כיכר השבת

מנצלים את בית הכנסת למאבק פוליטי / דעה

ההתנהלות, ההצהרות ומעשי מובילי המאבק נגד הריסת בית הכנסת "איילת השחר" בגבעת זאב הפכה את המאבק למאבק פוליטי ואישי, בין היתר נגד יו"ר ש"ס דרעי, ובכך איבדו את תמיכת הציבור (דעה)

26
ישי כהן | כיכר השבת | כ"ט בחשוון | 11.11.15
פעילי ימין בבית הכנסת בגבעת זאב
פעילי ימין בבית הכנסת בגבעת זאב (צילום: Lior Mizrahi/Flash90)

הציבור החרדי התגייס כדי למנוע את הריסת בית הכנסת 'איילת השחר' בגבעת זאב, אך משום מה גבאי בית הכנסת וחלק ממתפלליו גרמו לציבור להבין שהמאבק אינו מאבק קדוש למען בית הכנסת אלא מאבק פוליטי, אישי ולעתים גם אלים, ובכך איבדו חלק מתמיכת הציבור.

כשהמאבק על בית הכנסת, שנבנה על שטח פלסטיני ובג"ץ הורה להרוס אותו, יצא לדרך - ראינו את הציבור החרדי מתגייס כנגד ההחלטה. הראשל"צ ונשיא בית הדין הגאון רבי יצחק יוסף ביקר במקום, שיגר מכתבים - גם לנשיאת בית המשפט העליון - וינסה בכל דרך לעזור.

הפוליטיקאים החרדים תמכו, אריה דרעי הצליח להגיע להסכמה לדחות במעט את ההריסה - ואף זכה למכתב הוקרה על כך מראש המועצה, וכולם הרגישו שותפים למאבק.

אך לפתע, בתוך ימים, המאבק הפך ממאבק כלל ציבורי למאבק של הימין הקיצוני. "נוער הגבעות", כפי שקוראים להם.

מתפללים בבית הכנסת (צילום: אלי אמסלם ומתפללי בית הכנסת)

זה החל בהודעות של המתפללים כי יתבצרו במקום עם בלוני גז, המשיך באיומים שיהיו הרוגים ויישפך דם, ונגמר בכל הדרכים המכוערות שזרות לציבור החרדי.

האלימות יצאה באה לידי ביטוי גם בתקיפת העיתונאי רועי שרון מחדשות 10, בתמונות שתיעדו את האירוע היה ניתן לראות שהציבור במקום הוחלף מחרדי, חרדל"י וכללי, לנוער הגבעות והימין הקיצוני.

אך נדמה כי השיא הגיע בניצול המאבק הקדוש על הריסת בית הכנסת למאבק פוליטי ואישי נגד אריה דרעי, יו"ר ש"ס.

אריה דרעי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בשעת ערב מוקדמת קיבלו העיתונאים הודעה על הפגנה של מתפללי בית הכנסת, בזה הלשון: "מול אחת מדירותיו של שר הפריפרייה מר אריה דרעי". נוסח שנועד לנסות ולפגוע אישית בדרעי.

ייאמר ברורות, מי שבית הכנסת באמת יקר וקדוש לו, מי שמעוניין למנוע את הריסת המקום הקדוש, מי שרוצה שהשר יעזור לבית הכנסת - לא משתלח בו.

זאת ועוד, עד מהרה התברר כי לא מעט ממארגני ההפגנה הם פעילי מפלגת 'יחד' של אלי ישי, שנכשלה בבחירות ולא עברה את אחוז החסימה. הם הכחישו שמדובר במשהו מכוון, אבל לא היה קשה להבחין שרוב ככל המפגינים הם אנשי ימין, חלקם מצביעי יחד, שראו בדרעי מטרה ולא פתרון.

ההפגנה נגד דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מלבד זאת, שר הביטחון בוגי יעלון הציע לאנשי בית הכנסת פשרה והעביר להם מכספי משרד הביטחון קרוואן - שם יוכלו להתפלל עד שיוקם בית כנסת חדש. צעד שעונה גם על הדרישות ההלכתיות כפי שדרש הראשל"צ הגר"י יוסף - שלא להרוס עד שיש מקום חלופי.

אבל המתפללים התעקשו. סרבו לקבל את הקרוואן והחזירו אותו. שכחו שהם חיים במדינת בג"ץ, שבעקבות החלטתו בית הכנסת ייהרס - לצערינו - בכל מקרה. כעת, ולא מעט בגלל התנהלותם, בית הכנסת - שוב, לצערינו, יהרס וגם מקום חלופי לא יהיה - ושלא באשמת שר הביטחון.

לא סתם ב'יהדות התורה' אומרים כי כ"ק האדמו"ר מקרלין סטולין המתגורר בגבעת זאב, "הרים ידיים" מהמאבק, כלשונם.

