כיכר השבת

טור משפטי

חומרת פרשת הפלס // עו"ד משה מורגנשטרן

אורך תקופת המעצר של עצורי 'הפלס' ו'הפלג' והעובדה שפעם אחר פעם מאריכים אותו מעידים, כאלף עדים, על כך שיש חשש אמיתי כי שחרור יביא לפגיעה בחקירה ושיבושה (מאמר)

27
עו"ד משה מורגנשטרן | כיכר השבת | ב' באייר | 28.04.17
עו"ד משה מורגנשטרן
עו"ד משה מורגנשטרן (באדיבות המצלם)

במדור הדעות פורסמה היום כתבה, שטענה כי: "עצם השחרור המהיר ממעצר מעלה את השאלה העקרונית האם המעצר של החשודים המעורבים היה מעצר מוצדק או שעסקינן היה במעצר מתוקשר לצורך מניעים זרים".

הכותב המלומד, מוכיח מהעובדה שבית המשפט העליון החליט לשחרר את העצורים, כי לא הייתה סיבה מראש לעצור אותם, והיה צורך להסתפק במעצר בית.

לטעמי, הדברים אינם נכונים עובדתית ומשפטית.

ראשית, השחרור במקרה זה אינו מהיר, אלא ההפך הוא הנכון, מדובר בהארכת מעצר שלישית, לאחר שהעוררים כבר היו עצורים תשעה ימים, ובית המשפט העליון החליט להאריך את מעצרם בעוד מספר ימים.

דווקא אורך תקופת המעצר והעובדה שפעם אחר פעם מאריכים אותו מעידים, כאלף עדים, על כך שיש חשש אמיתי ולפיו שחרור יביא לפגיעה בחקירה ושיבושה. לכן לא די שלא היה במקרה זה שחרור מהיר, ההפך הוא הנכון.

שנית, מבחינה משפטית נדירים המקרים בהם בית המשפט העליון, היושב בשלישית על המדוכה מחליט להתערב ולדון בתיק. ונסביר, ההחלטה הראשונה הייתה של בית המשפט השלום, עליה הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי. ערעור זה הינו ערעור בזכות, זכאי כל צד לערער על ההחלטה של הערכאה הראשונה. אבל על ההחלטה של המחוזי (ערכאת הערעור) אין זכות לערער, אלא צריך לבקש רשות מבית המשפט העליון, רשות שניתנת רק במקרים חריגים ומצומצמים.

למרות זאת בית המשפט העליון קבע כי מקרה זה נכנס לחריג, ומחייב את ההתערבות בית המשפט העליון. דבר המעיד אף הוא על צורת ההסתכלות של בית המשפט העליון על תיק זה, ועל החומרה הרבה בה הוא רואה את הדברים.

טענה נוספת שעלתה במאמר הינה כי הסיבה להארכת המעצר הייתה "אמנם העליון החליט להחזירם למעצר אך זאת על מנת לאפשר למשטרה לרדת מהעץ הגבוה עליו טפסו".

לגישת הכותב, בית המשפט העליון ברצותו להגן על המשטרה, החליט להאריך מעצרם של חפים מפשע.

גם כאן דעתי חלוקה לחלוטין על דעתו של הכותב, ולא רק בגלל שאני לא מוכן לקבל את האפשרות ששופט עליון ינהג בצורה כל כך לא הגונה. אלא גם עניינית. מפרטת השופטת בהחלטה המנומקת: "קיימתי דיון גם במעמד צד אחד שבו הצגתי למדינה שאלות לגבי מהלך החקירה ועיינתי בחומרי חקירה. לאחר שעשיתי כן התרשמתי כי המשך החקירה בתנאי מעצר הוא אכן חיוני בנסיבות העניין. עוד אציין שבמסגרת זו נדרשתי לבדיקה של השאלה באופן ספציפי ביחס לכל אחד ואחד מן המשיבים, בשים לב לטענות הפרטניות שהועלו בעניינים".

בית המשפט לא הסתפק בקבלת חומרים כתובים, כמו ברוב תיקי המעצרים, אלא גם קיים דיון במעמד צד אחד, עם המדינה לבד, כדי לוודא איזה פעולות חקירה נדרשות המחייבות מעצר, ועשה אף בירור ביחס לכל אחד ואחד מהנעצרים, ולא כרך את ארבעתם בחבילה אחת. מכאן כי לא מדובר בהארכת מעצר על מנת לשמור על המשטרה, אלא מדובר בהארכת מעצר עניינית, לאחר בדיקה מדוקדקת.

