כיכר השבת

טור אישי

אשת אברך כותבת: אלו הבעיות האמיתיות שלנו

מישהו צריך לתת על כך את הדעת: העולם נפתח, השיטה משתנה - אך הדרך נשארה כבעבר, מאיימת לחנוק, בעיקר את אלה השונות. כמוהן יש עוד הרבה. מי ייתן להן את המענה? טור מיוחד (חרדים)

129
מלכה שגב | כיכר השבת | א' בתמוז | 07.07.16
אישה חרדית שגילמה השחקנית נטע ריסקין בסדרת "שטיסל"
אישה חרדית שגילמה השחקנית נטע ריסקין בסדרת "שטיסל" (צילום מסך, יוטיוב)

כבר לא חרישי לנו בפנים. סדקים, סדקים בחומות הגטו. בכוונה אני בוחרת את המונח "גטו", מילה שמתנגנת לי נכון: אני אוהבת את הגטו חרף הקונוטציה השלילית שלו. בחרתי בחומות, ביכרתי את התום לילדיי.

ימים חדשים מגיעים אלינו. ימים בהם המחיצות נופלות ולא רק בעולם החרדי. המוסכמות מתנפצות, ונדמה כי הכל גלוי ומותר - המידע חשוף, הפורקן מהיר ודחיית הסיפוקים שואפת לאפס.

העולם החרדי, שאהבתי את ערכיו הרוחניים, התווה מסלול ברור סלול מראש, זה המוכר לנו מימים ימימה. כל הקהילה תחת מעטפת, המלווה את הילד החרדי משחר ילדותו - לדבש הנוטף בחיידר מאותיות לימוד התורה, לנשיאת העיניים וההערצה לגדולי הדור. תוך כדי משחקי כדור, מחבואים, 'שבויים' – מחליפים ביניהם הילדים המיוזעים, קלפים של גדולי תורה.

ובמקבילה, ב"בית יעקב", עסוקות הבנות בפעילות "בתיה" ברוכה - פלקטים, מדבקות, שבת מחנה – והכל תוך כבוד למדריכות (כמובן שהערצה ותסבוך קל הם חלק מהקונספט). אחר כך, התלמידה הטובה ביותר היא שתתקבל לסמינר, היא האחת שכולן רוצות ללמוד איתה.

המצליחנית שלנו תמשיך במסלול: שמה יילך לפניה, שדכניות ידברו בה נכבדות, יציעו לה את המיטב שבמיטב. היא תתחתן, ותהיה לה שמלת כלה, כזו שלא היתה לאף אחת. כסא הכלה, עיצוב הפרחים והתזמורת - הכל 'הכי הכי'.

היא תיכנס למסלול. הכל טוב ויפה. היא תצא לעבוד כמו אמא שלה לפני עשרים שנה, אבל לא תעבור את אותו הסרט. אמה, בניגוד אליה, היתה מורה מסורה. הבת, הכלה הטרייה, תצא לעבוד כמתכנתת מחשבים. אופס, חריגה מהמסלול...

אך גם כאן דאגה הקהילה החרדית להרחיב את המעטפת ולתת פתרון הולם, כשבשנת 2004 – בתיאום עם מנהיגי הציבור – פרצה לשוק התעסוקה אחת מענקיות התוכנה בארץ, עם פתרון אסטרטגי למצוקת הזמן: הבנות החרדיות, מתכנתות מצוינות, יושבות במשרדי החברה באוירה סטרילית וקדושה. 'מתכנתות לשם שמיים', מפרנסות בית של תורה ובעל אברך אמיתי . הן יביאו שכר, מעט יותר ממורה, אבל הרבה פחות ממקבילותיהן בעולם החילוני. הן יעבדו 7 או 8 שעות, מקסימום. הן יחתכו הביתה ב-15:00, כדי להספיק להביא את הילדים מהגן.

הימים עוברים, הציבור החרדי יודע שינויים, אליהם לא קל לו להסתגל. חרף האיסור הרבני על לימודי אקדמיה, בנות יוצאות ללמוד שם. הן חוזרות הביתה עם 'עודף ידע'. כבר – חריגה!

עוד שנים חולפות, ובמחוזותינו כבר הוכרז האיסור על החזקת סמארטפון, אך אשת החיל שלנו כבר תדאג לבקש היתר מהרב. או שלא - בסופו של יום יהיה לה אחד כזה בתיק. היא תחזור עם עוד יותר ידע עודף לביתה, מהסוג שלא היה לה קודם. שוב - חריגה.

אינטרנט, כשר או לא? – הוא הנידון העכשווי. כ'אשת העולם הגדול', זהו כורח מציאות. לפעמים כדי "לנקות את הראש" צריך קצת חדשות, רכילות וטיפ-טיפה סטילס ואופנה, לא? מותר או אסור – גם זה ענין של זמן עד שתיהפך לגולשת קבועה. חריגה.

שעון הזמן מתקתק. הבעל עדיין אברך, כי זו אידיאולוגייה - ועל אידיאולוגיה לא מוותרים ביום. המשפחה גדלה, כי גם זה ענין אידיאולוגי, והעיסוק בהבאת ילדים וגידול משפחה זהו ציווי מהותי.

