כיכר השבת

חינוך לאלימות "בשם" התורה / איתמר טעפ

יחזקאל, בחור ישיבה העמל בתורה, יצא להפגין ברחובה של עיר ומנער עדין נפש הפך לאלים • "אנחנו רק יכולים לבכות ולזעוק מדם ליבנו - לא ברחובות, לא באלימות" • הזעקה של איתמר טעפ (טור)

33
איתמר טעפ | כיכר השבת | ז' בשבט | 17.01.16
הפגנה. אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
הפגנה. אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

בית המדרש מלא בלומדים, בני הישיבה שוקדים על תלמודם, מתפלפלים זה עם זה בהתלהבות. יחזקאל סיים את ההספק היומי שלו, סוגר הוא את הגמרא, משאיר אותה על הסטנדר כשהכריכה פתוחה.

בלאט פונה הוא אל חדרו, נוטל את המגבעת והחליפה הישיבתית ויוצא לדרכו. הרהורים נוגים עולים ברעיונו, אילו רק יכול, מתהדר היה בלבוש מיוחד המכבד את המעמד המקודש בעיניו אליו פוסע. תחושותיו אומרות כי שליח מצווה הוא ברגעים אלו. עדיין אינו יודע הכיצד לעכל את עומק הרגשות המפעמים בו.

מגיע הוא אל כיכר, דמויות זרות עומדות שם, מחכות הן למנחה שייתן את האות ויצית את קול המחאה. הוא אינו מכיר שם אדם, חלקם באו כקבוצה מסודרת מישיבות בהם מעודדים לעשות את הדבר שכה שואף הוא לעשות, אצלו בישיבה קצת פחות אוהבים את הדבר הזה, אבל יחזקאל בטוח שהוא עט אל העשייה הנכונה.

זקן עבות מעטר את האדם שניגש זה עתה אל המיקרופון, נדמה הוא כמנהיג אשר בקול רם מנווט את המעמד, מכריז על עוול גדול וזעקה היוצאת מן הלב. בחור חמד, עלם רך בשנים עומד על קצה המדרכה, מושך פח אשפה ומגולל אותו באחת אל הכביש הסוער. נהמת צפירות מחרידה את השקט והמוחים נגררים באחת אל תוך הכביש, קול מחאתם נראה כעת כמפגן, מנסים הם לפנות אל ההמון ולהסביר להם כי המציאות מחייבת לעצור את זרם החיים עד יעבור זעם.

נהגים זועמים יוצאים מרכבם, מנסים לברר על מה המהומה. קול המוחים נשמע רם יותר ומריבה פורצת בין המפגינים לנהגי רכבים תקועים. יחזקאל בטוח בעצמו, מלחמת הקודש מחייבת, ניגש אל אחד מן הנהגים ומנסה להסביר לו מדוע נכון כעת לחסום בפניו את דרכי הנסיעה. הנהג הזועם אינו מקבל את הדברים ובמשפטים ארסיים צועק הוא לעבר יחזקאל שאינו מצליח לעכל את השפה הכה רחוקה ממנו. בתחילה מנסה יחזקאל להשקיט את הנהג אולם משאינו מצליח, משיב הוא באותה השפה כלפי הנהג "עם נבל תתנבל" אומר לעצמו ומרגיש רגוע, הלא למען המערכה הכל מותר.

המחאה המעניקה לסובבים תחושת איבוד שליטה מסיחה את דעתו של שמואל העומד על המדרכה שממול. מביט הוא הוא כמהופנט במתחולל, נזכר בימי ילדות. בימים בהם לא חשב כלל לשרת בצבא, כלל לא ידע מה זה. זוכר הוא את מה שנקרא פעשקווילים בפי חבריו ושכניו מושלכים על גבי הקרקע, זוכר את הדמויות של החיילים הניצבות בהם ואת האזהרות שכנגדם. נזכר כיצד כילד בגיל 9 פער פיו מול מבוגרים ממנו כאשר פגש בהם חבושים במדים צבאיים. הוא התנגד בכל דרך לשירות צבאי בחוסר הבנה מוחלט. כאשר התבגר מעט אחזה בו הסקרנות והחל לברר וללמוד על מה ולמה התנגדות זו, כמובן שההתלמדות הוסיפה להתנגדות לצבא ביתר שאת וביתר עוז.

