כיכר השבת

נתונים מחמיאים ומפתיעים

ההצלחה החרדית: שיעור נשירה זעיר ביחס לשאר המגזרים

בעוד שרבים הדיבורים בשנים האחרונות על המצב העגום השורר בשולי הציבור החרדי, ממחקר חדש עולה בבירור: הציבור החרדי מספק את אחוזי הנשירה הנמוכים ביותר מכלל המגזרים בישראל (בארץ)

23
אלי רוטמן | כיכר השבת | י"ט באייר | 15.05.17
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

מחקר חדש שנערך על ידי פרופ' מיכאל זלבה ממכון 'חותם' בקרב הציבור בישראל, מלמד על גידול בחלקו של הציבור החרדי, מול המשך ירידת חלקם של הציבור הדתי והמסורתי ושמירה על חלקו של הציבור החילוני.

הנתון המפתיע ביותר מבין שלל הנתונים הבדוקים, הוא שיעור הנשירה הנרשם מקרב בוגרי החינוך החרדי, ומתברר כי בניגוד לדעה הרווחת על שיעורי הנשירה ההולכים וגוברים בציבור החרדי, מציג המחקר, המשוקלל עם נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, את העובדות: כמות העוזבים את אורח החיים החרדי אל החילוניות היא בכלל הטעות הסטטיסטית, כשני אחוזים בלבד. בנוסף, עוד כ-8 אחוז מתוך החרדים מילדות, מקיימים אורח חיים דתי/מסורתי - כך ש-89.9 אחוז נותרו חרדים בדיוק כפי שהיו זאת לעומת 46.5% בלבד מהציבור הדתי שנותר כזה.

זאת ועוד, לציבור החרדי סופח מספר בעלי התשובה הגדול ביותר בישראל: אל הציבור הדתי, מתוך הציבור המסורתי והחילוני הצטרפו סה"כ כ-102,000 חוזרים בתשובה. אל הציבור החרדי, הצטרפו סה"כ כ-109,000 חוזרים בתשובה, מתוכם 32,554 ש"נשרפו" (היו דתיים בעברם). סך כל החוזרים בתשובה מקרב מי שגדל בבית חילוני עומדים על 16.2 אחוז.

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

עוד עולה מהמחקר ששם דגש על בני הנוער, כי אחוז התלמידים בחינוך החרדי עלה ב-25 השנים האחרונות ב-300(!) אחוז, זאת לעומת קיבעון במערכת החינוך הממלכתי-דתי.

יצויין, בבדיקת שיעור שמירת המצוות ו/או שימור המסורת היהודית בקרב הציבור היהודי התגלה לצערנו ירידה בשיעור קיום המצוות, וזאת בשל תהליכי חילון מתמשכים העוברים בוגרי הציונות הדתית באופן מתמשך וקבוע.

בעקבות כך, אחוז מי שמגדירים עצמם כחילונים בציבור היהודי הבוגר בישראל (כ-43 אחוז) נותר יציב ב-20 השנים האחרונות, ועל פי התחזיות, חלקם באוכלוסייה היהודית צפוי להישאר כך לפחות לעשור הקרוב - זאת על אף שיעור ילודה נמוך, ירידה מהארץ ותהליכי חזרה בתשובה נרחבים העומדים כאמור על 16 אחוזים בשנים אלו.

עורכי המחקר שמפרסם היום מכון 'חותם' מציינים, כי "חלקם של החילונים באוכלוסייה היהודית, אשר היה אמור להיות פוחת והולך, מתמלא על ידי תהליכי חילון של החברה הדתית והמסורתית".

"אם כן, סך התהליך מלמד על עלייה בחלקו של הציבור החרדי ובמקביל דעיכת הציבור הדתי והמסורתי לכיוון החילוניות", מסכמים עורכי המחקר ששקלל גם את נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), המרכז לכלכלה מדינית ומכון PEW.

