כיכר השבת

חשיפת "כיכר השבת"

בג"ץ נגד הראשון לציון: לא ידון בפרשת 'הגט מצפת'

חמישה חודשים אחרי חשיפת "כיכר השבת" כי הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף החליט לכנס דיון מיוחד בפרשת הגט מצפת, הכריעו שופטי בג"ץ כי בית הדין לא יוכל לדון בגט (ארץ)

48
ישי כהן | כיכר השבת | ג' בניסן | 30.03.17
השופט רובינשטיין והראשון לציון
השופט רובינשטיין והראשון לציון (צילום: Noam Revkin Fenton, Yaakov Cohen / Flash90)

חמישה חודשים אחרי חשיפת "כיכר השבת" כי הראשון לציון ונשיא בית הדין הרבני הגדול הגאון רבי יצחק יוסף החליט לכנס הרכב של תשעה דיינים לדון בפרשת הגט מצפת, גט שהרב אוריאל לביא התיר למרות שהבעל שוכב צמח בבית החולים, הכריעו בצהריים (חמישי) שופטי בית המשפט העליון כי בית הדין לא יוכל להתכנס ולדון בגט.

בראש ההרכב ישב המשנה לנשיאה אליקים רובנשטיין והשופטים יורם דנציגר וחנן מלצר.

בהחלטתו, מתייחס המשנה לנשיאה אליקים רובנשטיין לעובדה כי העותר לבית הדין הגדול, ראובן כהן, אינו בעל דין בפרשת הגט: "הזכות להגיש ערעור על פסק דין של ערכאה שיפוטית - בית משפט אזרחי או בתי הדין הדתיים, לרבות בתי הדין הרבניים - נתונה על דרך העיקרון רק למי שהיה בעל דין בערכאה הדיונית ונפגע מפסק הדין".

לדבריו: "בענייננו, פלוני אינו צד להליך, אין לו כל זיקה לצדדים, והוא בבחינת מתעבר על ריב לא לו, פשוטו כמשמעו, וזאת גם אם סבור הוא שההכרעה ההלכתית נשואת הדיון שגויה מיסודה. הערעור שהוגש על ידי פלוני עומד בסתירה לתקנות הדיון בבתי הדין, ובפרט לתקנה קלח, ממנה עולה, גם אם במשתמע אך בבירור, כי הזכות לערער נתונה אך לבעלי הדין – להם, ולהם בלבד. בדין ובצדק דחה בית הדין האזורי את טענותיו של פלוני על הסף".

חשיפת "כיכר השבת" לפני חודשיים

רובינשטיין מתייחס לעובדה כי בית הדין הגדול התכוון להתכנס בהרכב של תשעה דיינים, מה שלא היה מעולם, וכותב: " מדוע נצרך הרכב כה גדול, למעשה חסר תקדים בהיקפו, כדי לדון בשאלה שהיא ביסודה פרוצדורלית. אף ד"ר רכס, בהגינותו הרבה, הודה בפנינו, בתשובה לשאלתנו, כי אינו מכיר מקרה בהיסטוריה של בתי הדין הרבניים שבו התקיים דיון הדומה במאפייניו לזה שנקבע בהחלטת נשיא בית הדין הגדול".

השופט רובינשטיין מותח ביקורת עם הראשון לציון הגר"י יוסף שלמרות שחווה את דעתו נגד הגט לא פסל עצמו מלשבת בראש ההרכב: "גם כי על פני הדברים נדמה כי קיים קושי בכך שנשיא בית הדין, הרב יוסף, לא פסל עצמו מעיקרא מעמידה בראש הדיון, וזאת לאחר שיצא בפומבי נגד העמדה העולה מפסק הדין כמפורט לעיל בפסקה כד. חוות דעתו ניתנה – כך דומה – לפני פסק הדין האזורי נשוא המחלוקת, והדעת נותנת כי דעתו של הנשיא אינה נוחה, כאמור. אך בית הדין האזורי פעל בגדר סמכותו, והאם – בהקבלה לשופט, למשל – יוכל מי שחיוה דעתו בקשר לתיק מסוים לדון בו בערעור? אתמהה".

השופט מסכם את הבעיה בכך שהעותר לבית הדין אינו חלק מהתיק: "אין מנוס מן המסקנה שדיון בערעורו של פלוני עומד בניגוד לתקנות בתי הדין, סותר את עיקרון סופיות הדיון ופוגע בזכות העותרת להסתמך על פסק הדין שניתן לה בבית הדין האזורי. צר לי, אך בכל הכבוד וההערכה לבית הדין הגדול ולנשיאו, סבורני כי ההחלטה לקיים את הדיון בערעור אינה יכולה לעמוד".

