כיכר השבת

טור דעה

חילונים - תפסיקו לפחד מהחרדים // מנדי גרוזמן

ביקורת על החברה החרדית לגיטימית, שנאה לא. והשנאה קיימת. החברה החילונית נדרשת להפסיק לפחד מלובשי השחורים. גם מהסיבה התועלתית, אבל גם מהסיבה האמיתית יותר - שהם פשוט לא מפחידים (חרדים)

25
מנדי גרוזמן, 360 | כיכר השבת | כ"ו בטבת | 24.01.17
בחורי ישיבה. אילוסטרציה
בחורי ישיבה. אילוסטרציה (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

האם החרדים נתקלים בקשיים בשוק התעסוקה מכיוון שהחברה הכללית מלאה בשנאה ודעות קדומות, או מהסיבה הפשוטה שהחברה החרדית לא הרבתה לבקש לעצמה השתלבות במקומות עבודה מחוץ למגזר? כנראה שכל התשובות נכונות. בפועל, גם הגורמים שפועלים כנגד אפליה והסתה נגד המגזר החרדי, לא חריפים במיוחד כשהם מדברים על הקשיים בקבלה למקומות עבודה.

על תופעות אחרות של הסתה, לעומת זאת, דווקא כן. כשמדובר בהתבטאויות פוליטיקאים, בעיקר מהרשויות המקומיות, או על סיקור של כלי תקשורת כאשר הם מדווחים על המגזר החרדי, התקיפות גוברת. אבל דומה שבכל הנוגע לקשיים בשערי הכניסה למקומות עבודה, שוררת הבנה שיש שניים לטנגו, והשניים האלה - העובד החרדי והמעסיק החילוני - לומדים לרקוד טוב יותר יחדיו ככל שעובר הזמן.

החשש של חילונים מחרדים אינו נובע רק מפחד קמאי ופריטימיבי מכל הזר והשונה. ישנה מחלוקת אידאולוגית אמיתית בין החברה החרדית לחברה החילונית, מחלוקת שהחרדים לא מאוימים ממנה אלא להיפך – מעוניינים בה כאקט של הגבהת החומות המפרידות ושימור חינוכו של הדור הבא. הביטאון הליטאי "יתד נאמן", כדוגמה, לא חוסך בביקורת כשהוא מפרסם מאמרי דעה על תופעות בחברה החילונית. אולם ככל שהאידאולוגיה מהווה מרכיב משמעותי, לא נעדרת כאן גם שנאה פשוטה ועתיקה, לאדם שבחר באורח חיים אחר.

בכלי התקשורת החרדיים מתפרסמים לעיתים מקרים שבהם נותני שירות מתייחסים בזלזול מחפיר לצרכנים חרדיים. אמנם, הסיפורים הללו לא מוצאים את הדרך לראש סדר היום, בעיקר כי החרדים עצמם לא מעוניינים בכך. הנושא לא מטריד אותם, גם בשל העובדה שהשנאה שהם נתקלים בה כנראה אינה רחבה מספיק. אבל אין זה אומר שהתופעות הללו לא קיימות. הן קיימות, והן מזיקות במיוחד כאשר ישנם חרדים שכן מעוניינים להתפתח מבחינה מקצועית, ונתקלים בתקרת זכוכית.

הסיפורים צצים כל העת, וגם המספרים מוכיחים זאת: לחרדי קשה יותר להתקבל לעבודה. אם עד עתה שנאת החרדים הביאה רק למקרה חריג פה ושם, כעת מדובר בתופעה שעלולה לעצור את התהליכים הברוכים שמתרחשים בחברה החרדית. ולכן חובה לדבר עליה.

ביקורת על החברה החרדית לגיטימית, שנאה לא. והשנאה קיימת. אבסורדית במיוחד העובדה שמי שבעיקר ניזוקים מהשנאה הזו, הם דווקא החרדים בוגרי תארים שמעוניינים להתפרנס ברווח, לעבוד בחברות ענק ולא להישאר דווקא בתחומי המגזר.

נכון לעכשיו, לא מדובר בתופעה רחבה מאוד. הנחת העבודה בקרב כל מי שעוסק בשילוב החרדים, היא אופטימית: ככל שיותר חרדים ירצו לעבוד, הפחד מהם יימוג. הפעולות שנעשות בקרב החברה החילונית כדי לעורר את המודעות מזעריות יחסית, וזו טעות.

בעתיד אולי לא רק חרדים מעט מודרניים ירצו לעבוד בהייטק, אלא גם חרדים מהגרעין הקשה, ואז מה? צילום: רינה קסטלנובו - בלומברג/גטי אימג'ס

אמנם, התגברות שילוב החרדים עלולה להביא גם להתגברות תופעות האפליה, ולא דווקא להפחתתה. ייתכן בהחלט שככל שמעגלים פנימיים יותר של החברה החרדית יבקשו להשתלב בשוק התעסוקה, הפחד החילוני מהם דווקא יגדל. בעתיד אולי לא רק חרדים מעט מודרניים ירצו לעבוד בהייטק, אלא גם חרדים מהגרעין הקשה, ואז מה? החשש יתמעט או יגדל?

כרגע אין לדעת, אבל להתכונן צריך. החברה החילונית נדרשת להפסיק לפחד מלובשי השחורים. גם מהסיבה התועלתית שהשילוב יתנהל טוב יותר, אבל גם מהסיבה האמיתית יותר - שהם פשוט לא מפחידים.

  • הטור המלא פורסם באפליקציית החדשות 360
תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
לכו לבני ברק הפרוצה חלקם ממש פתוחים
מרדכי26.01.17
14
החרדים כופים עלינו את אמונתם, זה המקור לפחד. אותו החרדי שאקבל לעסק שלי, יבוא עוד שנה בדרישות (!) למטבח כשר, לקוד לבוש של הנשים המועסקות וכו' למה להכניס ראש בריא למיטה חולה?
אבי25.01.17
ומיטתו של החרדי - חולה. קוד לבוש מכובד נהוג בכל מקום שמכבד את עצמו. מטבח כשר?? למה?? כל אחד מביא אוכל מביתו ב 99 אחוז ממקומות העבודה. עובדים חצופים יש בכל מגזר. תבחר לך עובד מנומס, ואל תמנע ממנו לעבוד רק כי בחר להאמין בדרך שונה משלך. ואת היתרונות בעובד חרדי, אתה כבר תראה...
משה26.01.17
13
יבוא השלום. עד אז - יאכלו את הדייסה שממשיכים לבשל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ירמיהו25.01.17

הצגת כל התגובות

12
על הפרת הסדר והחוק יש להטיל קנס של מאה אלף שח על כל מי שנתפס או מצולם כמפר חוק. לא מאסר כולל לינה ואשל חינם אלא קנס כבד שיצטרך לשלם, כולל עיקול כספי מדינה שמקבל וכן עיקול על דירה, מכונית או רהיטים . רק כך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי15.03.17
11
אבל הם מסריחים! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לפיד24.01.17
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בנימין גורלין24.01.17
9
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך24.01.17
בית שמש וחצי רחוב במאה שערים. קיצוניים יש בכל מקום. 50 משפחות בציבור החרדי לא מייצגות אפילו 0.1% מהציבור החרדי. ההכללה חוטאת לאמת!
משה26.01.17
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך24.01.17
7
יש מספיק סיבות להגיד לכותב שהחסות הפוליטית נותנת להם המון אפשרויות וכמובן איך לא להתגייס,ואלו שמתגייסים צריכים רב נפרד,בית כנסת ואוכל שונה משאר החיילים, והמבין יבין
לפיד25.01.17
6
מפחיד אותי לתת לבת שלי להסתובב בגבול בני ברק רמת גן במכנסיים כי יורקים עליה וקוראים לה פרוצה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חילוני 25.01.17
או בהרבה מרחובות ת"א אחרי 11 בלילה. אני עובד בבני ברק. וכאן, כל יום, עוברות ועובדות מאות חילוניות, ומעולם! לא נתקלתי ביחס שונה כלפיהן! להפוך את החרדים לקבוצה קיצונית שיורקת וצועקת זהה להשוואה של כל חילוני באשר הוא לבני סלע... פקח את עיניך ותגלה מציאות אחרת.לא תקשורתית!
משה26.01.17
5
לעבוד אצל חילונים ר"ל אין כוללים נגמרה היהדות ???
בושה24.01.17
4
הכי מצחיק בכתבה כשהחילוני מתווכח אז זו שנאה ואנטישמיות ואילו כשהחרדי מתווכח זו הגבהת חומות לגיטימית. העולם החרדי נוטף שנאה לאחר : לגוי, לחילוני, לדתי לאומי ולחרדי מהחצר האחרת.
ליפה העגלון27.01.17
3
אם הם לא יפחדו עלול להיווצר חיבור חלילה והקרירות לקנאות לדבר ה' תתגבר ושלב הבא זה לשתוק ולא למחות כאשר גזירת הגיוס והשמד ר"ל משתוללת
ר יענקב24.01.17
2
פשוט לא מתחברים ובצדק שהייתי עם אחותי בירושלים פפני הרבה שנים שהיינו קטנים חרידי ירק עליה זה נראה לכם הגיוני? איפה האהבת חינם שלכם? ועוד לירוק על ילדה ? ובכללי האוכלוסיה החרידית מאוד סגורה אז מה הפלא אי אפשר לדבר איתכם אתם סגורים בתוך עצמכם ואת האמת? טוב שכך! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אייל24.01.17
והוא לא חרדי אמיתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רויטל26.01.17
אך כמו שבני סלע לא מייצג אותך, כך היורק לטענתך, לא מייצג איש בציבור החרדי. ההכללה שאתה עושה היא על דעתך בלבד ומעוותת את המציאות. מאחל לך לפקוח את העיניים ולראות בני אדם במקום לשייך את עצמך לשונאי יהודים בהסטוריה...
משה26.01.17
1
אבל אני חושב שחלק מהרתיעה של חילוני מחרדי- היא כי- החילוני מרגיש שהחרדי הוא אותנטי יותר- והוא יותר דומה למה שסבא שלו היה- מה שמעורר לו מצפון
ששון24.01.17
החרדים שיש כיום הם המצאה חדשה. פעם היה ציבור שומר תורה ומצוות שהמובחרים בו למדו תורה, וכל היתר עבדו והעריכו את בני התורה. היום אצל החרדים כל אחד נמצא בישיבה ובכולל שנים גם אם הוא לא מתאים לזה
דני25.01.17
לגבי השינויים: אין כל הלכה ללבוש 'שחור לבן' או לאכול קוגל או חמין. ולגבי המצוות, זכותו של כל אחד להתחבר ולהקפיד יותר על מצוות מסויימות. 613 מצוות ניתנו בהר סיני. 613 מצוות נשארו. ועל זה איש לא חולק (במגזר החרדי)!
משה26.01.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24