כיכר השבת

הלברטל טועה

השמאל והחרדים ימשיכו להיות אויבים // דוד רוזנטל

תפיסת העולם האוניברסלית השמאלנית היא אוייב אקטיבי של החרדיות, ואין דבר שיכול להיות משכנע בזיהוי אוייב יותר מאשר פערים מוסריים שכבר יצרו מאבקי דת שנים על גבי שנים. כל זמן שהחרדים דוגלים בעליונות דתית של "אתה בחרתנו", השמאל והחרדים ימשיכו להיות אוייבים (חרדים, דעות)

23
דוד רוזנטל | כיכר השבת | ד' בסיון | 29.05.17
הפגנת שמאל. ארכיון
הפגנת שמאל. ארכיון (צילום: Gili Yaari /Flash90)

פעמים אנשים נוקטים באותה הפעולה או נוקטים בעמדה דומה, אך המניעים שהביאו אותם לשם הם שונים בתכלית השינוי. כך למשל, יתכן אדם שהוא רופא שייטול סכין ויקטע רגל לאדם אחר, מתוך כוונה להציל את חייו, ויתכן גם שאדם יטול סכין ויקטע רגל לאחר מתוך כוונה להזיק. המעשה דומה, הכוונה שהביאה למעשה היא הפוכה בתכלית. תהיה זו טעות פטאלית ליצור זהות בין המניעים לבין העמדה או הפעולה, ולהסיק שעמדה דומה מחייבת מניעים דומים.

כך גם טורו האחרון של דב הלברטל אשר טוען שיש מקום בחרדיות לרעיונות פוליטיים של השמאל, נופל באותה הטעות. לא רק שאין שום קשר בין החרדים לרעיונות השמאל, אלא שהם הופכיים. השמאל הוא אוייב החרדים, והחרדים הם אוייב השמאל. וזה למרות שיתכן ויהיו אי אלו עמדות או אי אלו אינטרסים שיתכן והם נפגשים, כיון שהערכים והמניעים העומדים בבסיס שתי התפיסות הם אוייבים זה לזה.

השמאל מאמין באוניברסליזם, של שוויון ואחווה בין כל העמים, שוויון בית התרבויות, הכרה בכל המינים הגוונים והצבעים, וכמובן גם שוויון בין דתות ואמונות. השמאל עויין בגלוי את אלה שאינם מסכימים לתפיסת עולמו, ובשם הנאורות מנהל רדיפה שיטתית של רעיונות דתיים, רעיונות שמרניים ושמירה על מסגרות המשפחה.

לכן, השמאל עויין את החרדים, אשר מסמלים את כל מה ש"אינו נאור", ומאבקי הדת הגדולים התנהלו תמיד נגד היהדות בתקופות בהם השמאל היה בשלטון. וגם לגבי העניין המדיני, מה שמביא את השמאל לתפיסתו המדינית, אלה עקרונות של שוויון בין העמים ושוויון בית הדתות, אשר יהודים האמונים על "אתה בחרתנו מכל העמים ורוממתנו מכל הלשונות", לא יכולים להסכים להם.

נכון, היו מגדולי ישראל שדגלו בפשרנות מדינית, אך לא בגלל שהם דגלו ב"אחווה" עם הערבים, לא בגלל שהם רצו שייווצר קירוב בין העמים, לא בגלל שהם ראו אידאל בקירוב הדעת לאיסלם ולבני ישמעאל. הסיבה שעמדה בבסיס תפיסתם הייתה לא אידאל, אלא פשרה. כדי לשמור על חיי יהודים, היה צורך בעיניהם להתפשר על שלמות הארץ. לרגע הם לא העלו בדעתם שהצד השני יש לו זכויות על ארץ ישראל, אף אחד מגדולי ישראל לא ראה מקום ל"זכויות לאומיות" לכובשים הערבים. אלא ממקום של פשרה בלבד, תוך שמירה על ריחוק הדעת וריחוק הלב. הפוך בדיוק מתפיסות השמאל. כלומר, למרות העמדה המדינית (והמדינית בלבד) הדומה, המניעים והנימוקים שהביאו אותם לשם הם שונים מהותית מאלה של השמאל.

לכן גם הרב שך, אשר היה מתון מבחינה מדינית, התנגד בחריפות לשמאל על מפלגותיו. הוא התנגד לכל שיתוף פעולה פוליטי עם השמאל, וגם תיעב אישית ואידאולוגית תפיסת העולם השמאלית.

