כיכר השבת

הסיפורים נחשפים

עדויות מתוך הכת: "השפלות והצלפות"

א', יוצא הכת "לב טהור" שראשיה נעצרו בגואטמלה, חושף עדויות מהקהילה שבה חברים אמו ושני אחיו: "היה חלום בלהות". מנכ"לית המרכז הישראלי לנפגעי כתות: "מנהיגי הכת הביאו לגירושים וחיתנו את הגבר עם בת 14" (חרדים)

19
עומרי אפרים, ynet | כיכר השבת | י' באלול | 13.09.16
תיעוד הפשיטה היום
תיעוד הפשיטה היום (מתוך טוויטר)

"אני מקווה שזו תחילת הסוף של הסיוט עבור הרבה אנשים וילדים", כך אמר אמש (יום ג') ל-ynet א', יוצא הכת החרדית הקיצונית "לב טהור", בעקבות הדיווחים על מעצר ראשי הכת בגואטמלה עקב תלונות על התעללות קשה בילדים.

א', שאמו ושניים מאחיו עדיין חברים בכת, "הצליח לצאת ממנה", כלשונו, בהיותו בן 14 ומאז הוא בנתק מבני משפחתו שנותרו חברים בה. "הנתק הוא ביוזמתם ובהוראת מנהיג הכת שלמה אלברנץ", העיד. הערב הוא הופתע מהחדשות שהגיעו מגואטמלה: "אומנם הכנתי את עצמי ליום הזה שהכול יתפוצץ, אבל עכשיו כשזה קורה סוף סוף אני בסוג של הלם".

בהיותו נער עבר להתגורר עם אמו חד ההורית ושלושת אחיו במתחם הכת בקנדה. "במבט לאחור זה נראה כמו חלום בלהות" הוא מספר. "הכול קרה מהר מאוד. הורי היו חוזרים בתשובה ושלמה ניצל, כמו במקרים האחרים, את המצוקה של אמי. אחרי סדרת שכנועים טלפוניים היא פשוט לקחה את הכול ועזבה את ישראל לקנדה".

מאז שהצליח לצאת מהכת, א' אינו מדבר עם בני משפחתו: "הנתק הוא ביוזמתם ובהוראת שלמה, שראה בי איום לאחר שנחשבתי מרדן. זו ההתמודדות של החיים שלי מאז, למרות שפתחתי בחיים חדשים".

א' טוען כי לא חזה במו עיניו במעשי אלימות בתקופתו בכת, אך שמע עדויות על מעשים קשים: "הייתי שומע צעקות מבתים אחרים של חברי הכת, ובהמשך שמעתי חברים מספרים על מעשים איומים: השפלות, אלימות והצלפות, או הורה שקיבל הוראה להכות את ילדיו בנוכחות שלמה".

הוא מעיד כי במהלך שהותו בכת נאלץ להתמודד עם שטיפות מוח מצידו של מנהיג הכת: "אנשים מטעמו היו עוקבים אחרינו ומדווחים לו. הוא היה לוקח אותי ואחרים לשיחות של שעות. המטרה שלו הייתה לשבור את המחשבה העצמאית שלך ולהוכיח כמה הוא גדול. כך הוא יודע שתהיה כפוף לו לחלוטין".

עתה הוא מביע תקווה "שמי שייצא משם, ובעיקר הילדים, יצליח לשקם את חייו ולחזור לחיים נורמלים". כמו כן מקווה א' כי "מי שאחראי ייענש וישלם על המעשים הנוראיים שלו".

"תחושה של בית כלא"

במשך השנים הגיעו עדויות רבות וקשות על הנעשה בתוככי הכת לעמותת "המרכז הישראלי לנפגעי כתות". רחל ליכטנשטיין, מנכ"לית העמותה שעקבה אחרי הכת בשנים האחרונות, סיפרה כי בכת חברים כ-130 איש, בהם עשרות ילדים. "מרבית חבריה ישראלים, חלקם ממשפחות חרדיות ואחרים חוזרים בתשובה", טענה.

לדברי ליכטנשטיין, האידיאולוגיה הבסיסית של "לב טהור" דומה לזו של "נטורי קרתא", ודוגלת בהחרמת המדינה הציונית. "עם זאת, לא האידיאולוגיה הקיצונית הזו היא שהפכה את הקבוצה לכת - זה מה שמשך את האנשים להיכנס אליה בתחילת הדרך - אלא הדיווחים שהגיעו בהמשך והצביעו על הקבוצה ככזו שסיגלה לעצמה מאפיינים של כת, ובהם הניתוק המוחלט מהמשפחות והשליטה המוחלטת של מנהיגי הכת בחבריה".

ליכטנשטיין הוסיפה כי "התגבשות הכת החלה לפני שנים בישראל ועם הזמן היא החלה ונסגרה כשהעדויות שהגיעו ממנה הלכו והפכו קשות יותר ויותר וכללו דיווחים על מכות למבוגרים ללא בגדים, ענישה באמצעות כליאה במחסן לאורך ימים ושבועות, פיקוח על האוכל המועבר לבוגרים ולילדים, ניתוקים מהמשפחות, נישואי קטינים ודיווחים קשים על התעללות בילדים".

לפי מנכ"לית המרכז, הכת נחשבת לקיצונית במיוחד גם בקרב החרדים: "צריך לציין את השליטה האבסולטית של מנהיגי הכת - בעיקר הרב שלמה אלברנץ והעוזר והמוציא לפועל שלו מאיר רוזנר. מהעדויות שקיבלנו האנשים האלו הגיעו לשליטה כזו שהם מביאים לגירושים של זוג בוגר ואז מחתנים את הגבר עם קטינה בת 14".

היא הוסיפה וטענה כי בשנים האחרונות הכת הפכה למסוגרת מאוד: "הם נדחקו מקנדה לאחר מעורבות של הרשויות בישראל ולאחר שבית המשפט קבע שיש להוציא חלק מהילדים מחזקת הוריהם בעקבות הזנחה חמורה שהתגלתה".
העדויות מגואטמלה, מעידה מנכ"לית המרכז, מועטות ביחס לעבר: "אנחנו למדים מהסביבה שהם התגוררו בבניין אחד. לא ראו את הילדים יוצאים ממנו והמבוגרים יצאו ממנו מעט מאוד. מקומיים סיפרו שהתחושה היא שאותו בניין הוא סוג של 'בית כלא'".

לפי גורמים ישראלים המבצע של הרשויות בגואטמלה נמשך, וטרם הוצאו ילדים מהכת. הרשויות במדינה מנסים כעת להביא להסדרה ולרישום של כל החברים ב"לב טהור", כולל ילדים שאין להם מסמכי זיהוי.

תוכן שאסור לפספס
19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
החרדי חושב שאם הוא לומד תורה ומקיים מצוות אז הכל בסדר הנחת היסוד היא שהתורה מכסה את כל תחומי החיים (וזה נכון) הבעיה היא שבני האדם מסתכלים בסוף כמותית ולא איכותית מה זה אומר ? אם אתה לבוש כמוני מץנהג חיצונית כמוני ועושה הכל כמוני אתה בסדר והדברים האחרים שוליים .. אממה לפעמים השולי הוא שטני ופה הבע
james15.09.16
16
נכתבים פה גיבובי שטויות ,ללא שום הוכחות. יש לי קרוב משפחה בקהילה-שהחליטו לקרוא לה כת ללא שום הצדקה אגב. הקהילה היא מדהימה,עדינה ענווה חיה חיה ברדיפה מתמשכת של קומץ משפחות מהארץ שהחליטו להתנכל מכיוון שהם רוצים שיחזרו לארץ. הילדים נבדקו ונבדקים ומצבם מעולה וטוב ,הם מאושרים ומטופלים יפה וללא כל דופי.וכ
אורית14.09.16
15
אשפוז דחוף!!!!!!
אחת16.09.16

הצגת כל התגובות

14
אך שאני יודע כל המשפחות של לב טהור לא רוצות לשמוע ממך .את בכלל לא עשית כלום בנושא, מה את קשורה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה14.09.16
13
הבחור בתמונה האחרונה נתפס ברגע לא מוצלח וזה מה שמחפשים לפרסם.ניתן לראות אותו בכתבות ותמונות דרך רשתות בגואטמלה והוא מדבר יפה מאוד . לא קל לחיות ברדיפה ועלילה מתמשכת שאתה פוגע בילדיך שלך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מלכי25.10.16
12
אם לא הייתה מדינת ישראל מי יודע כמה כתות מסוכנות היו הורסים את היהודים בשם התורה והמצוות כתוב - אילולה מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו ,,,,,
ירושלמי15.09.16
11
שקרנים בחושך ידמו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי אמיתי14.09.16
10
אני גר פה בגוואטמלה הבעיה העיקרית שהם מגיירים גויים פה ומגיעים גם מברזיל וארגנטינה ועוד מדינות לעשות גיור אצלם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם14.09.16
9
לב טהור ברא לי אלוהים . אבל כאן בקבוצה הזו הלב טמא ! רחמנא לצילן . וכל זה תחת מצוות התורה שהם דבקים בה . ה" ירחם הם חרדים רשעים וטמאים . בועלי נידות ונואפים
פרייך14.09.16
8
אני מכיר את ארז אלברנס ששינה את שמו ל-הלברנץ בתקווה שיחשבו שהוא אשכנזי. הוא זה שהכתיר ועשה את מי שמכונה מוהר"ש. עוד בתור בחור. היה תלמידו ולמד ממנו את המלאכה. בסופו של דבר התלמיד עוד עלה על רבו...
פעם חבר של ארז 14.09.16
7
לא עשתה כלום למען המשפחות ..אבל לתת רעיון בתקשורת.היא תרוץ...ממש עצוב לראות איך עמותות כאלה כמו המרכז לנפגעי כתות חוץ מכסף לא מעניין אותם כלום. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם14.09.16
6
אם ידעו על התעוללות ומעשים נוראים שהיו שם במשך שנים לה חיכו עד עכשיו להכניס את החוק ומשטרה????? איפה הם היו כל השנים???? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רותי14.09.16
5
איכשהו ה"דרך ארץ" שלהם מושתתת על ניצול..גאווה..רמאות התנשאות ..וכו. . כמו גם כאלה שמתעללים נפשית ופיזית בילדים ועדיין גדושים בלימוד. מה ההסבר לזה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חוזרת בתשובה 14.09.16
4
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חוזרת בתשובה14.09.16
מה שאתה זורע זה מה שצומח.ואסביר.התורה נמשלה גם לסם חיים וגם לסם המוות.התורה זה כמו מים.הם מצמיחים מה שזרעתם.אם אדם טוב אז התורה משפרת אותו.אבל אם לא אז הוא נהפך להיות נבל ברשות התורה.הוא משתמש בתורה לעשות את המעשים הכי גרועים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שרון14.09.16
3
למה לא מפרסמים מי זה הא' הזה? הוא לא "הצליח לצאת ממנה", פשוט מאוד זרקו אותו משום שלא רצה להיות דתי בכלל, עוד לפני שהגיע לקהילה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דנון18.09.16
2
חשוב מאד להדגיש שאין קשר בין האידיאולוגיה הקיצונית, לבין מעשי הכת. רוב הציבור החרדי רחוק מהאידיאולוגיה של נטורי קרתא ומתנגד למעשיהם, אבל מעריך מאד מאד את התורה ויראת השמים שלהם, את מידותיהם הטובות בדרך כלל, ואת חיי המשפחה הטהורים, הרחוקים ת"ק פרסה מהמקובל בחברה החילונית. רק שוטה מאמין שבאמת חולה הנ
יהודי פשוט14.09.16
1
בכמה גור רחוקים מלהיות מוגדרים גם כן ככת? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל15.09.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24