הימים חלפו, תקופה לא קלה עברה עליו בישיבה, הוא ניסה להסביר לעצמו למה צריך להבין אותו ומדוע לא ארע דבר אם אינו שקוע לגמרי בלימוד. ימים חלפו שיחות ארוכות היו כבר בינו לבין המשגיח, אליו נקרא מפעם לפעם לבירור, פעם בחיוך ופעם בנזיפה. כשהרגיש שכבר אינו מסוגל יותר, מחשבות עטו ברעיונו על חיילים, הוא זכר שהוא מתנגד לגיוס, אבל משהו חדש צץ בו, הוא ניסה לחשוב אולי בכל זאת, אולי גם הוא יהיה כמוהם. הוא דן עם עצמו, ניסה להעלות מן האוב את הסיבות להתנגדות ולהשלכות המשפחתיות, אבל הוא השיג תשובות, הוא כבר יסתדר.

שמואל עזב את שערי הישיבה ביום בהיר, כבר אינו מצליח להישאר בה יותר. בצעדים מדודים נכנס ללשכת הגיוס ומהר מאוד מצא את עצמו מחויל. הוריו שהתנגדו למהלך גרמו לו לחוש שלא בנוח בבית. הוא החל לחפש את המקום הנוח יותר בעבורו ותחושות איבה הדפו אותו החוצה מהמגזר בתוכו גדל. הוא התרחק מעט מיהדות, חזר מעט, אבל אל המגזר החרדי כבר אינו שייך.

מחשבותיו מחזירות אותו אל הנראה לנגד עיניו כעת, דמעות החלו זולגות מעיניו. מחד, נפגע הוא מהיחס הבוטה של המפגינים אל החיילים. מאידך, מרחם הוא על צעירים כיחזקאל מידוענו אותם רואה מול עיניו, נראה כי גם הם הולכים לעבור את מסע חייו ולשלם את המחירים אותם שילם. מרחם על ההיחשפות המיותרת שלהם לסוגיה הבוערת, מרחם הוא על עזיבתם את ספסלי הישיבה, המקום החם והנוח, כאשר הם פותחים בפני עצמם צעד לצעדים שהם עצמם לא יודעים לאן יובילו אותם. חיים בורח מן המקום בו הכה מיותר בעיניו בצל ההתרחשויות האלימות שבו.

• • •

ובינתיים, שוטרים מציפים כבר את הכיכר שהפך לזירת התגוששות. מכל עבר נשמעות צעקות וברקע קריאות גנאי מקבוצה לקבוצה. יחזקאל מצטרף לחגיגה. קול חבטות נשמע, שוטרים נוטלים בכוח מפגינים ומשליכים אותם אל רכב המעצרים שהובא למקום.

השמש החלה לשקוע, יחזקאל חוזר אל הישיבה, מניח בחדרו את הכובע והחליפה ונכנס אל ביהמ"ד. סערה עדיין מתחוללת בליבו, חי הוא במדינה אשר מעוניינת לגנוב את ליבו, לשרוף את הרעיון היהודי ולהשליכו בתהום הנשייה. הכיצד שותקים הם חבריו? הכיצד העולם אינו רועש? מדוע רק הוא צריך להיות לבדו במלחמה כה קשה?

קול נחוש מפציע בתוכו, רטט אוחז בגופו, מתחייב הוא לעצמו, את המחאה לא יפסיק, לא יעזוב, עד מן הארץ ממשלת זדון תסור ותעבור.

כחסרי אונים ניצבו חבריו של יחזקאל לספסל הלימודים. אינם מבינים מהו הרוגז העוטף אותו כל העת. מדוע נראה הוא כבעין סערה כל הזמן. מדוע דיבורו נהיה גס ובוטה כלפי מי שאינו אומר כדעתו בכל עניין. החברותא שלו בעיון עוד מימי וועד א' מנסה לברר אצלו בעדינות אולי משהו בבית לא טוב, אולי קרה לו משהו. אבל לשווא.

