כיכר השבת

קשה לך להיות אברך? נקודות למחשבה

מי היה מאמין שהרגע הזה יגיע. הרגע בו תשאל את עצמיך האם אתה רוצה להמשיך בלימוד התורה. אבל אם הגעת למקום הזה לרו"ח יעקב בלנגה יש כמה נקודות מאוד מעניינות בשבילך (דעה)

33
רו"ח יעקב בלנגה | כיכר השבת | ג' בכסלו | 15.11.15
תמונת אילוסטרציה, למצולם אין קשר לנאמר בכתבה
תמונת אילוסטרציה, למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

לעזוב את הכולל או להישאר בעולמה של תורה? מי היה מאמין שיגיע יום בו ישאל אברך חשוב את עצמו את השאלה הזאת. אני? לעזוב את הלימוד? אבל לצערינו זה יכול לקרות וזה קורה כל הזמן.

השאלה היא למה? מה היה עד עכשיו שפתאום השתנה? האם אתה פתאום מרגיש ריקנות בלימוד? האם ירידה ברוחניות? האם רק עכשיו "מצאת את עצמך" וגילית שאתה לא מתאים ללימוד? האם המצב הכספי דוחק בך עד כדי כך אך קודם היה הכל בסדר? מי כמוני יודע עד כמה מתאמץ היצר להדיח כל אדם מלימוד התורה בתואנות שונות ומשונות. ברגע שפותחים את הדלת הזאת, זה רק עניין של זמן עד שתמצא את עצמך מחוץ לכולל. כלשון הפתגם "אם רואים בהצגה אקדח, במערכה הראשונה, אז בוודאי יהיו יריות במערכות הבאות.

אני מנסה להציע לך כמה נקודות למחשבה כאחד שכבר התנסה בזה, יצא לשוק העבודה ונתקל בעולם בחוץ.

התמקצעות תורנית: לעתים הריקנות בלימוד נובעת מחוסר השגיות (אין תעודה) או שאתה מרגיש שאתה טוחן מים. אני ממליץ לך שתעשה מבחנים, כמו של דרשו, מבחנים ברבנות, מורה הוראה, מרצה וכו... אומרים בשם הרב אברמסקי שמי שלא התמקצע בתחום מסויים דומה לברווז. יודע קצת לצלול, קצת לעוף, קצת לשחות. חכמים אמרו, תהיה נמר, נשר, צבי, ארי אך לא ברווז.

הרגשת נחיתות: בדורינו בו יראי חטא מאוסים, קשה להרגיש חשיבות. זכורני כי בישיבה היינו אומרים בציניות שאנחנו האנשים הכי שנואים בעולם. קודם כל יהודים- זה אומר 99% מהעולם ששונאים אותי. חרדי – אז גם החילונים והסרוגים נגדי; ועוד ספרדי! אז גם החרדים האשכנזים לא סופרים אותך. כמובן שאין זה כך, אך מניסיון תדע לך שבחוץ גם חילונים גמורים מעריכים אותך מאד ורואים בך אדם אמיתי, נקי וישר ואם אתה מזכה הרבים לשם שמים, אין לך מושג איך מחשיבים אותך כאברך. אם אתה חושב שהתואר יוסיף לך כבוד, תדע לך שבחוץ להרבה אנשים יש תואר ראשון או שני כך שהיחידים שתוכל להרשים עם התואר שלך, הם האברכים שלא תפגוש יותר.

פרנסה ברווח: המחשבה היא שברגע שאגמור את הלימודים מיד אמצא משרה של 15 אלף לחודש, מעט ימי עבודה, טיולים לחו"ל והדמיון מפליג עוד ועוד. תדע לך שעלות לימוד תואר ראשון היא בסביבות 250 אלף ₪. שכר לימוד של כ 20 לשנה ועוד מכינה ואובדן השתכרות בזמן הלימודים. אתה מתחיל מאפס כמו רבי עקיבא אך הפוך. ברגע שמסיימים מתחילים בשכר מינימום ברוב המקרים. בתחום ההיי טק, השכר הוא שונה אך הדרישות הן אחרות לגמרי, לא קל למצוא עבודה ובנוסף לא כולם מתאימים להיי טק.