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
תחת איצטלה של חרדיות
הלוואי15.05.17
9
אם יש לכם קהילה וקהילה זה כח - למה אתם אנוסים ולמה אתם נסתרים? אה יש לכם מה להפסיד אם תעזבו? אתם לא אנוסים אלא פשוט מוגי לב ולא מסוגלים לקבל החלטות
שרי16.05.17
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בחור ישיבה15.05.17

הצגת כל התגובות

7
אצל החרדים יש כמות גדולה יותר של נשירה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל 15.05.17
6
מי שהיה בישיבה יודע מה המצב האמיתי. רובא דרובא מסכנים ששורפים את החיים שלהם שם! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נו נו15.05.17
5
כי הם מחשיבים נושרים מי שאין לו כיפה או מחלל שבת בפרהסיה אבל האמת היא שרוב הנושרים נשארים עם כיפה ואפי' חליפות ןבעקיטשעס בשבת ובאמריקא גם עם השטריימלים והם כולם חילונים בסתר (אני מדבר מתוך ידיעה ברורה) הם מדברים כמו חילונים ומתנהגים כמוהם יש להם אייפונים פרוצים וזה אפי' אנשים שלא תחלמו שנראים הכי הכ
מחנך16.05.17
מאיפה אתה מביא את הטיעונים המצחיקים שלך. זאת לא בעיה לגיד שכל אלה שנשארים עם כיפה הם חילונים למעשה, אולי גם גדולי הדור הם בכלל חילונים... ברור שלא כל הציבור החרדי הוא בדעה אחת, אבל מן הסתם שאם אחוזים כ"כ רבים נשארים כלפי חוץ חרדים כאשר אף אחד לא כופה אותם, (כמו אצל המוסלמים למשל...) אז כנראה של
אנונימי16.05.17
אצליך העיקר זה החיצוניות ואם לא עורקים לחילונים זה כביכול הצלחה, אבל אצל הקב"ה אין כזה דבר חרדי חילוני או קנאי קיצוני הוא לא מקטלג אתנו לפי מגזר וכו' אלא לפי מעשינו, ולכן אפי' אם כל הנושרים ישארו אצל המגזר החרדי זה בכל זאת אסון לתורה ולעם היהודי ואדרבא זה יותר מסוכן כי הם יכולים לקלקל אחרים, אכן אף
עכ16.05.17
לו קשר לחרדיות. והוא לא מעוניין מכל סיבה שהיא לקטוע את הקשר הזה. חרדיות היא לא ערובה לקיום מצוות - אלא שמירה פומבית על ערכי החרדיות. אין מכונת רנטגן וגם אם תהיה לא יעשו ב שימוש לבדוק מיהו חרדי. חרדי הוא זה שנצהיר על עצמו שהוא חרדי ומקבל על עצמו את המסגרת החרדית. מה שהוא עושה בבית זה כבר עניין שלו ע
..16.05.17
לא חילקו בסקר לפי הכיפה - חילקו לפי ההגדרה העצמית. הנושרים אע"פ שנשארים עם כיפה לא יגדירו את עצמם כחרדים. בקושי יגדירו את עצמם כדתיים וגם לא,אך יותר יגדירו את עצמם כמסורתיים או אפילו חילוניים. אז תהיה סמוך ובטוח שהסקר כן קרוב למציאות בפועל. (ואגב הנתונים מאוד דומים להערכות סוציולוגיות שנעשו על בערך
לפני המסקנות16.05.17
4
זה לא אומר כלום. הציבור החרדי רואה בעין הכי פחות יפה חזרה בשאלה או אפי מעבר אל הציונות הדתית מה שמרתיע אנשים מלעשות זאת. הציבור הדתי הרבה יותר פלורליסטי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדים חרדים מלנשור15.05.17
3
כן וודאי הנשירה פחתה,אבל אף אחד לא בודק מה קורה בתוך מוסדות הלימוד ובישיבות,לבחורים היום אין פשוט מה לחפש בחוץ,כל הזבל לצערי נמצא בפנים (למעלה מלחמישים אחוז מבחורי הישיבות יש מושגים וסגנון דיבור כמו לכל בחור חילוני בגילם הדבר היחיד שנשמר וגם זה בקושי היא ההתנהגות שהיא יותר מרוסנת).
אנונימי16.05.17
2
כ-11% הציבור החרדי יוצא בשאלה או עוזב את המגזר החרדי... וכמובן קהילות האנוסים שעליהם לא דיברנו בכלל.
משה15.05.17
1
בא גם מכון מכובד וטאיטא מתחת לשטיח בעיה עצומה שיש לחברה החרדית .. רק מזיקה הסטטיסטיקה הזו .. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james16.05.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24