לסיכום, העובדה שמדובר במעצר המוארך בשלישית, וכן שבית המשפט העליון הסכים לדון בערעור זה, בצירוף העובדה שבית המשפט בדק לעומקם של דברים את הנתונים ורק לאחר הבדיקה החליט להאריך את המעצר, כמו גם העובדה שבית המשפט סירב לתת למדינה את מלוא הימים אותם ביקשה, מוכיחה לטעמי את העובדה שההחלטה הינה ראויה ומאוזנת.

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
הגר"ח קניבסקי שליט"א למען גלוי נאות
אלי 28.04.17
מרבית החרדים מעריצים וקשובים להגר''ח להגראי''ל לרב שלום כהן ולמעשה לשלושת מועצות גדולי התורה שכולם, כל חברי המועצות ו99 אחוז מגדולי ישראל מותקפים ומוגדרים כ'פשרנים' ו'זרע עמלק' ע''י הפאשקוול שמטריד אנשים חולי לב (קרוב משפחתי!) כדי שיממנו אותו. וגילוי נאות: אני חרדי. והיות ואיני ממורמר בגיל 50 שלא ק
דוד30.04.17
14
הוא חרדק ידוע ועורך דין בגרוש תמשיך להתראין לפני הבחירות שתו לי אכלו לי
לרי03.05.17
13
נתי גרוסמן ודומיו הם לא פחות מאחרון האויבים של מדינת ישראל!על המשטרה ובית המשפט להכניס אותם לכמה שיותר זמן בכלא!מי שמתנגד לעצם קיומה של המדינה הוא פושע!ועליו לשלם על כך מחיר!
פיני קסטנבוים28.04.17

