כיכר השבת

עת רצון או עת לעשות קופה?

כולנו יודעים שבסוף השבוע היו שלוש-עשרה דקות של שעת רצון נדירה. אך האם הם חלו בדיוק במועד המדובר? אבישי צור יצא לברר

15
אבישי צור | כיכר השבת | י"א בכסלו | 28.11.09
עת רצון או עת לעשות קופה?
(פלאש 90)

אחד המאפיינים הבולטים הנוספים של אחינו החרדים, הוא העדריות הפראיירית, החסרה כל הבחנה שהיא. גחמות מגחמות שונות של השולטים בציבור, החל בשכבת העסקונה הבכירה וכלה בקופות הצדקה השונות, מתקבלות ללא עוררין, ללא מחשבה, ללא דעה.

כולנו כבר יודעים שבסוף השבוע היו שלוש-עשרה דקות של שעת רצון נדירה, שחלה פעם בשבע שנים. בעיניי ראיתי היום בשעה 13:43 משפחה חרדית, שעצרה את רכבה בשולי כביש ירושלים-תל אביב, וישבה להתפלל תהילים. אפילו באתר חילוני כמו YNET, ידעו לספר על השעה המיוחדת, אם כי ממש לא הצליחו להבין על מה ולמה, ואיך 1 בצהרים היא השעה התשיעית.

אבל החרדים יודעים, וגם הדתיים הלאומיים. כי אצל אלו וגם אצל אלו, ראו את העלון שהופץ על ידי קופת צדקה חרדית בשם 'קופת העיר', שגילתה את החדשה המסעירה לעולם כולו. ושם הוסבר הענין בדיוק רב: בספר קדמון בשם 'ברית מנוחה', כתוב: שבשנה התשיעית ליובל, בחודש התשיעי, ביום התשיעי, בשעה התשיעית, היא שעה מיוחדת וחשובה.

אין לי טענות לאותה קופה של צדקה, שצריכה לגייס כספים לכל האומללים. אבל בענין הזה יש שתי טעויות בוטות במקרה הטוב, ועיוותים מכוונים במקרה הפחות טוב. אחת: אין יובל. איננו נוהגים ביובל, ואיננו יודעים מהו חשבונו של היובל ומתי חלה שנת היובל. ממילא איננו יכולים לדעת מתי היא השנה התשיעית ליובל. שתים: אם מונים שנה ליובל, אז החודש התשיעי אינו כסליו אלא סיון. משום ששנת היובל מתחילה בתשרי ולא בניסן.

על הטענה הראשונה ניסו עוד איכשהו לענות באותו עלון. הם כתבו שמכיון שאין יובל, אז השנה התשיעית היא השנה הנוכחית, שהיא השנה התשיעית אם מתחילים לספור אחרי שנת השמיטה הקודמת, שחלה בתשס"א, וממשיכים ברצף עד השנה הזו. פלפול נאה. אולם מה לעשות, שבספר כתוב בפירוש 'תשיעית ליובל'? ולא שאני מתמצא כל כך; בעלון בעצמו היה צילום של הספר.

ולטענה השניה לא ראו צורך להתייחס בכלל. הרי גם אם ירצו לספור את החדשים לפי השנה התשיעית לשמיטה, גם אז השנים של השמיטה מתחילות בתשרי ולא בניסן, והחודש התשיעי הוא סיון ולא כסליו.

אז הנה לנו דוגמא מצוינת. המון המוני אנשים ברי דעת ותבונה, קוראים את העלון הזה, ולא שואלים את שתי השאלות המתבקשות הללו, למרות שמקור הדברים מונח מול עיניהם. כמו פתיים הם עטים על המציאה, ובהמוניהם מייחדים שלוש-עשרה דקות של תפילה מסויימות, שאין להן כל ערך יותר מכל תפילה אחרת, משום שהם בכלל לא באותו היום שעליו דובר. איזה הסבר יש לעדריות הזו?!

