כיכר השבת

האיגוד שמאיים על ראשי הישיבות

נקמת הרשמים: "הישיבות שלא יעבירו כסף יישארו ריקות"

הכרזת מלחמה של הרשמים: איגוד חדש מאיים להחרים את הישיבות שלא יעמדו ב"תשלום הראשים" שסוכם עמן קודם לכן. ראש ישיבה: "אברכים שנפלטו מפינת הקפה, הם יכריעו על עתידנו?" (חרדים)

35
ישראל כהן וחיים אבני | כיכר השבת | ד' בתשרי | 06.10.16
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

חשיפת כיכר השבת: תופעת ה'רשמים' לישיבות שהלכה וצברה תאוצה בשנים האחרונות סחפה אליה עשרות צעירים חרדים שהפכו למגייסים של בחורי ישיבה לישיבות חדשות. כעת, חושף "כיכר השבת" כי וותיקי הרשמים החליטו להקים איגוד שיפעל מול הישיבות השונות. המטרה: מלחמה בתופעה במסגרתה ראשי ישיבות מבטיחים לרשמים סכומי כסף גבוהים בשחור, אולם לא עומדים בהבטחותיהם.

שוק בשר, שמור לי ואשמור לך וסחר חליפין: כך זה עובד

אבל לפני הכל, כמה מילים על תעשיית הרשמים: אפשר לגנות אפשר לשבח את התופעה, אולם בכל מקרה נדמה כי כולם יסכימו לכך שתופעת הרשמים לישיבות אינה עומדת להיעלם מהמפה. מדובר באברכים שהחליטו לנצל את שעות הפנאי והיכולת השיווקית שלהם, ונרתמים לסייע לראשי הישיבות לגייס בחורים מוצלחים לישיבתם, מה שמסייע כמובן ליצירת שם של ישיבה מעולה ויוצר גלגל שהופך את הישיבה המדוברת לניצבת בכותל המזרח של עולם הישיבות.

התופעה רווחת בעיקר בעולם הישיבות הליטאי, אולם חודרת אט אט גם לישיבות לבני עדות המזרח ולעולם התורה החסידי. בעוד ה'רשמים' הראשונים סייעו לישיבות חדשות לגייס בחורים עבור השיעורים הראשונים על מנת שהישיבה תתפוס תאוצה, כיום ישנם רשמים העוסקים בגיוס בחורים עבור 'חיזוק' ב'קיבוץ' של ישיבות חדשות או ישיבות המנסות להעלות את הביקוש לישיבה.

"זה התחיל כפרוייקט חובבני של כמה אברכים צעירים שביקשו כאמור לסייע לישיבה בה הם למדו והתעלו ברוחניות אך כיום זה הפך לתעשייה של ממש המגלגלת סכומי עתק לצד רשת של קשרים ופרוטקציות" מספר אברך המעורב בתחום.

המחירים: "מ-2,000 ש"ח - ועד 15,000 ש"ח על כל ראש"

רשם טוב, על פי הנתונים שבידי "כיכר השבת", יכול להרוויח במספר חודשים סכום של עשרות אלפי שקלים ולעתים אף מאות אלפי ש"ח. גורם המתמצא בענף אומר: "ראשי הישיבות משלמים לרוב 'לפי ראש', על כל בחור ישיבה ישלמו ראשי הישיבות סכומים הנעים בין 2,000 שקלים ויכולים להגיע עד ל-15,000 שקלים לראש אצל הרשמים הבכירים".

לדברי הגורם, "מדובר בכסף טוב, 'שחור', שאינו מדווח ומהווה הכנסה נאה למי שמוצלח בתחום. הרשמים הבכירים יכולים להרוויח סכומים של למעלה ממיליון שקל בשנה רק מרישום למספר מצומצם מאוד של ישיבות" אומר הגורם.

צריך להבין, שאם פעם היה מקום לחובבנים, כיום הכל "הפך למקצועי". ראשי ישיבות תלויים ברשמים. רשם טוב יכול לבנות לראש הישיבה את המוסד, ולחילופין באותה מידה רשם גרוע עלול להרוס אותו - הכל תלוי ברשם ובכוח השפעתו.