הגר"י יוסף והרב אוריאל לבא (פלאש 90 ובתי הדין הרבניים)

עם זאת מדגיש השופט רובנשטיין: "הסוגיה שבפנינו קשה היא רגשית ואנושית, ולצד השאלה המשפטית אליה נדרשנו, הלב יוצא אל העותרת, שדרך יסורים עברה; תחילה, כאשר התפוגגו בפועל חיי הנישואין שלה עם אישה שהפך "צמח". אחר כך, בכל אותן שנים בהן נאבקה לקבלת הגט ואחר כך על צדקת הגט. הגיעה העת לסיים את הפרשה. במישור המשפטי, כאמור מעלה, היעדר זכותו של מי שאינו בעל דין לערער בעניין פלוני הוא בבחינת פשיטא, ולא נמצא בענייננו טעם לסטות מעיקרון בסיסי זה. אין בכך כדי לפגוע בכבודו של נשיא בית הדין הגדול ובית הדין".

בתגובה להחלטה, אומר ח"כ אורי מקלב כי "שוב בית המשפט העליון מתכנס להחלטות שיפוטיות בנושאים שאין לו שמץ של מושג בהם, ומין הראוי היה להם שלא יתכנסו למקום לא להם, אנו שבים וקוראים לצמצם את כוחות של בית המשפט העליון על מנת שיתעסק אך ורק בנושאים שיפוטיים שתחת סמכותו".

תוכן שאסור לפספס
48 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
המקרה הוא כזה: בעלה של אותה אישה לא מתפקד כבר שנים. לאחר שבית הדין בדק את הבעל, ואחרי שהמתין יותר משנה, הוא החליט להתיר את האישה משום "כל דמקדש אדעתא דרבנן מקדש". זה מאוד נדיר, אבל בתי דין בהחלט עושים את זה לפעמים. ממש ממש לא מדובר בפסיקה רפורמית - הרב לביא הוא ת"ח גדול. הרב יצחק יוסף אמר בזמנו שהוא
חנן .ב.05.04.17
21
מי שיתחתן איתה יבעול אשת איש ובניו ממזרים עד עולם ולא יהיה להם תקנה
יהודי ממש לא פשוט 30.03.17
20
רשל"צ צודק. מדינת חילונים כופרים. לעולם לא נשרת בצבא הערב-רב הזה.
יניב30.03.17