הכל ברור, חוץ מהסכום אותו היא מביאה הביתה. הוא לא מספיק. כשהמעסיק נדרש על ידה להעלאת שכר, הוא מחליף אותה ב"רעותה הזולה ממנה" או שכבר יידע "לפצות" אותה כמה מאות שקלים בודדים ואולי גם הסעה הלוך חזור על חשבונו... ואז, כשגם זה לא מספיק, היא יוצאת לעבוד במקום חילוני. חריגה.

לא. זוהי כבר לא חריגה מהמסלול. זו נסיעה בכיוון ההפוך. לזה רבני המגזר ואנשי הרוח לא פיללו.

הסדרות האחרונות ("החרדיות" של אמנון לוי ו"חרדים-ההתפרקות" של אבישי בן חיים) הציגו את המצב המתואר בצורה השקופה ביותר: יותר אינטרנט, יותר קידמה, יותר אקדמיה, כשחלק מהנשים כבר מוותרות לגמרי על הזכות להיות נשואה לבעל אברך.

המציאות מעורבבת, חסרת רחמים, מכה וטופחת על הפנים. מציאות שבהכרח מולידה שאלות, תמיהות, ספקות. החשיפה מחלחלת פנימה ומעוררת תהיות. כמעט ולא פגשתי נשים חזקות, כאלה שעומדות איתן מול הגלים שמאיימים להטביע אותן בכל רגע נתון.

ואני שואלת, האם נדע לחשב מסלול מחדש? האם נתמיד לעצום את עינינו? מי ישית לבו למגמות החדשות? הרי ברור שמשהו מתרחש כאן מתחת לעיניים. עיין ערך: רות קוליאן-ובזכותן-לא בוחרות - אלו הן רק סנוניות ראשונות של מהפיכה שמתחוללת עמוק בפנים.

מישהו צריך לתת על כך את הדעת: העולם נפתח, השיטה משתנה - אך הדרך נשארה כבעבר, מאיימת לחנוק, בעיקר את אלה השונות. כמוהן יש עוד הרבה מתמודדות, מתחת לפני השטח או מעליו, רק שאינן יוצאות בהצהרות בריש גלי.

מי יתן מענה לנשים הללו? מי יחזק את ידן מול האתגרים הרוחניים השוצפים עליהן בחוץ? האם זולת דחייה ואי קבלה - כפי שהורגלנו מימים ימימה - מישהו יקום ויניף את הדגל?

לא יעזור להזהיר אותן בכנס חיזוק לזרוק את הסמארטפון, להטריף אותן על טומאת האינטרנט. זה אולי יחלחל פנימה ל-24 שעות במקרה הטוב או ידחה אותן מחוץ למחנה במקרה הרע. לא שיטות אלו יתנו להן כוחות ותחושת שייכות עת תמצאנה בקרב.

גם לא יספיק לאהוב אותן. צריך לתת להן מענה אמיתי, להתוות מסלול חדש שנותן לגיטימציה לעשייה שלהן, כזה שיחשל ויחזק אותן לעמוד בחזית הקרב, מועצמות.

והקרב בחוץ קשה, כמו מחלה ממאירה שבסופה נופל עוד חלל. מי יחשב להן מסלול?

תוכן שאסור לפספס
129 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
78
יהודים רחמנים בני רחמנים. היגיע הזמן שההורים יעשו חשבון נפש, מי רצח את אסתי וינשטיין? ההורים והילדים, רצח את דמם. הילדים שלא עשו כיבוד אם וההורים שלא תמחו בה. אבל מה לעשות שלא מדברים, זה התוצאה. חבל מאוד שלא יודעים שצריך לאהוב את הילדים. מתוך אהבה אפשר להשיג המון.
חיים לייפר13.07.16
מספיק שורפים אותי בגיהנם (או שלא, כי אין לי חלק לעולם הבא) על החילול ה' האדיר שעשיתי רק בגלל התאוות השפלות שאליהן נפלתי...
אסתי ווינשטיין26.11.16
77
זו ממש לא "קשקשת" חל שינוי עצום במגזר המוגדר כחרדי. קיימת היום חרדיות חדשנית ועל המגזר לקבלה בגלוי ולא לשחק במחבואים.
שולמית10.07.16
76
צריך להתחיל לבנות מערכת שלמה של חיים (עולם התורה, כלכלה, תרבות, מדע, וכו') רק שהכל מכוון אך ורק על פי ההלכה ולא לזוז מילימטר. זה אמנם קשה לקבל את זה אבל אין מה לעשות המציאות השתנתה... אי אפשר להתכחש... החינוך שהיה מספיק לחנך את הילדים והציבור החרדי לפני חמישים שנה ואפילו לפני עשרים שנה לא מספיק
מישהו08.07.16