הכוח שבידי הרשמים הינו עצום כאמור. תפקידם הוא לגייס ללימודים בישיבה את מירב המוחות העילויים והשקדנים מהישיבות הקטנות בהן הם לומדים כיום. במקביל, בשנים האחרונים נפתח שוק של ממש גם בשיעורים היותר גבוהים, כמו גם ב"קיבוץ".

"במידה רבה הם אלו שיקבעו את עתידה של הישיבה לטוב או לרע. אם יגיעו בחורים מצויינים לשיעור א', הרי שהמגמה תימשך ובעקבות שמה הטוב של הישיבה יגיעו עוד בעקבותיהם, כך הישיבה תצמח ותתרחב", מסביר אברך שעסק בתחום.

"הבחורים בסך הכל משמשים כחיילים על לוח שחמט"

לדבריו, הסכומים שרשמים מקבלים פר ראש הם בלתי נתפסים. "זה גם תלוי מי הבחור כמובן, אבל בסופו של יום זה נעשה 'שוק בשר' כאשר חלק מראשי הישיבות מסכימים לקבל לדוגמא שני בחורים חלשים תמורת שלושה בינוניים ואחד מצויין. זו תעשייה של ממש שהבחורים בסך הכל משמשים בה כחיילים על לוח שחמט".

ראשי הישיבות מטבע הדברים לא אהבו, בלשון המעטה, את התופעה שהתפתחה להם מתחת לאף ובניגוד לדעתם. רבים מהם, לא אהדו את העובדה שאברכים צעירים יקבעו את גורל ישיבתם, אולם הם נאלצו ברובם מחוסר ברירה לשתף פעולה עם התופעה.

"הזוי שאני צריך להיות תלוי ברשם, להיות מתוח כבר מתחילת הקיץ או מזמן אלול איזה בחורים הוא יצליח להביא לי לישיבה", אומר בשיחות סגורות ראש ישיבה ליטאי. "בכלל, הסכומים שהם 'למדו' לדרוש הפכו לגדולים במיוחד בתקופה האחרונה, הם חשים שהכוח והשליטה נמצאים בידיים שלהם. אבל אין ברירה, הישיבות הממש גדולות או טובות לא צריכות אותם, לעומת זאת, מרבית הישיבות חייבות זאת ואנחנו הופכים להיות תלותיים בהם".

מנגד, טוען רשם מוכר כי הציבור מפריז בכוח ובתדמית שניתנת להם. "אנחנו בסך הכל עוזרים לבחורים להשתלב במקומות שמתאימים להם מבחינה רוחנית ותורנית ומסייעים כמובן גם לראש הישיבה. אבל זה ברור שמי שקובע אם הישיבה תיחשב לטובה או למצויינת זה ראש הישיבה לצד הצוות הרוחני של הר"מים והמשגיחים".

"ראש ישיבה שלא ישלם - הישיבה שלו תישאר ריקה"

הרשם מסכים עם זאת שיש טעם לפגם בכך שהדבר הפך לסחר מכר של "שמור לי ואשמור לך" והחלפות. "זה באמת לא נראה טוב. לא הסכומים שמתגלגלים כאן ולא אווירת התגרנות אבל זה מה יש... אין איך לשנות את המציאות, ככה הדברים עובדים היום".

כאמור, ל"כיכר השבת" נודע כי וותיקי הרשמים החליטו להקים איגוד במסגרתו יפעלו יחדיו מול הישיבות. הרשם משבח את היוזמה, וטוען כי הדבר ייקבע תנאי סף מתאימים. "לא ייתכן שכל אחד ייכנס לתחום וישבור את השוק ללא ידיעה והבנה מוקדמת. חייבים ליצור בידול בין המקצוענים לחובבנים".

אלא שגורמים המעורים בנושא אומרים ל'כיכר השבת' כי הסיבה האמתית להקמת האיגוד היא העובדה שלאחרונה החלו ראשי ישיבות להבטיח סכומים גבוהים עבור עבודת הרישום, ולאחר פתיחת ה'זמן' התחמקו ולא שילמו את הסכומים עליהם סגרו מראש. "האיגוד יהווה איום על ראשי הישיבות" אומר גורם המעורה בפרטים, "ראש ישיבה שלא ישלם את שכר הרשם - לא יוכל להשיג יותר שום רשם מהאיגוד. הישיבות יישארו ריקות" הוא מוסיף.

רשם באחד מהישיבות החדשות אומר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי לאחרונה החלו ראשי ישיבות להתנות את תשלום הסכומים עבור בחורי ישיבה שהרשמים הצליחו לגייס ל'תקופת חיזוק', בכך שהבחורים יישארו בישיבה יותר משלושה חודשים. "זה כמו בסלולר, בחור ישיבה שהגיע לחיזוק ולא נשאר, אנחנו לא נקבל עליו תשלום, וזה לא הוגן, אנחנו עבדנו על זה קשה, מגיע לנו הכסף הזה" אומר הרשם.

ראש ישיבה חרדי אמר כי מדובר ב"סחיטה", כדבריו של הרשמים: "זה פשוט חציית כל הגבולות, מישהו צריך לקום ולעשות לזה סוף. אברכים שאפילו פינת הקפה בכולל פלטה חושבים שהם אלו שיחליטו לכתוב לחיים או למוות ישיבות שלמות? הם עושים עבודה חשובה, וכל הכבוד להם על כך, אבל לנסות להחריב ישיבות ולפגוע בעולם התורה? יש גבול".

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
איכס
ראובן07.10.16
28
אתם מכירים ראש ישיבה חילוני? אחד העם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחד העם07.10.16
27
אני מבין שצריך לשלם שכר לימוד תורה אבל יש לי שני בנים במקום אחד אני משלם אלף ובשני 900 ש"ח וזה עוד סביר אבל עכשיו אצל הרב אלקיים טובעים ממני 1300 ש"ח וזה ממש מעבר ליכולת ואומרים שאין כסף אז מאיפה הכסף לרשמים
יגאל07.10.16

הצגת כל התגובות

26
באמריקה ומקסיקו וכו' כנראה ששם נגמרה החגיגה לחלוטין.מה שמעניין אותם זה כסף כסף כסף. גירות לילדים ולנכדים מכוניות ולהיראות עם הארץ רודף שלמונים וכו' (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צורי06.10.16
25
לצערי הרבה דברים בעולם החרדי בנויים כך. ולכן אין לנו להלין אלא על כך שנותנים לגיטמציה מראש לתופעות פסולות מעין אלו גם בענייני שידוכים ובכלל בכל המלכת רבנים "גאונים" והמבין יבין. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב06.10.16
24
למה שרק ראשי הישיבות יסעו ברכבי פאר??? ויקנו בתים במזומן לכל ילדיהם???? גם הרשמים רוצים משהו.
די לטמטום10.10.16
23
במקום להסתכל על מה שיש בתוכו, ולחפש ערכים חשובים ונכונים, מסתכלים על איזה גאוותן לומד בחברון וכדומה. זה לא ״שפיץ בוחר״ , זה אוניברסיטה ! איך שהגדולים הגדירו את זה! זה הכל אותה בעיה! רשם שיהיה ישיבה עם שם טוב זה לא ביזנס!! צריך לחפש יראת שמים ומידות טובות!!!!!
צדיק היום07.10.16
22
אני חילוני,חרדי לשעבר...אני בן לשני הורים חולים מאד שיכולתם הכלכלית מועטה ביותר.ולא היה ביכולתם לשלם את שכר הלימוד.... קצת לאחר זמן אלול.הראש ישיבה קורה לי זועף כולו ומציב לי אולטימטום או שאתה דואג ל900שח מידי חודש או שאתה עוזב את הישיבה..הוא הציע לי לנקות בית כנסת ששכן לא רחוק מהישיבה ובכסף שאקבל א
חוזר בשאלה07.10.16
21
אמרתי לו לך תעשה קופה על מישהו אחר ואל תמכור לי לוקשים על ישיבה פלונית! רוב הבחורים שהרשמים מצליחים להשפיע עליהם הם בחורים חלשי אופי או בחורים דפוקים שאין להם מה להפסיד... הטובים לא "יורקים" עליהם!
ישראל06.10.16
20
נתבשלו!! הם אלו שבשביל השם הטוב של המוסד , זורקים לברזלים בחורים שהקב"ה לא חנן אותם בראש עילוי... הם אלו שפתחו את השוק השחור הזה למסחר בבני אדם... עכשיו הם אלו שישלמו על זה. אני מאוד מאחל לכלל ראשי הישיבות שיצליחו להשתחרר מהצרה הזו מהר. ולרשויות החוק , שידעו לשים יד על פושעי החוק הסוחרים בבני אדם
yosi770806.10.16
19
ראשי הישיבות חייבים לעשות לזה סוף!!!!! במקום שאנשים לא הגונים בלשון המעטה, יקימו ארגון איך לשלוט בכח בעולם הישיבות ולהוביל אותו לאבדון, ראשי הישיבות יתפסו יוזמה ויקימו ועדה איך לבער הנגע הזה מקרבינו ולהחזיר את המושכות לידים שלהם. לצערנו המצב היום בחלק מהישיבות בשפל תחתית , בגלל שההגה נמצא בידים
יוסי08.10.16
18
גלוי וידוע שחרדים רבים מסתובבים ב-11-12 בצהריים ולא באמת לומדים. די למפעל ההתבטלות של הישיבות הלא ציוניות. תפסיקו לחלוב כספים מהמדינה לטבת הבטלה שלכם ולכו תעבדו. אתם אוכלוסיה חלשה כלכלית. הגיע הזמן ללמוד מתמטיקה קצת וללכת ללמוד למקצוע שיחזיקו את המשפחות ברוכות הילדים ב"ה. עזבו צבא. לכו לעבוד. די לעו
דתי לאומי מודאג07.10.16
גלוי וידוע כי רבים מבני הנוער שלכם מסתובבים עם בחורות באופן חופשי ועוברים על כל איסורי תורה (ע"ע בני עקיבא) וכן במקומות פרוצים וכל זאת בחסות הכיפל'ה שעל הראש... מעדיף ילד "מובטל" בן תורה מנער שחוטא בכל העבירות החמורות בחסות המגזר שלו עצמו. (והעיקר כמובן, שילמד מתמטיקה!)
חרדי מודאג07.10.16
17
ילמד קצת דרך ארץ...... איך להתנהג, ואיך להיות מענטש, בלי כל הפתלתלויות העקומות ששולטות בכל מוסד!!!!
חרדי07.10.16
16
אנחנו צוחקים כל הדרך לבנקקקק....חחחחחחחחחחחהה מוחזקים ע"י ההחלטה שלנו . הר"י כפופים להחלטה שלנו ותנסו לא לשלם.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללללללללהההההההההה06.10.16
15
הפרענקים הם אלה שפתחו כיסים ,,ועד היום עושקים וגוזלים את פת לחמם . תמשיכו ללקק לגרמנים האלה בסוף הראשונים שיקבלו בעיטה זה אלה שליקקו להם . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איאיאייייי06.10.16
14
יש לי שני בנים בישיבות. תשלום חודשי ברוב הישיבות היום נע בין 800 ש"ח ל1500 ש"ח לילד. לאן הגענו? למה יש תקציבים אם ההורים צריכים להקיז דם כדי לשלם? הכל כסף, פעם הישיבות היו מתחננות לקבל בחורים היום הורים מוכנים לכל דרישה של הישיבה כדי לשלוח את הבנים. לדעתי עובדים עלינו בגדול!
אשקלונית06.10.16
13
והמבין יבין.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי אמיתי07.10.16
12
נבנתה רק מהרשם האגדי אוריאל זלזניק. בלי זה וולפסון היה מלחך את ישיבת הרב נויבירט מהיכן שהתחיל.
רשם07.10.16
11
הרבה מההרס זה ישיבות חדשות שקמות בעיקר ספרדיות כדוגמת רינת התלמוד של ראובן אלקיים היה לו 50 בחורים אם הקיבוץ וכמה שניסה להוסיף בשכר לימוד עד שהגיע ל1400 ש"ח בחודש וטען שזה לא מכסה לו את החודש כי יש לו קצת בחורים אז לקח רשם ורשמים סוחבים לו כל מיני ספרדים תמימים ןלכל ראש יש מחיר
דוד07.10.16
10
עוד תחסל את הישובות כולן. לפני כמה שנים הכנסתי את הבן שלי לישיבה קטנה, בזמן הסידור טפסים וקביעת גובה תשלום חודשי ביקש ממני החצוף כל חודש 1500 ש"ח תרומה לישיבה ועוד החצוף מבהיר לי נחרצות ,,,אנחנו מצפים למצב של הולך ומוסיף בכל חודש.הבהרתי לו שכרגע אני לא מעוניין לתרום ונראה אח"כ איך השידוך יעלה.... ה
אלי06.10.16
9
ערוותה של החברה החרדית החולה מתגלה שוב במלא כיעורה. כמה בטלנים מצאו עוד דרך לגלגל עשרות אלפי שקלים כמובן הכל בשחור בלי לדווח על בסיס פטור מהצבא על מנת ללמוד תורה הם עושים בוחטות של כסף בסחר מכר של ראשים לומדים
שמואל 06.10.16
8
על דאטפת אטפוך וסוף...
פונקט07.10.16
7
אם לא התורה הקדושה, היינו נאלצים לאכול בשר בנינו ובנותינו. ובזכות שהתורה היא פרנסה מכניסה, כבר לא צריך גמ"חים.
דן סגל06.10.16
השם דן סגל שמור רק לי בכל אופן, גמר חתימה טובה
דן סגל האמיתי07.10.16
6
זה מתחיל שראש הישיבה רוצה שישיבה שלו תהיה מעולה ומוצלחת יותר מ... במקום לקחת תלמידים חלשים ולרומם אותם הם לוקחים בחורים טובים מלכתחילה. הבחורים הטובים ימצאו כבר את המקום המתאים להם, יקבלו אותם בזרועות פתוחות בכל מקום. אבל גם החלשים יותר הם חיילים של הקב"ה, ומי יודע אם התורה שלהם לא יותר חשובה?
תלמיד06.10.16
אני אשמח לראות את כל עולם הקלפים הזה מתמוטט על ראשם של ראשי הישיבות והעסקנים שהפכו את התורה קרדום לחפור בה ועטרה להתגדל בה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
על זה נאמר07.10.16
5
הגמ' אומרת שלא העכבר הוא הגנב אלא החור שגורם לעכבר להיכנס! ראשי ישיבות שמשחקים לידיהם של הרשמים הם שגרמו לתופעה המבישה והנוראה הזאת, לתפוס ממדים בלתי סבירים, ויפה שעה אחת קודם לקום ולעצור את זה.
שכן טוב!06.10.16
תגובה בסגנון ! ראשי הישיבות הם הבעיה!!
yosi770806.10.16
4
יתר התערבות בבית של השכן , התערבות במשפחוה של חבר או מתפלל בבהכ"נ או סתם קורבן להתעלקות ליטאית מובהקת וכך נתנונים משפחות למרמס בידי עסקנים מלוכלכים כגון רשמים יועצים וסתם מרכלים ארורים..ומפה נבין לאיפה הציבור הזה נגרר וע"י מי הואה נגרר.כמובן שלא בהוראת גדולי ישראל אלא בהוראת עסקונה מלוכלכת טמאה וכו'
שכן טוב07.10.16
3
"זה באמת לא נראה טוב. לא הסכומים שמתגלגלים כאן ולא אווירת התגרנות אבל זה מה יש... אין איך לשנות את המציאות, ככה הדברים עובדים היום". סוף ציטוט. כן, ככה בלי בושה. אבל האמת, שמי שמתמצא קצת במתרחש יודע, שהלכלוך הזה הוא קצה הקרחון. רשמים מחלקים סיגריות לבחורים בשיעור ג' ישיבה קטנה, לוקחים אותם למסעדות ו
גוי צדיק07.10.16
2
זה מתחיל בחוסר אמונה ומסתיים בחוסר אמונה בושה להיות בישיבה כנל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רוני07.10.16
1
הכתבים פה נסחפו לגמרי ואיתם גם חלק מהמגיבים, מבירור שערכתי עם 2 רשמים הם לא מכירים סיפור כזה של איגוד ושום התארגנות, ומוסיף ואומר לי שצריך לזכור שהפנייה לרשמים באה מצד ראשי הישיבות ולא ההפך, ועוד נתון אחד קטן שהוא מקבל את השכר שלו בתלוש ויודע גם על אחרים שככה הם מקבלים. המסקנה שלי שלפני שמתלהמים כד
זליג07.10.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24