אני אעבוד חצי יום ואלמד חצי יום: זוהי למעשה אשליה כיוון שמי שיוצא לעבוד לא ילמד חצי יום - אין עבודה מפרנסת של חצי יום כך שיהיה לך ברור, תלמיד חכם אתה כבר לא תהיה.. וחוץ מזה אתה מאבד את ה"כותרת" אברך כך שאין לך את הסייעתא דשמיא שיש לאברך וכבר לא יזרקו לך "פה ושם" כמה מעות ביודעם שאתה כבר עובד.

ועכשיו לשורה התחתונה, אם החלטת שבכל זאת אין לך ברירה אלא לעזוב את הלימוד, אל תלך לעבוד בלי הכשרה מקצועית. לגוף אין חלקי חילוף ובטח לא לעבודה פיזית למי שאינו רגיל בה. תתייעץ מה כדאי לך לעבוד, תראה במה אתה טוב, מה הכשרונות שלך? יש מלגות שעוזרות, יש אנשים טובים, אל תסחב את התסכול, אל תחיה בשקר, והכי חשוב תתחזק באמונה, אל תפול מהקדושה בגלל זה. ה' עדיין אוהב אותך.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
יש מרכזי הכוון לחרדים בירושלים ובבני ברק שעוזרים למי שנאלץ לצאת למעגל העבודה, יש סדנאות הכנה ואבחונים והצעות עבודה מתאימות. מומלץ.
שיר17.11.15
18
אתה טועה ומטעה היום אתה יושב על סיר הבשר ומרוויח יפה אז אים אתה כל כך צדיק אז תעזוב את המקצוע ותחזור לכולל אדרבה נראה אותך - ולעניננו עדיף לעבוד בעבודה הכי בזויה שיש ולראות שיש אוכל נורמאלי לילדים ובגדים אבל הכי חשוב שהאשה לא תתמוטט מהלחץ הכלכלי שנופל עליה הרי היא לא רק שהולכת לעבוד אחרי זה צריכה לע
אתה צודק כנסו 15.11.15
רוב נשים (מבית יעקב) מעדיפות לחיות בדחקות אבל לזכות למשפחה של תורה גם לילדים שלהם זה יותר טוב תעיין בתגובה 13
חרדי16.11.15
17
יש חילוקי דעות אך אין חילוקי לבבות. יש שולחן ערוך אחד לכולנו (אני מקווה...)
זהר15.11.15
הלכה למשה מסיני...אם באמת אתה לא שונא אז אתה לא סרוג.
אבנר15.11.15