הצגת כל התגובות

75
לפני 70 שנה גם הרבה נפלו, וגם לפני 200 שנה בהשכלה, וגם באמריקה היה קשה לשמור שבת, גם במצרים היהודים שמרו על עצמם ולא חסרות דוגמאות. ומי שמסר נפשו נשאר בכל דור הרבנים תמיד צריכים להיות חזקים "בלי פשרות" כי אחרת ח"ו כולנו היינו שם ולא היה לנו היום יהודים! נכון שהניסיונות קשים מאד - גם אם נפל
קצת הסבר08.07.16
שמזה דורות לומדים באוניברסיטאות ונשארו יראי השם. ממני ומרבים אחרים ניסו להסתיר את קייומם ואת הצלחתם.
רפאל08.07.16
74
הכותבת צודקת במאה אחוז לשבת היום בגן משחקים עם הילדים בשכונה חרדית נהיה עצוב, נשים חצאיות קצרות ופאות מתנופפות עסוקות בסמארטפון , הילדים בשלהם. ומאיפה זה התחיל מהמתירנות הזו שכמו שהיא תיארה חריגה אחרי חריגה אחרי חריגה ובסוף אין דרך חזור. וזה ברור שרוב הקוראים פה הם כנראה מהסגנון הזה עצם העובדה שאתם
ח08.07.16
החרדים היפים (כלשונך) אינם נכחדים מהעולם! הבעייה שהחרדים עם קוד הלבוש שאינו משקף את האמת הם אלו שנכחדים. היום כולם חייבים להיראות חרדים וגם כשהם "חרד לייט" ולכן כל הכתבה הזאת לא מעניינת וסתם מנסה לתפוס כותרות! כל מי שרוצה להתנזר ולפרוש מהווי העוילם הזה כל הכבוד! אבל כל מי שרוצה אינטרנט ורק חסום ו
חיים08.07.16
73
קוראים לזה ״שולחן ערוך״... בימים אלה שאין באמת חיי קהילה, כי גם הרבנים והמשפיעים, או שהם צבועים וחוטאים, או שהם אינטרסנטים, כל אחד צריך למצוא לו את הרב שלו (לא רב שנוח לו) וללכת עם האמת שלו (אבל צריך להיות אמתיים באמת) יש הלכה והיא זו שקובעת, לא מוסכמויות ולא חומות גטו, התורה היא של כולם כל אחד לפי
מילים כדורבנות08.07.16
מקווה שלפחות אתה הבנת מה אתה רוצה
שמשון10.07.16
72
יש לי אחות לפני 20 שנה הייתה צדקת מופלגת(ללא ציניות)כל רגע מיותר הייתה קוראת תהילים שמרה על קלה כבחמורה.לאחר 20 שנה היא אמא לאחד עשרה ילדים -הפכה לשבר כלי, הזדקנה ב-50 שנים .אפס אנרגיות מותשת לחלוטין ,אין כסף לחתונות הילדים .היא ובעלה משתכרים רק כדי להשאיר את הראש מעל המים על חסכון לעתיד ,אין על מה
המשקיף 08.07.16
71
אתן שקופות כמו טיפות. הכל ידוע. כשרון כזה כשרון כזה כתיבה כזו כתיבה כזו כולכן הולכות למקום אחד. כולכן פמיניסטיות. מגעיל.
אבי07.07.16
70
כל הכבוד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
.......07.07.16
69
מחזיק לך ידים אתם צודקים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פטר07.07.16
68
יש עולם בחוץ ומה שאת עושה זה לטמון את הראש בחול.כל המטרה היא לדעת לחיות עם העולם שבחוץ וביחד להיות יהודיה שמפיצה את האור בעןלם אין הבדל בין אישה שמתחתנת עם אברך לאישה שמתחתנת עם איש שעובד בצבא או במחשבים וקובע עיתים לתורה הוא חי את התורה ביומיום בעבודה כשהוא עוזר לאשתו בבית כשהוא הולך לטייל וכו.
dfs13.07.16
67
ואנשים תלמידי חכמים כמו ר בצלאל כהן שמנסים להסתכל למציאות נכוחה ולחזק מבפנים, נתקלים ברדיפה ובלגלוג. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מרים 10.07.16
66
להלכה -כי זה לא קשור. סמארטפון כשר או לא כשר שניהם רעים.
לדחוף את זה להל08.07.16
65
את צודקת במאה אחוז, אני אשת אברך בשנות החמישים וקודם לפני עשר שנים חשבתי את מה שכתבת, זה נכון לאמיתה אם ניהיה מצואתיים נוכל לפתור בעיות שצצות... דור דור ודורשיו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רחל08.07.16
64
לכן נשים המתקשות להתמודד פשוט בוחרות בדרך הקלה, להתאבד.
דן סגל08.07.16
63
חייבים להתעורר
מודאג כמוך08.07.16
62
אף אחד לא באמת מתייחס לטענות הצודקות והאמתיות שלה, תענו לעניין ולא להתחמק , ואם לא, וכנראה שלא , אז היא באמת צודקת במה שהיא אומרת
חן07.07.16
צודק יש כאן בעיה אמיתית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אייל ראובן08.07.16
61
מלכה היקרה, ללמוד חסידות
חנה07.07.16
60