• • •

יום חמישי בלילה, ערב שבת חופשית, יחזקאל אוסף את חפציו ונוסע לבית הוריו המתגעגעים לבנם המתמיד, מחכים לו בקוצר רוח. בכניסתו לבית מתנפלים עליו אחיו הקטנים כשממתקים בידם לאח "הישיבוחר שלהם".

יום שישי, האחים חוזרים מתלמודי התורה, האחיות מבית הספר. פקודות מתחילות לצנוח מפיו של יחזקאל על בני המשפחה. בני המשפחה מרגישים כאילו אינם מכירים אותו. אמו פונה לאביו בדאגה, מה קרה ליחזקאל שלנו? האבא משיב, נחכה עד אחרי שבת וננסה לראות, אולי משהו מכעיס אותו.

ליל שבת, בני המשפחה מתיישבים לסעודה. יחזקאל מגלה תשומת לב מיוחדת לכל מעידה של אחיו ושולף הערות בקול רם. הוא הפך להיות הדואג הלאומי למצוות ולעברות של כל אחד מבני המשפחה, כמחנך דגול. הם כבר מתבלבלים תוהים מי האבא בבית.

יותר מאשר מדאיגה אותם התפרצות כעסיו, מדאיגה את ההורים צורת ההתפרצות. הם הכירו בו כאיש עדין נפש ולפתע נגלה לעיניהם כנער אלים. הם לא מבינים, בישיבה אומרים להם שהוא יושב ועושה שטייגען והוא מבני העלייה, מוזר להם. תכונות שאינם מכירים בו.

האם מנסה לשנות את סגנון השיחה ומבקשת לשמוע דבר תורה מבנה הגדול והאהוב. יחזקאל כזקן ורגיל מתחיל להרביץ בהם דברי תורה ולדבר בגנות המדינה, מביא הוא מדברי מרן כזה או אחר, מטבל את הדברים בפסוקים מפרשת השבוע ומגביה את קולו בהתלהבות. אמו מנסה להעיר ולומר "דברי חכמים בנחת נשמעים" אבל יחזקאל משיב "אמא, את לא מבינה אותי, כשכואב צועקים – כואב לי!".

זמירות שבת התנגנו על יד השולחן, כולם ברכו כבר ברכת המזון, הילדים הושכבו לישון. ההורים נכנסו לחדרם והחלו לדבר בדאגה. האמא העלתה את חששותיה כי בנה משתתף בהפגנות הקשות בכיכר העיר. שואלת את בעלה "ומה תעשה מחר אם ידפקו בדלת ויספרו לנו שהוא נעצר? תארגן הפגנות לשחרר אותו? זה יעזור לך?".

בדאגה רבה ליוו ההורים את יחזקאל ביציאה מן הבית מיד בצאת השבת. מבלי להעלות בפניו את חששותיהם התחננו הם אליו שימשיך לשבת ולשקוד על דפי הגמרא. יחזקאל השיב להם "אל תדאגו אני משומרי הסף אני מאלו השומרים על כך שלא תשכח תורה מישראל". הדלת נסגרה והאב אמר לעצמו בקול כואב "שישב וילמד ולא יהיה לי שומר תורה, חושש אני שאנחנו עומדים לאבד את ההבטחה של מפי זרעו".

• • •

זוכר אני איך באחת התקופות, כאשר עלו למרן הגרי"ש זצ"ל לדבר עמו על ארגון הפגנות בנושא מסוים, השיב מרן זצ"ל כי עדיף לא לעשות מזה עניין, חינוך ילדינו חשוב יותר. תמיד ידוע היה כי ארגון הפגנות ייעצר ככל הנראה על מפתן דלתו של מרן הגרי"ש. לא היה פשוט בעיניו לעצור את בני הישיבות ולסגור את הגמרות שלהם. אבל זה כלל לא משנה כיום, אין את מי לשאול, לדאבון לב, הוא כבר אינו איתנו. אפשר לדבר בשמו כאילו הוא כאן, למרות שאת מספר ההפגנות שהוא אישר להוציא אפשר לספור באצבעות.