כשמצרפים את כל ההתבטאויות, האיומים והמעשים של אנשי בית הכנסת בשבועות האחרונים מגיעים למסקנה ברורה: ממאבק קדוש זה הפך למאבק פוליטי. "בריונים השתלטו על קרקע וזורקים אבנים על כוחות הביטחון", תקף שר הביטחון משה בוגי יעלון. הוא אמר עוד דברים קשים, שחלקם כנראה גם לא מדויקים, אך אי אפשר להתעלם מהעובדה שאלימות ובריונות יש שם. חבל.

בג"ץ. ארכיון (צילום: פלאש 90)

רב חרדי בכיר ומרכזי שהזדהה בפומבי עם בית הכנסת, הגדיר זאת כך: "אסור להרוס בית כנסת. צריך לעשות הכל כדי למנוע זאת. אנחנו יצאנו במחאות, מכתבים ומה לא. אבל הם הכניסו אותנו לבעיה, כל הזדהות עם בית הכנסת תהפוך גם להזדהות עם בריונים. חבל שהכניסו את המאבק למקום הזה. עדיין נעשה מה שאפשר למנוע, למרות שלצערנו אין הרבה סיכויים".

ייאמר לשבחו של דרעי, שלמרות ההשמצות שספג וההפגנות מתחת לביתו, ולמרות סדר היום והמשברים סביב תקציב המדינה, מצא לעצמו זמן להמשיך ולפעול למען בית הכנסת.

דרעי נועד הערב עם נציגי ש"ס במועצת גבעת זאב, נציגי בית הכנסת ושר הדתות דוד אזולאי כדי למצוא פתרון והעלה הצעה, לנסר את בית הכנסת ולהעבירו בשלימותו למגרש סמוך. דרעי הוסיף והתחייב כי ידאג לתקציבים לביצוע המהלך תוך שיתוף שר הביטחון והגורמים הנוגעים בדבר, כאשר לאחר קבלת האישורים הנדרשים, יונח הדבר לפתחו של בג"ץ כדי שיעכב את ההריסה וייתן הארכה לביצוע המהלך. בשלב זה ממתינים לאישור המועצה למהלך.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
אמר רבי יהושע בן לוי עתיד הקדוש ברוך הוא להנחיל לכל צדיק וצדיק שלש מאות ועשרה עולמות שנאמר להנחיל אוהביי יש ואוצרותיהם אמלא (משלי ח כא) אמר רבי שמעון בן חלפתא אין לך כלי שהוא מחזיק ברכה אלא שלום שנאמר ה' עוז לעמו ייתן ה' יברך את עמו בשלום (תהלים כט יא). פירוש רבי עובדיה מברטנורא [עריכה] עתיד הקב"ה ל
יו טיוב12.11.15
23
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יפית12.11.15
22
דרעי הראשון שאמור להילחם וזה לא מענייו אותו
שי11.11.15