דב הלברטל טועה ומטעה כאשר הוא טוען כי "החרדים רואים את ערך האדם כנעלה מערך האדמה. לכן אין כל מניעה עקרונית להחזרת שטחים לערבים". החרדים אכן רואים בחיי יהודים ערך נעלה, אך כל החרדים מכירים בקדושתה של ארץ ישראל, הם לא מכירים באף זכות של אף אחד אחר עליה, ואין לחרדים שום עניין לעסוק לא בסבל ולא בזכויות של הקמים עלינו להורגנו. ועם זאת, יש מן החרדים המוכנים להתפשר על ערך שמירת הארץ עבור ערך שמירת החיים, כי זה גובר על זה. פשרה איננה "אין מניעה", אלא השלמה עם פגיעה קשה, כדי למנוע פגיעה קשה אחרת.

יודגש: כל זה מתוך הנחה שפשרה על האדמה יכולה להביא לשמירה על חיי אדם. הסיבה שהרב עובדיה יוסף זצ"ל חזר בו מתמיכתו בהסכם אוסלו הייתה כאשר ראה שדווקא הפשרה היא היא אשר מביאה ליותר הרג ויותר רצח. כאשר דווקא עמידה על זכויותינו בארץ ישראל היא שחוסכת בחיי אדם, חובה עלינו לשמור על הארץ ועל החיים בכל מחיר.

העובדה שבנקודת זמן מסויימת התפיסה החרדית שהנהיג הרב שך דמתה בתחום מאד מסויים לתפיסה המדינית של השמאל, אין בה כדי ללמד שאפשר לגשר על התיעוב של השמאל לחרדים. כי השמאל עויין ורודף את אלה שאינם מסכימים עם עקרונותיו "הנאורים", והחרדים לא יכולים בשום צורה להסכים עם העקרונות של השמאל.

תפיסת העולם האוניברסלית השמאלנית היא אוייב אקטיבי של החרדיות, ואין דבר שיכול להיות משכנע בזיהוי אוייב יותר מאשר פערים מוסריים שכבר יצרו מאבקי דת שנים על גבי שנים. כל זמן שהחרדים דוגלים בעליונות דתית של "אתה בחרתנו", השמאל והחרדים ימשיכו להיות אוייבים.

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
דהינו יש את החלק הזה של שוין בין כולם גברים נשים וכו וכו בזה הוא צודק שהחרדים מתנגדים לזה ולכל האידולוגיה הזאת אבל יש את הצד השני שזה הצד המידיני שבואו נודה על האמת זה הצד החרדי מי שהיה בעד החזרי שטחים והסכמי אוסלו למרות שיש מצוות ישוב הארץ (לחלק מהמפרשים ) ויש איסור תורה לא תחנם לא תיתן להם חניית ק
אבי03.06.17
19
דוד הנפלא, אני מעריץ אותך אבל כאן הלכת רחוק עשרות מונים, השמאל הישראלי יש לו מהות אחת בלבד וזו סוגיית השטחים הכבושים/שנויים במחלוקת ביננו לבין הפלסטינים. חלק ניכר מהשמאל (בורגני ברובו) אינו סוציאליסטי אלא סוציאל דמוקרטי. לשמאל הישראלי אין עניין לפרק את מסגרות המשפחה וכן את מסורת ישראל המופלאה. ל
יהודי מושבניק04.06.17
18
כתיבה מעולה ומדוייקת. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המתבונן..30.05.17

