כיכר השבת

איש הפלג הירושלמי שזיעזע אותי / אריאלה פישר

מזעזע ומעורר חלחלה, שמגיע אדם המתיימר לייצג מיינסטרים חרדי, שחי לכאורה על פי דרך התורה, אך בעזות פניו, ללא טיפת בושה, מוכן לשכוח את התורה כולה, ולפעור את פיו לדבר סרה ולהתבטא בחוסר כבוד לרבנית

29
אריאלה פישר | כיכר השבת | כ"ז בחשוון | 28.11.16
בר שלום בכנס
בר שלום בכנס (צילום: מתוך "מאמע")

בשבוע החולף התקיים כנס 'מגדר מגזר' של עמותת נבחרות. בין הבאים נכח גם נציג חרדי מהפלג הירושלמי, שהפליג בשאלות רבות, אתגר והוסיף נופך וצבע לאותו מעמד. מה שבלט באותו ערב היה גם יחס של חוסר כבוד מובהק מצידו כלפי אחת הדוברות, אשת עשייה רצינית, הרבנית עדינה בר שלום.

הכנס היווה למעשה עוד אבן דרך משמעותי שמטרתו העצמת נשים במגזר החרדי. לחרדי הממוצע מן השורה קשה מאוד לדמיין שיש לאשתו רצונות וחלומות מעבר למה שהכתיבה לה החברה במשך הדורות, מעבר לתפקידים והחובות המסורתיים שהורגלה בהם מימות הסמינר, כאשר אין לדחיקת הכשרונות והרצונות דבר וחצי או כל איסור הלכתי אמיתי.

הרבנית עדינה בר שלום, העבירה בטוב טעם ודברי ונועם ביסוסים מההלכה והתורה הקדושה שאין למעשה כל מניעה או איסור הלכתי שאישה תשתלב בעמדות מקבלי החלטות בקרב הציבור, היא ציינה את הרבנית שרה שנירר, פורצת דרך פמיניסטית אמיתית, שבזמנה גם היא פעלה בניגוד לדעה הרווחת שאישה מקומה בבית, וראה זה פלא איך הפכה אותה לוחמת להעצמה נשית, שדרשה וקיבלה הסכמה להשכלה וחינוך הולם לבנות, וכיום היא נס וסמל של היהדות החרדית הנשית, וכיום אלו מלחמות יש על מנת שכל בחורה מבית חרדי תתקבל לסמינר יוקרתי ונחשב. לא יעלה על הדעת שבחורה לא תקבל חינוך תורני הולם מבית מדרשה של שרה שנירר ע"ה. גם כיום, הנשים נאלצות להמשיך במאבק שלא בצדק, על מנת שנוכל לממש את קיום רצונו יתברך בעולם, כל אחת בדרכה היחודית.

ברוך ה', אנו הנשים העומדות בראש המאבק, משכילות, מוכשרות וחכמות. עומדות מוכנות להתמודד עם כל אתגר, שאלה וקושיה בעניין קידום האישה החרדית. לשם כך ישנה מערכת הסברה, ארועים וכנסים הפתוחים לקהל. אין לנו שום ציפיות שכולם ישתכנעו ויסכימו איתנו. אולם הציפיה המינימלית היא בכל זאת לכבד כל אדם באשר הוא, בכך אנו מאמינות, ובפרט מאותם אנשים שמצפים שנאמין שהם הם, נושאי דגל ההשקפה היהודית האמתית, ולבסוף מתגלים כחסרי כל מוסר או יכולת הכלה של השונה מהם והאחר, בין אם אלו נשים או בני עדות אחרות.

מזעזע ומעורר חלחלה, שמגיע אדם המתיימר לייצג מיינסטרים חרדי, שחי לכאורה על פי דרך התורה, אך בעזות פניו, ללא טיפת בושה, מוכן לשכוח את התורה כולה, ולפעור את פיו לדבר סרה ולהתבטא בחוסר כבוד לרבנית, שלה בעצמה ידיעות נרחבות בתורה, שחייה את חייה על פי התורה, שגדלה באורו של אביה, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, עם הישגים בולטים ומשמעותיים במגזר החרדי. אין שום ניסיון להבין, לבוא לקראת, רצון ואכפתיות כלפי נשים עם רצון כנה ואמיתי להשפיע. מתוך גסות רוח ונגד כל קנה מידה של דרך ארץ, לקום כך ולצעוק על אישה יהודיה בת ישראל, בפומבי תוך הלבנת פנים, ושאר איסורי תורה, לכנותה שקרנית ומסלפת את דברי אביה, יש פה איסור הלכתי חמור ובמקרה זה גם ביזוי תלמידה חכמה, כל זה מהפחד שמא ואולי מעמד הגברים השולטים בלעדית על חיי הנשים במגזר עלול לאבד את ההגמוניה השתלטנית שלו.