החברה החרדית מתפרקת?!----זה מה שהיה רוצה החלאה...... מי שמתפרק זה הם ..... ובעגלא ובזמן קריב ...... והתבוננת על רשע ואיננו!!!!
ש07.07.16
59
כל הכבוד כל מילה זהב . נראה שגם לעסקנים חרדים אין פתרון
צופה10.07.16
58
מי קבע את הכלל הזה שחרדים לא עובדים? ממתי זה התחיל? ממתי זו הנורמה הבסיסית שתפקיד האשה לפרנס ותפקיד הבעל ללמוד? ואם כן מדוע לא עדכנו את הכתובה? הגיע הזמן להפיק כתובה חדשה בה מתחייבת האשה לפרנס את הגבר. זה לא היה כך אף פעם למעט בעשרות שנים האחרונות והגיע הזמן שהגלגל יחזור לאחור. חרדים עובדים, מי קבע
אברמלה מלמד08.07.16
57
עזבו השקפה, עזבו תקנות, עזבו ריכולים, עזבו דאגות. זה הדור, אנשים מבולבלים, אין באמת כיוון, על כל אסור 🚧 אפשר לומר מאה אלף טענות להיתר, וליהפך. אז תעזבו אתכם משטויות, פשוט תחיו ותהנו על פי ההלכה בשולחן ערוך, לא פחות ולא יותר, אם בהלכה כתוב משהו תעשו ואם לא תצפצפו על העולם ותהנו. תחייכו, תראו טוב ב
מרגיע לאומי08.07.16
ממש כך זו הדרך לעבוד את ה מתוך אהבה
אחת08.07.16
56
משפחותיהם של גדולי ישראל או רות מה לעשות זה לא ישתנה כי המשפחות הללו יש להן אנטרס לשמר את חרדיות עניה בורה ובעיקר מפוחדת !! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james07.07.16
כשהציבור מפוחד ומאוים ניתן למנות נכד לתפקיד סגן ראש עיר ללא פוצה פה ומצפצף.
אברך פשוט07.07.16
55
בתור ציבור שלם, אפשר לעשות סדר באחוזים : 70% מהציבור שמגדיר עצמו כמשויך לציבור בחרדי - מתאים לכתבה הזו. ולא נתכחש! 30% שנותרו - הם אנשים שנשארו חזקים ואיתנים עם כל הרוחות, ולא מכירים את המושגים של העוה"ז, אשריהם ואשרי חלקם! מה אפשר לעשות? אנחנו בדור של משיח, ע=כל אחד שיתחזק במה שיכול אבל הדבר ה
מרים11.07.16
54
לשורותיו עוד חרדית תמימה... הוא ככ רצה להבעיר מהפכה , כי החילונים מלאי קנאה איך שהציבור שלנו מתנהל עם ככ הרבה אהבה ואחווה ושלום בית בין איש לאשתו ומוסד הנישואין ככ מצליח והילדים מחונכים למרות שמגדלים משפחות גדולות וחיים בפשטות ושמחים כל כך, והם לא מצליחים להבין את המתכון להצלחה , אצלם הכל מותר והחי
אחד מעיר10.07.16
53
כתבה אמיצה, כנה ונוגעת בנשים רבות כמוני חרדיות, משכילות, תוהות נקרעות בין אידיאולוגיה ???? לרצונות אחרים פלורליזם? יותר הכלה? ובדידות גדולה...... מה את מציעה? lioraaw@gmail.co
ליאורה09.07.16
כתבה שקופה ועם זאת מבולבלת, כמובן שנופלות בה רק נשים מסוימות. חרדיות חדשות... תוהות. נקרעות בין ערכים- לבין.... תאוות. כן, גם לדעת מה קורה בעולם הגדול זה סוג של תאווה. אכן, רצונות אחרים. אישית- כשאני רואה מה התוצאה של סקרנות כזו, בדמות בתים שמתפרקים- יוצא לי כל החשק. כמובן שהן רוצות שיכילו אותן,
אחות לקרב13.07.16
52
חזקו וייאמץ לבבכם כל המייחלים להשם. זהו דור קשה המתמודד עם ניסיונות קשים מבית ומחוץ, קראו היטב את סימני דור אחרון בגמרא ותבינו איך אנחנו חיים ועם מה מתמודדים, זהו תהליך הכרחי לגאולה. על כל אחד שחפץ להינצל מייסורי תופת אלו להידבק בקב"ה, תפילות!! דמעות!! הודיה להשם גם כשקשה!! ותראו ישועות!! לא להישבר
חכם נסתר08.07.16
51
לכל היותר אשת חרד"ק. לכן מה את רוצה לומר שאם יש כזו תופעה צריך להכשיר אותה? לחשב מסלול מחדש? תמיד היו פורצי גדר למן הצדוקים והבייתוסים ועד ההשכלה הציונות המזרחי וכיום זה ממשיך להתקדם... אז מה לכן נשנה את התורה? מי ששייך לעם ד' שימשיך להשתייך ומי שלא זו הבחירה החפשית אבל ללכת עם ולהרגיש בלי?? שהן יקב
יהודית אשת קריו08.07.16
תופעת ההקצנה של השדרה המרכזית של ציבור יראי ה' צריכה להחריד כל מתבונן. אין בינה לבין ההלכה, לבין יראת ה' - מאומה! היא חברתית לחלוטין, והיא ממש לא מקבלת את ברכתם של גדולי ישראל. ואם כשיטתך, שתמיד היו פורצי גדר - וישנם את שומרי החומות, הצץ נא אל הדבשת שלך עצמך. כי עלול להיות שבדברייך את מניפה את כל הצ
גוי צדיק08.07.16
יש לך אינטרנט ומטיף באתר הרשת לקדושה ולהתבדלות מאינטרנט ככה השקרנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מה10.07.16