הצגת כל התגובות

19
איך יכול להיות שבית דין רבני מתערב לבעל ומזכה לו גט בלא ידיעתו ובלא הסכמתו, עם טענות משונות הנוגדות את ההלכה, ובגצ פוסל את ביהד הגדול בגלל שהוא מתערב, או המערער מתערב (מה זה משנה). ועוד יותר מכך השופט מתלונן על כך שהרב יוסף הביע דעתו קודם הדיון, האם בכך שהשופט אינו איש הלכה בלשון המעטה אין בכך הבעת
דור שבן דוד בא30.03.17
18
והכיפה שעל ראשו של ראש ההרכב לא משנה את העובדה, ילדים שיבואו לעולם יאלצו להתמודד עם תג "ממזרים"!
030.03.17
אותה מעגינותה. אתה לא ברמה לדון בכך.
123430.03.17
17
שניתן בבית הדין בצפת. ומתוקף היותו אב בית הדין הגדול כך יעשה. ומהי פסיקת הערכאה שאין אדם יכול להגיש ערעור אם הדין אינו נוגע לו ואם אינו צד בסיכסוך. כיצד תקפה אמירה זו במקרה זה. שהאדם הנפגע אין ביכולתו לערער עקב המצוקה בה הוא נתון.ובאיזו זכות קיבל עליו בית הדין להחליט בעבורו של אדם זה וכיצד דנים אדם
בן נעים זמירות ישראל. 30.03.17
16
האם גם בית הדין הרבני יכול לפסול את בג"ץ מלדון בנושא מסוים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דודי30.03.17
15
הרי הרב עובדיה הדריך את תלמידיו לגלות מידת רחמים על עגונות ועל יתר הסובלים. מה קרה כאן?? איבדנו את הרחמים על חשבון קנאות להלכה וכל אחד מהמטורפים שנעשה צדיק בקנאו את ההלכה זוהי קנאת הסיקריקים האלימים איפא אל תדון חברך עד שתגיע למקומו?? מישהו מנסה להבין בחורה צעירה שחייה לפניה רוצה לבנות בית פרק ב בה
דניאל02.04.17
14
ונגד העסקונה שמאיימת למוטט את הבית על יושביו
פעם ראשונה30.03.17
13
מתערב בנושאים שאין לו בהם שמץ של מושג בג"ץ במקרה הזה צודק 100 אחוז אגב אליקים רובינשטיין הוא תלמיד חכם בסדרי גודל פי כמה וכמה מיצחק יוסף .. קשה קשה להבין איך רב ראשי מתנהג בצורה כזו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james30.03.17
ממש רשעים גמורים חיים במדינה הזו צריך לשרוף אותם ממש כעיר הנידחת אתה ערב רב עמלק שבדור צריך רק לדעת מי אתה ולמחות את זכר עמלק בפורים הבא שיגידו תמחה את זכר עמלק אתה תמות יימח שמך וזכרך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בן דוד31.03.17
גם דואג האדומי היה תלמיד חכם, גם אלישע בן אבויה תורתו של אליקים הינה כמרדע שעל גבי החמור
מאיר30.03.17
12
אבל כיון שיצא מכתב מכל הרבנים שהגיטין בכפיה של הרבנות פסולים והילדים ממזרים טוב שהראו ליצחק יוסף את הכיוון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי31.03.17
סתום את הפה שלך רשע מרושע עמלק שבדור צריך למחות אותך מן העולם שלא תעז לדבר על גדול דורנו בשפה כזו בזויה אתה וכל האלה שבאותו דעה שלך ישרפו בגיהנם ויהיו במדור השביעי שבגיהנם שלא יצאו משם לעולם גם בשבתות ושם זה אחריתך ואם גם ילדיך ואשתך בדעה זו אז אפשר לומר עליך ימח שמך וזכרך לעולם ולעולמי עולמים כי מא
בן דוד31.03.17
11
ערעור על פסקי הדין שהוא מוציא לכל אדם? או רק למי שקשור לתיק? שהדיינים הנכבדים יגלו דעתם ויגידו כן או לא.
אברהם30.03.17
10
קשה לכתוב , אולם בג"ץ צדק בפסיקה שלו 1, ב"ד כבר דן בעניין ונתן את פסיקתו 2, זכות ערעור עד כמה וקיימת בהלכה נתנונה אך ורק לנידונים בלבד במקרה זה אף אחד מהנדונים עתרו גם לא הבעל שהנו צמח לצערנו 3, אין כל מקור בהלכה שבה כל אחד מישראל יחשב בעל דין, במקרה שבו ישב בית הדין ודן בעניין. בניגוד למצב שבו
דוד30.03.17
9
אסור להסתכל בפניו של הרשע אליקים רובינשטיין שר"י.
אסור להסתכל בפנ31.03.17
8
בגץ לא אמר דבר וחצי דבר לעצם כשרות הגט, אלא רק על עניינים פרוצדורליים שאינם הלכתיים. האם מישהו פה היה נוכן שאני אערער בתביעה שיש לו בבית די מול מישהו שלישי?!
משה30.03.17
7
למרות שאין להם קשר אליהם, (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פרענק פרנקל 30.03.17
6
ושיוציאו פסק שהגט פסול באותו הרכב דיינים. שישנו את תקנות הדין למפרע. ושכל אחד יכול לעתור נגד הגט. שיחליטו שהם דנים באי יכולת דיין וחוסר סמכות להפקיע קידושין או להביא אותו למצב ספק ללא פגם מהותי בקידושין. שיוציאו פסק שאין זה זכות עבור חולה במצב צמח שיש סיכוי כלשהו שיחזור לאיתנו ולעשות תקנה שפסקים של
ולהוציא פסק30.03.17
להוציא פסק שהאפוטרופוס העו"ד מעל בתפקידו שהסכים למתן הגט כי הרי אולי הבעל יתאושש ואז הוא כן יהיה זקוק לאשתו ועל כן אסור היה לו להסכים. ואז למנות אפוטרופוס מטעם ביה"ד ושהוא גם יערער או יגרום(בעצם מחיקת הסכמת האפוטרופוס הקודם) לדיון חוזר שיתנהל הפעם בביה"ד הגבוה.
לעקוף את בגץ01.04.17
5
מאיזה מקום אתם חווים את דעתכם העניה באשר אותה אשה שסובלת מחוסר בעל מתפקד וחסר הכרה מזה 5 שנים. לכל מחמיר מהסוג שלכם כדאי שתשבו בשקט ותצדיעו לבית דין שנתן לה גט ואת זה אתם לא עושים ורק משתלחים כמו בשוק .בושה וחרפה שכל אחד מכם קפדן על חשבון סבל האחר ולא על סיבלו המזל הגדול שהעם מתפקי מקנאות שלכם ורק ל
למגיבים החכמים02.04.17
4
ירמיהו היה מוסיף עוד פרק במגילת איכה לכבוד אליקים=יהויקים.
אוףף30.03.17
3
ריבונו של עולם! השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה!! והסר ממנו יגון ואנחה, ומלוך עלינו מהרה אתה ה לבדך. בחסד וברחמים בצדק ובמשפט
רחמים30.03.17
2
מי אם בכלל שופטי התחתון שיתערבו בנושאים לא להם פשוט חוצפה שאין כדוגמתה .הם יכתיבו לנשיא בית הדין מה לעשות .הוא הרי בערכאה הרבה יותר גבוה מהם.
שרית30.03.17
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד30.03.17
אשר על כן במקרה דנן יש טפשים בירושלים, לא צריך הרבה כדי להגיע למסקנה זו מתוך הרי המלל המטומטמים שהסרוג הזה כתב
שמואל30.03.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24