באותו מעמד של העצמת נשותינו, נטיעת תקווה להנצחת ערכינו, קפצה לנגד כולם התופעה המכוערת הקיימת ונעוצה עמוק בשורשי ובתרבות המגזר. ידוע לכל שזלזול והקטנת אדם, המפורסם ביכולותיו ובערכו היא שיטה אמנם זולה ודוחה, אך עדיין אפקטיבית ומקלה על שליטה באחר החלש. שימור מוקדי הכוח וההחלטה בידי גברים בלבד, חוסר איזון משווע ללא סיבה מוצדקת. בעולם המערבי מתלוננים על נורמות והרגלים המעוררים חוסר ביטחון אצל נשים ודוחפות רבות מהן לאנורקסיה, בעיות אכילה והפרעות נפשיות, הרי אצל נשים רבות במגזר החרדי, המרגישות מדוכאות, בשל הקטנתן, גם להן חסר ניצוץ החיים, שמחה, הרגשת פספוס וגם כאלו הנטולות רצון לחיות.

נשים הן המתנה הגדולה של היקום, יש בהן עומק, כשרונות יחודיים רק להן. נשים הן אכפתיות, יותר ממה שנדמה לרוב הגברים, ומוכנות להקריב הכל למען המשפחה, הילדים והבעל. אך הסביבה מדכאת ומעוררת תחושות של פחד וחוסר אונים, עד שהאישה הממוצעת "שמחה" לשבת, בחיבוק ידיים ואינה נוטלת אחריות ויוזמה למען הכלל. היופי הפנימי האמיתי של בת ישראל יפרוץ עם ביטוי אמיתי של אישיותה והאמונה שביכולתה לצבוע את העולם בכוחה הנשי.

אריאלה פישר פעילה חברתית וחברת עמותת 'נבחרות'

תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
התנועה הפמניסטית היא זו שדורשת שוויון בשיריון שחייל וחיילת ישהו באותו טנק.
אשר29.11.16
18
כל מילה בסלע הגיע הזמן לשינוי. ישר כוח על עצם העלאת הנושא ועל הכתבה הנחוצה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר28.11.16
17
גברת אריאלה, תפסיקי להשתמש בנשים כדי לעקור את תורתו של מרן!! בועז נקי זעק את שמו וכבודו של מרן! גברת עדינה הולכת אחרי מותו ומנסה להגיד לציבור שאבא שלה היה משהו אחר! שאבא שלה רצה שהיא תלך לכנסת! מה זה השקר הזה? מה זה הבזיון הזה? מספיק שהיא תשתמש בשם אביה, אם אביה היה חושב שצריך שתהיה חברת כנסת עוד בח
דוד יוסף28.11.16

הצגת כל התגובות

16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודה29.11.16
15
כל דברייך הם נכונים ובד"כ כל מי שמתנגד לזה הם גברים שמעדיפים להשאיר את המצב ככה, כדי שלא יצטרכו להתמודד עם העובדה הפשוטה שלנשים יש המון כשרון מלבד אפיית עוגות... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רות28.11.16
14
אני מכיר את בועז נקי מילדותי ובעד הפרסום והאידיאולוגיה מוכן לעשות הכל כולל להתחצף ולשבת עם נשים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ימפל28.11.16
13
כמה ניסיון נואש לסלף את דעת מרן הגרע"י זצ"ל. מעניין שרק אחרי שהוא נפטר פתאום היא יוצאת לעולם עם כל האמירות הרפורמיות האלו. לפני זה לעולם היא לא היתה מעיזה לשדר בקול ישראל, ולזלזל באופן קבוע באושיות התורה והציבור החרדי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יואב29.11.16
12
מעולם לא חשבו בש"ס למנות אשה ח"כ. היא חברה במועצת החכמות של ש"ס. היא רבנית? אה סליחה, ממתי? מאיזה כיוון? רוצה להיות ח"כ זו זכותה. אבל אל תבלבלו את המוח עם רבנית ח"כ. זה לא הולך ביחד.
חכמת נשים28.11.16
מנסה להזכר ולא מצליח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראלי יורד28.11.16
11
ר
אין אדם משים15.12.16
10
אני בטוחה ומשוכנעת שמרן הרב עובדיה יוסף זצ״ל מתהפך בקיברו כשהוא צופה במעשים של ביתו השוררת !!!! כנראה בתורה שלה אין כל כבודה בת מלך פנימה אחרי שהוא ניפטר היא ממציאה כל מיני דברים בשמו שהוא מסכים שהיא תעשה כביכול!! אז אם כך מדוע לא עשתה את כל רצונותיה בחייו??? מפני שידעה שרוחו לא נוחה מרעיונותיה ומר
שולי חן29.11.16
9
על הסגנון של מי שזעזע אותה אפשר להעיר. אבל גם הכותבת לא נקיה מסגנון שכזה אם רצף של שקרים, אי דיוקים וחצאי אמיתות. חבל שנתנו לה בכיכר לפתוח את הפה, יאמצו אותה בחום בידיעות אחרונות ומעריב.
מגיב28.11.16
8
שרה שנירר ע"ה לא עשתה שום צעד ללא גיבוי מפורש של גדולי ישראל דאז איך היא בכלל מעיזה להעלות את שמה על דל שפתיה
יודע29.11.16
רק שאלה אחת קטנה: אם הרבנים אכן חשבו שצריך לפתוח בית ספר לבנות מדוע לא עשו זאת בעצמם והניחו מקום לנערה להתגדר? עד מתי ילמדו אותנו הסטוריה משוכתבת!
רפאל29.11.16
7
מדובר באשה מתוסכלת שאביה הגדול הוציא אותה מבית הספר עקב לימודים שלא היו לרוחו ועקב כך היא נשארה אנאלפבתית וזה כל מה שדוחף אותה לכל הפרויקט הזה כפי שניתן לשמוע מבני משפחתה שמתביישים במעשיה, אבל שיש לה ידיעות איפה זה הוכח ? בחלקי הפסוקים ועיוות הכתובים בכל נאום או ראיון איתה ?
יהודה 28.11.16
6
מותר הכול !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ר יענקב29.11.16
5
את זעקת הלב.. לא רואים. אך חשים את הכאב בין השורות... שמבטא המייה.. בדומייה.. של שנות הדחקה.. וסתימת פיות.. של שפיות והגיון שסה"כ.. רצונם להתבטאת.. וכמובן עסקנים.. בשם הדת והתורה... מותר לכם לא להסכים לכל דבר חדשני.. ואף לחשוב אחרת.. אך ברור הוא שרוב המחאות אינם... באמת ממניע טהור.... ..... ה
יוסף28.11.16
4
הרבנית שרה שנירר קיבלה את ברכת גדולי הדור, הראשון שתמך בה היה החפץ חיים, השני הרבי מבעלזא זצ"ל. בתחילה אומנם המתנגים היו נגדה ואף השליכו עליה אבנים, אבל הרבנים החסיידיים היו הראשונים שתמכו בה ואח"כ הליטאים. שרה שנירר עשתה הפוך ממך, למדה צניעות ולימדה ש"כל כבודה בת מלך פנימה".. את בת מלך- בת הרב עובד
ירושלמית29.11.16
לפני שקיבלה ברכה. היא הבינה שזה מה שצריך לעשות וקמה ועשתה, וכך הצילה את כלל ישראל.
רפאל29.11.16
3
היא לא הלכה להיות איזו מנהיגה, צריך להיות מטומטם בשביל לתמוך בהן
ריאלי28.11.16
של שרה שנירר ע"ה, ומנקודה זאת רוצה הכותבת ללמוד גזירה שווה לענין השררה. בפעם הבאה נא לא לקרוא ברפרוף
דבש, ירושלים28.11.16
2
אני ממש מעריך את מה שכתבת פה כי כל מילה נכונה הגברים החרדים היום לא מיסתכלים לעבר האישה שלהם ואת באה ומעוררת פה נקודה נכונה שאישה זה בן אדם כמוהו והוא חייב לה כל כבוד שבעולם בימיוחד לאישתו !! ויש פסוק שאומר דרך ארץ קדמה לתורה בן אדם שאין לו דרך ארץ כלפי אחרים אין לו מה לחבוש את הכיפה והכובע על הראש
אלעזר אזולאי29.11.16
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורלי29.11.16
הלבנים בדרום ארצות הברית ששיעבדו את בני אפריקה "כדי לקיים את הכתוב בתורה על חם אבי כנען: עבד עבדים יהיה לאחיו"
רפאל29.11.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"הוא בעצמו קופץ"

"חיקוי של הרפורמים" | הראשון לציון נגד הרב אייל עמרמי

ישי כהן | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24