50
השקפה בני ברקית מצומצמת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבנר08.07.16
49
ברוב טפשותי הסתכלתי ולא הבנתי. הוא מצטט איזה מזרחיסטית "חוקרת החברה החרדית" שמצד אחד מסבירה שהנשים סובלות כי הם כל הזמן צריכות להיכנס להריון ומצד שני היא אומרת שהנשים נכנסות להריון כדי לקבל 3 ימים נופש בבית החלמה (מכל הילדים)
מתחרט07.07.16
48
בסוף המאמר: צריך לתת להן מענה אמיתי, להתוות מסלול חדש שנותן לגיטימציה לעשייה שלהן, וכו'. לגיטימציה למה? לסמרטפון, לאינטרנט "כשר או לא כשר"? "והקרב בחוץ קשה, וכו'. מי יחשב להן מסלול?" הצורך לשינוי מסלול מובן אבל מה את מציעה לעשות בפועל?
שושי07.07.16
47
כמובן שהמחשבה הראשונה שעלה לי לראש תוך כדי קריאה הייתה "ואיפה היא בדיוק חושבת שהיא כותבת אם לא באינטרנט.." ו.."מהיכן הבקיאות בסדרות האחרונות שהיא מפרטת?" הטוקבקיסטים אוהבים לרשום אץ כל אלו.. הם מרגישים שהכותבים מטיפים מוסר ונכנסים לעמדת מנגנה ותוקפים בעצמם. אז אני לא הרגשתי שהטפת מוסר, אלא הצבת תמונ
מיקה07.07.16
46
פעם היו אומרים "אין דור שלישי למזרחיסטים - או שיוצאים חילונים או הופכים לחרדים" היום אפשר להגיד "אין דור שלישי לחרדים - או שיוצאים חילונים או שיוצאים עבדי ה' אמיתיים"
משה11.07.16
חחחחחחח...סתם בצחוק
שם11.07.16
45
בתורה בעיקר בחלק המחשבה במקביל ללימודיהם בענייני ההבל להבדיל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני 08.07.16
44
החרדים---הוא כופר גמור או בדרך לזה!!!!!!
ש07.07.16
כ----ל מי שרואה הוא כופר או בדרך לכל. אנשים שרואים בצורה כזו את העולם חבל מאוד. ומה אתה צדיק יסוד עולם ?
אאא08.07.16
43
בדיוק בגלל כל מה שכתבת קם הפלג הירושלמי ועלה על העץ כדי שלא יטבע למטה. השאלה מה יקרה בעוד כמה שנים שגם שם יתחילו להיווצר סדקים...
ש.י.ש07.07.16
42
הכתבה! העולם החרדי והיהודי אף פעם לא היה קבוע הוא תמיד היה דינאמי ומשתנה בהתאם לתקופה ולשעה. מה שנשארה קבועה זו התורה. הדור שקדם לנו לא דמה בכלל לדור הקודם ולדור שלפניו . האמהות בדור הקודם יצאו להוראה? זה היה שינוי ! כי דור לפני האמהות היו עם בנותיהן בבית ואפו חלות והמליחו בשר. שרה שנירר יצרה מהפכה
מימי14.07.16
41
של הרבי מליובאוויטש
יהודי11.07.16
40
כשבמגזר החרדי יפסיקו לנצל נשים שיוצאות לעבוד כדי לפרנס ולהסתפק בגרושים בעוד שבמקומות "חילוניים" הן יכולות להשתכר בכבוד והכל על מנת להעשיר את כיסם של הרבנים וראשי המוסדות על גבם של "פשוטי העם".. אולי אז יבוא המשיח וכבר לא נצטרך לבחור איפה לעבוד...
שרית10.07.16
39
בצלאל כהן
משה09.07.16
הוא נותן מענה? להרוס את התורה מצד אחד כדי להציל בודדים בצד האחר, זה נקרא מענה ?
חיים10.07.16
38
יש אכן בעיה קשה וחייבים לדעתי חישוב מסלול מחדש אבל קשה למצוא מי שיעשה אותו . כי מי שיעיז לעשות משהו מיד כל הקנאים החדשים יתנפלו עליו ....ואכמ"ל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך ועובד08.07.16
37
היהדות שהכותבת מתגעגעת אליה, או מעוניינת לשמרה, אינה מייצגת את היהדות המפוארת שלנו. היהדות היא משהו הרבה יותר גדול מחומרות, תקנות, הגדרות שטחיות ועוד. לא חוסר ידע מגדיר יהדות לא עוני מגדיר יהדות לא שיעמום, חלילה מגדירו. התורה היא תורת חיים וחיי היהדות הם חיי ההתמודדות עם המציאות האמיתית שבכל דור. אל
שוש08.07.16
זה מה שהיהדות הרדית עושה: מגביהה גדרות, מעבה אותם, ובפנים- הגינה מוזנחת, הרבה צמחים יבשים לגמרי מכל לחלוחית של יראת שמיים. מתעסקים באורך החצאית, אם יש אייפון או לא, עוד תקונעס ועוד ועוד.... ושוכחים בדרך את היהדות האמיתית, את מטרת העל שלנו: "את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם."
חן11.07.16
36
היטבת לתאר תרחישים מאד מצויים, חוץ מהמסקנה : לחשב מסלול מחדש, ובכן, יש לך רעיון ? תגידי ! אין לך שום דבר למכור !! אני מציע רעיון : להוסיף עוד יראת שמים ועוד יראת שמיים, אין לנו דרך אחרת ! כל הכנסים והפאנלים והועידות, תכלס' כל אלה לא מוסיפים יראת שמיים בכי הוא זה !