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
מה הקשר שנתיים אחרי השמיטה??? הרי היובל חל שנה אחת לאחר השמיטה, ואם כך השנה התשיעית ליובל היא השנה הבאה ולא השנה הזו!!! תעשה חשבון לפני שאתה מבזה את עצמך ברבים אגב, גם קופת העיר לא טענה כמוך, אלא כמו שכתב צור, שהשנה השניה לשמיטה נקראת תשיעית על שם הכתוב 'עד השנה התשיעית תאכלו ישן'. וכמובן שהקשקוש ה
שלומי30.11.09
13
מנין לך שהחודש התשיעי הוא אינו לחודשי השנה אלא למניין היובל? אולי אתה הוא זה שמטעה את הציבור? הרי אם כל רצוננו להגיע למס' 9 כמה פעמים, מה יעזור לנו שסיוון הוא תשיעי לשנה התשיעית, צריך שיהא החודש עצמו תשיעי ממש! לחודשי השנה! האם מחה"ס כותב החודש התשיעי לשנה התשיעית (וגם אז לא הייתה הוכחה ברורה לשיטת
א.א.28.11.09
12
מעוניין שנמנה את חסרונותיו של ציבורך? הג'יגות יכלו והמה לא יכלו. קשוט עצמך תחילה. סגנוך כתיבתך מלא בשחצנות והתנשאות, כביכול האדם המושלם בא לתקן את הציבור החרדי האומלל, חסר ההנהגה והשכל. הידעת, ולו פעם אחת, לכתוב מעט מיתרונות הציבור החרדי?? הציבור הדת"ל מלא בנגעים כמו: חוסר הנהגה ברור, נתינת במ
סטלא דקדושא28.11.09

הצגת כל התגובות

11
כדאי לראות את היפה שבאותם רגעים. רבים מעמנו התאחדו בתפילה, והרצון שלנו לפנות לאבינו שבשמים. ייתכן שיש ספקות האם מדובר בעת רצון, אבל כל עת היא עת רצון. לא?
רינה28.11.09
10
לדברי הכותב, מה עונה ע"כ האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא שאכן אישר את הדברים מע"ג אתרכם בשבוע שעבר? סתם ככה, לי יש הרגשה אישית שהיתה אז עת רצון, למדתי אז יחד עם חברותא שעדיין איננו שומר תומ"צ באופן מלא (שגם אליו כמו לרבים אחרים הגיעה השמועה על העת רצון) ומשום מה היו המון "מניעות ויכובים", כנראה שדברים גדו
מנחם, 29.11.09
9
אני אכן אמרתי פרק תהלים ותפילה מעומק הלב, שעוזר תמיד בכל עת ובכל מצב, בלי לתרום לקופת העיר.
מאיר29.11.09
8
אם בני ישראל היו שואלים שאלות במעמד הר סיני לא היינו מקבלים את התורה כמו שאר אומות העולם : הסיבה היחידה שקיבלנו את התורה היא בזכות נעשה ונשמע ... ואתה חושב להתחכם על מנת לחסוך תפילה או צדקה !!! חבל שכיכיר השבת נותן במה לכופרים אפיקורסים !!!
SOSDAVID29.11.09
7
בייחוד שקופת העיר עשו על זה קופה והסכימולהתפלל רק על שם אחדבעבור תרומה צנועה של 180 ש"ח ולא הועילו כל תחנוני,בסוף לא תרמתי אלא הלכתי בכוחות עצמי ושם ראיתי את המנין ת"ח המיוחד שהורכב ברובו מישיבע בוחרים מצויים. אבל אולי יש עת רצון בזמן שהרבה אנשים מתפללים ככה שערי שמים נפתחים בשוונג...יש מצב.
צפתי 128.11.09
6
הרמב"ן ? האם כבודו אינו נוהג לקיים את כל המצוות השייכות לשנת השמיטה ?
י29.11.09
5
יכול להיות שהציבור הדת"ל נגוע בהרבה נגעים אבל אל תשכח שיש בתוכו זרם תורני רציני שבהרבה דברים עולה על הציבור החרדי,בעיות צניעות רבות יש גם בבני ברק ובאלעד,לא רק המזריחסיטים איך שאתם קוראים לזה נגועים בבעיות.
אלנתן28.11.09
4
אדוני, המגיב בתגובה מס' 4, בבקשה הואל בטובך לחקור את הנושא חזק לפני שאתה מלכלך על ציבור שלם!!!!אין מישו בעולם הזה שהוא מושלם...בכולם יש יתרונות וחסרונות,גם אצל החרדים וגם אצל דתיים לאומיים!!!וזה פשוט בושה שאישרו את התגובה שלך שהיא ליכלוך נטו על ציבור שלם בעמ"י!!!!!!
אורטל29.11.09
3
(1) ספר קהלת פרק י פסוק יט: והכסף יענה את הכל...
געלטמאכער28.11.09
2
"עת רצון לעשות קופה" חחח
יצחק א.28.11.09
1
שכחתי באותם רגעים נדירים להתפלל... ועכשיו אני מקבל כדור הרגעה.. תודה
חיים28.11.09
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 20:00

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 12:36

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 12:18

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 12:05
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 10:04

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 08:03

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פארק מגורים חדשני

דירת החלומות שלכם במיקום הכי מבוקש בירושלים >>

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם