כיכר השבת

החוק להלבנת החמלה // עו"ד חיה גרשוני

"יש לי כאן מאה דולר. נראה לי שזה בערך מה שאני חייב על בלוני הגז והדגים שלקחתי מהבית שלכם בחודשיים האחרונים. את יכולה להעביר לאבא ואימא"? הילדה קימטה את השטר בידיה ומיהרה לביתה. אבוי! היא לא הנפיקה חשבונית מס כדין (דעות)

4
עו"ד חיה גרשוני | כיכר השבת | י"א באייר | 07.05.17
יואליש קרויס, ארכיון
יואליש קרויס, ארכיון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

סביב שולחן ישן ישבו עשרה מתוך ילדי המשפחה, ביניהן ישבו גם שלוש נשים בודדות פגועות בנפשן- חלק מהאורחות הקבועות בבית משפחת קרויס.

אם המשפחה רוחל'ה, הוציאה בזהירות ממטבחון זעיר סיר מהביל ענק. שכן נכנס פנימה, ניגש לפינת המטבחון, נטל מהמקרר הישן כד חלב מחליבה מהודרת. "אשלם דרך הירש…" פלט טרם פנה לדרכו. שכנה לקחה מפינה אחרת מספר כפות של מזון לתינוקות. רוחל'ה אפילו לא שאלה – היא יודעת שאלו מבטיחות את חיי תינוקה של השכנה שאין בידה לשלם. בנות משפחת קרויס, שסיימו לאכול במהירות כדי לפנות את מקומן לנזקקים נוספים, שזהו מזונן היחיד.

משפחת קרויס (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

אנשים חולים, תשושי נפש, בודדים וחסרי כל. הבת הצעירה, בצאתה החוצה, פגשה את אחד מהשכנים: "יש לי כאן מאה דולר. נראה לי שזה בערך מה שאני חייב על בלוני הגז והדגים שלקחתי מהבית שלכם בחודשיים האחרונים. את יכולה להעביר לאבא ואימא"? הילדה קימטה את השטר בידיה ומיהרה לביתה. אבוי! היא לא הנפיקה חשבונית מס כדין.

סיפורו של יואליש קרויס אשר המתעתד להיכנס ביום רביעי לכלא בגין עבירת אי- דיווח בה הואשם בעניין משחטה שהפעיל בשכונה, הוא לא רק סיפור אישי, אלא גם של קהילה מבודדת ואדוקה, המתגוררת בשכונת מאה שערים בירושלים. הקהילה מקיימת חיי עוני ואינה נהנית ממוסדות המדינה. התלות ההדדית-פנים-קהילתית היא הדרך לשרוד בה – מאחר וחבריה דוחים כל סיוע ועזרה ממוסדות המדינה, ברמה כזו או אחרת. החל מקבלת תקציבים למוסדות חינוך ועד נטילת קצבאות ילדים.

משפחת קרויס (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

קרויס, בין השאר, סייע לבני קהילתו בשחיטת עופות בהקפדה מהודרת. גיל המשחטה המדוברת גבוה בהרבה מגילה של המדינה, אשר לה חגגנו זה עתה 69 שנים להקמתה. זוהי משחטה בת 100 שנה, אשר נוסדה עוד בשנים ששכונת מאה שערים הייתה בסך הכול פרבר נידח. במהלך השנים התמסדה פעילות המשחטה, אך חרף כל המאמצים להוצאת רישיון, לא נרשמה בתור עסק רשמי כחוק. על פעילות שחיטה זו נסוב כתב האישום נגד קרויס.

המקרה הזה צריך לעורר את תשומת ליבו של המחוקק בכל הקשור להתאמת חוקי המס אצל קבוצות מיעוט. דרושה כאן הבדלה בין העלמת מס לצורך גריפת רווחים אישיים לבין אי- דיווח הנובע מניכור ומפערים תרבותיים, שאין בהם פגיעה בקופה הציבורית. המשחטה פעלה במחירי עלות. כל אחד שילם את עלות העוף, החשמל ועבודת השוחט. במקרים רבים נזקקים קיבלו עופות ללא תשלום. למעשה – הרשעתו של קרויס גדעה עשייה חברתית וולונטרית המעניקה ביטחון תזונתי לנזקקים.

התרבות הייחודית של הקהילה במאה שערים מלמדת כי ההגדרות וההבדל שם בין עשייה חברתית ליזמות אינן כה ברורות בה. הקהילה אינה ממהרת להסדיר את ההבדלים בין פעילות וולונטרית ללא מטרות רווח, לבין פעילות עסקית. או מוטב לומר, נטילת שכר על התמסרות לפעילות קהילתית.