הצגת כל התגובות

16
173000 = 4 * 12 * 2000+ 17000 + 20000 * 3 זה בהנחה שלא מקבלים סבסוד בכלל, מה שלא נכון ברוב המקרים.
avi15.11.15
שכר לימוד כ 80 אלף שקל עם המכינה. אובד השתכרות במשך זמן הלימודים כ 4500 לחודש - שכר מינימום. ועוד 8000 נסיעות ללימודים במשך כל התואר והגעת ל 250 אלף בול.
יוסי15.11.15
15
מי אתה בכלל שתחלק ציונים גם את ר' יוחנן הסנדלר ה' עדיין אוהב גם את הרמבם גם את רשי אל תנסה לנקות את המצפון שלך ולגרוף דיבדנטים דבר אחד בטוח על גסי הרוח כתוב ש"אין אני והוא יכולים לדור ביחד " דבר שמאוד בולט אצל "בני בתורה "המסריחים מגאווה וחשיבות עצמית שממיתים את נפשם בשתיית כוסת קפה ובלבולי שכל וממי
עדיין אוהב אותך15.11.15
מי שלומד ובאמת לומד, הפרישה שלו מלימוד התורה כפרישה מהחיים. מי שכבר אברך בהסכמת וברצון אשתו ומשפחתו, ורוצה לשנות כיוון פתאום. עושה עוול גדול לעצמו ולמשפחתו.
חבל על העצבים16.11.15
אתה ממש מדקדק לקיים את דברי הגמרא. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אש16.11.15
14
כל הכבוד על הארת העניין במבט מפוכח של מי שמכיר בפועל איך זה עובד מהנסיון דברים נכונים וחשובים מאוד! ראוי לתלות בכוללים על לוח המודעות....
לויש15.11.15
13
אתה צריך להיות דוגמה להרבה עובדים אחרים אפילו שעובדים אבל לא מעבדים את הערכים
אברך22.11.15
12
שכר לימוד לתואר ראשון לא עובר את ה40-50 אלף שקלים. ובד"כ יש מלגות שמסבסדות סכום ניכר מזה לגברים החרדים
שמחה15.11.15
11
דברים פשוטים ואמתיים רציתי להוסיף עוד נקודה מי שיוצא לעבוד מאבד לעט גם צורת אדם זה לא קורה מיד אבל אחרי כ5 שנים פוגשים אדם אחר עולם בחוץ מזעזע וזה משפיע כולל זה תיבת נח
חרדי15.11.15
תתביש לך שאתה מכליל. אם זה מה שקרה לך זה לא אומר שזה מה שקורה לאחרים. נ.ב "לאט" כותבים עם א ולא עם ע
יחיאל16.11.15
10
איזו אמת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רובי15.11.15
9
אם אדם לומד תורה עד שאינו יכול עוד ללמוד מקצוע אז הסיבה היחידה שלו להמשיך ללמוד זה כי אין תקווה אחרת אתה בעצם אומר או שתהיה מורה שתלך לעבוד או שתמשיך ללמוד תורה ותסתדר איזה פיתרון זה לציבור איך אפשר להמשיך כך...אין מספיק משרות הוראה פנויות... ואז בסוף אתה מציע,שמע תכלס אם אתה עובד לוהולך לקבל מינימ
א18.11.15
8
א. תואר ממש לא עולה 250,000 ש"ח, זה שטויות במקומות היקרים התואר עולה כ100,000 ש"ח לפני מלגות ב. מסכים בהחלט שעדיף להמשיך ללמוד ככל הניתן אבלללל אם אדם מרגיש שהוא כבר לא לומד בכולל אז אין סיבה להישאר בכח ולשרוף את הזמן רק בשביל שיקראו לך אברך... (ויזרקו כמה שקלים) ג. לימודי תואר או מקצוע לא באי
אבי16.11.15
מי שלא מחשב את אובדן ההשתכרות, בנוסף על עלות הלימודים, כנראה לא מבין כיצד עושים חישובים כלכליים. אם כי, נכון לומר שאובדן ההשתכרות של אברך קטן משל אדם שיש לו בידו כבר מקצוע.
אבי 17.11.15
7
זהו ימות משיח אסור לעזוב את הכולל אחרי זה באמת אין דרך חזרה
יוני15.11.15
6
שהרי חובה על האב ללמד את בנו אומנות. מה שאתה מציג כאן זה מעגל רשע. לא שלח את בנו ללמוד בגרות = דן אותו לעוני ורעב כל החיים.
צבי אריה16.11.15
5
גם אני עברתי את שלב האברך ויצאתי לחצי יום, אין בזה שום תועלת!! אין לי הכשרה, אני כבר לא אברך, מתפרנס בשכר מינימום... יצא שכרי בהפסדי!!
ירושלמי15.11.15
עם מקצוע טוב והסתפקות במועט ואהבת תורה אפשר גם להתפרנס וגם לגדול בתורה לכן ההכללה שלו נכונה למקצועות כמו ראיית חשבון הייטק ועריכת דין שלרוב חייב להיות שכיר במשרה מלאה אבל יש עוד הרבה אופציות בהצלחה!!
דוד16.11.15
א) באיזה מקצועות אפשר גם להתפרנס וגם לגדול בתורה? ב) באיזה מקצועות אפשר להתפרנס יפה, אבל לא לעבוד משרה מלאה?
חיים17.11.15
4
הנה, גם אתה כמו רבים מאלו שמטיפים על הישארות בכולל- מרוויח את כספך בכבוד, מתפרנס אבל מנגן על המצפון של כל אלו שקשה להם ללמוד מטעמי קושי בפרנסה או בכלל. יאללה, תתעוררו, תפסיקו לשמוע לכל המטיפים הללו שתוך כדי זה המשכורת נכנסת להם לחשבון הבנק. אי אפשר לשאת את הצביעות הזו כבר!
מיכל18.11.15
3
כל מילה זהב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גפני15.11.15
2
כל מילה פנינה
נהנתי מאוד16.11.15
1
אחלה של כתבה אחלה של כותב חיזק אותי מאוד תודה רבה !
מני15.11.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

ספיישל לחג

אפילקציה חדשה למהדרין: מטיילים חוויתי בירושלים

כיכר בשיתוף הרל"י | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24