הצגת כל התגובות

17
החרדיות זה ללמוד תורה, ותורה אפשר ללמוד ועדיף ללמוד בגלות, כי שם אין לחרדי אחריות על המדינה ויכול רק ללמוד תורה, ואפילו את ירושלים לא צריך, לכן קראו למרכז התורה באירופה, ירושלים דליטא, ואילולא השואה, עד היום החרדים היו חיים בגלות.
פי האתון30.05.17
16
כן יירבו טורים כאלה. זה המיינסטרים החרדי ולא הרברטל הגלותי.
אדאד02.06.17
15
יש שני סוגי ערב רב ,יש ערב רב חרידי ,ויש חילוני , ושנייהם זה נובע משינאת ישראל ,וגם משנאת חינם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודה04.06.17
14
איזה עטרה אולי יושנה תשאלו מה קורה בחקירות. השמאל החשוך והבורות המלווה אותם אינם מבינים נאורות דתית מה היא.הלברשטאם סתם פלספן ירוד השמאל מוקצה בכל דבר וענין. עובדה בקושי עוברים את אחוז החסימה
יצחק30.05.17
13
בגלל השקפה זו או אחרת , אל לנו להתעלם האחד מהשני , כולנו יהודים כולנו בני אב אחד ולכולנו גורל אחד , ואוי לנו אם חלילה נשנא אחד את השני בגלל דיעותיו ,
אריאל30.05.17
12
מה הוצאת מה "אתה בחרתנו" שלך? חיילים שנלחמים להגן על עם ישראל? חקלאים שדואגים למזון לעם ישראל? אילו רופאים שדואגים שעם ישראל יהא בריא? חוקרים שמפתחים תרופות?
חרדי30.05.17
11
כל הדיעות של החרדים כמו השמאל, זה כדי לחנך את הציבור לעליונותה של התורה. ומי שאינו חולה ומעיין טוב, רואה היטב את ערכה של ארץ ישראל בחז"ל. ומר הלברטל מחזירים ויכוחים ישנים כמו היחס לספרדים ולחסידים ולארץ ישראל, וגם ללימוד תורה. יראה היכן הציבור נמצא ויבין נגמרה ההשק'פה הטהורה, שמטרתה היתה אחת, והיא א
מאיר יאיר30.05.17
10
מעניין שכולם משתמשים ביהדות כדי לנגח את הצד השני החרדים כמובן מראים להם שהם ההפך מתורת משה.והשמולאנים משתמשים בחלקים (נבחרים) מבחינתם כגון .פיקוח נפש.אור לגויים.אהבת האדם.חביב אדם שנברא בצלם.האדם עץ השדה.וכו וכו.רק דבר אחד מנסה להבין ולא כל כך מצליח.השמאלנים לא כולם.מוכנים למות בעד ארצנו כולל אלה ש
מם30.05.17
9
להיות שמאלני, יש לך בעיה בהבנה מה זה ימין ומה זה שמאל, ומה יהודי הביא לעולם. שמאל לא דוגלת באנשים מחוסרי אידאולוגיה ומאמינים בכל הדתות יחד, זה סכל אמתי, שמאל דוגל באפשרות המיעוט לחיות לצד הרוב החולק עליו אידאולוגית . אבל אתה, שמציע לתקוף מפגינים עם הכלבים, אינך מסוגל להבין צד השני, אכן אתה ימני!
אבי, עו"ד30.05.17
8
ניתוח והסבר צלול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם30.05.17
7
כל חסר מוח במגזר החרדי (בעיקר אשכנזי) שמרגיש שהוא נהיה פתוח וליברל נהיה בעל דעה ובעיקר דעה שהיא הפוכה מדעת הרוב ויש לזה שתי מטרות 1 - לומר אני אמיץ ולא מפחד לומר את הדעות שלי גם כאשר רובם לא מסכימים (לדעתי אין בעיה לומר דעה אחרת אבל לא צריך לומר דעה אחרת כי כולם אמרו משהו והאובר-חכם צריך לומר הפוך)
משה02.06.17
6
ראשית, אני רוצה לציין כי התגובה שאגיב כאן אינה תגובה נגד הרב הלברטל באופן אישי. מנגד, בראיה תורנית הדברים שהוא כתב מקוממים וראויים להוקעה. אציין גם כי הרב הלברטל היה מרצה שלי באקדמיה (גילוי נאות) ורק משם הכרתי אותו כשמעולם לא שמענו ממנו מילה על דעותיו הפוליטיות. אין לי מושג היכן הרב הנ"ל התחנך
יאנוש30.05.17
5
חבורה של גויים. מעולם לא היוו שום איום על תפיסת העולם החרדית. כל השנים הם רק ניסו להלחם בנו באמצעות הפנקס האדום ותקציבי החינוך ובעזרת פיתויים שונים. היום משהבינו שהם הפסידו בקרב הם מנסים את שיטת ה"שוטר הטוב". ערב רב
ברוך30.05.17
4
ולשמאל. החרדים הם אנטי ציונים. החרדים הם פרקטיים נטו. ולכן הם יתחברו עם השמאל ואפי' עם ערבים, בכדי להשיג את צרכיהם. הוויכוח שלכם היא דבילית. ממתי שתדלנות זה ברית נישואין ?
משה30.05.17
3
ישר כח!
זלמן30.05.17
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חסוי30.05.17
1
ישר סידרתי לי את הראש נהדר האמת שדי ישרתי קו עם הלברטל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה30.05.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 15:35

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24