יאליש קרויס (צילום: מאיר אלפסי)

אפשר לבקר טשטוש תחומים זה. אך יחד עם זאת, במסגרת קהילה מצומצמת שמשאביה מוגבלים ביותר, אי אפשר להתעלם מהיתרונות הגלומים באותו טשטוש. באמצעותו אדם הפועל למען קהילתו משתכר בו זמנית מעט, בעוד הציבור נותן בו אמון מתוך היכרות אישית.

רעיון מדינת הרווחה קוסם לרבים בישראל ובעולם. רבים מבקשים להטיל על המדינה את האחריות המרכזית, ואולי אף הבלעדית, לזכויות הסוציאליות של תושביה ולרווחת החלשים בה. מנגד, המבקרים טוענים כי המדיניות זו מעודדת הזדקקות ותלות.

אבל בתפיסה היהודית אין חלוקה שוויונית של העושר. קיימת גם משמעות לשונה, לעני וליכולת הטבעית של כל אחד להתפרנס למחייתו. התפיסה הזו מאותתת לנו שכאחים ורעים, עלינו להיות רגישים למצוקת הזולת וליטול אחריות לסייע לו ולגמול לו חסד. ערכי הנתינה והאחריות הקהילתית מוכרים במסורת היהודית לדורותיה. מנגנוני גביה וחלוקה היו חלק בלתי נפרד מהקהילות היהודיות. יש הרואים במערך התמיכה הממשלתית של מדינת ישראל מאפיינים דומים ליישום החובה החברתית בנתינת צדקה. אלא שמדינת רווחה שונה באופן מהותי מנתינה קהילתית. במערך גביית המס הממשלתי, הכספים מיועדים למטרות רבות ושונות. הנותן הפוטנציאלי, משלם המס, מבכר לעודד את המקבל למצות את זכויותיו הסוציאליות כחוק, ולא בהכרח להעניק צדקה ממקום של חמלה. גם המוטיבציה של הקהילה לפעול וליזום נתינה "מלמטה" תהיה נמוכה יותר, כיוון שהקהילה מניחה כי למדינה יותר אמצעים לתמוך בחלשים ומסירה מעצמה אחריות. זאת לעומת הנתינה הקהילתית האישית, המכירה את הצרכים והצריכים, ללא התחשבות יתרה בקריטריונים וביורוקרטיה. הכבדה על פעילות קהילתית באמצעות רגולציה חורץ במידת מה את גורלה של אותה נתינה.

כאשר מדובר במיעוט המרוחק ממוסדות השלטון, נתינה קהילתית ספונטנית , כזו המזהה את צרכי האנשים מתוך היכרות אישית, פרסונלית ולא אוניברסאלית, תופסת יותר מקום, מטבע הדברים. דווקא תלות במוסדות המדינה, עלולה להביא למצב שבו ערך הנתינה מאבד את כוחו וייחודו.

הכותבת היא עו"ד חיה גרשוני

עורכת דין, מרצה ומנחה אקדמית במרכזי השתלמויות למורות בבית יעקב

המאמר פורסם לראשונה בכתב העת מקוון "צריך עיון".

משפחת קרויס (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
תוכן שאסור לפספס
4 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
4
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב14.05.17
3
במאה שערים. רחוב שלם! בדיוק עליו יורדים?
מאה שערים08.05.17
2
שאין מה לעשות חוקים צריכים לחול על כולם, השחיתות הכי גדולה נוצרת במקומות שבהם החוקים רפויים, ומי כמוך יודעת את זאת. גמ"חים יכולים להיות כר פורה לבנקים אפורים, גם אם זה לא קורה, הם צריכים פיקוח ממשלתי. הסיבות שאמרת הם סיבות טובות להקלה בעונש, ובאמת נתת גם מבט מעניין על האיש. בהצלחה!
יהודי08.05.17

הצגת כל התגובות

1
תהיה הקהילה שלו מתבדלת, עושה מעשי "חסד" וכו', אין כל הצדקה לא להירשם כחוק ולהעלים מס. מה גם שלטענתך המשחטה מפסידה ואז לא תהא חייבת במס. אגב, גם בארה"ב, שם ישנם רבים בעלי דעות דומות לקרויס וגם שם הקהילה מתבדלת וכדו', ויחד עם זאת מדווחת כדין ולא מסתכנת במשפטים וצרות עם שלטונות המס.
אבי08.05.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24