מרן הרב שך זצוק"ל, מי יגלה עפר מעיניו?! אותו הרב שך שהאמין בכל ליבו ואמר זאת בקולו כי הפגנות לא ישפיעו דבר, אותו הרב שך שסבר שבלצאת ולהפגין יש משום פיקוח נפש וכמה פעמים הביא בדבריו את שאמר בעניין זה הבריסקער רב לר' עמרם בלוי "אתה ציוני כי אתה מאמין בהם שלא יהרגו אותך". הלא בשם האיש שצעק מעל כל במה "לא באלימות" בעברית ובאידיש. האיש שצעק אחרי שנטען שהיה אלימות, שזה בוודאי לא אנחנו כי בני תורה לא נוהגים באלימות. הוא האיש אשר שלח את נציגיו להסתדר עם השלטונות אבל שוב, הוא לא כאן, אין את מי לשאול. אפשר לדבר בשמו. בשמו הרב שך שצעק "בשעת המפזרים כנס" עומדים בני אנוש ואומרים בשעת המפזרים פזר. כשרוצים לבטל תורה, יוצאים לרחובות להיבטל מן התורה.

• • •

אנחנו רק יכולים לבכות ולזעוק מדם ליבנו, לא ברחובות, לא באלימות. תנו לנו להקים עוד ישיבות, למען ישבו וילמדו. תנו לנו להקים עוד מסגרות, כדי שנוכל להציל עוד בחורים מרדת שאול ומללכת לצבא. ובבקשה, בתחנונים בלב מר, אל תתערבו בחינוך ילדינו, אל תחשפו אותם לחומר המרעיל הזה, חומר מורעל מטינופת של בין אדם לחבירו, חומר שמספק להם ידע על כל הדברים שאנחנו מעוניינים שהם יתרחקו מהם ומדומיהם. אל תגררו אותם לחינוך לאלימות בשם התורה הקדושה, המחנכת לעדינות הנפש. די. הפסיקו עם זה.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
רדוד ד ועלוב סיפורי אלך לילה בלילה תמיד היה ותמיד יהיה דברים שמוכרחים להלחם עליהם ומעולם לא שמענו טענות מוזרות שכאלה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ציקי20.01.16
19
להכפיש ציבור שלם בבדיות המצוצות מהאצבע זוהי לא אלימות?
שפוי אחרון18.01.16
18
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי17.01.16

