחלוק על הרמב"ם' ??????????? הראב"ד ככל הראשונים שהאמת ורק היא היתה נר לרגליו. בושה! בושה! בושה!
חוצפה16.06.15
'הראב"ד שאינו מחמיץ הזדמנות לחלוק על הרמב"ם' ?????????? מה הוא חבר שלך???? בקשת האמת הצרופה היא ורק היא המדריכה של כל גדולי רבותינו וביחוד רבותינו הראשונים...
חוצפה16.06.15
5
את כנראה לא מבינה את המעלה שנותנים לבחור ישיבה להיות חמש שנים בישיבה ויש לו את האפשרות להיות שקוע בלימוד תורה בלי שום עול חיצוני ודי למבין
יהודה 17.06.15
4
אמנם אני לא חרדית ואצל בעלי בישיבת הסדר יש תורנים והם מפנים. בהחלט מסכימה איתך שראוי שיחנכו גם את הבחורים לסייע בבית. האישה כיום גם עובדת ומפרנסת אז כך שאין תירוץ שהיה פעם שהאיש פרנס והאישה הייתה בבית. נעים מאוד לראות זוג שעוזר אחד לשני ולא כל העבודה נופלת על האישה. זה חלק מזוגיות!!
הודיה15.06.15
3
פעם היו שיחות מוסר וועדים לחנך היום יש פרזיטיות אמיתי רק תן לי
אבנר15.06.15
2
מסופר על הרב ליכטנשטיין שלא היה מוכן שתלמידיו יפנו את כליו. או לסחוב את ספריו. מעשים כאלו מאדירים את שם התורה וגורמים לאנשים להתקרב אליה. על כל אחד מאיתנו לנסות להגיע למדרגה זו ולא להתחמק.
א16.06.15
1
לקחת אותם לכדורגל או לסרט בשביל החיי חברה שלהם?! ככה התחילה ההשכלה. פה קצת פה מעט ומחר לימודי אקדמיה
נורמלי15.06.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

"גילוי אור הנשמה"

תופעה בתל אביב: נערים מבקרים בבית כנסת ונושאים תפילה

נחמן שטרנהרץ | 30.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24