הצגת כל התגובות

21
מאבק משותף לכולם לכל החוגים, ההפגנה נגד אריה דרעי, והמכתבים לליצמן ולבנט, הם משום שכראשי מפלגות הדתיות דורשים מהם לעשות הכל להצלחת 'מקדש מעט' בישראל.
אברהם11.11.15
20
אין לא לך, ולא לאף פוליטי הזכות לוותר על בית כנסת. גם אם זרקו אותך משם בבעיטה בישבנך... במקום שיש הריסת בית כנסת, שום התחשבנות קטנונית לא אמורה לדחוף את אפה. בדורות עברו יהודים היו מוכנים למסור נפשם בגשמיות בכדי שבית כנסת לא יחולל או יחרב. והנה כתב קטנצ'יק כלשהו מחליט שיש לו דעת אלוקים, והוא עוד
יונה12.11.15
19
כמובן במקום שצריך. כמו שברור לכולם שצריך להפעיל יד תקיפה ולשבור תעצמות לאויבים שלנו וזה לא אלימות ככה אם מפנים בית כנסת שזהו איסור דאורייתא חמור מאוד"לא תעשון כן לה' אלוקיכם' מותר וצריך להילחם בכל הכוח נגד זה. ואני רוצה לראות אם היו מפנים לך ולכל המשפחה המורחבת שלך את הבתים אם לא היית
יהודי11.11.15
18
אין קשר בין המפגינים לבין אלי ישי זה לא קטע פוליטי בכלל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מתפלל11.11.15
17
המאבק על בית הכנסת הוא של כל העם ללא הבדל אשכנזים ספרדים חרדים דתים חילונים חסידים ליטאים כל יהודי שיש לו זיק של יהדות זה מקוממם ע"כ הכותרת לא משקף את המציאות, תודה
משה 12.11.15
16
כשהורסים בית כנסת ע"מ לפגוע בסמלי היהדות זו שעת השמד המחייבת מסירות נפש , מילא שלא הצטרפת למוחים ,אבל עכשיו אתה מוסיף חטא על פשע ומשתלח בהם ? אתמה אם לא תתבע על ביזוי כבוד שמיים
שי11.11.15
15
"הציבור החרדי התגייס למען הריסת בית הכנסת" עאלק. בקושי מספר חרדים בודדים אמיצים שבאו להגן על הבית כנסת. אם זה היה חשוב להם מספיק הם היו מגייסים מליון איש כמו שעשו בעצרת נגד הגיוס. הטענה היא לא רק נגד ראש שס אריה דרעי אלא כל אחד שלא עשה מספיק ויכול לעשות ע"י השפעתו בממשלה. ואפי'על
יהודי11.11.15
14
.בית הכנסת ניבנה על על אדמה פרטית של ערבי . בג`ץ מעוותי המוח החליטו להרוס את בית הכנסת במקום לשלוח שמאי להעריך את שווי האדמה ,לשלם לערבי ...וזה סוף הסיפור. הבעיה היא השופטים שמלאי שינאה ליהודים.
mike11.11.15
13
אל תשקר ואל תנסה ליפות את זה. פנו אליו עשרות פעמים. זה לא מעניין אותו בכלל בכלל !!! יש פה ציבור מבציעי שס ולכן הם נפגעו. לא הלכו להפגין אצל טומי לפיד, אלא אצל מי שהצביעו לו והם שקופים בשבילו. הוא לא יכול לקבל כבוד כשהוא לא בא לעבוד. מחאה הוא קיבל. וכדאי שיתעורר
דוד שיטרית11.11.15
שס ודרעי יעשו מה שבא להם ואם מצביעיה יבקרו אותה קצת אז בטח הם מאנשי ישי ממש תופעה אשכרה לטובת ישי
ככה משתיקים11.11.15
12
הרס בית כנסת הוא מעל הפוליטיקה!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמואל12.11.15
11
דברי שטות
זכריה11.11.15
10
ולא יעזור כלום לכל הקנאים!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מעין11.11.15
9
זה מקום של תורה ואהבת ישראל תבואו לבדוק אדון ישי כהן אתה מוזמן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר11.11.15
8
עת צרה הוא ליעקב !!!! צריך להיתאחד ולבטל את הגזרה הקשה הזאת שזה חילול השם גדול שיהיה לזה השלכות קשות בכול העולם
דוד11.11.15
7
איזה טענה טיפשית, בגלל שהמפגינים הם מיחד לכן לא אעזור לבית הכנסת???????? לא עזר כלום, רק עכשיו אחרי כל הההפגנות, ישי כהן מדווח שהוא פועל, נראה לי שזה סתם שקר.
חסיד מרן12.11.15
6
אם אלי ישי כשהיה המקרא הזה הוא לא היה עושה כלום הזה נמצא כבר למעלה מ15 שנה ועכשיו כאשר הגיעה ההחלטה לא ניתן לעשות כמעט כלום במקום לתת מוסר לר' אריה דרעי תתנו מוסר לאלי ישי שלא דאג לזה בכלל ועוד ישנם מקרים כשהיו בזמנו של אלי ישי ולא עשה כלום , אז ר' אריה דרעי למרות כל מה שתקפו אותו כאילו שהוא זה שחקק
ישראל11.11.15
5
הגיעו להתפרע גם בגבעת זאב
נח12.11.15
4
וחוץ מזה רואים שלא היית שם.. זה בכלל לא הכיוון. המטרה האמיתית היא למנוע את ההרס הנורא.. המאבק מול אריה הוא צדדי מאוד.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי11.11.15
3
רב המועצה המקומית גבעת זאב עתר לבג"צ נגד ההחלטה להרוס את בית הכנסת המקומי לאחר חג הסוכות. עו"ד גלעד קורינאלדי חשף: שמעון פרס ואבו מאזן מקיימים מגעים בנושא פרקליטו של העותר, עו"ד קורינאלדי, אף גייס למהלך של פתרון בדרכי שלום את לשכתו של נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס. ובעתירה צוין כי מתנהלים מגעים מאחור
ישראלי11.11.15
2
אז למי אתם מצפים שיפנו למרצ?דרעי עשה טעות שלא בא לבית הכנסת ולפני שבאו נערי הגבעות אף אחד לא בא לשם
יוסי11.11.15
1
ההפגנות הם לא נגד אריה דרעי אלא נגד הריסת בית הכנסת דרך אגב הם הפגינו גם מוקדם יותר ערכו מתפללי בית הכנסת יחד עם תומכים מרחבי הארץ הפגנות אל מול בכירים במפלגות הדתיות והחרדיות. הפגנות נערכו בביתו של שר החקלאות אורי אריאל מסיעת הבית היהודי, בביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, וכן הפגינו מול משרדו של שר הדתו
ספרדי11.11.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

ספיישל לחג

אפילקציה חדשה למהדרין: מטיילים חוויתי בירושלים

כיכר בשיתוף הרל"י | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24