הצגת כל התגובות

17
תקשיבי לי מפגרת את כל כך קטנה ואפסית בשביל לדבר על מרן רבן של כל בני הגולה של כולם מי את בכלל זבוב מעופף סליחה זבוב בשבילך זאת מחמאה כל המדבר על תלמיד חכם אין רפואה למכתו ומצחיק לדעת שאת יודעת מה לעשות ואיך צריך לנהוג לפני שמרן הגריש אלישיב נפטר כולם הלכו לחתנו מרן שר התורה שליט"א פתאום שמרן של
לכולם18.01.16
16
כמה שטויות וצביעות יכול להיכנס במאמר אחד . אני יכול לכתוב גם מאמר מלא רגש ונופת צופים על בחור שמרוב שהוא נלחם על כבוד מרנן ורבנן נהיה עם הארץ אלים ובריון הכל דמגוגיה כשאין תשובות אמיתיות על השאלות הנוקבות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מבין עניין17.01.16
15
הצד המתון של המחנה שלנו, נשמע לגדולי ישראל, ובוחל באלימות. הם לא הציתו פחים רק הציתו אש שנאה ומחלוקת ששרפה אנשים חיים, לא זרקו אבנים על שוטרים אבל זרקו אבן למרקוליס בעובדם עבודה זרה למנהיג יחיד שלהם, הם לא סגרו ישיבות בעריצות רק בלשון רכה אמרו להם שהילדים שלנו עוד עשויים להתקלקל, לא ירקו על חיילים א
נגעלת ממך17.01.16
בס"ד ראיתי חובה וצו השעה לפנות אל ציבור נאמני התורה ודרכה בכלל , ולציבור בני התורה בפרט – חובשי ספסלי ב"יהמד ונושאי דגל התורה והאמונה ברמה, להתרחק ריחוק גמור ומוחלט מריב ומדון , רכילות והוצאת דיבה. לאחרונה הופצו כרוזים בעילום שם , המוסיפים חטא על פשע כשנוטלים לעצמם את השם וחותמים "בשם ציבור בני תורה
כת מושכי הזנבות18.01.16
14
לא אפשר לסמל את הסיפור כאילו הוא רק "רע במיעוטו"? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק17.01.16
13
הכותב גם אם הוא חושב שהוא כותב טוב הוא מתוסבך (נש באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אנונימי19.01.16
12
אין אני נמנה עם הפלג ואפילו לא מאוהדיו ולא חסרות סיבות לכך, אך להמציא סיפורים שלא היו ולא נבראו, ולהשתמש בדמגוגיה הרדודה ביותר זה נראה לי יותר כמו שיטות הפלג עצמם. לא חסר סיבות למה לא להמנות עליהם, חבל שאתה משתמש בסיפורי בדיות בכדי להוכיח זאת, עדיף לא להתייחס כלל, כהוראת הרבנים. ואם יצרך תוקפך ואת
יוסי17.01.16
11
כמו המלים: בלאט-נוטל-פוסע-מפעמים-יצ רך- ועוד ועוד. לא היה לי כח להמשיך לקרוא. דחילק מוטק'ה דברו בגובה הפה והאוזן. אינכם צריכים לפתוח את מילון 'אבן שושן' כדיע לכתוב כתבה על פחי אשפה. תהיו בריאים.
עלם זקן17.01.16
10
עצוב מאוד, כמה שהדברים נכונים!!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בחור ישיבה17.01.16
9
כל הערב רב האלו מחפשים כל הזמן לגנות לגנות לגנות לא, אני לא באמת חרדי, אני קצת חילוני וקצת חרדי לא, התורה היא כמו הנצרות, כאילו כולה אהבה לא, קיצוניות זה לא טוב, רק רפורמי לא, אצלנו ללא הכל זהב לא, אצלנו בעיות של אלימות במפשחה ועוד לא, אצלו יש הרבה בורות וכו' הקיצור לך להיות חילוני או גוי,זה יותר טו
אמת18.01.16
8
לתקוף בכל האמצעים את מי שלא בדרך שלי זה מותר ואילו להילחם על גזירת שמד שהשלטון מצהיר במפורש שמטרתו לשנות את הציבור החרדי זה פתאום הופך לחינוך לאלימות??? לשיטתכם גם החשמונאים חינכו לאלימות? המתייוונים החדשים!!!
יהודי מאמין17.01.16
7
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום☔️ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם17.01.16
זה מצוה
שמעון18.01.16
6
כמות הנושרים מתוך עולם הישיבות שיצאו מהקלקול שנוצר להם מבר נוער (דעת) שהיית שותף לזה, וההיחשפות שלהם לתכנים שלא הכירו, גדול לאין ערוך מהקלקול עליו אתה מצביע בכתבה "המרתקת והדרמטית" שלך. אתה מבעט ברבותיך !!! . וכל הנושא של להפגין או לא להפגין נידון כבר עשרות שנים אצל גדולי ישראל .ומי אתה שתכניס את רא
מוטי18.01.16
5
וָאָרִיב עִמָּם וָאֲקַלְלֵם וָאַכֶּה מֵהֶם אֲנָשִׁים וָאֶמְרְטֵם וָאַשְׁבִּיעֵם בֵּאלֹהִים אִם תִּתְּנוּ בְנֹתֵיכֶם לִבְנֵיהֶם וְאִם תִּשְׂאוּ מִבְּנֹתֵיהֶם לִבְנֵיכֶם וְלָכֶם:(נחמיה יג כה)
נחמיה בן חכליה19.01.16
4
תבדקו על חברים שלכם שלא עלינו נהיו "עצניקים" כולם נהיו פתאום "מזכי הרבים"....
אלי 18.01.16
3
איתמר ! עוד אחד שמדברר את עצמו לדעת ועוד בהשקפה!
מירר17.01.16
2
עוד בן אדם שמתיימר להיות אברך וניהיה כתב באינטרנט... לא שאני חולק על מה שהוא כתב. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קובי18.01.16
1
אתה פשוט אלוף! כל מילה פנינה 😀 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ראובן פתאל18.01.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 21:04

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 19:04

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 18:58

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

השיטור יחל באכיפה מיידית

החגיגות תמו: אלו הסנקציות בב"ב, שיחסלו את ליל שישי בעיר

שאול כהנא | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24