הצגת כל התגובות

12
לנו כעו"ד ובטח כפליליסטים חשוב להגן על העצור . המערכת עושה את עבודתה אבל אין טעם לקבוע ממימי המעצר את חומרת העונש מה גם שלא הוגשו בקשות מעצר עד תום ההליכים מה שאומר שאין חשש לשיבוש עם סיום החקירה . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קולגה מהתחום28.04.17
אתה רציני? בקשות מעצר עד תום ההליכים עוד לפני שהוגש כתב אישום? מה זה השטויות האלו?
באמת קולגה30.04.17
שכן יש למשטרה אורך זמן לעצור מישהו כולל כמות ההארכות. לדעתי, המשטרה תכננה להגיש בפעם הבאה הצהרת תובע ובקשה להארכת מעצר עד תום ההליכים.
sonenatig28.04.17
11
כל התנהלות המשטרה, פרקליטות, בתי המשפט למיניהם, מנוגדת לכל הגיון משפטי! מתחילה ועד סוף! יש לך הסבר מדוע עצרו באישון לילה 28! עצורים? יש לך הסבר, מדוע שוחררו רובם באותו יום ללא חקירה!? יש לך הסבר, מדוע למעט 4 אף אחד לא עוכב יותר? יש לך הסבר סביר מה אפשר לשבש בחקירה שלדברי המשטרה נמשכה חודשים? למה ה
יוכבד בן זקן30.04.17
א. מה ניתן לשבש בחקירה הנה כמה דברים: 1. העלמת ראיות על תשלומים שבוצעו לחלאה טריגר ולשאר ה"ירקות" שבסיפור עבור הטרדותיהם וקישורם הישיר לחלאה נתי גרוסמן. 2. אפשרות לתאם עדויות על דברים ששמעו/ראו בחקיראתם כדי להביא ל"גירסה" שיקרית אחידה. ועוד ב.הסיבה שלמעט 4 אף אחד לא עוכב, כי ה-4 הם "ראשי הנחש"
אבי03.05.17
כנראה שאינך מבין כיצד מתנהלת מערכת משפטית. הטענות שהעלתה יוכבד, אכן טענות ראויות להבדק. אין לי שום צד בסיפור הזה, אבל לגופו של הגיון משפטי צרוף, אכן טענותיה טענות בעלות משקל כבד. אני חושב שמן הראוי שמגיבים המגנים או משבחים את המערכת יידעו כיצד היא עובדת, מה שלא ניכר כאן מדבריך וחבל שכך.
רפי07.05.17
10
וברור שיש לו נגיעה בעניין, ולכן דעתו לא אובייקטיבית ומושפעת מאנשי דגל
משה רוזנפלד28.04.17
וודאי שאין לי כל טובות הנאה מהם. ובכל זאת,אני סבור שמעצרם של בריוני הפלס וקו המערכה היה הכרחי ולדעתי היה מקום לעצרם עד תום ההליכים. נקוה שעם תחילת משפטם של אותם עבריינים בריונים הן אכן ישפטו לשנות מאסר רבות ולעם ישראל תהיה רווחה מאותם מופרעים מטרידים.
tch30.04.17
9
של כל הציבור החרדי הכי שלילי שרק יכול להיות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי28.04.17
8
ומה בהילות המשטרה לקרוא מיד עם שחרור ל'חקירה' את המשוחררים, ע"מ לעכבן עד להכרעת העליון?
נטע רבינוביץ30.04.17
7
כל מי שמח לו בקודקודו יודע כי המערכת מחליטה על סמך שיקולים שונים מה האינטרס שלה... והיא סימנה את המטרה ואחר כך את הבעיה. יתכן ומצבם המשפטי לא קל אבל לא כזה חמור כמו שהמשטרה מנסה לצייר את זה . היה ברור שהולכים לשופט מסויים ומקבלים ממנו את ה גושפנקה וכשמגישים עירור גם המשטרה לא יודעת על איזה שופט היא
יבנה28.04.17
6
מדוע אצל נוני מוזס, שגם חשוד בסחיטת ראש הממשלה באיומים, לא היה מעצר חוזר ונשנה?
יוסי30.04.17
הוא חשוד ומשתף פעולה ולמשטרה יש מספיק חומר כדי לבדוק ולבסס חקירתה. כאן יש קשר סימביוזי וחשאי בין ה'פלס' הארור לבין אותה כנופיית מורידים, שסביר להניח שעברו על עבירות רבות, וכדי שיוכלו לראות ולסנן אותן, עשו יש צורך במעצר ממושך ללא יכולת תקשור עם גורמי חוץ ש"יעלימו" ראיות וכן ללא יכולת תקשור עם שאר חלא
אבי03.05.17
נוני מוזס לא משתף פעולה מספיק, ולכן קשה למשטרה לסגור את התיק הזה לעת עתה. לגבי הפלס, זו חקירה ישנה מאוד. מעל שנתיים שלא הניבו כל תוצאות, ולמיטב ידיעתי (ואני יודע היטב..) יש שיתוף פעולה מלא בחקירה.
רפאל שטימצקי07.05.17
5
כשצריכים את מטרת הציונות לשמד המוני כל האמצעים כשרים כולם אותה חונטה גם בסדום היה בית משפט עליון
שפוי28.04.17
שופטי סדום היו רשעים עם חוקים רשעיים. במקרה של נתי גרוסמן ושותפיו לפשע, החוקים רכים מידי, והמעצר מוכיח שממנו יש כעת לכל עם ישראל הרווחה,פרט למעט חלאות הקרויות הפלג הירושלמי והמחבלים, שחושבים שלהם מותר הכל כי יש במוחם שרץ הנקרא "גזירת גיוס" שלא היתה ושלא נבראה.
sonenatig28.04.17
4
אפילו לא חשבו על רבע מזה הם מאריכים את המעצר לפי איך שבא להם באותו רגע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גידי29.04.17
3
הדברים ברורים ונכונים.ואין פה שתי צדדים לאור דבריך החותכים
שרי30.04.17
2
יוצא הכותב בהנחה ראשונית, כי בית המשפט הינו בית משפט לצדק, ומכאן מוציא מסקנות, כי העובדות של מעצר חוזר ונשנה מראה כי יש חשש שיבוש וכו'..... בקיצור, קודם כל מניח יסוד עקום, ואחר כך בונה תילי תילים ופרשנות. אלא לנו להגרר אחרי משפטנים, שכולם מעוותים בשכלם, בדיוק כפי שהגב' חושבת שחוק שלא מתאים להשקפתה
רפי30.04.17
אמנם גם אני לא סבור שבית המשפט העליון הנו "כליל השלמות", להיפך. מאידך, במקרה זה, אם תשים לב, את הטור כתב משפטן, שחזקה עליו שמבין את ההיגיון המשפטי העומד מאחרי החלטות בתי המשפט השונים, שיכולים להיות חלוקים בדעתם. במקרה של גרוסמן, שהוכיח עד כמה הוא פושע הן פושע ישראל במלחמתו נגד הרב שטיינמן והן פושע
אבי03.05.17
1
המדינה רוצה לסגור את העיתון הםלס כי הוא מביא את דעת גדולי ישראל שליט"א שהם נגד חוק הגיוס וסגן שר הביטחון המזרוחזיק לא יכול לסבול זאת וזה בלבד שכבר לאחר 9 ימים שוחררו, כשהחוק נותן לגיטימציה של 30 יום, זה מראה שאין כאן דברים חמורים
חומרת הנושא30.04.17
גם הרבה חרדים רוצים לראות את הצהובון הזה, המורד בגדולי ישראל, סגור ואת עורכו מפסיק להטריד אותנו וישוב מאחורי סורג ובריח על מעשיו הנלוזים. על הדרך, כיון שהוא מסית נגד חיילי צה"ל החרדים, רוצה סגן שר הבטחון, לראות בסגירתו והוא צודק. אי אפשר לאחוז בחבל מ-2 הצדדים, אם המדינה היא טרף אל תשרתו בה אבל אל תק
אבי03.05.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24