מוישי (אברך)08.07.16
35
התמונה הזו היא מדויקת לצערנו הרב.. (גם בפלג הירושלמי..) וידוע שר' נחמן מברסלב אמר שלפני שמשיח יבוא יהיה מצב כמן חבל דק עליו נתלית היהדות ויפלו ממנו הרבה, ומתי מעט, החזקים שיתאמצו וילחמו, ישארו נאחזים באמונה ויהדות. חזקו ואמצו!!!
בעילום שם07.07.16
34
אולי גם אני לא, אבל אם הבנתי נכון כותבת המאמר התכוונה לומר - שאם לא נחשב את המסלול מחדש- עבור אותן נשים (וגם גברים) שנמצאים בתווך, הם יאבדו לנו לנצח... מה עוזר שהכל בחוץ ממשיך כרגיל, אבל מתחת לפני השטח והשטיח הכל בוער? והיא פשוט צודקת!!! לא אהבתי כל מילה בכתבה, אבל את רוח הדברים מאוד!
תמימה אולי?07.07.16
33
אתר מסית ומדיח
יוני07.07.16
32
להגיד לנשים לזרוק תסמרטפונים.כי אין מה לעשות העולם מתקדם והבנאדם צריך לדעת לחיות איתו!!זה טעות לחשוב שמי שיש לו סמארטפון הוא טובע וזהו עוד שנייה נהיה חילוני כי זה סתם פחד מהמציאות זה בריחה ממנה,רק צריך לדעת איך לחיות עם זה והכל בסדר.,
ewq17.07.16
31
הבעיה נוצרה כאשר גובה החשיפה בעניני העולם הוא חסר פרופורציה לעומת החשיפה בעניני התורה. אשה שהידע שלה בתורה הוא בעצם פחות מבחור טוב בישיבה קטנה, לומדת לימודים אחרים בדרגה של אוניבירסיטה. אז כמובן שככל שהיא הופכת ליותר משכילה, היא צריכה להפנים גם ערכי התורה במקביל. אני הייתי מציע תקנה ציבורית, שכל אשה
אברך אמיריקאי10.07.16
א':התפקיד של הנשים הוא לעזור לפרנס את המשפחה(ולכן הן הולכות למכללה,חידוש?) ב':אנחנו לא רפורמיות!!!!!!!! זה כמו שלא תבקש מגבר להתלבש בצניעות. רואים שאתה אברך אמריקאי ולא מנהל מכללה
מישהי 11.07.16
אין הצדקה שאישה תדע תכנות ולא תדע אמונת ישראל בעיון ובקיאות. איך אפשר להתמודד בכלל עם ידע מדולדל ואמונה של יידשע מאמא? זה הספיק בכפרים בפולין, בעולם הגדול, זה הפקרות ופשיעה לא ללמוד אמונה בעיון ובקיאות.
אברהם13.07.16
30
כאשר אדם מזכה את הרבים אין חטא בא על ידו. כוונתי, כי כשאדם נחשף לשפלותו של העולם, ומשתמש בכוחותיו לעורר את הבנים לשוב לאבא, נמצא שהוא קידש למפרע את מחשבותיו. מטרתו נותרה מקודשת. הירידה הרוחנית שהוא חווה אינה משפיעה על שאיפתו. מסלולו מכוון כלפי מעלה.
אברך08.07.16
29
אלו הם מזרוחניקס שהתחרדו וחוזרים לכור מחצבתם ובעלי תשובס שלרגע של מקסימום דור אחד סטו קצת מהדרך המוכרת להם מימים ימימה שראשי ישיבות כמובן ליטואקס תאבי כסף ועוד (שאין הנייר סובלתם מעוצם כיעורם) פתחו להם את דלתות הישיבה לשחק בכאילו בני טיירא בדיוק כמו שהם רוששיבס ומוסדותם ישיבס , כי לחרדים באמת לדבר ה
אבי08.07.16
28
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רות08.07.16
27
מאמר יפה ונכון! , אבל מה הפתרון, זה ממש משקף אותי . אז מה צריך לעשות? למי באים בטענות ? מי יעשה את השינוי( יחזיר אותנו אחורה ב 20 שנה)??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א07.07.16
26
רבאק לא כל מי שחושב שהוא חרדי הוא חרדי. כיום ההגדרה היותר קולעת למושג חרדי היא מי ששומע לגדולי ישראל וסומך על דעתם. לא כמו חברתנו מלכה שגב לדוגמה שממרום כשרון כתיבתה הממוצע להחריד רוצה לחנך אותנו אחרת
שאול07.07.16
הרי "גדולי ישראל" לא מרשים לך להיות על אינטרנט .... (נקודה למחשבה...אופס)
לא חרדי!!!???07.07.16
חתיכת אימבציל מה הקשר בין הנוהג האישי שלי לאימות הרציונל שהצעתי. וכן האינטרנט שלי מוגן. רק חבל שלא מבלומים שכלית כמוך.
שאול08.07.16
דומני שיש ויכוח מר בין זרמים שונים באשר לזהותו של מורה הדרך של הציבור החרדי. והסיסמאות רצות, והדם הרע זורם. בימים אפלים אלו, הדבר האחרון שאפשר לנופף בו הוא השמיעה לגדולי ישראל. מיהו חרדי? לטעמי - חרדי הוא הירא והחרד לדבר ה', שכל מעשיו ודרכיו מיוסדים על הנחה זו. המקנא לדרכה של התורה, שלא נתן לחורשי ר
גוי צדיק08.07.16
שחרדי זה מי שחרד לדבר השם.
רפאל08.07.16
25
צר לי להגיד לכם המלחמה נגד מרוץ הזמן עבודה להלחם בדורנו אחרי מה שאבות אבותנו עברו באירופה להחרים ולנדות אח רק בגלל שהוא לא אוחז בדעה כמוך זו תזכורת של מה שהיה לפני השואה האיומה , הקדוש ברוך הוא ברא את עולמו ואת יצוריו ואין דבר בנברא שאין אפשרות להשתמש בו לטוב, הכללה של כולם ופגיעה ברשעות אכזרית בשם
יקיר07.07.16
24
זאת לא גיטי שטיסל משטיסל (נטע ריסקין???)???
אוריתי25.07.16
23
כתבה מדהימה מתארת בדיוק את המצב. איך יצר הרע כוושתי בשעתה מחלחל לתוך הליבה של היהדות...למה שכחתם שיציאת נשים לעבודה היתה ציווי לשעתו כדי להקים את עולם התורה ועכשיו שב"ה עולם התורה התרוממם הנשים נופלות... המנהג זה היה צריך להסתיים לפני דור...
ליבי10.07.16
22
במיוחד לא באתר הזה. אבל הכתבה לא מתייחסת למלכוד בו נתון הציבור שלנו: אין מי שיתווה דרך. אין התוייה. העסקנים עושים מה שהם רוצים בטריטוריה שלהם. מנהלי המוסדות עושים מה שהם רוצים בטריטוריה שלהם, והעיתונאים מפרסמים את מה שהם רוצים בטריטוריה שלהם, וכולם, כולם משתמשים בשמותיהם של "גדולי ישראל" להכשיר את מ
גוי צדיק08.07.16
יש פרומקייט (בעצם קרומקייט).
רפאל09.07.16
21
אוי לכם שכוח הטומאה בוחר בכם לפרוץ את שערי הקדושה אשה בונה אשה הורסת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זבולון 08.07.16
כי אי אפשר לדרוש זאת מן הרבים.
רפאל08.07.16
20
סוף סוף לאחר חיפושים נואשים מצאה עבודה במקום חילוני. הרב שלה אמר לה שלא תלך לעבוד שם, שהיא עלולה להתקלקל. היא אמרה שהקלקול הגדול שלה נמצא בנשמתה הרעבה לפרנסה. העבודות הנחשבות במגזר נתפשות על ידי מקושרות שונות ומה ייעשה הנער ולא יחטא כשהוא נושא בעול כלכלת הבית. חייבים לייצר אלטרנטיבה מחשבתית ומעשית
שי08.07.16
19
החכמה של היהדות זה גם כשהאשה יוצאת לעולם הגדול להשאר יראת שמים וזה אפשרי עם ההשקפה הנכונה! זה הכח של התורה! להשאר יהודיה כשרה בכל מצב! וכי חשבת שהחומות והחומרות יעזרו???? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חדוה08.07.16
18
מי שישמור על עצמו מפכעי התקופה, ישאר חרדי, ומי שלא ישמור על עצמו, סופו להתבולל עם המזרוחניקים והחילונים, ויש סיכוי טוב שהנכד שלו יתחתן עם גוייה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יענקי07.07.16
17
מאד נהיניתי מהכתבה כל מילה בסלע אני גם עוקב אחרי ההתפתחות השלילית וזה מאד מפחיד הבעיה העיקרית זאת הצניעות . וזה מתחיל ההסברה בבתי יעקב במקום להסביר בטוב טעם ודעת מהות הצניעות ולגרום להן לאהב להתלבש צנוע הם משניאים את הצניעות וזה בא לידי ביטוי בלבוש אחרי הסמינר חצאיות מתקצרות בגדים צמודים איפור מושך
יוסף07.07.16
16
יש לך פיתרון אל תקנטרי סתם
ני07.10.16
15
יישר כח שקוף נקי אבל מפחיד ואמיתי בואו נתעורר........... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שסניק צפוני10.07.16
14
גברת. נכבדה הכתבה הזאת שגויה לחלוטין מי שעושה את הלחץ עליכם זה אתם בעצמכם אם אתם מאמינים באמת שבגגלכם העולם עומד שאתם נותנים לבעל ללמוד הכול היה קל וואת הסטיגמות תשאירו לגור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים08.07.16
כדי לעזור באמת לבעל ללמוד תורה צריך למצוא פתרון לעבודות במגזר הנשי שיהיו רווחיות בכדי לפרנס משפחה שלמה ברווח ובכבוד זה אבסורד לראות אלפי בחורות סמינר לומדות מקצועות עם אפס ביקוש בשוק העבודה ואחר כך מוצאות את עצמן מוכרות בחנות בגדים או סייעות בגן זה נושא כאוב שאם לא תמצא לו פתרון הציבור שלנו יקרוס!
יוסי08.07.16
13
א. מי שיודע היסטוריה, הרבי מסאטמאר לא רצה להקים כוללים, ולמה? כי יסוד החזקת היהדות היא: פרנסה בריווח, כשהבעל מביא פרנסה הביתה, ולא חסר כלום, הוא בעל הבית. נקודה. ומי שמכיר את הבעלבתים של סאטמאר יודע שאפשר להיות איש עסקים וגם ללמוד תורה כל יום כמה וכמה שעות, ויש כאלו שלומדים בשבוע יותר שעות מאברך כול
יהודי08.07.16
12
אם כל אחת מאיתנו שכן מסתדרת עם הגדר האחידה - עם הפלאפון הכשר למהדרין לדוגמא - תשוויץ עם זה - תהיה שלמה עם זה - תרגיל את הסביבה שהתקשורת איתה היא בדרכים הרגילות - גם לאחרות יהיה יותר קל לעצור את הסחף. וכל אחת מאיתנו שלא מסתדרת באיזשהו נושא, שלא תסחוף עוד חברות אחריה לחצות את הגדר. יש גדר. מי שמצליח ל
ר.08.07.16
11
האם יש מרוקאים חילונים? לא, יש מסורתיים, למה? כי חכמי המערב השכילו להבין את פגעי הזמן ופעלו כדי להכיל ולא לאסור כל הזמן. כשבאו לר' יוסף משאש זצוק"ל ואמרו לו שנשים הולכות ללא כיסוי ראש הוא לא נידה אותן או זרק אותן. הוא כתב תשובה ללמד עליהם זכות (אוצר המכתבים) כשאמרו לרבי רחמים נאהורי ע"ה שאנשים יוצא
..07.07.16
10
זהו דורו של משיח ולא צריך להתכחש לקידמה ולניסיונות של הדור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכל07.07.16
הסטייפלר איננו, הרב שך איננו, הרב ש"ז אוירבך איננו, הרב אלישיב איננו, הרב מיכל יהודה לבקוביץ איננו... הספסל שבמזרח מתרוקן ואין מי שראוי להושיב שם.
אברך פשוט07.07.16
היהדות מושתתת על העברת המסורה מדור לדור על ידי גדולי ישראל. הובטח לנו שבכל דור יש מנהיג ו"יפתח בדורו כמשה בדורו". להגיד שאין לנו הנהגה זו כפירה!
זו כפירה!10.07.16
9
אנחנו לא רוצים לשמוע על המציאות המשתנה, המציאות הקיימת. בתודה. העסקנים
nrg07.07.16
8
ומעוררת להרבה מחשבה! הרבה מעבר ל24 השעות הראשונות..
החיים יפים21.11.16
7
מי שמעוניינת בבעל אברך ולא מוכנה להקריב מהנוחיות שלה לכך . אז כנראה לא תספיק לה משרה חלקית, או מלאה אם היא מאנ"ש, ומצד שני להיחשף בלי גבולות לקדמה זה לא פתרון כי אז אבדנו את המטרה. לכן יש צורך במסלולים כשרים ומגוונים יותר שיש בהם הכנסה וביקוש סבירים יותר.
ליאור10.07.16
6
שהבעל ישב בכולל והאישה תצא החוצה לפרנס את המשפחה ,כשבעצם תפקידה היא "אם הבנים" הבסיס לחינוך הבית,ובדרך גם גם לעמוד לפני כל הפיתויים שבעבודה והרחוב שיכולים להרוס את כל הנ"ל ,זה המצאה של הדור שלאחרי השואה הנוראה .צריך היום כבר למצא פתרונות שיאפשר לבעלים לשלב עבודה לפרנס בכבוד את המשפחה עם לימוד רציני
דוד08.07.16
5
היום זקוק כל אדם לעבוד על אמונה וביטחון בריבון העולמים לא מספיק רק חיצוניות ותילבושת חרדית צריך לחשוב בכל שעה משעות היום ולשאול את עצמו זה רצון השם זה לפי ההלכה והמוסר דעת חכמים נוחה ממני אין היום סביבה תומכת גם בסביבה התומכת יש מהורות נחשים
רבקי08.07.16
4
לכל מט שמתקשה ,שתלך לקצת איזון השקפתי. אני אשת אבקל.לא מביא הרבה הביתה. אנו שותפים מלאים לדרך.אנחנו מתפלים בבק ביחד. אנחנו מחנכים את הילדים יחד. כשאני עובד עוד הוא שותף כלים. כשאני שותפת כלים הוא מיצא קצת מקום להשלמת הכנסה אחרי השעות ובין הסדרים. אנחנו שמחים ומאושרים. עם הקידום ואם המסורת. (נשלח בא
ללא שם08.07.16
3
הבעיה היא אמיתית, אבל באופק אין פתרון סביר,אבל לא אלמן ישראל, וככל האתגרים שעברו על עמנו בתולדות ישראל גם הפעם מן השמים יכוונו את חכמי ישראל להתמודד עם האתגר הזה.
חיים08.07.16
2
את, ורבות כמוך, מדברות פשוט מתוך הנסיון המצומצם שלך והיכרות מצומצמת של מעגל קרוב לכל היותר. אני רואה מקרוב נשים כמוך, שגם חושבות כמוך, אבל רואה פי עשר או פי מאה, נשים מאושרות, שלא יחליפו שום "חופש" כביכול ולא שום פריצת מסגרת כביכול, באורח החיים הצנוע, המכובד, והמאושר שלנו. המהפכה האמיתית היא ממש להי
איש זקן07.07.16
1
מבלי להבין את הבעיה לא ימצא הפתרון, ותחילת ההבנה היא במבחן ללא דעות קדומות תוך הנחה אולי טעינו. מה כוונתי. אולי גם במאבק הקודם שכנגד ההשכלה היתה טעות , ואל יאמר הקורא תתבייש לך!שכן אחד מגדולי הנאבקים בהשכלה בעל החוסן יהושע כך הוא כותב בספרו מעוז הדת שהטעות היתה באי הבנת המלחמה לפני למעלה מארבעים שנ
צחי07.07.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24